direct naar inhoud van Regels
Plan: Parapluplan Flitsbezorgdiensten en darkstores
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0166-0301

Regels

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

1.1 plan

het bestemmingsplan Parapluplan Flitsbezorgdiensten en darkstores met identificatienummer NL.IMRO.0164.BP0166-0301 van de gemeente Hengelo.

1.2 bestemmingsplan

de geometrisch bepaalde planobjecten met de bijbehorende regels en de daarbij behorende bijlagen.

1.3 verbeelding

de weergave van de inhoud van een bestemmingsplan conform het gestelde in de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012. Onder het begrip 'verbeelding' wordt zowel de analoge wijze als de digitale wijze van verbeelding verstaan.

1.4 aanduiding

een geometrisch bepaald vlak of figuur, waarmee gronden zijn aangeduid, waar ingevolge de regels regels worden gesteld ten aanzien van het gebruik en/of het bebouwen van deze gronden.

1.5 aanduidingsgrens

de grens van een aanduiding indien het een vlak betreft.

1.6 afwijken

het bij omgevingsvergunning afwijken van de regels van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

1.7 bebouwing

één of meer gebouwen en/of bouwwerken, geen gebouw zijnde.

1.8 bestemmingsgrens

de grens van een bestemmingsvlak.

1.9 bestemmingsvlak

een geometrisch bepaald vlak met eenzelfde bestemming.

1.10 bouwen

het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen van een standplaats.

1.11 bouwwerk

een bouwkundige constructie van enige omvang die direct en duurzaam met de aarde is verbonden.

1.12 city-hub
  • a. een overwegend niet voor het publiek toegankelijke opslagruimte of magazijn, niet zijnde een winkel, hoofdzakelijk gericht op de distributie van overwegend consumentenartikelen en met name van dagelijkse goederen, die via internet/een app worden besteld en betaald, die op een andere locatie worden geleverd via flitsbezorging en waarbij in relatief beperkte mate sprake is van direct fysiek klantcontact elders;
  • b. met aanvullend en ondergeschikt in ieder geval een voor het publiek toegankelijke ruimte voor detailhandel en een uitstraling grotendeels vergelijkbaar met een winkel.
1.13 darkstore

niet of slechts in zeer beperkte mate voor het publiek toegankelijke opslagruimte of magazijn, niet zijnde een winkel, gericht op de distributie van overwegend consumentenartikelen en met name van dagelijkse goederen, die via internet/een app worden besteld en betaald, die op een andere locatie worden geleverd via een flitsbezorgdienst, waarbij in relatief beperkte mate sprake is van direct fysiek klantcontact elders. Hieronder wordt ook een darkkitchen verstaan.

1.14 detailhandel

het bedrijfsmatig te koop aanbieden van goederen, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, het verkopen en/of leveren, aan personen, die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit, niet zijnde een darkstore of een city-hub.

1.15 flitsbezorgdienst

een specifieke vorm van een bezorgdienst, waarvan de bedrijfsvoering hoofdzakelijk is gericht op het dagelijks veelvuldig en verkopen, distribueren en afleveren van elektronisch aangeboden producten/boodschappen, die vanuit een distributiecentrum door een koeriersdienst aan en bij de consument worden geleverd. De producten/boodschappen worden vanuit een darkstore of city-hub als specifieke bezorgdienst, kort na de bestelling aan de bezorger aangeleverd voor een directe levering aan de klant binnen een zeer korte termijn. Flitsbezorging richt zich niet primair op het door middel van de uitstalling ten verkoop aanbieden van producten/boodschappen aan het winkelend publiek.

1.16 gebouw

elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt.

