direct naar inhoud van 4.4 Milieu
Plan: Hengelo Zuid - Breemarsweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0042-0301

4.4 Milieu

Milieuhygiëne is een belangrijk onderdeel van ruimtelijke ordening. Het is van belang dat in het kader van een zorgvuldige en integrale afweging milieurelevante aspecten in beeld zijn gebracht. Om inzicht te verschaffen in de relevante milieuhygiënische aspecten is een milieuaspectenstudie gemaakt. Deze studie is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd en geeft aan hoe is omgegaan met bedrijven en hun zoneringen en diverse hinderaspecten die binnen de ruimtelijke ordening een rol spelen zoals gevaar, stank en geluid. De samenvattende conclusie is hieronder in het bestemmingsplan opgenomen.

4.4.1 Bedrijven en milieuzonering

In het plangebied Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. bevinden zich een aantal bedrijven die zwaarder zijn dan de hier over het algemeen inpasbaar geachte milieubelastingscategorie 1 of 2. Daarnaast liggen een aantal woningen binnen de richtafstanden die behoren bij bedrijven gelegen buiten het plangebied. Géén van deze bedrijven heeft dusdanige milieueffecten dat daarmee in het kader van dit bestemmingsplan specifiek rekening gehouden moet worden.

In het kader van deze milieuaspectenstudie is onderzocht of rond de bedrijven van categorie 3 en 4 wordt voldaan aan de VNG- zoneringsafstand. Als wordt voldaan aan de zoneringsafstanden mag worden verondersteld dat het bedrijf inpasbaar is en kan worden voldaan aan de te stellen milieueisen. Indien niet aan deze gewenste zoneringsafstand wordt voldaan is de milieusituatie rond het betreffende bedrijf nader beschreven.

4.4.2 Geluid

De normstelling voor geluid is geregeld in de Wet geluidhinder. Deze geeft de normen voor industrielawaai, wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai. Regels ter uitvoering van de Wet geluidhinder zijn vastgelegd in het Besluit geluidhinder. Luchtvaartlawaai is niet in de Wet geluidhinder, maar in de Luchtvaartwet geregeld. Hierna worden de verschillende vormen van geluidbelasting achtereenvolgens behandeld.

Wegverkeerslawaai

Langs wegen gelden wettelijke zones. De omvang van de zone wordt bepaald door een binnen- of buitenstedelijke ligging van de weg en het aantal rijbanen. Indien het bestemmingsplan mogelijkheden biedt om nieuwe geluidgevoelige functies binnen de zone van de weg te realiseren dient een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden naar de geluidbelasting vanwege de weg. Het bestemmingsplan Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. is een conserverend plan. Dit betekent dat bestaande functies worden bestemd. Er worden geen nieuwe geluidgevoelige functies binnen de zones van wegen mogelijk gemaakt. Het aspect wegverkeerslawaai is daarom niet van belang.

Railverkeerslawaai

Binnen of in de directe omgeving van het bestemmingsplan Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. liggen geen spoorlijnen. Het aspect railverkeerslawaai is daarom niet van belang.

Industrielawaai

In de nabijheid van het plangebied bevinden zich de geluid gezoneerde industrieterreinen Twentekanaal en Wilderinkshoek. Rond deze industrieterreinen is op grond van de Wet geluidhinder een wettelijke geluidzone vastgesteld. Op de zonegrens mag de totale geluidbelasting afkomstig van alle op het industrieterrein gelegen inrichtingen niet hoger zijn dan 50 dB(A). De zonegens van deze industrieterreinen valt gedeeltelijk over het plangebied. Als binnen de zone nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Het bestemmingsplan Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. is een conserverend plan. Binnen de geluidzone van het industrieterrein worden geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt. Het aspect industrielawaai is daarom niet van belang.

Luchtvaartlawaai

Het bestemmingsplan Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. is niet gelegen binnen de geluidzone van het vliegveld Twente. Het aspect luchtvaartlawaai is daarom niet van belang.

4.4.3 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is Titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen (Wet luchtkwaliteit) aan de Wet milieubeheer toegevoegd en van kracht geworden. De wet is enerzijds bedoelt om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling, ondanks overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

De Wet luchtkwaliteit voorziet onder meer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen.

