direct naar inhoud van 2.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Sloetsweg/Bellinckhof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0056-0301

2.2 Verkeer en infrastructuur

Huidige verkeerstructuur omgeving Gamma/Heerbaart

Het deel van de Sloetsweg en de Dennenbosweg tot aan de Mr. P.J. Troelstrastraat maakt onderdeel uit van de wijkring (éénrichtingsverkeer, samen met M.A. de Ruyterstraat).

Ondanks dat de straatnaam Sloetsweg zich in westelijke richting voortzet, buigt de hoofdrijrichting (éénrichtingsverkeer) van de wijkring af, de Dennenbosweg. De Brecklenkamp sluit ter hoogte van de Bellinckhof aan als fietsstraat (auto te gast) door middel van een fietsdoorsteek op de wijkring Sloetsweg. Na de fietsdoorsteek kunnen fietsers richting de Dennenbosweg kiezen voor het oostelijk gelegen rode fietspad of het westelijke gelegen rode fietspad langs de rijbaan.

Voor lokaal bestemmingsverkeer van de woonstraten Bellinckhof, Brecklenkamp en Drilscholtenstraat is het formeel mogelijk via het parkeerterrein ter hoogte van de Sloetsweg door te steken naar de Sloetsweg. De Brecklenkamp richting de Sloetsweg vormt onderdeel van een belangrijke en drukke fietsverbinding als Stadsfietsroute vanuit het noorden via de Dennenbosweg –Ir. M. Schefferlaan –Oversteweg-Eikstraat richting de binnenstad van Hengelo (en vice versa).

Nieuwe verkeerstructuur

De volgende hoofduitgangspunten zullen worden gehanteerd bij de nieuwe verkeerstructuur:

  • Een totale (openbare) inrichting conform Duurzaam Veilig beginselen 30 km/h zones (de omgeving rondom plangebied is al als 30 km/h zone ingericht, op de wijkring geldt een 50 km/h regime);
  • De definitieve parkeerbalans berekening dient tenminste in evenwicht te zijn (of een positief saldo in de balans);
  • Het (particuliere) parkeerterrein bij de woon-/zorg complexen dient met betrekking tot het gemotoriseerde verkeer voor bewoners, bezoekers van bewoners en werknemers goed en eenvoudig toegankelijk en bereikbaar te zijn, dus een semi openbaar karakter te krijgen;
  • De beleidsregels uit de Nota Autoparkeren 2008-2012 inclusief parkeernormering en de Nota Evaluatie parkeerbeleid zijn leidend.

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De functies van de woon-/zorg complexen krijgen hun ontsluiting via het westelijke wegvak van de Sloetsweg. Het achterliggende parkeerterrein is voor bewoners, bezoekers van bewoners en werknemers goed en eenvoudig toegankelijk en bereikbaar.

Het noordwestelijke gebied met de grondgebonden woningen ter hoogte van de Bellinckhof, krijgen hun ontsluiting via de Jeroen Boschstraat en de nieuwe lus welke aansluit op de bestaande wegenstructuur van de Bellinckhof. Hierbij wordt het wegprofiel van deze lus ingericht als éénrichtingsstraat met een 'met de klok mee' rijrichting (inclusief noodzakelijke RVV bebording).

Het plangebied krijgt geen onderlinge aansluiting voor gemotoriseerd verkeer, maar worden gescheiden door een groenbuffer/plantsoen inclusief een langzaam verkeer verbinding (voetgangers en fietsers).

De kavels welke direct gelegen zijn aan de Sloetsweg (maximaal vier kavels) krijgen elk hun ontsluiting via de aangrenzende Sloetsweg.

Ontsluiting fietsverkeer

In het midden van het plangebied zal binnen de groene buffer/parkje een langzaam verkeer verbinding (voetgangers en fietsers) worden gerealiseerd. Deze (secundaire) fietsverbinding verbindt de omgeving Bellinckhof met de Sloetsweg/Populierenweg. Daarnaast zal binnen dit plantsoen een logische aftakking worden gerealiseerd naar het woon/zorg complex.

Ontsluiting voetgangers

Er zal een voetgangers doorsteek vanaf het parkeerterrein achter het woon/zorg complex worden gerealiseerd richting de bestaande infrastructuur van de fietsstraat (Kleispoor) en de trottoirs/voetpaden van Brecklenkamp.
De nieuwe lus van en naar de Bellinckhof krijgt grotendeels een wegprofiel met tenminste aan één zijde een volwaardig trottoir. Het wegvak met tweezijdig openbaar langs parkeren, krijgt aan beide zijden een volwaardig trottoir.

