direct naar inhoud van 3.2 Toekomstige situatie
Plan: Lange Wemen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0049-0301

3.2 Toekomstige situatie

3.2.1 Te handhaven functies

In het plangebied zijn de volgende gebouwen/bouwwerken aanwezig, die niet worden gesloopt en ingepast/hergebruikt worden in het plan:

  • stadhuis en stadhuistoren
  • herdenkingsmonument op het Burg. Jansenplein
  • bestaand winkelcentrum en parkeergarage Thiemsbrug
3.2.2 Programma

Het programma voor Lange Wemen bestaat uit:

1. Handhaven en opwaarderen van het bestaande winkelcentrum Thiemsbrug;

2. Wijzigen van de winkelbestemming op de 1e verdieping van het bestaande winkelcentrum Thiemsbrug in parkeren én parkeren toevoegen op de 2e verdieping;

3. Handhaven en opwaarderen van de bestaande parkeergarage Thiemsbrug;

4. Verwijderen van circa 5.200 m2 detailhandel en nieuwbouw van circa 8.160 m2 detailhandel;

5. Nieuwbouw van circa 200 m2 commerciële dienstverlening en circa 900 m2 horecaruimte;

6. Nieuwbouw circa 70 woningen waarvan 20% in de sociale huur;

7. Nieuwbouw stadskantoor van circa 10.000 m2 kantoor;

8. Een groeninvulling langs de Oldenzaalsestraat.

3.2.3 Stedenbouwkundig plan

Het stedenbouwkundig plan voorziet in de ontwikkeling van drie nieuwe stedelijke bouwblokken. Deze bouwblokken vormen een nieuw stadsplein en verbindt bestaande winkelstraten met dit plein. De nieuwe winkelstraten verbinden enerzijds het winkelcentrum Thiemsbrug met de Wemenstraat. Anderzijds ontstaan er betere verbindingen tussen het winkelcentrum Thiemsbrug en parkeergarage met het nieuwe plein.

Het stedelijke bouwblok met daarin het stadhuis krijgt aan de Deldenerstraat een nieuw stadskantoor. Het gemeentelijk monument stadhuis wordt zorgvuldig gerestaureerd en zonodig aangepast. Het nieuwe stadskantoor zal 5 tot 6 bouwlagen hoog worden.

Bij de ontwikkeling van de bouwplannen van het nieuwe stadskantoor zal er veel aandacht zijn voor doorzichten vanaf de Deldenerstraat en Bornsestraat op het stadhuis.

Aan de Deldenerstraat zal het stadskantoor de gebogen rooilijn van de Deldenerstraat volgen.

Het tweede bouwblok, dat aansluit op het bestaande winkelcentrum, vormt de nieuwe straatwand aan de Burgemeester Jansenstraat en aan de Oldenzaalsestraat. Op deze plaats staat nu nog het te slopen voormalige stadskantoor/bibliotheek. Het nieuwe blok zal tegen het bestaande winkelcentrum worden gebouwd, waardoor de nu nog aanwezige lege ruimte tussen de bibliotheek en winkelcentrum verdwijnt. Dit bouwblok kent vier bouwlagen, waarvan de onderste twee lagen met winkels met twee woonlagen daarboven.

Het bestaande winkelcentrum wordt gemoderniseerd en de wanden van de parkeergarage worden opgeknapt.

Het derde bouwblok, op de hoek Wemenstraat en het Burgemeester Jansenplein, krijgt een nieuwe gevelwand aan het plein. Deze wand ligt dichter bij het stadhuis dan nu het geval is. In dit bouwblok komen naast winkels ook horecavoorzieningen waarmee een aangenaam verblijfsplein ontstaat. Boven de winkels/horeca komen maximaal drie woonlagen.

Met deze ontwikkeling wordt ruimtelijk en functioneel dit stadsdeel beter betrokken bij de binnenstad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0049-0301_0017.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0049-0301_0018.jpg"

3.2.4 Stadskantoor / Voorzieningen

Aan de zijde van de Deldenerstraat wordt een nieuw stadskantoor gesitueerd van ca. 10.000 m2 bvo met daaronder een stallinggarage voor auto`s. Het kantoor bestaat uit delen die onderling in hoogte kunnen afwijken en passen bij de schaal van de aangrenzende Deldenerstraat en het huidige stadhuis. Naast de huisvesting van ambtenaren is ook ruimte voor het Activiteitencentrum.

Renovatie stadhuis

In het kader van de ontwikkeling van het nieuwe stadskantoor zal ook het bestaande stadhuis een ingrijpende interne verbouwing ondergaan. Daarnaast zullen zowel intern als extern functionele en technische aanpassingen worden doorgevoerd. Dit betreft ondermeer het inrichten van voorzieningen voor de raadsfracties, een vergadercentrum en een bedrijfsrestaurant, logistieke voorzieningen zoals liften, fietsenkelder en opslagruimten, veiligheidsvoorzieningen, duurzaamheidmaatregelen en een geheel nieuwe klimaatinstallatie. Ook zal een open verbinding worden gemaakt met de nieuwbouw van het stadskantoor. Hiertoe zal de gevel aan de noordzijde deels worden doorgebroken.