Het bestemmingsplan Hengelo Zuid, Breemarsweg e.o. is een zogenaamd conserverend plan. Dit betekent dat bestaande functies worden bestemd. Het opnieuw vastleggen van de bestaande functies heeft geen negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Luchtkwaliteit is daarom geen belemmering.

4.4.4 Externe veiligheid

Risicovolle bedrijven

Binnen het plangebied zijn twee risicovolle bedrijven aanwezig, een LPG tankstation en een vuurwerkverkooppunt. Het LPG tankstation voldoet aan de wettelijke eisen die gelden voor het plaatsgebonden risico in bestaande situaties. Het groepsrisico is berekend en ligt ruim onder de oriëntatiewaarde. Gelet op de hoogte van het groepsrisico, de aard van de omgeving, het conserverende plan en de aanwezigheid van een rampenbestrijdingsplan is er geen aanleiding om aanvullende maatregelen te overwegen. Bij het vaststellen van een bestemmingsplan moeten de veiligheidsafstanden uit bijlage 3 van het vuurwerkbesluit in acht worden genomen. Het vuurwerkverkooppunt voldoet aan de veiligheidsafstanden en vormt daardoor geen knelpunt.

Vervoer van gevaarlijke stoffen

Over de Industriestraat vindt vervoer van vuurwerk plaats. Over de Breemarsweg zowel vuurwerk als LPG. De hoeveelheden en transportbewegingen zijn echter zo gering dat er geen sprake is van een veiligheidsrisico. Het plan voorziet niet in bestemmingen binnen het invloedsgebied van de wegen die een substantiële toename van het aantal aanwezige personen tot gevolg hebben. Verantwoording van het groepsrisico kan daarom achterwege blijven.

Buisleidingen voor gevaarlijke stoffen 

Door het plangebied lopen geen hoge druk aardgasleidingen of andere ondergrondse leidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ten oosten van het plan ligt een aardgasleiding waarvan het invloedsgebied over het plangebied valt. Daarom is een risicoberekening uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat de PR 10-6 contour op de leiding ligt. Het groepsrisico is kleiner dan 0,1x oriëntatiewaarde. Het aantal personen binnen het invloedsgebied van de leiding neemt door dit plan niet toe. De buisleiding vormt daarom geen knelpunt voor dit plan. Ook zijn in het plangebied geen hoogspanningsleidingen aanwezig.

4.4.5 Fysieke veiligheid

Voor het plangebied Hengelo Zuid-Oost Breemarsweg heeft de brandweer Hengelo de bluswatervoorziening, transportroutes en calamiteiten verkeer in beeld gebracht. De brandweer heeft aangegeven welke eisen gesteld worden aan woonwijken opdat in geval van calamiteiten ingegrepen kan worden. Met uitzondering van het LPG tankstation, waarvoor een rampenbestrijdingsplan is opgesteld, is er geen sprake van specifieke externe veiligheidsrisico's waarvoor de brandweer zich in het bijzonder dient voor te bereiden.

4.4.6 Bodem

Dit bestemmingsplan heeft uitsluitend betrekking op het conserveren van een bestaande situatie. Voor een bestaande situatie is in principe geen bodemonderzoek noodzakelijk.

4.4.7 MER

In de Wet milieubeheer en het Besluit milieueffectrapportage is vastgelegd dat voorafgaande aan een ruimtelijk plan dat voorziet in een grootschalig project met belangrijke nadelige milieugevolgen een milieueffectrapport opgesteld dient te worden. Voor welke activiteiten een mer-rapportage opgesteld moet worden is opgenomen in de bijlage van het Besluit MER. Overigens wordt onderscheid gemaakt tussen een MER-beoordeling (categorie D), waarbij het bevoegd gezag een beslissing kan nemen of een MER nodig is of een verplicht MER (categorie C). In dit bestemmingsplan worden geen nieuwe projecten gerealiseerd een verplicht MER of een beoordelings-MER is daarom niet noodzakelijk.