Ter hoogte van de Jeroen Boschstraat nummer 60 en de garageboxen, zal het bestaande trottoir logisch aansluiten op het nieuwe trottoir van het doodlopende wegvak van de lus van en naar de Bellinckhof.

Ontsluiting hulpdiensten

Een (woon)gebied, (woon)buurt of object moet in geval van calamiteiten voor de brandweer (of ambulance/politie) altijd vanuit twee richtingen bereikbaar zijn. De primaire 'aanvalsroute' is via de Jeroen Boschstraat - Bellinckhof. De grondgebonden woningen en de woon/zorgcomplexen krijgen geen onderlinge aansluiting voor gemotoriseerd verkeer, maar worden gescheiden door een groenbuffer/plantsoen inclusief een langzaam verkeer verbinding. Deze verbinding wordt (bijvoorbeeld qua profilering) geschikt gemaakt en gedimensioneerd op eerstelijns brandweervoertuigen. Dit is een specifieke eis van de brandweer.

Overige ontwerp uitgangspunten:

  • Uitritconstructies, aansluitingen en overige civieltechnische oplossingen conform standaard detailleringen;
  • Afmetingen openbare parkeerplaatsen conform ASVV 2004 en/of standaard detailleringen;
  • Duidelijk onderscheid tussen uitwegen/uitritten en (gelijkwaardige) zij- aansluitingen (in 30 km/h gebieden in beginsel geen voorrangskruisingen toepassen;)
  • Voldoende vrije uitzicht driehoeken van of op de zijweg(en), uitweg(en) en parkeerterrein(en);
  • Rijcurven/bochten inclusief bochtverbreding gedimensioneerd op de maatgevende voertuigen van de brandweer en Twente Milieu (zie ook de ASVV 2004 van kennisinstituut CROW);
  • Ten behoeve van het woonzorg complex is het zeer wenselijk nabij de entree(s) een hoogwaardige fietsparkeervoorziening te realiseren voor bewoners, alsmede bezoekers van bewoners en werknemers.
  • Ten behoeve van de woonzorg complexen is het tevens wenselijk nabij de entree(s) een hoogwaardige (afsluitbare en overdekte) fietsparkeervoorziening te realiseren voor werknemers.

Sloetsweg (westelijk wegvak)

Het bestaande verkeersplateau ter hoogte van de Sloetsweg/Populierenweg zal worden aangepast aan de nieuwe situatie met openbaar langs parkeren, de groenbuffer/plantsoen met doorsteek voor langzaam verkeer en in geval van calamiteiten, exclusieve toegankelijkheid voor de hulpdiensten.

Laden en lossen Sloetsweg (westelijk wegvak)

Aan de Sloetsweg zullen twee openbare laad- en los havens worden gerealiseerd.
De laad- en los haven ter hoogte van hoofdentree van het woon/zorg complex zal tevens (meervoudig) gebruikt mogen of kunnen worden voor taxi's, taxibusjes en Twente Milieu. Omdat deze hoofdentree vrij dicht achter het kruisingsvlak ligt van Sloetsweg/Dennenbosweg, vergt dit een zorgvuldige inpassing.

De andere laad- en los haven is bestemd voor de nog nader te verkavelen deelgebied aan de Sloetsweg.
In beginsel is het uitgangspunt 'laden- en lossen alleen toegestaan op eigen terrein', maar een openbare laad- en loshaven ten behoeve van bedrijfswoningen is op deze locatie in de praktijk aan te bevelen. Het levert namelijk minder verkeersonveilige ongewenste achterwaartse manoeuvres op.

Extra parkeren Sloetsweg

Aan de noordzijde van de Sloetsweg zal naast de huidige rijbaan een extra strook worden gerealiseerd met openbare (langs) parkeermogelijkheden.

Gehandicapten parkeren

Gehandicaptenparkeerplaatsen (openbaar en/of op kenteken) nabij de entree(s) van bijvoorbeeld het (openbare) parkeerterrein achter het woonzorg complex, kunnen onderdeel gaan uitmaken van de definitieve inrichting na oplevering en ingebruikname.

Parkeerbalans

De maatgevende periode in de parkeerbalans berekening is de werkdagavond. Garages tellen niet mee als parkeerplaats in deze berekening, maar voldoende diepe opritten (eventueel met carports) wel.

Parkeernormen van alle functies binnen het plangebied conform Bijlage 3 van de Nota Autoparkeren.

De parkeerbalans is te vinden in bijlage 1 van deze toelichting.

Conclusie

De uitkomsten van de berekeningen laten een positief saldo op de balans zien.