direct naar inhoud van 3.3 Geluid
Plan: Evenementenhal Hardenberg 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00022-VG01

3.3 Geluid

3.3.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid". In de Wet geluidhinder is een zondering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Ook de Wet milieubeheer stelt eisen aan geluidhinder afkomstig van industrie. Dit onderzoek is dan ook gebaseerd op beide wetten.

Ten behoeve van de uitbreiding van de evenementenhal is hiertoe onderzoek uitgevoerd en opgenomen als Bijlage 3 Akoestisch onderzoek evenementenhal Hardenberg prognose uitbreiding met hal 8, d.d. 22 januari 2010, kenmerk B01052.100029.

3.3.2 Onderzoek en conclusies

De Evenementenhal Hardenberg is voornemens om de activiteiten op het industrieterrein Nieuwe Haven/Bruchterweg uit te breiden. Aan de noordzijde van het huidige complex is een nieuwe hal, Hal 8, met een oppervlak van circa 7.700 m2gepland. Verder zijn er plannen om binnen de huidige inrichting aan de zuidzijde een hotel te realiseren. De nieuwe Hal 8, inclusief parkeervoorzieningen, is gepland op de locatie aan de Energieweg waar nu Transportbedrijf Veurink is gevestigd. Om de uitbreiding mogelijk te kunnen maken moet de bestemming van het perceel van Veurink gewijzigd worden in de functie 'Evenementen'. In dit rapport zijn de uitgangspunten en resultaten beschreven van het akoestische onderzoek ten aanzien van de akoestische aspecten van het uitbreidingsplan.

De Evenementenhal Hardenberg is gesitueerd op het gezoneerde industrieterrein Nieuwe Haven/Bruchterweg in Hardenberg. De kortste afstand van de grens van de inrichting tot de zonegrens is circa 400 m. De dichtstbijzijnde woning in de zone ligt op circa 90 m van de inrichting.

De representatieve bedrijfssituatie dient als uitgangspunt voor het akoestisch onderzoek. Hieronder wordt verstaan de bedrijfssituatie beschouwd over een volledig etmaal bij volledige capaciteit, die maatgevend is voor de geluidsoverdracht naar de omgeving. De representatieve bedrijfssituatie komt geregeld voor. Bedrijfssituaties die samen maximaal twaalf keer per jaar voorkomen, worden niet als representatief aangemerkt, maar als incidenteel beschouwd. Incidentele bedrijfssituaties worden minder streng beoordeeld.

In de Wet milieubeheer worden de volgende etmaalperioden onderscheiden:

  • dagperiode (07.00 - 19.00 uur);
  • avondperiode (19.00 - 23.00 uur);
  • nachtperiode (23.00 - 07.00 uur).

De geplande Hal 8 wordt gebruikt voor symposia en dergelijke. Er zullen onder representatieve omstandigheden geen lawaaiige activiteiten in de hal worden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld popconcerten. De uitstraling van de hal is daarom niet akoestisch relevant. De relevante geluidsproductie is afkomstig van voertuigbewegingen en klimaatinstallaties. Hal 8 krijgt een hoogte van circa 11 m. Het hotel is gepland op de zuidoosthoek van de bestaande hallen 1 t/m 3. De omloop van deze hallen wordt gesloopt. Het hotel krijgt een hoogte van circa 25 m. Bij het hotel wordt de relevante geluidsemissie eveneens veroorzaakt door technische installaties en voertuigbewegingen.

Het zonebeheer van het industrieterrein Nieuwe Haven/Bruchterweg wordt in opdracht van de gemeente Hardenberg uitgevoerd door de Regio IJssel-Vecht. Voor het zonebeheer wordt een rekenmodel gebruikt waarin alle inrichtingen met de geluidsruimten die zij op grond van de milieuwetgeving mogen innemen aanwezig zijn.

Conclusies

Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de nu aanwezige geluidsruimte van Evenementenhal Hardenberg inclusief de uitbreidingslocatie (Veurink) op de zonegrens in de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk ten hoogste 31, 25 en 19 dB(A) bedraagt. De geprognosticeerde geluidsniveaus bedragen op de zonegrens respectievelijk ten hoogste 31, 26 en 21 dB(A). Bij de maatgevende woningen in de zone is de in het zonebeheermodel aanwezige geluidsruimte respectievelijk ten hoogste 42, 36 en 30 dB(A). De geprognosticeerde geluidsbelasting bedraagt in de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk ten hoogste 40, 36 en 31 dB(A).

In de dagperiode is de geluidsbelasting op de maatgevende punten 1 dB(A) hoger dan nu in het zonebeheermodel aanwezig is. In de avond- en nachtperiode is dat 2 dB(A). Het betreft een relatief kleine toename van de bijdrage van Evenementenhal Hardenberg, waardoor de geluidbelasting vanwege het gehele industrieterrein op de maatgevende punten in geringe mate zal toenemen. Waarschijnlijk is die geluidsruimte beschikbaar. Het uiteindelijke oordeel hierover zal moeten worden gegeven door de zonebeheerder van de Gemeente Hardenberg.

De zonebeheerder - Veiligheidsregio IJsselland - heeft inmiddels bevestigd dat de uitbreiding mogelijk is binnen de zone. Hiermee bestaat er geen belemmering meer voor de planontwikkeling.

De maatgevende maximale geluidsniveaus (geluidspieken, LAmax) worden veroorzaakt door de voertuigbewegingen. De maximale geluidspieken bedragen op de gevels van de woningen buiten het industrieterrein ten gevolge van de geplande uitbreiding in alle drie de periode ten hoogste 49 dB(A).

Hiermee wordt ruimschoots voldaan aan de grenswaarden (in de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk ten hoogste 70, 65 60 dB(A)). Ten aanzien van de parkeerbehoefte is geconcludeerd dat het huidige aantal aanwezige parkeerplaatsen op het grote parkeerterrein buiten het industrieterrein 4.135 bedraagt. Na de uitbreiding met hal 8 is de parkeerbehoefte op de piekdagen volgens de norm van de gemeente Hardenberg circa 3.300 parkeerplaatsen. Daaraan wordt nu reeds ruim voldaan.

Het totale aantal verkeersbewegingen inclusief de uitbreiding met hal 8 bedraagt op piekdagen circa 13.000. Bij de Evenementenhal zijn na de geplande uitbreiding op het gezoneerde industrieterrein circa 700 pp aanwezig. Deze parkeer bewegingen op het industrieterrein, circa 2.800, hoeven niet bij de verkeersaantrekkende werking in beschouwing te worden genomen.

In het onderzoek dat door Stroop is verricht voor de vigerende vergunning, uitbreiding met hal 7, is ten aanzien van de verkeersaantrekkende werking gerekend in de dag-, avond- en nachtperiode met 4.135 bewegingen. Het totale aantal bewegingen waarmee voor het grote parkeerterrein (gelegen buiten het gezoneerde industrieterrein) gerekend is, bedraagt 12.405. Het totaal aantal bewegingen van het grote parkeerterrein blijft na de uitbreiding met hal 8 hier ruim onder.

Uit het onderzoek blijkt dat de uitbreiding van de evenementenhal voor wat betreft de akoestische aspecten inpasbaar is.

3.3.3 Geluid vanwege wegverkeer

Het doel van een akoestisch onderzoek naar het wegverkeer is het bepalen van situaties waarbij sprake is van een reconstructie in het kader van de Wet geluidhinder. Dit is het geval wanneer er een stijging van meer dan 2dB is op een wegvak.

Aangezien er in het plangebied geen gevoelige functies mogelijk worden gemaakt, wordt er verder niet op dit aspect ingegaan.