direct naar inhoud van 2.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: `t Weusthag
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0008-0301

2.4 Verkeer en infrastructuur

2.4.1 Algemeen

De infrastructuur wordt gekenmerkt door de Rijksweg A1 die het plangebied doorsnijdt. De daardoor ontstane helften worden door een aantal wegen afzonderlijk ontsloten. De koppeling tussen de beide deelgebieden vindt in het plangebied slechts plaats door een viaduct voor fietsers en overig langzaamverkeer. Aan weerszijden van het plangebied is er voor gemotoriseerd verkeer een mogelijkheid om de barrière van de A1 over te steken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0004.jpg"

Viaduct over A1 ter hoogte van Europalaan

2.4.2 Auto

Voor bezoekers van buiten de gemeente is het plangebied vanaf de westzijde goed bereikbaar via het Rijkswegennet (afrit 30 Hengelo) en de gemeentelijke wegen Europalaan en Beneluxlaan. In het Hengelose wegennet hebben deze beide wegen een belangrijke verkeersfunctie en worden getypeerd als zogenaamde gebiedsontsluitingswegen (GOW). Vanaf de oostzijde is het plangebied minder goed ontsloten voor bezoekers van buiten de regio. De gebiedsontsluitingswegen aan zowel de noord, oost als zuidzijde van het plangebied, grenzen niet direct aan het plangebied. Vanaf deze richtingen vindt de ontsluiting daarom deels plaats via de verblijfsgebieden (30 km/h zones) van de woonwijken Slangenbeek en de Hengelose Es. In bijlage 1 (kaart 09066-REO-OIP-0001K) van de toelichting staat een kaart met de auto-ontsluitingen in het plangebied.

De Torenlaan vervult momenteel een belangrijke functie voor de ontsluiting van het plangebied ten noorden van de Rijksweg A1. Op dit moment trekt het sportpark het meeste verkeer aan. De Torenlaan heeft echter ook een belangrijke functie als verbinding tussen de woonwijken Roershoek (Slangenbeek), Hasseler Es en het bedrijventerrein Westermaat. Tevens heeft de weg een functie als route voor de hulpdiensten. Vanwege de geringe breedte van deze weg geldt een verbod voor doorgaand vrachtverkeer. Deze weg is gelegen buiten de bebouwde kom en hier geldt een maximale snelheid van 60 km/h weg. Ondanks de aanzienlijke lengte van de Torenlaan is er sprake van slechts één snelheidsremmer, namelijk ter hoogte van de aansluiting van het sportcomplex Slangenbeek. Het ontbreken van voldoende snelheidsremmers leidt er toe dat veel automobilisten de maximale snelheid overschrijden. Gezien het smalle profiel en de belangrijke (regionale) functie die de Torenlaan als fietsverbinding heeft, conflicteren hier de belangen van het fiets- en autoverkeer. De geringe wegbreedte, smalle bermen en de snelheid van het autoverkeer maakt de Torenlaan bovendien minder aantrekkelijk voor langzaam verkeer, waaronder voetgangers, trimmers, skaters e.d.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0005.jpg"

Torenlaan

De interne ontsluiting van het zuidelijk deel van het plangebied vindt voornamelijk plaats via de Landmansweg, Uitslagsweg en de Houtmaatweg.

De Landmansweg maakt onderdeel uit van één van de belangrijkste fietsverbindingen in Hengelo namelijk de stadsfietsroute Vossenbelt. Deze fietsverbinding verbindt de wijk Slangenbeek met het centrum van Hengelo en geldt als één van de drukst bereden fietsroutes van Hengelo. Ondanks dat een deel van de Landmansweg ter hoogte van het Castorbad is afgesloten voor doorgaand autoverkeer, is ook hier sprake van een conflict tussen doorgaand autoverkeer en langzaam verkeer mede veroorzaakt door de geringe wegbreedte van de Landmansweg (zie par. 2.4.4.).

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0006.jpg"

Landmansweg

De Landmansweg en de Houtmaatweg vormen de belangrijkste ontsluiting voor het autoverkeer van de recreatieve bestemming De Houtmaat in zowel zuidelijke als westelijke richting. De Houtmaat is momenteel de belangrijkste bestemming in het plangebied en trekt daarom ook het meeste autoverkeer aan. De bereikbaarheid van de Houtmaat vanaf de oostzijde (Deurningerstraat) is momenteel niet optimaal, mede vanwege de afsluiting (voor gemotoriseerd verkeer) van de Houtmaatweg en de Landmansweg. Het opheffen van deze afsluitingen is in de huidige situatie niet aan de orde omdat dit onmiddellijk ongewenst (doorgaand) sluipverkeer zal aantrekken waardoor de verkeersveiligheid zal afnemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0007.jpg"

Houtmaatweg

2.4.3 Parkeren

Langs de randen van het plangebied en midden in het zuidelijk deel van het plangebied liggen enkele bestaande openbare parkeervoorzieningen met op dit moment nog voldoende capaciteit voor de huidige nabij gelegen (recreatieve) functies.

Op de Torenlaan ter hoogte van de aansluiting van het sportcomplex Slangenbeek is er wel sprake van hoge parkeerdruk op de bekende pieken met veel gelijktijdige sportactiviteiten inclusief bezoekers. Bij een vollopend parkeerterrein van dit sportcomplex wordt de Torenlaan als en soort overloopgebied gebruikt. Gezien de beschikbare ruimte en smalle profielen van de Torenlaan, is dit ongewenst

2.4.4 Fiets

Het plangebied wordt nu redelijk goed ontsloten voor het fietsverkeer. De huidige knelpunten voor het fietsverkeer betreffen: de verkeerssituatie op de Landmansweg en de Torenlaan (zie par. 2.4.2.) en de grofmazigheid van het fietsnetwerk binnen het gehele plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0008.jpg"

Broekmedenpad

De Landmansweg en in het verlengde daarvan, het Broekmedenpad, maakt onderdeel uit van één van de belangrijkste fietsverbindingen in Hengelo namelijk de stadsfietsroute Vossenbelt en is opgenomen in het regionaal fietsnetwerk. Deze fietsverbinding verbindt de wijk Slangenbeek met het centrum van Hengelo en geldt als één van de drukst bereden fietsroutes van Hengelo. Ondanks het feit dat de Landmansweg ter hoogte van het Castorbad is door middel van bebording is afgesloten voor doorgaand autoverkeer, is hier sprake van een conflict tussen dat doorgaand autoverkeer en fietsverkeer, omdat veel automobilisten het inrijverbod negeren.

De Torenlaan heeft ook een belangrijke lokale en regionale fietsverbinding. De functie die deze weg ook voor het autoverkeer heeft (zie par. 2.4.2) in combinatie met het smalle profiel en de hoge snelheden van het autoverkeer maakt dat hier sprake is van een conflictsituatie tussen auto en langzaam verkeer.

2.4.5 Voetganger

Voetgangers in het plangebied maken grotendeels gebruik van bestaande auto en fietsverbindingen. Exclusieve voetpaden zijn momenteel alleen aanwezig in het Houtmaatbos, ten oosten van de Houtmaat nabij de Amaliaboom en in de omgeving van de kinderboerderij. Knelpunten voor het voetgangersverkeer zijn de Landmansweg, de Torenlaan en de grofmazigheid van het voetpadennetwerk. In blijlage 1 (kaart 09066-REO-OIP-0001-O) staat een kaart met de aanwezige wandelpaden in het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0008-0301_0009.jpg"

Toegangspad kinderboerderij