direct naar inhoud van 2.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Wielewaalstraat / Beethovenlaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0074-0301

2.2 Verkeer en infrastructuur

De bestaande situatie

De locatie

Het plangebied is gelegen en begrensd tussen de wijkring Beethovenlaan, de Elsmarsweg en de Wielewaalstraat.

Het verkeersregime

De Elsmarsweg is een smalle 30 km/u zone woonstraat in tweerichtingen. Wielewaalstraat is een 30 km/u zone weg in tweerichtingen met een uitwegconstructie ter hoogte van de Beethovenlaan inclusief een verplichte rijrichting rechtsaf uit richting die Beethovenlaan. De Beethovenlaan heeft de functie als wijkring met een snelheidsregime van 50 km/u. Aan de Beethovenlaan zit ter hoogte van het plangebied geen openbaar (langs) parkeren, wel een soort rijbaan/rijstrook geschikt voor verkeer rechtsaf richting Wielewaalstraat.

Kruispunt Beethovenlaan-Bergweg-Mozartlaan

Het kruispunt Beethovenlaan-Bergweg-Mozartlaan is na de reconstructie van enkele jaren geleden nu weer een ongeregeld kruispunt, dus zonder verkeersregelinstallatie. Al het verkeer, dus ook het fietsverkeer op de Beethovenlaan heeft voorrang op de zijtakken Bergweg en Mozartlaan. Tussen parkeerterrein en winkelcentrum ligt een verhoogde zebra oversteek

Het openbaar vervoer op dit kruispunt (buslijn 12) rijdt via de P.C. Hooftlaan rechtsaf richting Mozartlaan.

Parkeren (openbaar)

Aan de Wielewaalstraat zelf zitten acht openbare haakse parkeerplaatsen. De gemiddelde bezettingsgraad op werkdagen op deze 8 parkeerplaatsen is 4 a 5 bezet van de 8 parkeerplaatsen. Hier tegenover aan de zuidzijde is een openbaar parkeerterrein gesitueerd met een totale capaciteit van 71 parkeerplaatsen. Hiervan zijn 9 parkeerplaatsen alleen bereikbaar vanaf de Wielewaalstraat en 63 parkeerplaatsen alleen bereikbaar vanaf de Bergweg. Dit parkeerterrein kent op dit moment een meervoudig gebruik door onder andere bezoekers appartementen Fazantstraat, het winkelcentrum en enkele bezoekers en/of werkers van de gezondheidfuncties iets verderop gelegen aan de Beethovenlaan. De gemiddelde bezettingraad op werkdagen op dit parkeerterrein is ongeveer 37% (26 auto's, peildatum 2012). De totale openbare parkeercapaciteit komt hiermee op 79 parkeerplaatsen (waarvan gemiddeld ongeveer 30 parkeerplaatsen bezet op werkdagen)

Het plan / de globale invulling

Aan de westzijde van het plangebied gaat het om circa 8 grondgebonden woningen. De achterzijde van deze woningen hebben elk de ruimte voor tenminste één berging en/of carport. Deze kunnen worden ontsloten door een (doodlopende) toegangweg van 6,0 meter breedte. Aan de andere zijde van deze toegangsweg zijn circa 24 zorgappartementen gesitueerd met ongeveer 13 parkeerplaatsen. Tevens is de plint voorzien van gemeenschappelijke ruimten tbv die 24 zorg appartementen en de mogelijkheid tot ruimten voor commercieel/maatschappelijk functies waarvan de invulling op dit moment nog niet bekend is. Beide functies zullen via deze toegangsweg een uitwegconstructie krijgen welk uitmondt op de Wielewaalstraat. De toegangsweg zal in beginsel niet worden afgesloten met een slagboom of hek, omdat het karakter van deze (doodlopend) weg de uitstraling krijgt van een 'weg voor eigen gebruik'.

Bereikbaarheid

De entrees van de commercieel maatschappelijk functies kunnen aan de Beethovenlaan worden gesitueerd, alleen is parkeren hier niet toegestaan.

De scheiding van de 9 openbare parkeerplaatsen welke alleen bereikbaar zijn vanaf de Wielewaalstraat en de 63 openbare parkeerplaatsen welke alleen bereikbaar zijn vanaf de Bergweg moeten in stand blijven. Dit in verband met het anders ontstaan van ongewenst sluipverkeer over het parkeerterrein zelf.

De verplichte rechtsaf beweging vanuit de Wielewaalstraat naar de Beethovenlaan moet in stand blijven, links afslaan is niet mogelijk en in verband de grote brede middengeleider ook verkeerkundig onveilig en ongewenst.

Toegankelijkheid

Het is wenselijk maar ook logisch dat de voetpaden structuur aan de noordzijde van de Wielewaalstraat en Elsmarsweg in stand blijft.

Aan het einde van de nieuwe doodlopende straat is een keermogelijkheid door middel van een keerlusje gewenst om te voorkomen dat bij drukte het verkeer achterwaarts het plangebied weer moet verlaten.

Autoparkeren (globale parkeerbalans)

Door een relatief groot openbaar parkeerterrein op zeer korte loopafstand is het bezoekersparkeren voor alle functies goed en logisch toe te delen en toe te voegen aan dit parkeerterrein. De eigen parkeerbehoefte voor alle functie (totaal 21 parkeerplaatsen) kan naar verwachting goed op eigen terrein plaatsvinden.

De parkeernorm acht grondgebonden woningen in het midden tot dure segment (huur of koop) zal liggen tussen 1,5 en 1,6 per woning (inclusief 0,30 bezoekersaandeel). Dit genereert een totale parkeerbehoefte van 12 a 13 parkeerplaatsen.

De parkeernorm ten behoeve van de 24 zorg appartementen is op dit moment nog niet bekend.

Dit hang af van zaken zoals bijvoorbeeld zorgbehoefte/zorgintensiteit (24 uurs zorg), mate van zelfstandigheid en invulling van de gemeenschappelijke ruimte.

Alle bewoners kunnen bezoek krijgen, dus parkeernormen zijn altijd minimaal 0,30 per woning (= minimaal 7 auto's). In de praktijk liggen parkeernormen in veel gevallen tussen de 0,40 en 0,80 per woning (tussen de 10 en 19 parkeerplaatsen).

Voor commercieel maatschappelijk/zorg waarvan de invulling op dit moment nog niet bekend is, dus is een richtinggevende parkeernorm nog niet te geven. Ook de BVO oppervlakte gegevens zijn op dit moment nog niet bekend.

Fietsparkeren

Ten aanzien van de commercieel/maatschappelijk functies is het wenselijk dat werknemers ook op de fiets naar hun werk kunnen, dit is goed voor de gezondheid en milieu. Fietsende werknemers kunnen daarbij worden gefaciliteerd door goede fietsparkeervoorzieningen dicht bij de entree (veilig en overdekt stallen).

Conclusie

Op basis van de door de initiatiefnemer aangeleverde gegevens zoals deze nu bekend zijn en rekening houdend met de verkeerskundige op- en aanmerkingen, is dit plan goed realiseerbaar.