direct naar inhoud van 4.5 Parkeren, expeditie en ontsluiting
Plan: Melmerpark, deelplan B
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00060601-VB01

4.5 Parkeren, expeditie en ontsluiting

Parkeren

In het plangebied zijn verschillende parkeerpleinen gesitueerd.

Het aantal parkeerplaatsen is gebaseerd op de kengetallen van het CROW. Met deze kengetallen en in samenwerking met SPARK, een parkeeradviesbureau, is een parkeerbalans gemaakt. In deze balans wordt rekening gehouden met het dubbelgebruik van de parkeerplaatsen bij het kantoren/hotel complex in Melmerpark, deelplan A.

Zo zullen er op een koopavond veel bezoekers zijn voor het detailhandelscentrum maar staan de kantoren leeg, zodat toch voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00060601-VB01_0004.jpg"

Parkeervoorzieningen

Zoals uit de bijlage Parkeerbalans blijkt is de maximale behoefte aan parkeerplaatsen op het Melmerpark 856 stuks (op een koopavond). In de laatste kolom is af te lezen dat er 897 parkeerplaatsen gepland zijn. Geconcludeerd kan worden dat er voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn.

Expeditie

Het expeditieverkeer ten behoeve van de detailhandelgebouwen aan de N50-zijde zal vanaf de rotonde in de Zambonistraat over een éénrichtingsweg langs de gevels van de winkels geleid worden, parallel aan de Van Doorneweg. De gebouwen aan de zijde van de Constructieweg worden via de achterzijde bevoorraad door middel van een éénrichtingsweg. Hierdoor wordt voorkomen dat expeditieverkeer zich mengt met de bezoekers die gebruik maken van de centraal tussen de gebouwen gelegen parkeerpleinen. Tevens wordt zo voorkomen dat doorgaand verkeer naar het achtergelegen bedrijventerrein hinder ondervindt van het expeditieverkeer.

Ontsluiting

Het plangebied wordt via de Zambonistraat direct ontsloten op de Flevoweg. Daarmee is een goede aansluiting op de bestaande infrastructuur gewaarborgd. Het kruispunt van de Zambonistraat en de Flevoweg is nu in de verkeersspits al behoorlijk druk. Uit berekeningen blijkt dat bij een totaal ontwikkeld bedrijvenpark RW50 een tweede ontsluitingsweg noodzakelijk is. De gemeente heeft daarom het initiatief genomen om deze tweede ontsluitingsweg te gaan realiseren, nog voordat het bedrijvenpark volledig gevuld zal zijn. Naar verwachting kan deze tweede ontsluitingsweg worden aangelegd in 2010. Door realisatie van Melmerpark zal er sprake zijn van toename van het verkeer op genoemd kruispunt, maar dit zal niet leiden tot onacceptabele verkeersintensiteiten met name omdat het winkelend publiek op een ander tijdstip het Melmerpark bezoekt dan het overige verkeer op het bedrijvenpark.