3.2.5 Winkels en horeca

De huidige winkelruimten in de Thiemsbrug die nu op de verdiepingen gevestigd zijn, worden verplaatst naar de nieuwbouw aan het winkelcentrum. Deze nieuwbouw komt op de plaats van het voormalige stadskantoor. Hier worden winkels in twee lagen gemaakt met daarboven woningen. Het huidige winkelcentrum Thiemsbrug wordt zodanig gerenoveerd dat het functioneel goed kan aansluiten op de nieuwbouw.

De intensivering van het winkelgebied op de locatie van het oude stadskantoor en het opknappen van de huidige Thiemsbrug zal de winkelstructuur van het gebied aanzienlijk verbeteren. Het winkelcircuit blijft compact en de looproutes worden logischer.

Het plan biedt de mogelijkheid tot het realiseren van maximaal 900 m2 bvo nieuwe horeca. Het deel van het gebied grenzend aan het Burgemeester Jansenplein maakt in de Structuurvisie Hengelo 2030 deel uit van het horecaplein van Hengelo en is daarom aangewezen als gebied waar (op de begane grond) alleen horeca gevestigd mag worden om hier de gewenste concentratie van horeca te krijgen. Zoals aangegeven in de gemeentelijke horecavisie dient het plein een schakelfunctie te krijgen tussen avond-/nachthoreca in de westflank en de dag- en avondhoreca in het kernwinkelgebied. Het plein biedt tevens ruimte aan activiteiten en evenementen die de functie van deze plek ondersteunen.

Boven de horeca op de begane grond aan het Burgemeester Jansenplein zullen appartementen worden gerealiseerd.

3.2.6 Wonen

Doel is om tot een herkenbare en samenhangende ontwikkeling te komen, waarbij de functie wonen onderdeel uit maakt van de totale ontwikkeling. Door de herontwikkeling van Lange Wemen wordt de woonfunctie in de binnenstad versterkt. Ter bevordering van een evenwichtige en gevarieerde woningvoorraad in het centrum is het wenselijk om vast te houden aan het beleidsuitgangspunt om 20% sociale huurwoningen te realiseren in het plangebied.

Programma

Nieuwbouw van circa 70 woningen waarvan 20% in de sociale huur. Dit zijn minder woningen dan het aantal woningen in de nota van uitgangpunten, maar sluit aan bij de prioritering van de woningbouw in Hengelo. De te realiseren woningen passen binnen de maat en schaal van Hengelo.

3.2.7 Parkeergarage

De parkeergarage Thiemsbrug wordt uitgebreid met parkeerplaatsen op de eerste en tweede verdieping boven de winkels in het bestaande winkelcentrum. De huidige winkels moeten plaats maken voor die parkeerplaatsen; in totaal zal de bovengrondse parkeervoorziening Thiemsbrug een capaciteit gaan krijgen van circa 560 gebouwde parkeerplaatsen.

3.2.8 Verkeer
3.2.8.1 Autoverkeer

Bereikbaarheid

Lange Wemen grenst aan de noordzijde aan de Oldenzaalsestraat en Deldenerstraat en de kruising Thiemsbrug. De Deldenerstraat en Oldenzaalsestraat maken deel uit van de centrumring. De centrumring heeft niet alleen een verdeel- en ontsluitingsfunctie voor verkeer van en naar de binnenstad maar ook een stroomfunctie voor verkeer tussen de verschillende stadsdelen. Doorstroming van vooral het (hoogwaardig) openbaar vervoer over deze wegen is uitgangspunt.

Autoparkeren

Het plan voorziet in uitbreiding van de bestaande parkeergarage Thiemsbrug met ca. 160 parkeerplaatsen en in de realisatie van een ondergrondse garage onder het nieuwe stadskantoor voor circa 75 auto's. Totaal dus circa 235 nieuwe parkeerplaatsen. Het parkeren voor de circa 70 nieuwe woningen maakt onderdeel uit van de te realiseren uitbreiding parkeergarage Thiemsbrug.

Voor de programma-uitbreiding in het plangebied Lange Wemen is een parkeerbalans opgemaakt op basis van de nota Autoparkeren Hengelo 2008 – 2012.

Deze parkeerbalans is opgenomen als bijlage 1.

De parkeerbehoefte is het grootst op donderdagavond (koopavond) en zaterdag overdag.

Autoparkeren donderdagavond

Uitbreiding vraag / behoefte

Als gevolg van het per saldo toegevoegde bouwprogramma in Lange Wemen is er behoefte aan 233 extra parkeerplaatsen op de donderdagavond (koopavond). Daarnaast worden er 111 parkeerplaatsen op maaiveld binnen het plangebied Lange Wemen verwijderd die op de donderdagavond op piekmomenten allemaal bezet zijn.

Dat betekent bij elkaar opgeteld een theoretische uitbreidingsbehoefte van 233 + 111 = 344 parkeerplaatsen.

