direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buitengebied Haaksbergen, partiële herziening Oldenkotsedijk 5 en Oude Boekeloseweg 97 en 97a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1133-0001

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' van de gemeente Haaksbergen is op 2 juli 2013 vastgesteld door de gemeenteraad. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) heeft op 22 april 2015 een uitspraak gedaan inzake een aantal beroepen.

Het voorliggende bestemmingsplan is de planologisch-juridische regeling van herzieningen naar aanleiding van de uitspraak van ABRS op het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen'. Het voorliggende plan betreft een reparatie van de locatie Oude Boekeloseweg 97 en 97a en de percelen bij Oldenkotsedijk 5. De beroepen die tot een herziening van het bestemmingsplan leiden, zijn meegenomen in deze correctieve herziening van het bestemmingsplan. Nieuwe ontwikkelingen worden niet meegenomen.

1.2 Ligging van het plangebied

Het plangebied bestaat uit de locaties Oude Boekeloseweg 97 en 97a en de percelen bij Oldenkotsedijk 5.

Op de volgende afbeeldingen is de globale ligging van deze locaties in beeld gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1133-0001_0001.jpg"

Afbeelding: Globale ligging Oude Boekeloseweg 97 en 97a

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1133-0001_0002.jpg"

Afbeelding: Globale ligging Oldenkotsedijk 5

1.3 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen, partiële herziening Oldenkotsedijk 5 en Oude Boekeloseweg 97 en 97a' bestaat uit de volgende stukken:

  • verbeelding (tek.nr. NL.IMRO.0158.BP1133-0001;
  • regels.

Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden weergegeven. In de regels zijn bepalingen opgenomen om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen. Het plan gaat vergezeld van een toelichting. De toelichting geeft een duidelijk beeld van het bestemmingsplan en van de daaraan ten grondslag liggende gedachten, maar maakt geen deel uit van het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan.

1.4 Planologische regiem

De locaties zijn gelegen binnen de begrenzing van het bestemmingsplan ‘Buitengebied'. Dit bestemmingsplan is op 2 juli 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Haaksbergen. Echter, voor de locaties Oude Boekeloseweg 97 en 97a en de percelen bij Oldenkotsedijk 5 heeft de ABRS het besluit vernietigd.

Daarom geldt voor het grootste deel van het plangebied het bestemmingsplan 'Buitengebied' dat in 2000 is vastgesteld door de gemeenteraad van Haaksbergen. Op de volgende afbeeldingen zijn uitsnedes van dit plan met daarbij de ligging van deze locaties weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1133-0001_0003.jpg"

Afbeelding: Uitsnede bestemmingsplan 'Buitengebied' uit 2000 met globale ligging Oude Boekeloseweg 97 en 97a

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1133-0001_0004.jpg"

Afbeelding: Uitsnede bestemmingsplan 'Buitengebied' uit 2000 met globale ligging Oldenkotsedijk 5

Voor de locaties geldt het volgende:

  • voor Oude Boekeloseweg 97 geldt de bestemming 'Woondoeleinden (2)';
  • voor Oude Boekeloseweg 97a geldt de bestemming 'Bedrijfsdoeleinden' met de aanduidingen 'hoveniersbedrijf', 'geen bedrijfswoning toegestaan' en 'maximum oppervlakte 210 m2';
  • voor het bouwperceel Oldenkotsedijk 5 geldt de bestemming 'Bedrijfsdoeleinden' met de aanduidingen 'bosbouwbedrijf' en 'maximum oppervlakte 200 m2';
  • voor de naastgelegen agrarische gronden bij Oldenkotsedijk 5 is in het bestemmingsplan 'Buitengebied' uit 2000 de bestemming 'Agrarisch cultuurgebied' toegekend. Echter, de provincie heeft op 22 juni 2004 goedkeuring onthouden aan artikel 3 voor zover betrekking hebbend op gronden gelegen buiten de agrarische bouwblokken. Dit houdt in dat voor de agrarische gebiedsbestemmingen teruggevallen wordt op het hiervoor geldende bestemmingsplan 'Buitengebied 1981'. De bestemming die voor de betreffende percelen geldt is 'Agrarisch gebied van landschappelijke waarde'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1133-0001_0005.jpg" Afbeelding: Uitsnede bestemmingsplan 'Buitengebied 1981' met globale ligging Oldenkotsedijk 5

Overigens is voor perceel sectie S nr. 316 sprake van een loodsje. Hiervoor is het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' van 2 juli 2013 geldend. Het loodsje valt binnen de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap'. Voor het loodsje geldt artikel 3.2.1 onder a, namelijk dat gebouwen welke legaal aanwezig zijn op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerp van dit plan, of die op dat moment mogen worden gebouwd, mogen worden gehandhaafd en geheel worden vernieuwd naar de omvang die zij op dat moment hadden. Het loodsje is hiermee positief bestemd.