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

Artikel 2 Reikwijdte

  • a. het voorliggende paraplubestemmingsplan is van toepassing op alle geldende bestemmingsplannen van de gemeente Hengelo die vallen binnen het plangebied van dit plan.
  • b. de regels in dit plan gelden in aanvulling op c.q. in afwijking van de begripsbepalingen en de bouw- en gebruiksregels van de geldende bestemmingsplannen voor zover het gaat om het realiseren van een darkstore of city-hub op gronden waar volgens het ter plaatse geldende bestemmingsplan een bedrijf, bedrijven en/of detailhandel is/zijn toegestaan.
  • c. de overige regels van de geldende bestemmingsplannen als bedoeld onder a en b blijven ongewijzigd en onverminderd van kracht.

Hoofdstuk 3 Algemene regels

Artikel 3 Anti-dubbeltelregel

Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.

Artikel 4 Algemene bouwregels

4.1 Bouwregels

Voor het bouwen gelden de volgende regels:

  • er mag niet worden gebouwd indien dit leidt tot de realisatie van een darkstore en/of een city-hub.
4.2 Afwijken van de bouwregels
4.2.1 Afwijkingsbevoegdheid darkstores

Met een omgevingsvergunning mag worden afgeweken van het bepaalde in lid 4.1 in die zin dat wordt gebouwd ten behoeve van een darkstore, mits:

  • a. Ten aanzien van de ligging in de stedelijke structuur:
    • 1. de locatie is gelegen op een bedrijventerrein of betreft een perceel met een bedrijfsbestemming. Een solitaire locatie met een detailhandelsbestemming buiten de gemengde gebieden zoals het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum, is een optie mits de beoogde uitstraling van het pand ruimtelijk gezien aanvaardbaar is en de locatie in ieder geval op enige afstand van woningen ligt (minimaal 30 meter). Bij een kortere afstand worden aanvullende geluidsmaatregelen getroffen ter voorkoming van hinder;
    • 2. de locatie ligt nabij het verzorgingsgebied.
  • b. Ten aanzien van de ontsluiting:
    • 1. de locatie sluit goed aan op de lokale structuur voor fietsen en hiermee vergelijkbare voertuigen in verband met bezorging.
  • c. Ten aanzien van de inrichting, het gebouw en het gebruik van de locatie:
    • 1. inpandige wachtruimte voor bezorgers is aanwezig en wordt als zodanig gebruikt;
    • 2. stallingsruimte voor voertuigen kan buiten het gebouw worden ingericht;
    • 3. het pand hoeft geen zichtbare interactie met de directe omgeving te hebben en kan dus een overwegend gesloten uiterlijk hebben, tenzij voor de betreffende locatie wel dergelijke welstandseisen van toepassing zijn;
    • 4. voor de bezorging worden vervoersmiddelen zonder geluidsemissie ingezet;
    • 5. voldaan wordt aan de Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging; dit blijkt uit een jaarlijkse periodieke monitoring die aan de gemeente en omgeving beschikbaar wordt gesteld;
  • d. Aanvullende bepalingen in het besluit tot afwijking:
    • 1. nadere voorwaarden kunnen ook worden opgenomen voor de bedrijfsvoering in relatie tot een betere inpassing van het gebruik in de omgeving, zoals elementen uit de gedragscode die de flitsbezorgers hebben gesloten.
4.2.2 Afwijkingsbevoegdheid city-hubs

Met een omgevingsvergunning mag worden afgeweken van het bepaalde in lid 4.1 in die zin dat wordt gebouwd ten behoeve van een city-hub, mits:

