direct naar inhoud van 5.3 Luchtkwaliteit
Plan: Bestemmingsplan Dedemsvaart Centrum, Markt Westzijde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00149-VG01

5.3 Luchtkwaliteit

Nederland heeft de regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer. De in deze wet gehanteerde normen gelden overal, met uitzondering van een arbeidsplaats (hierop is de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing) en locaties waartoe leden van het publiek gewoonlijk geen toegang hebben.

NSL/NIBM

Op 15 november 2007 is dit deel van de Wet milieubeheer in werking getreden.

Kern van de wet is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierin staat wanneer en hoe overschrijdingen van de luchtkwaliteit moeten worden aangepakt. Het programma houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals bouwprojecten of de aanleg van infrastructuur. Projecten die passen in dit programma, hoeven niet meer te worden getoetst aan de normen (grenswaarden) voor luchtkwaliteit.

De ministerraad heeft op voorstel van de minister van het voormalige Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met het NSL. Het NSL is op 1 augustus 2009 in werking getreden.

Ook projecten die 'niet in betekenende mate' (nibm) van invloed zijn op de luchtkwaliteit hoeven niet meer te worden getoetst aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. De criteria om te kunnen beoordelen of voor een project sprake is van nibm, zijn vastgelegd in de AMvB-nibm.

In de AMvB-nibm is vastgelegd dat na vaststelling van het NSL of een regionaal programma een grens van 3% verslechtering van de luchtkwaliteit (een toename van maximaal 1,2 µg/m³ NO2 of PM10) als 'niet in betekenende mate' wordt beschouwd.

BESTEMMINGSPLAN

Het plan biedt de mogelijkheid tot het realiseren van één supermarkt met een bruto vloeroppervlak van ongeveer 1.905 m², een aantal winkels met een gezamenlijk bruto vloeroppervlak van ongeveer 1.651 m² en 21 appartementen. Op basis van de CROW-publicatie nummer 272 'Verkeersgeneratie voorzieningen' (december 2008) is de verkeersgeneratie van een supermarkt in motorvoertuigbewegingen per weekdag vastgesteld op 96 ritten per 100 m² bvo. Voor de overige winkels moet worden uitgegaan van 32,6 ritten per 100 m² bvo. De totale verkeersgeneratie van de supermarkt en winkel(s) bedraagt 2.367 ritten per etmaal.

Op basis van de CROW-publicatie nummer 256 'Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden' (oktober 2007) is de verkeersgeneratie van appartementen (sociale klasse) in motorvoertuigbewegingen per weekdag vastgesteld op 4,6 ritten per appartement. De totale verkeersgeneratie van de appartementen bedraagt 97 ritten per etmaal.

De totale verkeersgeneratie van het complex bedraagt derhalve 2.464 ritten per etmaal. Uitgaande van een gelijkmatige verdeling van het verkeer over de Markt en Judith van Marlelaan neemt het verkeer op deze wegen toe met ongeveer 1.232 mvt/etmaal.

Met de nieuwbouw kan een bestaande supermarkt aan de Julianastraat worden verplaatst. Ook zal de huidige bebouwing in het plangebied worden gesloopt. Derhalve zal de toename van het aantal ritten in werkelijkheid geringer zijn dan in vorenstaande is aangegeven.

NIBM-TOOL

Voor kleinere ruimtelijke plannen en verkeersplannen die effect kunnen hebben op de luchtkwaliteit heeft het toenmalige Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in samenwerking met InfoMil de nibm-tool juni 2011 ontwikkeld. Daarmee kan op een eenvoudige en snelle manier worden bepaald of een plan niet in betekenende mate bijdraagt aan luchtverontreiniging. Met behulp van deze rekentool is de toename van de stoffen NO2 en PM10 bepaald.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00149-VG01_0009.jpg"

Uit de berekeningen met de nibm-tool blijkt dat het plan de grens van 3% (een toename van 1,2 µg/m³ NO2 of PM10) niet overschrijdt. Het project moet worden beschouwd als een nibm-project. Nader onderzoek naar de luchtkwaliteit kan daarom achterwege blijven.