1.5 Leeswijzer

Na deze inleiding wordt in hoofdstuk 2 een planbeschrijving gegeven.

In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het beleidskader. Hierin wordt het overheidsbeleid voor zover van toepassing beschreven.

In hoofdstuk 4 komen alle relevante milieu- en omgevingsthema’s aan de orde.

In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op de juridische aspecten/planverantwoording.

In de hoofdstukken 6 en 7 komen de economische uitvoerbaarheid en maatschappelijke uitvoerbaarheid aan bod.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de uitspraak die door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) is gedaan voor de locaties Oude Boekeloseweg 97 en 97a en de percelen bij Oldenkotsedijk 5. Inzichtelijk wordt gemaakt tot welke aanpassingen dat dient te leiden.

2.1 Uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State

De gemeenteraad van Haaksbergen heeft op 2 juli 2013 het bestemmingsplan 'Haaksbergen Buitengebied' gewijzigd vastgesteld. Tegen dit besluit stelden verschillende partijen beroep in. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State deed op 22 april 2015 uitspraak. De Afdeling droeg hierbij de gemeente op om binnen 26 weken na verzending van de uitspraak met inachtneming van hetgeen daarin is overwogen een nieuw besluit te nemen ten aanzien van de onder III.b1, b2, e1 en e2 genoemde plandelen en dit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.

De onderdelen b1, b2, e1 en e2 betreffen het volgende:

  • b1: de aanduiding 'wonen uitgesloten' voor het plandeel met de bestemming 'Wonen' in het noordelijke deel van het perceel Oude Boekeloseweg 97;
  • b2: het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' voor het perceel Oude Boekeloseweg 97a;
  • e1: het plandeel met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' voor het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 309, voor zover het betreft het gedeelte van het perceel waarop de boomgaard is gesitueerd;
  • e2: het plandeel met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' voor het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 316.

Dit hoofdstuk bespreekt de betreffende onderdelen uit de uitspraak van de Afdeling en geeft aan op welke wijze deze in dit bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen, partiële herziening Oldenkotsedijk 5 en Oude Boekeloseweg 97 en 97a' zijn verwerkt. De volledige tekst van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is als Bijlage 1 bij dit bestemmingsplan gevoegd.

2.2 Oude Boekeloseweg 97

De aanduiding 'wonen uitgesloten' voor het plandeel met de bestemming 'Wonen' in het noordelijke deel van het perceel Oude Boekeloseweg 97

Voor het plandeel met de aanduiding 'wonen uitgesloten' in het noordelijk deel van het perceel Oude Boekeloseweg 97 is beroep ingesteld bij de Afdeling. In het beroep stelt appellant dat aan dit deel ten onrechte de aanduiding 'wonen uitgesloten' is toegekend. Appellant voert aan dat het perceel een woonbestemming heeft, maar dat het gedeelte van het perceel waarop de aanduiding rust niet voor woondoeleinden gebruikt mag worden. Appellant vindt de planregeling rechtsonzeker, althans onduidelijk.

De Afdeling overweegt als volgt:

"14.2. Aan het perceel van [appellant sub 7] is de bestemming 'Wonen' toegekend. Aan het noordelijke gedeelte is tevens de aanduiding 'wonen uitgesloten' toegekend. Dit betreft het deel van het perceel dat gesitueerd is binnen de zone van 10 m tot het perceel Oude Boekeloseweg 97a.

Ingevolge artikel 1, lid 1.26 van de planregels wordt onder 'bijgebouw' verstaan: een op zichzelf staand, al dan niet vrijstaand gebouw, dat door de vorm onderscheiden kan worden van het hoofdgebouw en dat in architectonisch opzicht ondergeschikt is aan het hoofdgebouw. Functionele ondergeschiktheid is niet vereist.

Ingevolge lid 1.140 wordt onder 'woonhuis' verstaan: een gebouw, hetzij vrijstaand, hetzij aaneengebouwd, dat slechts één woning omvat.

