direct naar inhoud van 5.5 Externe veiligheid
Plan: Buitengebied Gramsbergen, locatie de Vaart 12 te Ane
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00027-VG02

5.5 Externe veiligheid

Om inzicht te krijgen in de risicobronnen in of nabij het plangebied, waarbij wet- en regelgeving omtrent externe veiligheid van toepassing is, is onder andere de risicokaart van Overijssel7 geraadpleegd.

Het plaatsgebonden risico geeft aan hoe groot in de omgeving de overlijdenskans is door een ongeval met een risicobron: binnen de risicocontour is het risico groter, buiten de contour is het risico kleiner.

Met groepsrisico wordt bedoeld ‘de kans dat een groep mensen die zich in de buurt van een risicobron bevindt bij een ramp overlijdt’. Het groepsrisico is een theoretische inschatting van de ’maatschappelijke ontwrichting’ bij een ramp.

Aan de Vaart 3 is Tankstation en Automobielbedrijf Tromp C.V. gelegen, waar zich ook een LPG-tankstation bevindt. Op het terrein bevinden zich een LPG-afleveringsinstallatie, LPG-reservoir en een vulpunt.

De plaatsgebonden risicocontour van de LPG-afleveringsinstallatie bedraagt 15 meter. De plaatsgebonden risicocontour van het vulpunt bedraagt 35 meter en die van het LPG-reservoir bedraagt 25 meter. De groepsrisicocontour van het vulpunt bedraagt 150 meter. Het plangebied ligt op voldoende afstand van de hiervoor genoemde risicocontouren en vormt daarmee geen probleem voor de voorgenomen ontwikkeling.

Op ongeveer 200 meter afstand van het plangebied is de N34 gelegen, de weg van Ommen naar Emmen. Op deze weg vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Het externe veiligheidsrisico bij het transport van gevaarlijke stoffen over de weg wordt voornamelijk bepaald door LPG-tankwagens. Het groepsrisico van deze weg is bepaald aan de hand van vuistregels uit de “Handreiking externe veiligheid vervoer” (VNG, 1998). Het groepsrisico bij het vervoeren van gevaarlijke stoffen over de weg is afhankelijk van de jaarlijkse frequentie van transportbewegingen, van de bevolkingsdichtheid langs de weg en van de afstand waarop de bevolking zich van de weg bevindt. Ook wordt het groepsrisico in hoge mate bepaald door het transport van vloeibare, onder druk staande, brandbare gassen (voornamelijk LPG en propaan).

Voor de N34 zijn door afdeling AVV (Bouwdienst/RWS) verkeerstellingen uitgevoerd,welke als input dienen voor het berekenen van de risico's als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen. In tabel 5.1 zijn deze verkeerstellingen weergegeven. De weergegeven transporten per jaar zijn gebaseerd op twee trajecten:

  • "Hardenberg-Coevorden" betreft het noordelijke deel;
  • "Hardenberg-Rheezerveen" betreft het zuidelijke deel.

Ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt dat gekeken dient te worden naar de toekomstige omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen in 2020. De omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt voor de weg bepaald aan de hand van het huidige vervoer van gevaarlijke stoffen vermeerderd met een groeipercentage. In de 'Toekomstverkenning vervoer gevaarlijk stoffen' (2007) is het groeipercentage weergegeven, waarbij het scenario GE (Global Economy) is gehanteerd. Dit scenario kent voor de verschillende stofcategorieën de onderstaande groeipercentages.

Tabel 5.1 : groeipercentages per stofcategorie

Stofcategorie   Totale groeipercentage 2006 - 2020  
LF1   15%  
LF2   15%  
LT2   45%  
GF2   45%  
GF3   0%  
GT4   45%  

Voor de N34 betekent dit dat de huidige tellingen met bovenstaande percentages worden opgehoogd. Tabel 5.2 geeft de verwachting voor 2020 aan.

Tabel 5.2: Vervoersgegevens gevaarlijke stoffen N34, tellocatie O110* en 097**

Stofcategorie   tellocatie O110   tellocatie O97   Invloeds-
gebied in
meters  
  Aantal
wagens per
jaar in
2006***  
Aantal
wagens per
jaar in
2020***  
Aantal
wagens per
jaar in
2006***  
Aantal
wagens per
jaar in
2020***  
 
LF1   1232   1416   1506   1731   30  
LF2   1199   1379   1431   1646   30  
LT2   66   95   33   48   625  
GF2   16   24   33   48   135  
GF3   181   181   214   214   250  
GT4   3   5   7   10   1500  
Totaal   2697   3100   3224   3697    

* O110: N34 / N343 (Hardenberg) - N34 / N377 (Coevorden)

** O97 : N34 / N343 (Hardenberg) - N34 / N36 (bij Rheezerveen)

*** Dit betreft een afgerond aantal wagens

Zoals eerder gesteld wordt het externe veiligheidsrisico bij het transport van gevaarlijke stoffen over de weg in Nederland voornamelijk bepaald door LPG-tankwagens. Het aantal LPG-vervoersbewegingen over de N34 ligt in beide richtingen onder de drempelwaarden zoals genoemd in de “Handreiking vervoer gevaarlijke stoffen over de weg”, waardoor gesteld kan worden dat er geen groepsrisicoknelpunt is.

Betreffende het totaalbeeld, waarbij ook het vervoer van dieselolie en benzine (de grote meerderheid) over de N34 is meegenomen, kan gesteld worden dat het aantal vervoersbewegingen per jaar oploopt tot maximaal 3100 in het jaar 2020. Bij eenzijdige bebouwing mag een maximale persoonsdichtheid zijn van 50 tot 60 mensen per hectare voordat er een groepsrisioknelpunt optreedt. Voor tweezijdige bewoning ligt dit aantal tussen de 20 en 30 personen per hectare (in 2020).

Het plangebied ligt op zo'n 200 meter van de N34 waardoor de invoering van het Basisnet ook geen problemen zal opleveren met betrekking tot het zogenaamde plasbrandaandachtsgebied (PAG) van 30 meter dat hierin is opgenomen.

Conclusie

De voorgenomen ontwikkeling levert met betrekking tot externe veiligheid geen problemen op. Het LPG-tankstation is op voldoende afstand gelegen en ook het vervoer van gevaarlijke stoffen op de N34 levert geen probleem op.