direct naar inhoud van 2.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: Boekeloseweg en Toermalijnstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0041-0301

2.4 Verkeer en infrastructuur

Twentekanaal kent een goede ontsluiting, met name voor het auto- en vrachtverkeer. Het bedrijventerrein is direct aangesloten op de Rijksweg A35. De A35 vormt de regionale verbindingsweg aan de zuidkant van het stadsgewest Twente. Vanaf de A35 is de Rijksweg A1 goed en snel bereikbaar. De Rijksweg A1 vervult binnen Nederland de functie van verbinding tussen de Randstad en het Duitse achterland, Scandinavië en Oost-Europa. Tevens verbindt de A1 de belangrijke binnenlandse stedelijke en economische centra.

De interne ontsluiting van de verschillende deelgebieden is over het algemeen goed. De deelgebieden kennen in het algemeen een zodanige opzet dat weinig tot geen doodlopende wegen voorkomen. Kruisingen zijn merendeels uitgevoerd als T-kruisingen, hetgeen de verkeersveiligheid ten goede komt.

Verschillende wegen binnen Twentekanaal maakt deel uit van streekvervoer en het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) netwerk dat in Hengelo is geïntroduceerd. Onderdeel van het HOV netwerk zijn de zogenoemde doorstroomassen voor het busverkeer. Het deelgebied 2 verbreding Boekeloseweg is gelegen aan de as Hengelo C.S - Twentekanaal-Zuid - Haaksbergen. De realisatie van de busbaan binnen dit deelgebied zal bijdragen het beoogde kwaliteitsniveau te bereiken.

De realisatie van woningen binnen Hart van zuid heeft gevolgen voor de verkeersintensiteit in de binnenstad. Naast de aanleg en verbetering van het HOV is de reconstructie en aansluiting van de Boekeloseweg op de Laan hart van zuid van belang voor een adequate verkeersafwikkeling.

Naast de wegenstructuur is ook de spoorwegstructuur sterk bepalend voor het infrastructuurbeeld van Hengelo. Van oorsprong zijn dat de kruisende spoorlijnen van Enschede naar Almelo en van Zutphen naar Oldenzaal, met daaraan toegevoegd het lokaalspoor naar Haaksbergen en de verschillende bedrijfssporen (o.a. Stork, Dikkers, Heemaf). De lokaalsporen en de bedrijfssporen zijn voor het overgrote deel verdwenen, maar in de ruimtelijke structuur nog duidelijk herkenbaar.

De aanwezigheid van het Twentekanaal maakt dat Hengelo ook voor de binnenvaart goed bereikbaar is. Het kanaal is vergroot tot vaarklasse Va. Daartoe zijn een aantal bruggen verhoogd, zodat grotere schepen Hengelo kunnen bereiken via de IJssel en het Twentekanaal. Aan het Twentekanaal is een moderne containerterminal gerealiseerd.

Deelgebied 2 verbreding Boekeloseweg, speelt samen met de Haaksbergerstraat, de Boekeloseweg en de Twekkelerwegeen belangrijke rol in het fietsnetwerk. De stadsfietsroute Twentekanaal vormt de kortste verbinding tussen de binnenstad/NS station en het bedrijventerrein Twentekanaal. De stadsfietsroute wordt veel gebruikt door forenzen. Naast de genoemde hoofdverbindingen zijn ook de Diamantstraat, Boortorenweg en de Mensinkweg belangrijke schakels in het fietsnetwerk.