Ingevolge artikel 30, lid 30.1 zijn de voor 'Wonen' aangewezen gronden bestemd voor: a) wonen, al dan niet in combinatie met ruimte voor een aan huis verbonden beroep, met dien verstande dat ter plaatse ven de aanduiding 'wonen uitgesloten' geen woonhuis is toegestaan; [...]; o) tuinen; p) erven.

14.3. Uit artikel 30, lid 30.1, onder a, van de planregels, gelezen in samenhang met artikel 1, lid 1.140, volgt dat op gronden met de aanduiding 'wonen uitgesloten' (bij)gebouwen niet gebruikt mogen worden als woonhuis. Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om op de gronden met de aanduiding 'wonen uitgesloten' al dan niet vrijstaande bijgebouwen op te richten die deel uitmaken van het 'woonhuis'. Dit laat onverlet dat, gelet op de definitie van 'bijgebouw' als vastgelegd in artikel 1, lid 1.26, van de planregels, bijgebouwen in functioneel opzicht niet ondergeschikt behoeven te zijn aan het hoofdgebouw. Dit heeft tot gevolg dat niet is uitgesloten dat op gronden met de aanduiding 'wonen uitgesloten' bijgebouwen worden opgericht die geen deel uitmaken van het 'woonhuis', maar die niettemin in gebruik genomen kunnen worden voor een milieugevoelige functie. Gelet hierop en de omstandigheid dat de raad beoogd heeft om op gronden met de bestemming 'Wonen', die binnen de zone van 10 m tot het perceel Oude Boekeloseweg 97a zijn gesitueerd, het oprichten van milieugevoelige gebouwen uit te sluiten, is de Afdeling van oordeel dat het plan is vastgesteld in strijd met de bij het nemen van een besluit te betrachten zorgvuldigheid."

Indachtig de uitspraak van ABRS is ervoor gekozen om het noordelijk deel van het perceel Oude Boekeloseweg 97 de bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'specifieke vorm van wonen uitgesloten - milieu gevoelige functie' op te nemen. Het begrip milieugevoelige functie is gedefinieerd, zodat helder is dat daaronder in dit geval niet alleen de woonfunctie wordt verstaan, maar ook een aan huis verbonden beroep, bed & breakfast, boerderijkamer, boerderijappartement en een kleinschalig kampeerterrein (daargelaten of deze functies in beginsel op dit perceel al dan niet zijn toegelaten).

2.3 Oude Boekeloseweg 97a

Het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' voor het perceel Oude Boekeloseweg 97a

Voor het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' van het perceel Oude Boekeloseweg 97 is beroep ingesteld bij ABRS. In het beroep stelt appellant dat de bestemming 'Bedrijf' voor het hoveniersbedrijf op het perceel zal leiden tot een aantasting van zijn woon- en leefklimaat, in het bijzonder voor ernstige geluid- en geurhinder. De raad heeft het bestaande hoveniersbedrijf als zodanig willen bestemmen, maar de planregeling laat ten onrechte ook andere, meer belastende bedrijven toe. De planregeling is niet in overeenstemming met de richtafstand van 30 m als geadviseerd in de brochure 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG-brochure). Appellant betoogt verder dat het plan ten onrechte voorziet in een uitbreiding van het bestaande hoveniersbedrijf. Met toepassing van de afwijkingsbevoegdheid kan de oppervlakte van het hoveniersbedrijf worden verdubbeld. Dit leidt tot een nieuwe situatie en in dat geval dient voldaan te worden aan de richtafstand van 30 m als geadviseerd in de VNG-brochure.

De Afdeling overweegt als volgt:

"15.2. Aan het perceel de bestemming 'Bedrijf' is toegekend, met de aanduidingen 'hovenier' en 'bedrijfswoning uitgesloten'.

Ingevolge artikel 9, lid 9.1, van de planregels zijn de voor 'Bedrijf aangewezen gronden bestemd voor:

a) bedrijven die nader zijn vermeld;

[...];

b. andere bedrijven die in ruimtelijk en functioneel opzicht met de hiervoor genoemde gelijk kunnen worden gesteld en die in de Bijlage 1 Staat van bedrijfsactiviteiten zijn vermeld als milieucategorie 1 of 2, dan wel naar hun gevolgen voor de omgeving daarmee gelijk kunnen worden gesteld;

[...];

c. voor zover de bestemmingsvlakken zijn gelegen op de volgende adressen, de daarbij vermelde bedrijfsactiviteiten:

- Oude Boekeloseweg 97a, een hoveniersbedrijf met een bestaande oppervlakte van 210 m2. De maximale oppervlakte [na toepassing van een afwijkingsbevoegdheid] bedraagt 420 m2;

[...];

g. ter plaatse van de aanduiding 'hovenier' een hoveniersbedrijf;

[...];

met dien verstande dat:

w. detailhandel uitsluitend is toegestaan in ter plaatse vervaardigde goederen als aan de bedrijfsactiviteit ondergeschikte activiteit tot een oppervlakte van 100 m2;

[...].

Ingevolge lid 9.2.1, onder e, bedraagt de gezamenlijke bedrijfsvloeroppervlakte, exclusief de oppervlakte van de bedrijfswoning en de bij de bedrijfswoning behorende aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen, niet meer dan de in de tabel in 9.1, onder c, onder bestaande oppervlakte vermelde oppervlakte.

Ingevolge lid 9.4, onder d, kan bij omgevingsvergunning worden afgeweken van het bepaalde in lid 9.2.1, onder e, om toe te staan dat de bestaande oppervlakte wordt vergroot tot niet meer dan de in de tabel van 9.1, onder c, opgenomen maximale oppervlakte.

Ingevolge lid 9.4.1 kan de omgevingsvergunning slechts worden verleend indien een evenredige belangenafweging plaatsvindt, waarbij betrokken worden:

  • a. de mate waarin waarden, die het plan beoogt te beschermen, kunnen worden geschaad;
  • b. de mate waarin waarden de belangen van gebruikers en/of eigenaren van de aanliggende gronden worden geschaad;
  • c. de mate waarin de landschappelijke inpasbaarheid is aangetoond;
  • d. de mate waarin de uitvoerbaarheid is aangetoond, waaronder begrepen de externe veiligheid, de milieutechnische, de waterhuishoudkundige, de archeologische, de ecologische en de verkeerstechnische toelaatbaarheid.

15.3. De afstand tussen de woning van appellant en het perceel Oude Boekeloseweg 97a bedraagt ongeveer 10 m. In de VNG-brochure wordt voor 'plantsoenendiensten en hovenierbedrijven met een brutovloeroppervlakte van 500 m2 of minder' een afstand van 30 m aanbevolen tot milieugevoelige bestemmingen. Binnen een gebied met functiemenging kan op grond van de VNG-brochure in beginsel worden volstaan met een afstand van 10 m. Appellant heeft niet bestreden dat de bedrijven die op grond van artikel 9, lid 9.1, van de planregels zijn toegelaten op het perceel Oude Boekeloseweg 97a op grond van de VNG-brochure in beginsel aanvaardbaar zijn binnen een gebied met functiemenging.

15.4. De raad heeft toegelicht dat de percelen Oude Boekeloseweg 97 en 97a gesitueerd zijn in de directe nabijheid van een spoorweg, die in gebruik is ten behoeve van de historische stoomtrein 'Haaksbergen - Boekelo'. Ook ligt het perceel in de directe nabijheid van een aantal wegen. De gronden in de nabije omgeving worden niet alleen gebruikt voor bewoning, maar ook voor bedrijfsmatige activiteiten. De Afdeling is van oordeel dat genoemde omstandigheden onvoldoende zijn voor het door de raad ingenomen standpunt dat de omgeving van het perceel Oude Boekeloseweg 97 kan worden aangemerkt als een gebied met functiemenging. De percelen in de omgeving zijn bestemd voor 'Wonen'. De raad heeft niet toegelicht welke bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden op deze percelen. De raad heeft evenmin aannemelijk gemaakt dat het gebruik van de nabijgelegen infrastructuur leidt tot een zodanige hinder, dat op grond daarvan de omgeving kan worden aangemerkt als een gebied met functiemenging. De intensiteit van het gebruik van de spoorweg ten behoeve van de historische stoomtrein is gering en de Oude Boekeloseweg is ter plaatse van de woning van appellant een eenbaansweg.

