Plan: | Timmersveld, Beitelstraat 28 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0164.BP0075-0301 |
De huidige bedrijfsvoering is ingedeeld in sbi 7712, 7739, Verhuurbedrijven voor transportmiddelen (excl. Personenauto's). Cat. 3.1. Dit is de indeling die het beste past.
De grootste afstand waarbij mogelijk hinder is te verwachten voor de omgeving is 50 meter en wel voor het aspect geluid. De nieuw te bestemmen activiteiten passen voor het grootste deel goed in de aangehouden indeling.
Gelet op de gelijke milieuafstand kan de conclusie worden getrokken dat er qua activiteiten en milieubelasting de situatie ongeveer gelijkwaardig zal zijn. De invloed op de directe omgeving zal dan ook vergelijkbaar zijn. Dit aspect wordt versterkt omdat de activiteiten feitelijk al worden uitgevoerd.
De omgeving van het plangebied kan worden bestempeld als bedrijventerrein met bedrijfswoningen. Rond het plangebied zijn o.a. de volgende woningen gelegen:
Op het bedrijventerrein liggen meerdere bedrijfswoningen, echter die liggen minimaal op grotere afstand.
Naar aanleiding van de voorgenomen bestemmingswijziging op het perceel achter de Beitelstraat 28 (Sectie U, nr 473) is een bodemtoets uitgevoerd.
Het voornemen is om de bestemming naar een minder gevoelig gebruik te wijzigen. Met deze bestemmingswijziging worden geen bebouwingsmogelijkheden gegeven. Daarom is het uitvoeren van bodemonderzoek niet noodzakelijk.
Daarnaast wordt door de eigenaar aangegeven dat er een vloeistofkerende verharding op het terrein wordt aangelegd. Opgemerkt wordt dat op het voorterrein aan de Beitelstraat 28 een sanering is uitgevoerd. De grondwatersanering is nog niet afgerond. Er loopt nu een monitoring, waarbij jaarlijks peilbuizen bemonsterd worden. Ook na aanleg van de vloeistofkerende verharding zal deze monitoring uitgevoerd moeten kunnen worden.
Het bedrijf valt onder het activiteitenbesluit. De geluidnormen voor de representatieve activiteiten binnen het bedrijf liggen hiermee vast. Wel is het gebruikelijk om bedrijfswoningen wat minder te beschermen als het gaat om geluid dan woningen in een woonwijk. Er bestaat dus de mogelijkheid af te wijken van de standaardnormering en een aanvullende geluidbelasting van 5 d(A) toe te staan.
Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau LAr,LT
Geluidbeleid
De streefwaarde van 50 dBA (etmaalwaarde) conform het geluidbeleid van de gemeente voor de geluidbelasting LAr,LT op de gevels van de woning wordt in het activiteitenbesluit voorgeschreven. De plafondwaarde is te stellen op 55 dB(A).
Gelet op de reeds plaatsvindende activiteiten en omdat er geen klachten zijn, kan worden gemotiveerd dat het bedrijf ook met het aanvullende plangebied akoestisch past binnen het geluidbeleid van de gemeente Hengelo.
Maximale geluidniveaus LAmax
De streefwaarden uit het geluidbeleid van de gemeente (grenswaarden LAr,LT + 10 dBA) zullen ruimschoots worden overschreden t.g.v. rijden van vrachtauto's en kunnen redelijkerwijs niet worden voorkomen. Conform het activiteitenbesluit zijn pieken toegestaan tot 70, 65 en 60 dB(A) voor de dag, -avond en nachtperiode. Ook in de bestaande vergunde situatie kwamen deze pieken voor. In het activiteitenbesluit is de beoordeling van pieken ten gevolge transportbewegingen uitgesloten in de dagperiode.
Omdat er sprake is van bedrijfswoningen op een bedrijventerrein zijn piekgeluiden in de avond- en nachtperiode inherent aan de omgeving van het plangebied.
Omdat er geen sprake is van het toevoegen van een gevoelige bestemming, zoals een woning, en er geen sprake is van de opslag van gevaarlijke stoffen is het niet noodzakelijk gebleken het aspect externe veiligheid te beoordelen.
Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. De wet geeft grenswaarden voor concentraties in de buitenlucht van diverse stoffen. De maatgevende stoffen zijn stikstofdioxide en fijn stof.
Luchtkwaliteitseisen vormen onder de Wet luchtkwaliteit geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkelingen indien:
De luchtkwaliteit in Nederland wordt jaarlijks gemonitoord. Uit de meest recente monitoringsgegevens blijkt dat nabij de Beitelstraat de waarden voor fijn stof en stikstofdioxide ruimschoots onder de grenswaarden liggen. De activiteiten van Olde Kalter zullen daarom niet leiden tot een feitelijke of dreigende overschrijding van de grenswaarden.
Voor ruimtelijke plannen die activiteiten mogelijk maken die volgens het besluit MER, m.e.r.-plichtig of m.e.r.-beoordelingsplichtig zijn, is mogelijk een plan-m.e.r. verplicht. Het onderhavige plan voorziet hier niet in. Om die reden achten wij een plan – m.e.r. niet noodzakelijk.
Omdat er geen sprake is van het toevoegen van een gevoelige bestemming, zoals een woning, en er geen sprake is van de opslag van gevaarlijke stoffen is het niet noodzakelijk gebleken het aspect brandweer en fysieke veiligheid te beoordelen.