direct naar inhoud van 3.2 Huidige situatie
Plan: Brunneper Bongerd 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991119-VB01

3.2 Huidige situatie

3.2.1 Stedenbouwkundige en ruimtelijke inpassing

Omstreeks 1961 is voor het onderhavig plangebied een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het betreft de 23e wijziging van het Uitbreidingsplan in onderdelen1947/48, met de nadere aanduiding “Greente B”. Het was een wijziging van een plan uit 1957 dat de basis vormde voor het planmatig opgezette woonwijkje De Greente, even iets noordwestelijk.

Conform het toenmalige gedachtegoed ging men uit van een totale sloop van alle aanwezige (vaak historische) bebouwing en een invulling met vervangende nieuwbouw.

Het gebied zou worden ontsloten via een weg vanaf de Beltweg richting Greenterweg, welke met een zijtak zouden aantakken op de Pleviersingel en de Kemphaanstraat. Richting de Noordweg was een plantsoentje bedacht met een voetpadverbinding. Volgens planning zouden er naast wat winkels met bovenwoningen en garageboxen op de hoek Beltweg/Noordweg in het onderhavig plangebied ongeveer 70 grondgebonden woningen komen.

Het plan dat feitelijk nog geldend is, maakt met behoud van de bestaande randbebouwing ongeveer 35 woningen mogelijk. De oude waterloop is in het plan opgenomen evenals het aan de Brunneperhaven grenzende landschappelijke groen. Het verenigingsgebouw De Riete, waarvoor een apart bestemmingsplanwijziging is gemaakt, is bestemd tot maatschappelijke doeleinden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991119-VB01_0005.png"

Het plan “Brunneper Bongerd 2013” is een juridische vastlegging van het plan De Greente B uit 1961 dat betrekking heeft op dit gebied.

3.2.2 Beoogde nieuwe ontwikkeling
3.2.2.1 Aanleiding

Met ontwikkelaar De Gilden en architectenbureau Van den Berg is in 2004 gezamenlijk een gebiedsvisie ontwikkeld voor het plangebied Brunneperhaven. Uitgangspunt hierbij was het creëren van een woonbuurt passend in de bestaande karakteristiek van Brunnepe. Zowel qua verschijningsvorm als in woningcategorieën. Er is – zoals hierboven is omschreven – extra aandacht geschonken aan het herstellen van de oude ruimtelijke en groenstructuur.

In 2005 heeft het college besloten om door te gaan op de ingeslagen weg en het plan klaar te maken voor de planologische procedure. Ook de raadscommissie en wijkvereniging zijn geïnformeerd.

Er is een (zeer druk bezochte) informatieavond gehouden. Naar aanleiding hiervan zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het plan. Ook is het verplaatsen van buurtcentrum De Riette in beeld gekomen. Hiervoor zijn ook reeds de eerste stappen gezet.

In 2005 zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om tot realisatie te komen. Hierbij moet worden gedacht aan archeologisch, ecologisch en bodemonderzoek. In het najaar van 2005 werd ontdekt, dat de vervuiling in het gebied zodanig is, dat aanvullend onderzoek noodzakelijk was.

Omdat momenteel de uitvoerbaarheid van het plan nog onderzocht wordt en actualisering van het bestemmingsplan van het plangebied noodzakelijk is, is het beoogde plan niet in het bestemmingsplan opgenomen. Wanneer het plan definitief doorgang kan vinden, zal de woningbouw via een aparte bestemmingsplanprocedure mogelijk worden gemaakt.

3.2.2.2 Het plan

Het schetsontwerp dat voor dit gebied is gemaakt gaat uit van het behoud van de historisch waardevol waterloop aan de noordzijde van het plangebied alsook de daar aan grenzende groene ruimte. Gekozen is om de percelen van de nieuwbouw zoveel mogelijk aan te laten sluiten tegen de tuinen van de omliggende bebouwing. Daardoor blijft het ruime groene middengebied gespaard.

Het plan biedt ruimte aan 21 woningen. De ene helft daarvan is geprojecteerd tegen de achterkanten van de woningen aan de Noordweg en de andere helft tegen de percelen aan de Greenterweg, voor een deel rondom de voormalig havenkom. Via de bestaande ontsluitingsweg vanaf de Noordweg zijn de woningen aan de achterzijde bereikbaar per auto. Het groene middengebied blijft vrij van autoverkeer. Het middengebied is van vier zijden te voet bereikbaar, zowel vanaf de Beltweg, de Noordweg en de Greenterweg alsook via een voetbruggetje vanuit het noordelijk gelegen woonwijkje.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991119-VB01_0006.png"

Ontwerpverkavelingsplan