direct naar inhoud van 3.2 Parkeren
Plan: Voorstadhalte Gezondheidspark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0045-0401

3.2 Parkeren

3.2.1 Gemotoriseerd verkeer

Op basis van de richtlijnen "Basisstation 2005" moeten in de directe nabijheid van het station een drietal parkeerplaatsen voor kort parkeren worden aangelegd. Deze zijn bestemd voor het wegbrengen of afhalen van reizigers. Ook een gehandicaptenparkeerplaats moet direct nabij de hoofdingang(en) worden aangelegd. Een aparte "Park&Ride" gelegenheid wordt aangelegd aan de noordwestzijde (zijde Gezondheidspark) van het nieuwe perron. Voor het bepalen van het aantal "Park&Ride" parkeerplaatsen zijn geen normen. Een vergelijking met soortgelijke omliggende stations is moeilijk. Het aantal benodigde parkeerplaatsen is afhankelijk van de plaatselijke situatie: aansluiting op wegennet, bediening van het station (aantal lijnen) en achterland.
Zo wordt de parkeerplaats bij Station Hengelo Oost niet of nauwelijks gebruikt voor Park&Ride. Delden, Goor en voorstadhaltes in Purmerend, Breda en Helmond hebbenn allen ongeveer 70 parkeerplaatsen. Echter, in tegenstelling tot deze stations is de voorstadhalte Gezondheidspark vooral een betemmingshalte. Bovendien ligt "Hengelo centraal" vlak bij. Op basis hiervan is het aantal benodigde park&ride parkeerplaatsen bepaald op 25 parkeerplaatsen. Er is een ruimte reservering voor nog eens 25 parkeerplaatsen.

3.2.2 Fietsparkeren

Het fietsparkeren wordt gerealiseerd aan de noordzijde (zijde Gezondheidspark) van het toekomstige perron. Het vaststellen van het aantal fietsenstallingen is sterk locatieafhankelijk. Het aantal reizigers dat in de toekomst van het station gebruik gaat maken, wordt geschat op 1750 in- en uitstappers. Hierbij wordt er van uit gegaan dat 40% van de reizigers de fiets gebruikt voor het voortransport en 10% voor het natransport.

Uitgaande van het berekende aantal reizigers van 875 (1750 /2) en de aanname dat 2/3 deel hiervan de halte als bestemming heeft, wordt het aantal fietsparkeerplaatsen op circa 180 plaatsen geschat (1750/2 x 2/3 x 10%) + (1750/2 x 1/3 x 40%).

In eerste instantie worden echter circa 90 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. In het ontwerp wordt rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding.