direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke en functionele omschrijving
Plan: Voorstadhalte Gezondheidspark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0045-0401

3.1 Ruimtelijke en functionele omschrijving

Hengelo ontwikkelt het Gezondheidspark, een themapark op gebied van zorg, gezondheid. Het Gezondheidspark moet een regionale uitstraling krijgen. Ten behoeve van een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, het Gezondheidspark wordt op dit moment niet goed ontsloten door het openbaar vervoer, wordt er een voorstadhalte voor de trein gerealiseerd ter hoogte van de Venderinksweg. Dit past in het streven naar uitbreiding en versterking van het hoogwaardig stadsgewestelijk openbaar vervoer Twente (Agglonet).

Er zijn verschillende locaties onderzocht en getoetst op een aantal criteria (Treinhalte Hengelo Gezondheidspark Schetsontwerp Arcadis, ProRail 11-03-2008). De voorkeur heeft de locatie direct ten noordwesten van de huidige overweg voor langzaam verkeer aan de Venderinksweg. Het station komt hiermee centraal ten opzichte van het Gezondheidspark en de wijk Wilderinkshoek te liggen. De huidige spoorwegovergang voor voetgangers en fietsers, de laatste onbeveiligde overweg, wordt beveiligd met overwegbomen.

Vanaf het station wordt een directe, verkeersveilige, looproute naar het ziekenhuis aangelegd. Halverwege deze looproute wordt aan de Aletta Jacobslaan een bushalte gerealiseerd. Conform het idee Gezondheidspark wordt de omgeving van het station zo groen mogelijk gehouden.

Het inpassen van het station in zijn omgeving zorgt er voor dat het station niet alleen herkenbaar is en dat er een visueel hoogwaardig gebied ontstaat, maar ook dat een potentiële reiziger veilig, snel, comfortabel en gemakkelijk van en naar het station kan komen. Er zal voldaan worden aan eisen betreffende sociale veiligheid, belevingswaarde, en oriëntatie.

De voorstadhalte Gezondheidspark dient te voldoen aan de functionele normen en richtlijnen die zijn gebaseerd op "het Basisstation 2005". De lengte van het perron wordt 130 meter. Bij deze lengte is het mogelijk in geval van calamiteiten met 3 huidig rijdende treinstellen (Lint 41) te halteren. Er moet echter rekening worden gehouden met een reservering van voor een verlenging naar ongeveer 180 meter. Bij deze lengte is het mogelijk dat de langste treinsoort die momenteel in Nederland is toegelaten, de Stadler GTW/2, deze halte met 3 treinstellen kan aandoen. De minimale breedte is bepaald op 4,20 meter. Naast het nodige perronmeubilair, zoals voorzieningen ten behoeve van de OV-chipkaart en reisinformatievoorzieningen worden op het perron zitwachtgelegenheden, abri's, gecreëerd. Op het perron wordt geen stationsgebouw gerealiseerd.