direct naar inhoud van 4.4 Varianten
Plan: Centrum Haaksbergen, partiële herziening Marktplan
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1082-0002

4.4 Varianten

4.4.1 Variant 1: inpassing supermarkt

In de eerste variant wordt een supermarkt ingepast en is ruimte voor enige overige detailhandel aan de Markt. Aan de Marktzijde worden twee lagen appartementen met kap gerealiseerd. Aan de Hibbertstraat is sprake van één laag appartementen met kap en grondgebonden woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1082-0002_0003.jpg"

Winkels

Een supermarkt met een omvang van circa 1.800 m² bvo kan ingepast worden. Door de rechthoekige vorm en de ingang aan de noordoostzijde ontstaat een courante ruimte waarin een supermarkt goed uit de voeten kan. De Marktsteeg wordt verbreed en vormt de verbinding tussen het parkeren, de supermarktingang en de Markt. De supermarkt wordt aan de zijde van de Markt ‘afgezoomd’ met ruimten voor overige detailhandel (circa 450 m² bvo). Ook aan de zuidkant van de Markt wordt nieuwe detailhandelsruimte gecreëerd (circa 300 m² wvo). Hierdoor neemt het aantal winkels aan de Markt toe en krijgen de wanden een aantrekkelijke invulling.

Woningen

Aan de westzijde van het nieuwe parkeerterrein is ruimte voor realisatie van een aantal woningen. Het exacte aantal en type is flexibel in verband met de zich voortdurend wijzigende marktomstandigheden in Haaksbergen. Boven de supermarkt en de andere nieuwe winkels is ruimte voor appartementen. Aan de Markt heeft het nieuwe gebouw twee lagen met appartementen en een kap. De bouwhoogten passen bij omliggende bebouwing. De appartementen op de eerste verdieping hebben een zonnige daktuin.

Parkeren

Uitgangspunt voor de bepaling van het aantal parkeervakken (CROW - ASVV 2004) is dat de ontwikkeling voorziet in de eigen parkeerbehoefte. De supermarkt heeft een parkeerbehoefte van 4,0 parkeervakken per 100 m² bvo. De detailhandel 3,0 pp per 100 m² bvo en de woningen hebben een behoefte van 1,5 pp per woning.

Gezien de centrumligging van de woningen is het wenselijk dat elke woning over een eigen, niet vrij toegankelijke, parkeerplaats beschikt.
Aan de Hibbertstraat wordt een parkeerterrein gerealiseerd en aan de zuidzijde van de Markt zijn parkeerplaatsen aanwezig. De vervallen parkeercapaciteit van het centrum dient gehandhaafd te blijven, de sloop mag in mindering gebracht worden. Aan de parkeerbehoefte wordt in beginsel op maaiveld tegemoet gekomen. Zo nodig is extra parkeerruimte voorhanden onder maaiveld, aangezien het bestemmingsplan ondergronds bouwen toe laat. De berekening is opgenomen in de bijlage Parkeervraagstuk Marktplan 1 mei 2012.

Groenvoorzieningen

De pastorietuin wordt (gedeeltelijk) openbaar gemaakt en krijgt een functie als park. Dit vormt een groen rustpunt in de luwte van het centrum. Het naastgelegen parkeerterrein krijgt een ‘groene’ uitstraling (bomen, overig groen) en loopt op natuurlijke wijze over in het park.

4.4.2 Variant 2: afronding markt

Voor de inpassing van de supermarkt is medewerking nodig van een groot aantal partijen (o.a. vastgoedeigenaren, supermarktorganisatie/ondernemer etc.). Mocht de realisatie van de supermarkt op de gewenste locatie niet haalbaar blijken, dan is een alternatief plan voor de Markt denkbaar. Omdat in die situatie geen grote publiekstrekker aan de Markt (als bronpunt) wordt gerealiseerd, is de meerwaarde voor de beoogde ruimtelijk-functionele centrumstructuur beperkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1082-0002_0004.jpg"

Winkels

Het open gedeelte aan de westzijde van de Markt wordt gevuld met detailhandelunits met in totaal circa 1.200 m² bvo. Deze units bieden ruimte voor de vestiging van relatief grote winkels met een publieksaantrekkende werking zoals een warenhuis, huishoudelijke artikelenwinkel of grote modezaak (indicatie: 2 x 600 m² bvo). Ook aan de zuidzijde wordt een nieuw detailhandelspand gerealiseerd van circa 300 m² bvo.

Woningen

Door het kleinere programma voor detailhandel is er meer ruimte aanwezig voor realisatie van woningen. Afhankelijk van de actuele marktsituatie gaat het om circa 20 woningen. De behoefte aan het exacte aantal en type woningen dient nader onderzocht te worden. Aan de Markt worden twee lagen voor appartementen en een kap gerealiseerd. De appartementen op de eerste verdieping aan de westzijde van de Markt hebben de beschikking over een daktuin op het oosten. De overige appartementen hebben een balkon.

Parkeren

Het centrumparkeren blijft beperkt tot twee kleinschalige parkeerterreinen, een aan de zuidzijde van de Markt en een aan de oostzijde van De Braak. In totaal gaat het om 32 parkeerplaatsen. Bewoners kunnen hun auto in parkeerhavens parallel aan de straat parkeren. Ook bij de uitwerking van deze variant geldt dat parkeercapaciteit die verdwijnt elders gecompenseerd dient te worden en dat de totale parkeerdruk in het centrum niet toeneemt. En ook nu geldt dat aan de parkeerbehoefte in beginsel op maaiveld tegemoet wordt gekomen. Zo nodig is extra parkeerruimte voorhanden onder maaiveld, aangezien het bestemmingsplan ondergronds bouwen toe laat.

Groenvoorzieningen

Ook in deze variant kan de tuin van de pastorie (deels) openbaar gemaakt worden zodat een aantrekkelijk park ontstaat in de luwte van het centrum. Het heeft een grote bijdrage aan een aantrekkelijk woonklimaat aan de Hibbertstraat en omgeving.