  • a. Ten aanzien van de ligging in de stedelijke structuur:
    • 1. de locatie ligt centraal in het verzorgingsgebied, zoals een gebied rondom het centrum of rondom een wijkwinkelcentrum;
    • 2. de locatie maakt deel uit van een gebied met een gemengd karakter en is niet gelegen op een bedrijventerrein;
    • 3. de locatie ligt bij voorkeur aan de randen van de gemengde gebieden, zoals het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum; ligging in een winkelstraat van het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum is een optie als de vestiging door de beperkte omvang vergelijkbare ruimtelijke effecten heeft als andere winkels of functies in de winkelstraat die ter plaatse zijn toegestaan, of wanneer die effecten zich hoofdzakelijk buiten de winkelstraat voordoen.
  • b. Ten aanzien van de ontsluiting:
    • 1. de locatie sluit goed aan op hoofdwegen voor bevoorrading door grote voertuigen of ligt in een winkelstraat of ander gemengd gebied waar bevoorrading plaatsvindt door kleinere voertuigen zoals dit in die straten en gebieden gebruikelijk is;
    • 2. de locatie sluit goed aan op de lokale structuur voor fietsen en hiermee vergelijkbare voertuigen in verband met bezorging.
  • c. Ten aanzien van de ligging in de omgeving:
    • 1. de locatie ligt in ieder geval op enige afstand van woningen (minimaal 30 meter); bij een kortere afstand worden aanvullende geluidsmaatregelen getroffen ter voorkoming van hinder;
    • 2. de locatie heeft een bestemming voor detailhandel of bedrijven uit milieucategorie 2 of hoger danwel voldoet aan de algemeen gebruikelijke randvoorwaarden voor milieucategorie 2 of hoger;
    • 3. de locatie kan ook in gemengde gebieden zijn gelegen, voor zover de ruimtelijke effecten van een city-hub vergelijkbaar zijn met de ruimtelijke effecten van functies in de omgeving;
    • 4. de locatie en het toekomstig gebruik voor een city-hub voldoen aan de milieuvoorwaarden zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit, met name ten aanzien van het geluid van laden en lossen.
  • d. Ten aanzien van de inrichting, het gebouw en het gebruik van de locatie:
    • 1. inpandige stallings- en wachtruimte voor vervoersmiddelen en bezorgers is aanwezig en wordt als zodanig gebruikt; als interne stallingsruimte niet mogelijk is kan buiten ter plaatse van het perceel worden toegestaan; voor zover geen interne stallingsruimte of stallingsruimte buiten op het perceel beschikbaar is en aangetoond wordt dat in de openbare ruimte wel voldoende stallingsruimte beschikbaar is, bijvoorbeeld mede gelet op de beperktere omvang van de vestiging, dan kan stallingsruimte in de openbare ruimte worden gebruikt.
    • 2. het pand heeft een zichtbare interactie met de directe omgeving en heeft dus niet een overwegend gesloten uiterlijk in de vorm van overwegend dichtgeplakte ramen zonder een zichtrelatie met straat en zonder interactie met publiek;
    • 3. de locatie wordt zodanig gebruikt dat de woonfunctie in de omgeving hiervan geen hinder ondervindt;
    • 4. voor de bezorging worden vervoersmiddelen zonder geluidsemissie ingezet;
    • 5. voldaan wordt aan de Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging (10 mei 2022); dit blijkt uit een jaarlijkse periodieke monitoring die aan de gemeente en omgeving beschikbaar wordt gesteld;
  • e. Aanvullende bepalingen in het besluit tot afwijking:
    • 1. voor zover nodig worden in het besluit voor afwijking aanvullende bepalingen opgenomen gericht op een zorgvuldige afstemming van het gebruik op de omgeving, zoals geluidsnormen;
    • 2. nadere voorwaarden kunnen ook worden opgenomen voor de bedrijfsvoering in relatie tot een betere inpassing van het gebruik in de omgeving, zoals elementen uit de gedragscode die de flitsbezorgers hebben gesloten.

Artikel 5 Algemene gebruiksregels

5.1 Specifieke gebruiksregels

Tot een gebruik, strijdig met de bepalingen genoemd in de geldende bestemmingsplannen zoals bedoeld in artikel 2, lid a, waar een bedrijf, bedrijven en/of detailhandel planologisch mogelijk zijn, wordt in ieder geval gerekend:

  • het gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van een darkstore en/of een city-hub.
5.2 Afwijken van de gebruiksregels
5.2.1 Afwijkingsbevoegdheid darkstores

