Plan: | Zuiderzeehaven 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00060204-VB01 |
Algemeen
Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wet milieubeheer kan, samengevat, een bestemmingsplan of ruimtelijke onderbouwing worden vastgesteld, indien:
Bij besluitvorming is het van belang om te bepalen of een initiatief "niet in betekenende mate" bijdraagt aan de luchtkwaliteit. In de algemene maatregel van bestuur "Niet in betekenende mate" (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM.
Het begrip "niet in betekenende mate" is gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden.
Vooralsnog geldt dat:
Het bestemmingsplan bevat niet een van deze ontwikkelingen. Daarom is toch een berekening gemaakt om de invloed van de toekomstige bedrijven op de luchtkwaliteit na te gaan.
Luchtkwaliteitsberekening
De concentraties van NO2 en PM10 voor het huidige jaar 2009 en de toekomstige situatie (2015 en 2020) zijn berekend voor het onderhavige project. Om voor deze ruimtelijke onderbouwing na te gaan of er overschrijding van de grenswaarden uit de Wet milieubeheer plaatsvindt, kon geen gebruik worden gemaakt van bekende gegevens.
Daarom is uitgegaan van een worstcase-scenario. De berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het CAR II-model versie 7.0.
De ingevoerde verkeersintensiteiten zijn gebaseerd op soortgelijke situaties elders.
Voor de overige invoer voor de CAR II-berekeningen wordt verwezen naar bijlage 11 Luchtkwaliteit tabellen.
In onderstaande tabel zijn de resultaten van de luchtkwaliteitsberekeningen weergegeven.
Verkeers- intensiteit |
Jaargemiddelde concentratie NO2 in ìg/m³ | Jaargemiddelde concentratie PM10 in ìg/m³ | Aantal overschrijdingen van 24-uurs gemiddelde norm PM10 van 50 ìg/m³ |
|
Grenswaarde | 40 | 40 | 40 | |
Haatlandhaven | ||||
2009 | 100 | 13,9 | 22,8 | 5 |
2015 (inclusief uitvoering plan) | 600 | 12,2 | 21,7 | 4 |
2020 (inclusief uitvoering plan) | 700 | 10,8 | 21,0 | 3 |
Waarden voor PM10 zijn zonder aftrek voor zeezout.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat zowel de huidige situatie als de toekomstige na realisatie van de plannen niet leidt tot een overschrijding van de grenswaarden uit de Wet milieubeheer.