Uitbreiding aanbod / capaciteit

De huidige parkeergarage Thiemsbrug heeft nu een parkeercapaciteit van 380 auto's. Op het drukste moment zijn 204 parkeerplaatsen bezet (cijfers oktober 2009). Dit betekent een restcapaciteit van circa 176 parkeerplaatsen. Er worden 235 plaatsen toegevoegd dus totaal een capaciteit van 176 + 235 = 411 plaatsen.

Saldo

Per saldo is er op de donderdagavond een theoretische overcapaciteit van 411 – 344 = 67 plaatsen.

Autoparkeren zaterdag dagsituatie

Uitbreiding vraag / behoefte

De behoefte aan extra parkeerplaatsen is op de zaterdag (dagsituatie) 220 parkeerplaatsen. Daarnaast worden er 111 parkeerplaatsen op maaiveld binnen het plangebied Lange Wemen op maaiveld verwijderd die op zaterdag op piekmomenten allemaal bezet zijn.

Dat betekent bij elkaar opgeteld een theoretische uitbreidingsbehoefte van 220 + 111 = 331 parkeerplaatsen.

Uitbreiding aanbod / capaciteit

De huidige parkeergarage Thiemsbrug heeft nu een parkeercapaciteit van 380 auto's.

Op de zaterdag zijn op piekmomenten alle plaatsen bezet en is er geen restcapaciteit (cijfers oktober 2009 en 2010).

Er worden 235 plaatsen toegevoegd.

Saldo

Per saldo is er op zaterdagmiddag op piekmomenten een tekort aan parkeerplaatsen van 331 – 235 = 96 parkeerplaatsen als gevolg van de programma-uitbreiding van Lange Wemen.

Parkeeraanbod in parkeergarages in de binnenstad

De parkeergarage “Brink” heeft op zaterdag nauwelijks restcapaciteit maar de parkeergarage “P1” aan de BP Hofstedestraat heeft een restcapaciteit van circa 165 plaatsen (335 plaatsen bezettingsgraad op zaterdag max. 48%). Het theoretische parkeertekort van 96 plaatsen op piekmomenten op de zaterdag als gevolg van de programma-uitbreiding in Lange Wemen kan dus ruimschoots opgevangen worden in de restcapaciteit van parkeergarage “P1” aan de BP Hofstedestraat.

De hoofdconclusies zijn:

  • De totale parkeercapaciteit in Lange Wemen voldoet, in relatie tot de totale parkeercapaciteit in de binnenstad, aan de behoefte
  • in het centrum van Hengelo is voldoende parkeercapaciteit om het verdwijnen van de parkeerplaatsen op het Burgemeester Jansenplein, Kloosterhofterrein, aan de Deldenerstraat en Langestraat op te vangen.

Autovrij gebied, bevoorrading

Lange Wemen gaat voor het grootste gedeelte deel uitmaken van het autovrije gebied in de binnenstad van Hengelo. Voor de binnenstad en dus ook voor Lange Wemen geldt er een selectief toegangsbeleid dat afgedwongen wordt met bebording. Slechts tijdens de venstertijden (van 7.00 uur tot 12.00 uur) is Lange Wemen vrij toegankelijk voor bevoorradend verkeer. Voor het leveren van versproducten en bij bundeling van meerdere vrachten kan ontheffing verleend worden.

3.2.8.2 Fietsverkeer

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0049-0301_0019.jpg"

 Stadsfietsroutes

De fiets is in Hengelo een zeer belangrijk vervoermiddel. Hengelo is een fietsstad. Om het fietsgebruik verder te stimuleren is een goed en veilig fietsroutenetwerk ontwikkeld. Er wordt onderscheid gemaakt in hoofdfietsroutes en stadsfietsroutes. De stadsfietsroutes verbinden de wijken met het stadscentrum. Een aantal stadsfietsroutes doorkruisen het plangebied of grenzen er aan. De Langestraat, Burgemeester Jansenplein en Wemenstraat maken deel uit van een stadsfietsroute. De fietsers op de stadsfietsroutes hebben voorrang op het overige verkeer, behalve bij kruisingen met de hoofdwegenstructuur waar ook de Deldenerstraat, Bornsestraat en Oldenzaalsestraat deel van uitmaken.

Fietsers worden in de gehele binnenstad toegestaan, ook tijdens winkeltijden

 

Fietsparkeren

De binnenstad van Hengelo kent een groot aantal clusters van onbewaakte fietsparkeerplaatsen op straatniveau en een bewaakte fietsenstalling. Binnen het plangebied zullen de plaatsen daarvoor nader bepaald worden. Ook zal een bewaakte fietsenstalling teruggebracht worden. Dit zal in het Inrichtingsplan openbare ruimte nader uitgewerkt worden.

De berekende behoefte aan fietsparkeerplaatsen rond het nieuwe winkelcentrum Lange Wemen is circa 490 plaatsen. Deze behoefte is gebaseerd op basis van een telling uit 2006 en het gecalculeerde toe te voegen programma, zie tabel in bijlage 2.