direct naar inhoud van 3.12 Parkeren
Plan: Het Meer 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991086-VB01

3.12 Parkeren

Rijksbeleid

Binnen de Nota Mobiliteit staat centraal dat mobiliteit een noodzakelijke voorwaarde is voor een economische en sociale ontwikkeling. Gesteld wordt dat de economie kan worden versterkt door de bereikbaarheid te verbeteren. Door demografische, economische, ruimtelijke en internationale ontwikkelingen blijven verkeer en vervoer sterk groeien. Deze groei wordt vanwege het maatschappelijke en economische belang, binnen wettelijke kaders voor milieu, leefbaarheid en veiligheid, zo veel mogelijk in goede banen geleid. Betrouwbaarheid staat hierbij centraal.

Provinciaal beleid

Het PVVP Overijssel (2005) en de Beeld Omgevingsvisie Overijssel (2007) zijn geformuleerd vanuit de kaders opgesteld in de Nota Mobiliteit. Doelstellingen en uitgangspunten verwoord in de Nota Mobiliteit zijn vertaald naar doelstellingen en uitgangspunten op het provinciaal beleid. Ook in deze beleidsdocumenten zijn doelstellingen opgenomen op gebied van de bereikbaarheid van, met name, economische centra en stedelijke netwerken. Op provinciaal niveau zijn Netwerkstad Zwolle Kampen, de Stedendriehoek en netwerkstad Twente de brandpunten van economische ontwikkeling. In 2008 was in Zwolle de grootste stedelijke economische groei zichtbaar (bron: CBS).

Regionaal beleid

In de Bereikbaarheidsvisie Zwolle Kampen Netwerkstad staat de visie voor de regio beschreven. Ook in dit beleidsplan gaat het met name om het bereikbaar houden en verbeteren van de bereikbaarheid in de regio. Doelen ten aanzien van de bereikbaarheid zijn verdeeld naar doelen met betrekking tot de inwoners van het gebied, economisch noodzakelijk verkeer en de samenhang tussen de netwerken. Voor het autoverkeer in de gemeente Kampen zijn de volgende twee strategische pakketten van maatregelen, genoemd in de Bereikbaarheidsvisie Zwolle Kampen Netwerkstad, van belang:

  • versterken van knooppunten;
  • capaciteitsvergroting bestaande infrastructuur.

Gemeentelijk beleid

De Structuurvisie Kampen 2030 staat aan de basis van het gemeentelijk te voeren beleid.

Dit gemeentelijk document gaat tevens dieper in op het bereikbaar houden en maken van de gemeente Kampen. Gezocht wordt naar een juiste verhouding tussen het bestemmingsverkeer en het doorgaand verkeer. Het laatste dient zoveel mogelijk buiten het centrum om te worden afgewikkeld. Nieuw te ontwikkelen, of reeds ontwikkelde woongebieden moeten goed ontsloten worden op het bestaande netwerk.

Het gemeentelijk verkeersbeleid is vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Kampen (GVVP) van 21 juni 2010.

Verkeer

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Kampen (GVVP) is de hoofdwegenstructuur van de gemeente Kampen vastgesteld. Het plangebied wordt omringd door de Oosterlandenweg, Trekvaart, Burg. van Engelenweg en de Oosterholtseweg.

De Oosterlandenweg is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Een gebiedsontsluitingsweg is geschikt voor het verwerken van 'veel' (doorgaand) verkeer. Goede fietsvoorzieningen, maximum snelheid van 50 km/u en geregelde kruispunten zijn kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg.

De overige genoemde wegen zijn zogenaamde erftoegangswegen met lagere intensiteiten. Een maximum snelheid 30 km/u, snelheidsremmende maatregelen en gelijkwaardige kruispunten zijn hiervan de kenmerken.

Door het plangebied loopt een primaire fietsroute. Deze loopt vanuit Zeegraven en/of Groenendael (Faunapad) via de Tunnelweg door het plangebied naar de Trekvaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991086-VB01_0006.jpg"

Uit de afbeelding (Fietsgebruik in Kampen) valt op te maken dat de gemeente Kampen bovengemiddeld scoort.