Met een omgevingsvergunning mag worden afgeweken van het bepaalde in lid 5.1 in die zin dat een darkstore is toegestaan, mits:

  • a. Ten aanzien van de ligging in de stedelijke structuur:
    • 1. de locatie is gelegen op een bedrijventerrein of betreft een perceel met een bedrijfsbestemming. Een solitaire locatie met een detailhandelsbestemming buiten de gemengde gebieden zoals het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum, is een optie mits de beoogde uitstraling van het pand ruimtelijk gezien aanvaardbaar is en de locatie in ieder geval op enige afstand van woningen ligt (minimaal 30 meter). Bij een kortere afstand worden aanvullende geluidsmaatregelen getroffen ter voorkoming van hinder;
    • 2. de locatie ligt nabij het verzorgingsgebied.
  • b. Ten aanzien van de ontsluiting:
    • 1. de locatie sluit goed aan op de lokale structuur voor fietsen en hiermee vergelijkbare voertuigen in verband met bezorging.
  • c. Ten aanzien van de inrichting, het gebouw en het gebruik van de locatie:
    • 1. inpandige wachtruimte voor bezorgers is aanwezig en wordt als zodanig gebruikt;
    • 2. stallingsruimte voor voertuigen kan buiten het gebouw worden ingericht;
    • 3. het pand hoeft geen zichtbare interactie met de directe omgeving te hebben en kan dus een overwegend gesloten uiterlijk hebben, tenzij voor de betreffende locatie wel dergelijke welstandseisen van toepassing zijn;
    • 4. voor de bezorging worden vervoersmiddelen zonder geluidsemissie ingezet;
    • 5. voldaan wordt aan de Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging; dit blijkt uit een jaarlijkse periodieke monitoring die aan de gemeente en omgeving beschikbaar wordt gesteld;
  • d. Aanvullende bepalingen in het besluit tot afwijking:
    • 1. nadere voorwaarden kunnen ook worden opgenomen voor de bedrijfsvoering in relatie tot een betere inpassing van het gebruik in de omgeving, zoals elementen uit de gedragscode die de flitsbezorgers hebben gesloten.
5.2.2 Afwijkingsbevoegdheid city-hub

Met een omgevingsvergunning mag worden afgeweken van het bepaalde in lid 5.1 in die zin dat een city-hub is toegestaan, mits:

