direct naar inhoud van 3.6 Overig
Plan: Landgoed Veldhuizenweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0163.BPBULGVELDHUIZWEG-VG01

3.6 Overig

Huidige situatie
Landbouw
Het perceel aan de Veldhuizenweg is in bezit van de familie Kloosterman en is in gebruik als maïsland voor de ruwvoerproductie.

Recreatie
In de huidige situatie zijn geen recreatieve verbindingen binnen het plangebied aanwezig. In de nabijheid bevindt zich een kampeerboerderij (Veldhuizenweg 7) en een recreatiepark (Sanatoriumlaan 6).

Infrastructuur
Het plangebied wordt doorkruist door de Veldhuizenweg. De huidige ontsluiting van het perceel vindt plaats via deze weg.

Milieu
Externe Veiligheid
Het 'Besluit kwaliteitseisen externe veiligheid inrichtingen milieubeheer'(Bevi) is d.d. 27 oktober 2004 in werking getreden. Hierin zijn normen voor de maximaal toelaatbare/aanvaardbare risico's als gevolg van de aanwezigheid van risicovolle inrichtingen of vervoersassen van gevaarlijke stoffen over wegen, spoor, water en via buisleidingen vastgelegd.

Er bevinden zich in de nabijheid van het plangebied geen risicovolle inrichtingen, buisleidingen of vervoersassen van gevaarlijke stoffen die van invloed zijn op de ontwikkeling. Het uitvoeren van nader onderzoek is niet noodzakelijk.

Geluidhinder
Per 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Deze vervangt de gelijknamige wet die stamt uit 1980. Hierin staat dat voor een bestemmingsplan inzichtelijk moet worden gemaakt welke geluidsbronnen in het gebied aanwezig zijn en wat de geluidsbelasting is voor woningen en andere gevoelige bestemmingen.

Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers- railverkeers- en industrielawaai. In de huidige situatie heeft het plangebied uitsluitend te maken met wegverkeerslawaai.

Luchtkwaliteit
Op 15 november 2007 is de 'Wet luchtkwaliteit' in werking getreden (de wijziging van de Wet milieubeheer op het gebied van luchtkwaliteitseisen). De Wet luchtkwaliteit vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005.

Van bepaalde projecten met getalsmatige grenzen is vastgelegd dat deze 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Hieronder valt bijvoorbeeld te denken aan de realisatie van nieuwe woonwijken tot 500 woningen.

Een project draagt niet in betekenende mate bij aan de luchtverontreiniging als de 1% grens niet wordt overschreden. De 1% grens is gedefinieerd als 1% van de grensvoorwaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2).

Luchtkwaliteitseisen vormen onder de nieuwe Wet luchtkwaliteit geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als:

­ er geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;

­ een project, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit leidt;

­ een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan de luchtverontreiniging.

Toekomstige ontwikkelingen
Landbouw
In het projectgebied worden de agrarische gronden omgezet naar natuur (extensief gebruik) ter versterking van de Robuuste Verbindingszone.

Recreatie
Door een stijgende welvaart, in combinatie met een hoger opleidingsniveau en een kortere werkweek, neemt de behoefte aan natuur voor recreatieve doelen en voor het ervaren van rust en stilte toe. In het beter beleefbaar maken van de rust en stilte liggen kansen voor het verbreden van het draagvlak voor natuur en natuurbeleid in de samenleving. De realisatie van nieuwe landgoederen brengt een vergaande openstelling met zich mee. De aan te leggen wandel- en fietspaden zullen aansluiten op het recreatieve netwerk van de gemeente Hellendoorn.

De recreatieve paden zijn zo geplaatst dat gebruikers zowel door de lage als hogere gronden worden geleid. Door de ligging in de Robuuste Verbindingszone dient het aantal recreatieve paden beperkt te blijven.

Op de plek waar de recreatieve route door het natte grasland loopt ligt het pad iets verhoogd ten opzichte van het maaiveld. Waar het pad overgaat van de laagte naar de hogere gronden verandert het houten pad in een zandpad. Dit pad is vrij van beplanting.

Infrastructuur
Er wordt een rechte oprit gerealiseerd die parallel aan de watergang komt te liggen. De oprit kruist met de Veldhuizenweg. Zowel het landhuis als de landgoedwoning wordt middels deze oprit en de aansluiting op de Veldhuizenweg ontsloten.

Milieu
Externe Veiligheid:
De ontwikkeling heeft geen negatieve gevolgen voor de externe veiligheid. Het aspect externe veiligheid vormt daarom geen belemmering voor de ontwikkeling van het plan.

Geluidhinder
Alcedo heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor de nieuw te bouwen woningen. Bij het onderzoek is de geluidsbelasting op de dichtst bij de weg gelegen gevel beschouwd. De nieuwe woningen liggen in buitenstedelijk gebied. Voor de nieuwe woning in het noorden van het plangebied geldt dat deze binnen de geluidszone van de Veldhuizenweg ligt. De afstand tot aan de wegas bedraagt circa 65 m. De toelaatbare rijsnelheid bedraagt maximaal 60 km/uur.

De geluidsbelasting van de gevel (invallend) is berekend inclusief aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder. Deze aftrek bedraagt voor de Veldhuizenweg 5 dB. De berekeningen zijn uitgevoerd voor peiljaar 2020.

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidsbelasting op de gevel van nieuwe woningen ten gevolge van wegverkeerslawaai van de Veldhuizenweg maximaal Lden= 40 dB inclusief 5 dB correctie conform artikel 110g Wgh bedraagt en overschrijdt hiermee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet. Een hogere grenswaarde procedure of aanvullende akoestische onderzoeken zijn derhalve conform de Wet geluidhinder en het Bouwbesluit niet noodzakelijk.

Luchtkwaliteit
Het project draagt niet in betekenende mate bij aan de luchtverontreiniging. Nadere toetsing van het project is daarom niet noodzakelijk. Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de uitvoering van het plan.