direct naar inhoud van 4.2 Functioneel programma
Plan: Centrum Haaksbergen, partiële herziening Marktplan
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1082-0002

4.2 Functioneel programma

Uitbreidingsmogelijkheden beperkt

De marktpotenties voor substantiële uitbreiding van het winkel- en overige voorzieningenaanbod in het centrum van Haaksbergen zijn zeer beperkt. Alle branches en type winkels en bedrijven die in Haaksbergen centrum verwacht mogen worden, zijn reeds aanwezig. Het nieuwe Marktplan zal dan ook voornamelijk ingevuld moeten worden door verplaatsing en/of uitbreiding van bestaande aanbieders.

Interesse voor verplaatsing naar Marktplan

Om inzicht te krijgen in de interesse van bestaande aanbieders in het centrum is een ondernemersenquête gehouden. In totaal heeft 23% van alle ondernemers de enquête ingevuld. Hier wordt ingegaan op de belangrijkste resultaten. 20 ondernemers hebben aangegeven mogelijk interesse te hebben in een vestigingslocatie in het nieuwe Marktplan. Het grootste deel wil graag een unit van 100 á 500 m² bvo.

Ook diverse supermarktondernemers / organisaties in Haaksbergen zijn eventueel geïnteresseerd in verplaatsing naar het Marktplan. Uit de resultaten van de ondernemersenquête is op te maken dat, vanuit de bestaande supermarkten in Haaksbergen, behoefte is aan een unit van 1.500 á 2.000 m² brutovloeroppervlak (bvo). De meeste mogelijk geïnteresseerde ondernemers geven aan enkele randvoorwaarden te hebben bij verplaatsing naar de Markt. Het gaat dan om voorwaarden als een kooppand, aantrekkelijk huurniveau en een gunstige vestigingslocatie. Hierdoor (en uit ervaring elders in het land) kan ervan uitgegaan worden dat het aantal ondernemers, dat uiteindelijk daadwerkelijk bereid en in staat is te verhuizen naar de Markt, beperkt zal zijn. Naar schatting gaat het uiteindelijk om 5 á 6 ondernemers, mede afhankelijk van het Marktplan.

Bescheiden commercieel programma

Voor de invulling van het Marktplan kan in dit stadium worden uitgegaan van een commercieel programma dat bestaat uit een supermarkt met een eigentijdse omvang van circa 1.800 m² bvo en enkele kleinere winkelunits (omvang van 100 á 500 m² bvo).