direct naar inhoud van 4.1 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Buitengebied 2009, wijziging Ligtenbergerweg 19
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0163.WPBULIGTENBW19-VG01

4.1 Provinciaal en regionaal beleid

4.1.1 Omgevingsvisie Overijssel (2009)

De provincie Overijssel heeft het streekplan, verkeer- en vervoerplan, waterhuishoudingsplan en milieubeleidsplan samengevoegd tot één Omgevingsvisie, het provinciale beleidsplan voor de fysieke leefomgeving van Overijssel. De Omgevingsvisie Overijssel geeft de gewenste toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen weer voor de provincie en heeft de status van een structuurvisie onder de Wet ruimtelijke ordening.

De provincie heeft twee thema's die leidend zijn voor alle beleidskeuzes die worden gemaakt, het betreft duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.

  • Duurzame ontwikkeling voorziet in de behoefte aan de huidige generatie, zonder voor toekomstige generaties de mogelijkheden in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien.
  • Ruimtelijke kwaliteit is de goede functie op de juiste plek op de goede manier ingepast in de omgeving.

afbeelding "i_NL.IMRO.0163.WPBULIGTENBW19-VG01_0005.jpg"

afbeelding - uitsnede van de kaart behorende bij de Omgevingsvisie

Het plangebied valt binnen ontwikkelingsperspectief 3: 'buitengebied accent veelzijdige gebruiksruimte'. Dit ontwikkelingsperspectief omvat gebieden met als hoofdaccent gespecialiseerde landbouw en mengvormen van landbouw met andere functies (recreatie, zorg, natuur, water). Het plangebied maakt geen deel uit van de EHS.

4.1.2 Omgevingsverordening Overijssel (2009)

Eén van de instrumenten om het beleid uit de Omgevingsvisie te laten doorwerken is de verordening. Hierin worden regels gegeven omtrent de inhoud van bestemmingsplannen. Ook worden regels gegeven voor grondwaterbescherming, kwantitatief en kwalitatief waterbeheer en verkeer.

4.1.3 Reconstructieplan Salland-Twente (2004)

Het reconstructieplan Salland-Twente is op 15 september 2004 door Provinciale Staten van Overijssel vastgesteld. Het plan is op 4 november 2004 formeel van kracht geworden. Het plangebied vormt een onderdeel van het reconstructiegebied Salland-Twente.

In het Reconstructieplan wordt onderscheid gemaakt tussen landbouwontwikkelingsgebied, verwevingsgebied en extensiveringsgebied. Het plangebied ligt in het extensiveringsgebied. In een extensiveringsgebied ligt het primaat bij wonen of natuur. Uitbreiding, hervestiging of nieuwvestiging van intensieve veehouderij is hier in principe niet mogelijk.

4.1.4 Waterbeheerplan 2010 - 2015 Regge en Dinkel (2009)

Het Waterbeheerplan 2010 - 2015 van het Waterschap Regge en Dinkel is door het Algemeen Bestuur van het waterschap op 28 oktober 2009 vastgesteld. Het Waterbeheerplan is het gevolg van de invoering van de Kaderrichtlijn Water. In verband met de invoering van deze richtlijn is Nederland verdeeld in vijf deelstroomgebieden. Het deelstroomgebied Rijn-Oost wordt beheerd door de waterschappen Reest en Wieden, Velt en Vecht, Regge en Dinkel, Groot Salland en Rijn en IJssel. Om te voldoen aan de eisen van de Kaderrichtlijn Water hebben deze waterschappen de afgelopen jaren intensief samengewerkt met elkaar en met andere partners. Het nieuwe Waterbeheerplan is één van de resultaten van deze samenwerking. De opzet en grote delen van dit Waterbeheerplan zijn inhoudelijk hetzelfde als dat van de andere waterschappen in Rijn-Oost.

Het Waterbeheerplan gaat over het waterbeheer in het hele stroomgebied van Regge en Dinkel en het omvat drie kerntaken:

  • 1. Verantwoordelijk voor veiligheid
    Het waarborgen van veiligheid is een belangrijke kerntaak van de waterschappen. Het waterschap zorgt voor 'droge voeten', het voorkomen van overstromingen en het opvangen van calamiteiten. Vanuit deze kerntaak werkt het waterschap aan een grotere collectieve bewustwording en verantwoordelijkheid bij andere overheden en burgers.
  • 2. Verantwoordelijk voor het watersysteem
    Het waterschap is verantwoordelijk voor het grond- en oppervlaktewater in landelijk gebied maar is eveneens verantwoordelijk voor het oppervlaktewater in stedelijk gebied. Inrichting en beheer wordt afgestemd op de toegekende functies. Bij de inrichting en het beheer wordt gewerkt volgens een integrale aanpak en betrekken daarbij ook recreatieve, landschappelijke en cultuurhistorische aspecten.
  • 3. Verantwoordelijk voor zuiveren van afvalwater
    Het waterschap zuivert het afvalwater zo goed mogelijk. De functie-eisen vanuit het oppervlaktewater zijn belangrijk, maar bij het realiseren daarvan wordt er wel gekeken naar de haalbaarheid. Om de vuilbelasting vanuit de waterketen naar het oppervlaktewater te beperken en om kosten te besparen, is het beleid afgestemd met de gemeenten.

In paragraaf 7.8 wordt nader ingegaan op de relevante aspecten die een rol spelen bij de waterhuishouding. In het kader van de watertoets is de digitale watertoets van het Waterschap Regge en Dinkel doorlopen. Een samenvatting van de watertoets en de bijbehorende standaard waterparagraaf zijn als Bijlage 4 aan dit wijzigingsplan toegevoegd.