15.5. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat het plan, wat betreft de mogelijkheid om op het perceel Oude Boekeloseweg 97a ook andere typen bedrijven te vestigen dan het reeds bestaande hoveniersbedrijf, niet in overeenstemming is met de richtafstand van de ten deze door de raad toegepaste VNG-brochure. De raad heeft de mogelijke gevolgen van andere typen bedrijven voor het woon- en leefklimaat ter plaatse van het perceel van appellant niet betrokken bij de belangenafweging. Gelet hierop is de Afdeling van oordeel dat het besluit in zoverre onzorgvuldig is voorbereid.

15.6. Hetgeen hiervoor is overwogen leidt tevens tot de conclusie dat een eventuele uitbreiding van het bestaande hoveniersbedrijf, na toepassing van de afwijkingsbevoegdheid, niet in overeenstemming is met de richtafstand als aanbevolen in de VNG-brochure. De raad heeft zich op het standpunt gesteld dat een beoordeling van de gevolgen van een eventuele uitbreiding voor het woon- en leefklimaat ter plaatse van appellant, gelet op de afwijkingsvoorwaarden, in het bijzonder artikel 9, lid 9.4.1, onder b, aan de orde komt bij de toepassing van de bevoegdheid. Dit standpunt van de raad volgt de Afdeling niet. Met het opnemen van de afwijkingsbevoegdheid dient een uitbreiding van het hoveniersbedrijf op het perceel Oude Boekeloseweg 97 in beginsel planologisch aanvaardbaar te worden geacht. De raad heeft die beoordeling echter niet verricht, althans niet inzichtelijk gemaakt. Door middel van de afwijkingsvoorwaarden als opgenomen in artikel 9, lid 9.4.1 van de planregels is die beoordeling, zoals ook door de raad is beoogd, volledig doorgeschoven naar het moment waarop toepassing van de afwijkingsbevoegdheid aan de orde komt. De Afdeling acht een dergelijke handelwijze strijdig met het uitgangspunten dat reeds ten tijde van het opnemen van de wijzigingsbevoegdheid de planologische aanvaardbaarheid van de daarmee mogelijk te maken uitbreiding in beginsel vast moet staan. De Afdeling ziet dan ook aanleiding voor het oordeel dat het plan in zoverre niet met de ingevolge artikel 3.2 van de Awb vereiste zorgvuldigheid is voorbereid en niet berust op een ingevolge artikel 3.46 van de Awb vereiste deugdelijke motivering."

Indachtig de uitspraak van ABRS is de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Bedrijf' zodanig aangepast dat op de locatie Oude Boekeloseweg 97a uitsluitend zijn toegestaan een hoveniersbedrijf en bedrijven in de milieucategorie 1 waarvan de grootste afstand, genoemd in Bijlage 1 de Staat van Bedrijfsactiviteiten, niet meer bedraagt dan 10 m. Verder zijn in het voorliggende plan voor het perceel Oude Boekeloseweg 97a binnen de bestemming 'Bedrijf' geen uitbreidingsmogelijkheden opgenomen voor de uitbreiding van de bedrijfsgebouwen.

2.4 Oldenkotsedijk 5

Het plandeel met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' voor het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 309, voor zover het betreft het gedeelte van het perceel waarop de boomgaard is gesitueerd en voor het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 316

Voor het plandeel met de percelen kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S, nummers 309 en 316 (hierna: percelen S309 en S316) is beroep ingesteld bij ABRS. Appellant stelt dat de raad de bestaande situatie op de betreffende percelen ten onrechte niet als zodanig heeft bestemd in het plan. Genoemde percelen zijn onderscheidenlijk gesitueerd direct ten noorden en ten zuiden van zijn perceel Oldenkotsedijk 5. De parkeerplaats, een boomgaard en een 'loodsje' op het perceel S309 zijn ten onrechte niet als zodanig bestemd. Dit geldt ook voor de paardrijbak en het gebruik van een deel van de gronden als tuin op het perceel S316, aldus appellant.

De Afdeling overweegt als volgt:

"64.1. Aan de percelen S309 en S316 is in het plan de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' toegekend.

Ingevolge artikel 8, lid 8.1, van de planregels zijn de voor 'Agrarisch met waarden - Landschap' aangewezen gronden bestemd voor:

a. de uitoefening van een agrarisch bedrijf - niet zijnde de opslag van veevoer en agrarische producten -, met uitzondering van een boomkwekerij, houtteelt-, sierteelt- bollenteelt- of fruitteeltbedrijf;

b. het weiden van vee en het verbouwen van gewassen anders dan in het kader van de uitoefening van een agrarisch bedrijf, met dien verstande dat volkstuincomplexen niet zijn toegestaan;

i. een buitenrijbak, indien en voor zover deze bestond op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerp van dit plan en op een legale wijze tot stand is gekomen;

[...];

met de daarbij behorende:

q. bouwwerken, geen gebouw zijnde, met dien verstande dat voorzieningen ten behoeve van buitenrijbakken, de opslag van mest, kuilvoerplaten en sleufsilo's niet zijn toegestaan, met dien verstande dat een buitenrijbak die reeds aanwezig is ten zijde van het ontwerpplan mag worden gehandhaafd;

[...].

