direct naar inhoud van 3.5 Geluid
Plan: Stationsomgeving Hanzelijn
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991005-VS01

3.5 Geluid

Algemeen

De Wet geluidhinder heeft tot doel mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- en/of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect geluid.

In de Wet geluidhinder is een normenstelsel opgenomen. Voor dit plan zijn met name de normen die ten aanzien van spoorweggeluid en ten aanzien van weggeluid zijn opgenomen van belang. De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen of andere geluidgevoelige objecten. Aangezien er geluidgevoelige objecten in het plangebied worden gerealiseerd, dient er akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. Omdat dit een globaal plan betreft waar nog veel variabelen inzitten met betrekking tot zowel de te realiseren functies, bouwhoogtes en rooilijnen wordt dit in het kader van de uitwerkingsplannen meer ingekaderd en kan de feitelijke geluidsbelasting nauwkeuriger worden bepaald.

Indien de geluidsbelasting per bron hoger is dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder (en niet hoger dan de maximaal vast te stellen hogere grenswaarde) zal door het college een ontheffing moeten worden verleend. Dit wordt om voornoemde redenen – indien noodzakelijk – gedaan in het kader van de uitwerkingsplannen en niet in het kader van dit globale plan.

Onderstaand een overzicht van de normen die op grond van de Wet geluidhinder moeten worden getoetst

Wettelijk kader woningen   Voorkeursgrenswaarde   Maximum ontheffingsgrenswaarde  
N 50   48 dB Lden   53 dB Lden  
Verl. Niersallee en Europaallee   48 dB Lden   63 dB Lden  
Hanzelijn   55 dB Lden   68 dB Lden  

Het college van de gemeente Kampen heeft op 16-12-2008 geluidbeleid vastgesteld waarin aangegeven staat welke criteria men hanteert voor het verlenen van hogere waarden en welke voorwaarden men aan het verlenen van een hogere waarde kan verbinden.

In dit kader moet altijd eerst gekeken worden naar de mogelijkheden om maatregelen aan de bron te treffen, vervolgens naar maatregelen in het overdrachtsgebied (afscherming) en uiteindelijk naar gevelmaatregelen.

Omdat besloten is dat het uit stedenbouwkundige overwegingen niet wenselijk is een scherm of wal langs de verlegde Niersallee te plaatsen en het scherm op het talud van het spoor om diezelfde redenen gemaximeerd is op 2 meter ten opzichte van de bovenkant van het spoor blijven alleen bron en gevelmaatregelen over.

Bovendien kan door een goede stedenbouwkundige invulling van het plangebied gezorgd worden dat de eerstelijnsbebouwing de overige woningen zoveel mogelijk afschermt.

De verlegde Niersallee is voorzien van een stille deklaag en op gedeelten van het spoor worden raildempers toegepast. Deze raildempers hebben vooral nut bij de reductie van geluid op de hogere woonlagen.

Op basis van het door bureau Alcedo uitgevoerde globale onderzoek (zie Bijlage 12 Akoestisch onderzoek) blijkt dat ondanks de maatregelen vele woningen – vooral de woningen die direct zicht hebben op de verschillende geluidsbronnen – een belasting ondervinden boven de voorkeursgrenswaarde. Voor deze woningen zal een ontheffing moeten worden verleend.

Bovendien zal waarschijnlijk op planniveau voor meer dan 15% van de woningen een ontheffing nodig zijn. Het gemeentelijke ontheffingenbeleid geeft dit als inspanningsverplichting. Met de vaststelling van de uitwerkingsplannen zal het nodig zijn om hier van af te wijken.

Hiervan afwijken kan als is aangetoond dat door de vorm van de verkaveling en de afweging bij het treffen van maatregelen redelijkerwijs een optimum is bereikt in de verhouding maatregelen in relatie tot het aantal ontheffingen.

De bovenste bouwlagen van de woningen parallel aan het spoor hebben rechtstreeks zicht op de N50 en zullen een geluidsbelasting ondervinden die hoger is dan de maximale ontheffingsgrenswaarde (53 dB Lden) voor de N50. Dit betekent dat aan deze gevels (behalve wat betreft de geluidsisolatie) ook eisen worden gesteld met betrekking tot de aanwezigheid van door de gebruiker te openen geveldelen (die mogen daarin niet aanwezig zijn om te voorkomen dat de gevel een gevel is in de zin van de definitie in de Wet geluidhinder). Deze gevels moeten als zogenaamd “doof” worden uitgevoerd wat beperkingen geeft aan de gebruiksmogelijkheden.

Bovendien moeten alle woningen waarvoor een hogere waarde wordt verleend over tenminste 1 geluidsluwe (dat wil zeggen – een geluidsbelasting onder de voorkeursgrenswaarde) beschikken ( zie Bijlage 13 Tabel geluidsniveau verkavelingsplan, Bijlage 14 Tabel geluidsniveau bestemmingsplan en Bijlage 15 Ligging beoordelingspunten bestaande woningen).

In het kader van de Wet geluidhinder hoeft geen onderzoek gedaan te worden naar wegen waar een snelheid van minder of gelijk aan 30 kilometer geldt. Dit snelheidsregime geldt voor alle wegen in de nieuwe stadswijk zelf.

Wel moet tenminste geborgd worden dat woningen die zich langs een dergelijke (binnenplanse) weg bevinden wel over voldoende geluidsisolatie beschikken – ook al is er geen sprake van een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde.

Gelet op de verkeersafwikkeling en de globaal door Alcedo berekende geluidsbelastingen zal voor aanzienlijke aantallen woningen nader onderzoek nodig zijn om te bezien of de minimale eis die het Bouwbesluit stelt aan de gevelisolatie volstaat of dat extra isolatie nodig is.

Wat betreft de bestaande woonwijk de Maten heeft het plan wat betreft de afscherming van de N50 een licht positief effect. Zie Bijlage 16 Aanvullend akoestisch onderzoek. De bestaande wal langs de N50 zal worden aangesloten op het talud van de Hanzelijn. De Oude Niersallee vervalt (maar ook de aanwezige afscherming daarlangs). In het onderzoek van Alcedo is gekeken naar de geluidsbelasting op de woningen aan de Kwint. Met de uitgangspunten uit het verkeersonderzoek van DHV (variant 3) en een snelheidsregime van 30 km/uur zal de belasting daar niet boven de voorkeursgrenswaarde komen.

Omdat momenteel nog onzeker is of en zo ja welke bebouwing met welke hoogte in de zuid-westhoek van het plan gerealiseerd wordt kan nog niets gezegd worden over de eventuele extra afscherming die daar nog uit voort zal komen.

In het Alcedo onderzoek is er van uitgegaan dat deze bebouwing nog niet is gerealiseerd. Indien daar later woningen gepland worden zullen deze op de hogere bouwlagen - vanuit de geluidwetgeving - erg beperkt worden in hun gebruikswaarde.

Bovendien moet daar zodra de invulling met functies bekend is ook in het kader van externe veiligheid nog expliciet een verantwoording van het groepsrisico gegeven worden.