direct naar inhoud van 4.3 Regionaal beleid
Plan: Bedrijventerrein Twentekanaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0009-0301

4.3 Regionaal beleid

4.3.1 Intergemeentelijke Structuurschets

In de Intergemeentelijke Structuurschets (Hengelo/Enschede, 1996) staan met betrekking tot het plangebied een aantal ontwikkelingen genoemd. Een belangrijke doelstelling binnen het bestaand stedelijk gebied is de revitalisering van Twentekanaal-Noord. In de structuurschets wordt aangegeven dat uitbreiding van het bedrijventerrein Twentekanaal wenselijk wordt geacht. Een deel van de uitbreiding is reeds gerealiseerd in de vorm van het deelgebied Zeggershoek en het gebied Boeldershoek (afvalverwerking). Het gebied rond de Fabelenweg alsmede het gebied ten oosten van de Boekeloseweg zijn aangewezen ten behoeve van de uitbreiding van het bedrijventerrein.


In het middengebied tussen Hengelo en Enschede wordt gestreefd naar herstel van de landschappelijke en ecologische samenhang door middel van verbindingszones op lokaal niveau tussen de gebieden Driene (gemeente Enschede) en Twekkelo (gemeente Hengelo). Aansluitend aan het Hengelose stedelijk gebied is deze gericht op een natte verbindingsstructuur en aansluitend aan het Enschedese stedelijk gebied op een droge verbindingstructuur.


De hoofdwegenstructuur is er op gericht het verkeer aan de stadsranden op te vangen en af te wikkelen. Hoewel een terughoudend beleid wordt voorgestaan ten aanzien van de aanleg van nieuwe wegen is desondanks uitbreiding van het wegennet noodzakelijk, zoals het doortrekken van zowel de Diamantstraat als de Kuipersdijk. De mogelijkheden voor een nieuw (of te verplaatsen) aansluitpunt op de A35 worden in studie genomen. Deze aansluiting zou vervolgens aansluiten op de verlengde Diamantstraat/Kuipersdijk.

4.3.2 Visie bedrijventerreinen Netwerkstad Twente

De 5 gemeenten van de Netwerkstad Twente hebben samen de Bedrijventerreinenvisie 2010-2020 voor het stedelijk gebied int Twente opgesteld. In de visie is de toekomstige ruimtebehoefte naar bedrijventerreinen voor 2010-2020 en 2010-2030 in beeld gebracht. Hierbij is rekening gehouden met de economische trend en de bestuurlijke prioriteit van het Rijk en de provincie om bestaande terreinen zo goed mogelijk te benutten en eventueel zo nodig te herstructureren. Netwerkstad Twente heeft voldoende ruimte beschikbaar en gereserveerd in de diverse categorieën bedrijventerreinen om in de verwachte vraag tot 2030 te kunnen voorzien. Deze situatie is niet voor alle gemeenten hetzelfde. Dit betekent dat lokaal en regionaal zorgvuldig geprogrammeerd zal moeten worden.

Tot 2020 is de ruimtevraag voor Netwerkstad Twente 324 hectare. Het bestaande aanbod van 168 hectare kan volledig worden toegedeeld aan de vraag. In totaal wordt er 65 hectare aan nieuw aanbod verwacht door herstructurering. Ook dit aanbod kan volledig toegedeeld worden aan de ruimtevraag. Met 40 hectare heeft Hengelo de grootste herstructureringsopgave op Twentekanaal. Ten behoeve van de resterende vraag (91 hectare) zullen ook de harde plannen tot uitvoering moeten worden gebracht. In Hengelo zijn geen harde plannen gelegen.

Na 2020 kan de Netwerkstad nog een kleine ruimtevraag verwachten van 35 hectare. Hiervoor dient een deel van het resterende aanbod aan harde plannen en zachte plannen worden ingezet om aan de vraag te kunnen voldoen. De ruimtevraag na 2020 komt voornamelijk uit de gemeenten Almelo en Oldenzaal.

4.3.3 Regionaal Mobiliteitsplan

De Regio Twente heeft het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) in 2007 vastgesteld. In het RMP wordt ingezet op een betere bereikbaarheid. De Regio wil de bereikbaarheid, welke de afgelopen jaren is verslechterd, terugbrengen naar het niveau van 2004. Tevens wil men de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in Twente verbeteren.

4.3.4 Openbaar vervoer

De Regio Twente wil iedereen in de regio de mogelijkheid bieden zich tegen redelijke kosten te verplaatsen met het openbaar vervoer. Dit openbaar vervoer moet de bereikbaarheid van stad en streek waarborgen. In de OV-strategie Regio Twente 2004-2010 streeft de regio naar een hoogfrequent overzichtelijk netwerk van stamlijnen voor de zware vervoersstromen tussen en naar de steden, een (bijna) deur-tot-deur-servicenet voor de dunnere vervoersstromen aangevuld met andere bussystemen als buurtbussen en collegeliners. In het RMP is de realisering van Agglonet Twente opgenomen. Deze openbaar vervoerverbinding zorgt voor een samenhangende verbinding tussen de kernen van de netwerkstad. De verbinding wordt gevormd door een combinatie van aanvoerlijnen in de steden, met een centrale verbindingsas. De aanvoerlijnen (de doorstroomassen) zijn hoogwaardige openbaar vervoersassen voor de bus, deels als vrije busbaan ingericht, deels samen met het autoverkeer, waarbij de bus prioriteit geniet op de kruispunten. De centrale verbindingsas wordt gevormd door de bestaande treinverbinding. De doorstroomassen zijn inmiddels in de diverse steden aangelegd en worden verder uitgebreid. Naar de ontwikkelingsmogelijkheden van de centrale as wordt onderzoek verricht. Tevens gaat er onderzocht worden of de belangrijkste concentraties van wonen en werken door middel van een busverbinding met elkaar verbonden kunnen worden. Dit moet leiden tot een OV-net van trein en bus dat zich als één samenhangend geheel presenteert en een aantrekkelijk alternatief biedt voor een deel van de autoverplaatsingen.

4.3.5 Fietsverkeer

In Twente neemt het fietsgebruik geleidelijk af en de Regio wil deze daling afremmen en zelfs weer laten stijgen, de doelstelling is om in 2011 hetzelfde fietsgebruik te hebben als in 1995. Om het fietsen aantrekkelijk te laten blijven moeten de missende schakels of schakels van onvoldoende kwaliteit in het fietsnetwerk worden aangepakt. Daarnaast wil de Regio inzetten op een fietssnelweg van Nijverdal naar Gronau, welke loopt via de kernen van de netwerksteden.