Ingevolge artikel 44, lid 44.4, mag het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, worden voortgezet.

Ingevolge lid 44.6 is het bepaalde in lid 44.4 niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van het plan.

64.2. In het voorheen geldende bestemmingsplan 'Buitengebied' was aan de percelen S309 en S316 de bestemming 'Agrarisch cultuurgebied' toegekend.

Ingevolge artikel 3, onder A, onder 1 van de planregels waren deze gronden bestemd voor:

- de uitoefening van het agrarisch bedrijf [...];

64.3. Blijkens het aanvullende beroepschrift van appellant is niet in geschil dat de bestaande parkeerplaats gesitueerd is op de gronden met de bestemming 'Bedrijf'. Gelet op artikel 9, lid 9.1, onder v, van de planregels is deze parkeerplaats derhalve als zodanig bestemd.

64.4. De raad heeft zich bij het vaststellen van het plan op het standpunt gesteld dat de paardrijbak op het perceel S316 niet als zodanig is bestemd, omdat dit gebruik illegaal tot stand is gekomen. Ter zitting heeft de raad evenwel het standpunt ingenomen dat de paardrijbak wel als zodanig is bestemd.

In artikel 8, lid 8.1, onder i, van de planregels is vastgelegd dat buitenrijbakken die aanwezig waren ten tijde van de terinzagelegging van het ontwerpplan en die legaal tot stand zijn gekomen, als zodanig zijn bestemd. In lid 8.4, onder q, is evenwel vastgelegd dat alle bestaande paardrijbakken, mogen worden gehandhaafd. Deze twee bepalingen zijn aar het oordeel van de Afdeling met elkaar in strijd, zodat niet duidelijk is of de paardrijbak op het perceel S316 als zodanig is bestemd. De Afdeling is van oordeel dat het bestreden besluit, wat betreft het plandeel met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' voor het perceel S316, vastgesteld is in strijd met de rechtszekerheid.

64.5. Een gedeelte van het perceel S309, direct ten noorden van het bedrijfsgebouw op het perceel Oldenkotsedijk 5 is in gebruik als tuin met (fruit)bomen. Appellant spreekt in dit geval van een boomgaard. De raad heeft zich op het standpunt gesteld dat deze boomgaard gesitueerd is binnen het bestemmingsvlak met de bestemming 'Bedrijf' en dus als zodanig is bestemd. Naar het oordeel van de Afdeling is dit standpunt onjuist. De boomgaard ten noorden van het bedrijfsgebouw op het perceel Oldenkotsedijk 5 is geheel, althans voor een aanmerkelijk deel, gesitueerd op gronden met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap'. De Afdeling is van oordeel dat niet duidelijk is welke bestemming de raad heeft willen toekennen aan de gronden ter plaatse van de boomgaard, zodat de Afdeling van oordeel is dat het bestreden besluit in zoverre onzorgvuldig is genomen."

Gelet op de uitspraak van de ABRS is ervoor gekozen om voor het perceel S316 de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch met waarden - paardenbak' en voor het perceel S309 de aanduiding 'tuin' op de verbeelding en in de regels op te nemen. Voor het overige is de geldende regeling overgenomen.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Aangezien het voorliggende bestemmingsplan een reparatieplan is van het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen', is sprake van voortzetting van het bestaande beleid en is geen sprake van nieuwe beleidsuitgangspunten. Daarom wordt voor het beleidskader kortheidshalve verwezen naar dat bestemmingsplan.

Wel is er in de tussenliggende tijd nieuw beleid ontwikkeld. In de volgende paragraaf wordt nader ingegaan op dit nieuwe beleid.