  • a. Ten aanzien van de ligging in de stedelijke structuur:
    • 1. de locatie ligt centraal in het verzorgingsgebied, zoals een gebied rondom het centrum of rondom een wijkwinkelcentrum;
    • 2. de locatie maakt deel uit van een gebied met een gemengd karakter en is niet gelegen op een bedrijventerrein;
    • 3. de locatie ligt bij voorkeur aan de randen van de gemengde gebieden, zoals het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum; ligging in een winkelstraat van het kernwinkelgebied of een wijkwinkelcentrum is een optie als de vestiging door de beperkte omvang vergelijkbare ruimtelijke effecten heeft als andere winkels of functies in de winkelstraat die ter plaatse zijn toegestaan, of wanneer die effecten zich hoofdzakelijk buiten de winkelstraat voordoen.
  • b. Ten aanzien van de ontsluiting:
    • 1. de locatie sluit goed aan op hoofdwegen voor bevoorrading door grote voertuigen of ligt in een winkelstraat of ander gemengd gebied waar bevoorrading plaatsvindt door kleinere voertuigen zoals dit in die straten en gebieden gebruikelijk is;
    • 2. de locatie sluit goed aan op de lokale structuur voor fietsen en hiermee vergelijkbare voertuigen in verband met bezorging.
  • c. Ten aanzien van de ligging in de omgeving:
    • 1. de locatie ligt in ieder geval op enige afstand van woningen (minimaal 30 meter); bij een kortere afstand worden aanvullende geluidsmaatregelen getroffen ter voorkoming van hinder;
    • 2. de locatie heeft een bestemming voor detailhandel of bedrijven uit milieucategorie 2 of hoger danwel voldoet aan de algemeen gebruikelijke randvoorwaarden voor milieucategorie 2 of hoger;
    • 3. de locatie kan ook in gemengde gebieden zijn gelegen, voor zover de ruimtelijke effecten van een city-hub vergelijkbaar zijn met de ruimtelijke effecten van functies in de omgeving;
    • 4. de locatie en het toekomstig gebruik voor een city-hub voldoen aan de milieuvoorwaarden zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit, met name ten aanzien van het geluid van laden en lossen.
  • d. Ten aanzien van de inrichting, het gebouw en het gebruik van de locatie:
    • 1. inpandige stallings- en wachtruimte voor vervoersmiddelen en bezorgers is aanwezig en wordt als zodanig gebruikt; als interne stallingsruimte niet mogelijk is kan buiten ter plaatse van het perceel worden toegestaan; voor zover geen interne stallingsruimte of stallingsruimte buiten op het perceel beschikbaar is en aangetoond wordt dat in de openbare ruimte wel voldoende stallingsruimte beschikbaar is, bijvoorbeeld mede gelet op de beperktere omvang van de vestiging, dan kan stallingsruimte in de openbare ruimte worden gebruikt.
    • 2. het pand heeft een zichtbare interactie met de directe omgeving en heeft dus niet een overwegend gesloten uiterlijk in de vorm van overwegend dichtgeplakte ramen zonder een zichtrelatie met straat en zonder interactie met publiek;
    • 3. de locatie wordt zodanig gebruikt dat de woonfunctie in de omgeving hiervan geen hinder ondervindt;
    • 4. voor de bezorging worden vervoersmiddelen zonder geluidsemissie ingezet;
    • 5. voldaan wordt aan de Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging (10 mei 2022); dit blijkt uit een jaarlijkse periodieke monitoring die aan de gemeente en omgeving beschikbaar wordt gesteld;
  • e. Aanvullende bepalingen in het besluit tot afwijking:
    • 1. voor zover nodig worden in het besluit voor afwijking aanvullende bepalingen opgenomen gericht op een zorgvuldige afstemming van het gebruik op de omgeving, zoals geluidsnormen;
    • 2. nadere voorwaarden kunnen ook worden opgenomen voor de bedrijfsvoering in relatie tot een betere inpassing van het gebruik in de omgeving, zoals elementen uit de gedragscode die de flitsbezorgers hebben gesloten.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels

Artikel 6 Overgangsrecht

6.1 Overgangsrecht bouwwerken

Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel gebouwd kan worden krachtens een omgevingsvergunning voor het bouwen, en afwijkt van het plan, mag, mits deze afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot,

  • a. gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd;
  • b. na het teniet gaan ten gevolge van een calamiteit geheel worden vernieuwd of veranderd, mits de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen wordt gedaan binnen twee jaar na de dag waarop het bouwwerk is teniet gegaan.
6.2 Afwijking

Het bevoegd gezag kan eenmalig in afwijking van het eerste lid een omgevingsvergunning verlenen voor het vergroten van de inhoud van een bouwwerk als bedoeld in lid 6.1 met maximaal 10%.

6.3 Uitzondering op het overgangsrecht bouwwerken

Lid 6.1 is niet van toepassing op bouwwerken die weliswaar bestaan op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan, maar zijn gebouwd zonder vergunning en in strijd met het daarvoor geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepaling van dat plan.

6.4 Overgangsrecht gebruik

Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet.

6.5 Strijdig gebruik

Het is verboden het met het bestemmingsplan strijdige gebruik, bedoeld in lid 6.4, te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind.

6.6 Verboden gebruik

Indien het gebruik, bedoeld in lid 6.4, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.

6.7 Uitzondering op het overgangsrecht gebruik

Lid 6.4 is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.

Artikel 7 Slotregel

Deze regels worden aangehaald als:

Regels van het bestemmingsplan Parapluplan Flitsbezorgdiensten en darkstores.