direct naar inhoud van 2.6 Verkeer en infrastructuur
Plan: Hengelo Zuid - Veldwijk e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0044-0302

2.6 Verkeer en infrastructuur

In het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) zijn de beleidsuitgangspunten voor de verkeersthema's (openbaar vervoer, auto, fiets, voetganger, hulpdiensten, parkeren en hoofdwegenstructuur) vastgelegd. Bij een eventuele actualisatie van het GVVP gelden uiteraard de meest recente uitgangspunten als leidraad.

Auto

Het plangebied Hengelo Zuid-Veldwijk e.o. wordt aan de westkant ontsloten door de Twekkelerweg, aan de noordzijde door Enschedesestraat en zuidelijk een klein stukje door de Breemarsweg. De Kuipersdijk is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg en loopt als wijkring dwars door het plangebied. De Kuipersdijk is, na doortrekking verlengde Laan van Driene en het realiseren van de spoortunnel, ook onderdeel van de Oosttangent. De Enschedesestraat is een belangrijke radiaal en verbindt Hengelo centrum met Enschede centrum. Deze wegen zijn 50km/h gebiedontsluitingswegen en hebben een belangrijke functie voor de afwikkeling van het verkeer op het hoofdwegennet in heel Hengelo. Doorstroming van het verkeer heeft hier prioriteit.

De Twekkelerweg is ook een 50km/h weg, maar met een veel minder dominante verkeersfunctie en een zichtbaar duidelijke woonfunctie. Afhankelijk van de ruimtelijke ontwikkelingen in en om het plangebied, kan op de langere termijn de Twekkelerweg mogelijk voor een 30km categorisering in aanmerking komen.

De overige wegen en straten binnen het plangebied, de zogenaamde erftoegangswegen, vormen het verblijfsgebied waar een maximale snelheid geldt van 30 km/h. Het verkeersbeleid is er op gericht doorgaand verkeer in verblijfsgebieden zoveel mogelijk te voorkomen.

Openbaar vervoer

Dwars door het plangebied Hengelo Zuid-Veldwijk e.o. loopt buslijn 10. Lijn 10 is de enige stadslijn die Veldwijk en Berflo Es verbindt met station Hengelo CS. In de herstructurering van Veldwijk en Berflo Es wordt onderzocht of lijn 10 mogelijk een iets andere route door het gebied gaat rijden.

Ook de Enschedesestraat is een zeer belangrijke busverbinding die met 5 lijnen het centrum van Hengelo met Enschede verbindt. De Enschedesestraat maakt onderdeel uit van het HOV systeem en wordt ook als doorstroomas voor de bus worden uitgevoerd. Voor de bus wordt op de Enschedesestraat, voor het deel tussen de Kuipersdijk en de gemeentegrens, een vrijliggende busbaan in middenligging aangelegd. De kruising met de Kuipersdijk wordt gereconstrueerd en toekomstbestendig gemaakt met meer opstelcapaciteit en een aparte busvoorziening. Het is op dit moment nog niet bekend of op het deel tussen de Kuipersdijk en de Wolter ten Catestraat ook een vrijliggende busbaan in het wegprofiel past.

Naast de bus gaat ook spoorlijn Hengelo CS – Enschede CS door het plangebied. Er is een studie uitgevoerd naar een tunnel in de Kuipersdijk onder het spoor door. Concrete realisatiedata voor een tunnel zijn niet in beleid opgenomen. Verder is er nog het secundaire spoorlijntje van Akzo langs Veldwijk Zuid dat nog steeds door Akzo in gebruik is voor zouttransporten. In het recente verleden vonden hier nog chloortransporten plaats, maar met de verhuizing van de chloorfabriek is de milieuvergunning ingetrokken en zijn de transporten gestopt. Het spoor kent momenteel geen ander utilitair of industrieel transport, alhoewel het wel de belangstelling van Twentekanaal heeft als mulitmodale railontsluiting. Maar op dit moment zijn hierover geen concrete ontwikkelingen bekend.

Fiets

Het plangebied Hengelo Zuid-Veldwijk e.o. beschikt over een fijnmazig fietsnetwerk, waar in belangrijke mate gebruik  wordt gemaakt van bestaande infrastructuur en in mindere mate van aparte voorzieningen voor de fiets. Door de oude opbouw van de wijken is relatief weinig ruimte beschikbaar voor hoogwaardige fietsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld veel meer aanwezig is in Hengelo Noord. Bij de reconstructie van de Kuipersdijk wordt wel getracht om vrijliggende fietspaden in het ontwerp, en uiteindelijk realisatie, op te nemen. Ook bij het herstructureringsproject 'Berflo Mooi' is aandacht voor fietsrelaties in Veldwijk Noord en Zuid. De fietsoversteek over de Kuipersdijk zal centraal worden geregeld en er is extra aandacht voor de oost-west fietsrelaties door de wijk en naar het centrum van Hengelo. Langs de spoorlijn Hengelo – Enschede is voorzien in een tracé voor een regionale fietsroute. Langs het spoor is de fietssnelweg F35 Hengelo – Enschede aangelegd.

Verkeersveiligheid

In het kader van het beleid Duurzaam Veilig zijn alle verblijfsgebieden in het plangebied met verkeersmaatregelen ingericht als 30 km/h zone. Er wordt blijvend gemonitoord of er nog sprake is van (nieuwe) verkeersonveilige situaties.

Op de hoofdwegenstructuur is de kruising Breemarsweg – Twekkelerweg – Pruisische Veldweg als ongevalsituatie bekend. Het is geen ernstige 'verkeersongevalsconcentratie' (z.g voc) maar heeft wel de aandacht in de aanpak van verkeersongevallenconcentraties (Avoc), als onderdeel van het beleid Duurzaam Veilig. Wat meer prioriteit heeft zijn de voorrangsongevallen op de Kuipersdijk, t.p.v de zijstraten met Veldwijk Noord. Met de herstucturering van Veldwijk Noord en Zuid, worden deze zijaansluitingen opgeheven en komt er 1 nieuwe (geregelde) kruising op de Kuipersdijk t.p.v de Marathonlaan die de beide wijken en het Sports Centre Hengelo met elkaar vebindt. Voor de doortrekking van de nieuwe weg langs het Sports Centre Hengelo en naar Veldwijk Zuid en de verdere invulling van het Sports Centre Hengelo wordt in 2011 en 2012 nader studie gedaan.

Zoals ook in andere delen van Hengelo wordt de verkeerssituatie rond de basisscholen tijdens het halen en brengen van de schoolkinderen, zowel door ouders als omwonenden, vaak als problematisch ervaren. Ten aanzien van deze problematiek is het beleid van de gemeente er vooral op gericht om in samenwerking met de scholen het autogebruik bij ouders te ontmoedigen en het fietsgebruik te stimuleren. De twee basisscholen in het plangebied, De Waarbeekschool en de kbhz Paus Johannes XXIII worden samen met basisschool De Wingerd ondergebracht in de nieuwe brede school in het middengebied Veldwijk Noord, grenzend aan het Watertorenpark.