3.1 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Haaksbergen 2030

De Structuurvisie 2030, Haaksbergen: groenste dorp van Twente is op 5 maart 2014 door de gemeenteraad vastgesteld. Kort samengevat staan er negen ambities centraal in de structuurvisie. De kracht van Haaksbergen is dat het de voorzieningen van een stad combineert met de gemoedelijkheid, gezelligheid, bereikbaarheid en groene sfeer van een dorp te midden van een prachtig landschap.

De komende jaren zet de gemeente zich in om beide kanten sterker te maken. Hierbij wil de gemeente het voorzieningenniveau op zijn minst op peil houden en waar mogelijk naar een hoger plan tillen. Het betekent ook dat de gemeente zich gaat inzetten om de dorpse groene sfeer en de gezelligheid te versterken, terwijl de bereikbaarheid op peil gehouden wordt. Ook wordt de kwaliteit van het buitengebied met zijn hoge cultuurhistorische waarden en de bijzondere natuurgebieden op peil gehouden en worden dorp en landschap optimaal met elkaar verbonden.

Om deze missie te laten slagen, zijn negen concrete ambities geformuleerd waarmee de gemeente de komende jaren aan de slag gaat:

  • 1. Verbeteren van de relatie en verzachten van de overgangen tussen dorp en buitengebied.
  • 2. Een sfeervol groen centrum met de markt als stralend middelpunt.
  • 3. Stimuleren van een gezonde plattelandseconomie en het op peil houden van de ecologische en cultuurhistorische kwaliteiten van het buitengebied.
  • 4. Versterken van de cultuurhistorische kwaliteit van de dorpsstructuur.
  • 5. Benutten van de toeristische potentie van de samenhang tussen dorp en landschap.
  • 6. Versterken van de veelzijdigheid van de Haaksbergse economie.
  • 7. Verbreden van het aanbod aan woonmilieus.
  • 8. Op peil houden en concentreren van de voorzieningen.
  • 9. Verduurzamen en beleefbaar maken van het watersysteem.

De voorgenoemde ambities staan centraal in het uitvoeringsprogramma dat hoort bij deze structuurvisie. Elk initiatief dat bij de gemeente wordt ingediend, moet een bijdrage leveren aan deze ambities. Dat hoeft niet te betekenen dat een plan aan álle ambities moet voldoen, maar het mag niet tegen ambities ingaan, en waar mogelijk moet het bijdragen aan meerdere ambities.

Het voorliggende plan is opgesteld naar aanleiding van de uitspraak van de ABRS. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt.

Vanuit de structuurvisie zijn er geen belemmeringen voor het voorliggende plan.

Hoofdstuk 4 Milieu- en omgevingsaspecten

\

De milieu- en omgevingsaspecten - met uitzondering van het aspect bedrijven en milieuzonering - hoeven niet opnieuw te worden beschouwd. De wijzigingen in onderhavig plan ten opzichte van 'Bestemmingsplan Haaksbergen' betreffen uitsluitend enkele onderdelen van de regels en de verbeelding. Ze hebben geen gevolgen voor de overige milieu- en omgevingsaspecten. Voor deze aspecten wordt verwezen naar genoemd plan.

4.1 Bedrijven en milieuzonering

De VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' is niet van toepassing op bestaande situaties. Niet in geschil was dat het hoveniersbedrijf een bestaande situatie betreft.

De afstand tussen de woning op de locatie Oude Boekeloseweg 97 en het bedrijf op de locatie Oude Boekeloseweg 97a bedraagt 10 meter. Naar aanleiding van de uitspraak van de ABRS worden in het voorliggende plan geen milieugevoelige functies toegestaan in de tussenliggende strook. Voor de locatie Oude Boekeloseweg 97a wordt in de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Bedrijf' vastgelegd dat er - naast het hoveniersbedrijf - uitsluitend bedrijven in de milieucategorie 1 zijn toegestaan waarvan de grootste afstand, genoemd in Bijlage 1 de Staat van Bedrijfsactiviteiten, niet meer dan 10 meter bedraagt. Op het perceel Oude Boekeloseweg 97a zijn dus alleen een hoveniersbedrijf en bedrijven met milieucategorie 1 (hiervoor geldt een grootste richtafstand van niet meer dan 10 meter) toegestaan. Hiermee wordt het woon- en leefklimaat op de locatie Oude Boekeloseweg 97 niet aangetast.

Hoofdstuk 5 Juridische aspecten

Op de verbeelding en in de regels zijn de relevante bestemmingen voor de locaties van het plangebied opgenomen. Voor wat betreft de plansystematiek is zoveel mogelijk aangesloten bij het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen'.

Het noordelijke deel van het perceel Oude Boekeloseweg 97

Voor het perceel Oude Boekeloseweg 97 is op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' de bestemming 'Wonen' met de aanduidingen 'maximum aantal wooneenheden = 2', 'wro-zone - wijzigingsgebied' en 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied' opgenomen.

Naar aanleiding van de uitspraak van de ABRS is voor het noordelijk deel van het perceel een strook met de aanduiding specifieke vorm van wonen uitgesloten - milieu gevoelige functie' opgenomen, op basis waarvan geen milieugevoelige functies zijn toegestaan. De inrichting als tuin wordt niet beschouwd als milieugevoelige functie. Wel milieugevoelig is het gebruik van de grond voor een woonhuis of voor een bijgebouw dat wordt gebruikt ten behoeve van het wonen of ten behoeve van een aan huis verbonden beroep, bed & breakfast of andere nevenactiviteiten (daargelaten of die zijn toegestaan).

Oude Boekeloseweg 97a

De locatie Oude Boekeloseweg 97a is op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' bestemd als 'Bedrijf' met de aanduidingen 'hovenier', 'bedrijfswoning uitgesloten', 'wetgevingzone - wijzigingsgebied' en 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied'.

Voor de locatie Oude Boekeloseweg 97a wordt in de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Bedrijf' vastgelegd dat er - naast het hoveniersbedrijf - uitsluitend bedrijven in de milieucategorie 1 zijn toegestaan waarvan de grootste afstand, genoemd in Bijlage 1 de Staat van Bedrijfsactiviteiten, niet meer dan 10 meter bedraagt. Op het perceel Oude Boekeloseweg 97a zijn dus alleen een hoveniersbedrijf en bedrijven met milieucategorie 1 (hiervoor geldt een grootste richtafstand van niet meer dan 10 meter) toegestaan.

Het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 309, voor zover het betreft het gedeelte van het perceel waarop de boomgaard is gesitueerd en het perceel kadastraal bekend gemeente Haaksbergen, sectie S nr. 316

Voor de locatie bij Oldenkotsedijk is op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' met de aanduiding 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied' opgenomen.

Naar aanleiding van de uitspraak van de ABRS wordt voor een deel van het perceel S309 de aanduiding 'tuin' opgenomen, waarvoor wordt bepaald dat de grond (onder meer) is bestemd voor een tuin ingericht als boomgaard.

Naar aanleiding van de uitspraak wordt voor het perceel S316 de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch met waarden - paardenbak' toegevoegd, zodat helder is dat de bestaande paardenbak positief bestemd is.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Het voorliggende bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen, partiële herziening Oldenkotsedijk 5 en Oude Boekeloseweg 97 en 97a' betreft het gewijzigde plan, waarin de door de Raad van State als gebrekkig geoordeelde delen van de locaties Oude Boekeloseweg 97 en 97a en de percelen bij Oldenkotsedijk 5 van het bestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen' hersteld zijn. Er zijn voor de gemeente geen uitvoeringskosten in relatie tot dit bestemmingsplan aanwezig die noodzaken tot het opstellen van een specifiek onderzoek naar economische aspecten. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan is daarom geen exploitatieplan nodig.

Hoofdstuk 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Vooroverleg

In de uitspraak heeft de Raad van State overwogen dat geen toepassing hoeft te worden gegeven aan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (rechtsoverweging 16 en 68).

Er is naar aanleiding van het besluit van de Raad van State sprake van wijzigingen van ondergeschikte aard / wijzigingen die naar aard en omvang niet zodanig groot zijn dat een wezenlijk ander plan wordt vastgesteld. Er heeft daarom geen vooroverleg plaatsgevonden met overleginstanties.

Zienswijzen

In de uitspraak heeft de Raad van State overwogen dat geen toepassing hoeft te worden gegeven aan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (rechtsoverweging 16 en 68).

Het bestemmingsplan leidt naar aanleiding van het besluit van de Raad van State tot wijzigingen van ondergeschikte aard / wijzigingen die naar aard en omvang niet zodanig groot zijn dat een wezenlijk ander plan wordt vastgesteld. Daarom is het niet nodig om het ontwerpbestemmingsplan 'Buitengebied Haaksbergen, partiële herziening Oldenkotsedijk 5 en Oude Boekeloseweg 97 en 97a' ter visie te leggen.

november 2015.