direct naar inhoud van 4.11 Luchtkwaliteit
Plan: Bedrijventerrein Stepelerveld, fase 1a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1075-0003

4.11 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. Deze wet vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005. De wet is enerzijds bedoeld om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling, ondanks overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Op grond van de Wet mogen nieuwe ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de normen (grenswaarden) die aan een aantal verontreinigende stoffen zijn gesteld. Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening gehouden worden met het gestelde in de Wet milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen.

Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan worden vastgesteld, indien:

  • a. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt, niet leiden tot het overschrijden van een in bijlage 2 van de Wet milieubeheer opgenomen grenswaarde die behoort bij de Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen, of
  • b. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt, leiden tot een verbetering per saldo van de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof dan wel, bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, de luchtkwaliteit per saldo verbetert door een samenhangende maatregel of een optredend effect, of
  • c. aannemelijk is gemaakt dat de mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht van een stof waarvoor een grenswaarde is opgenomen, of
  • d. het project is genoemd of beschreven dan wel past binnen een programma van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

Van een verslechtering van de luchtkwaliteit in betekenende mate als bedoeld onder c is sprake indien zich één van de volgende ontwikkelingen voordoet:

  • woningbouw: minimaal 1.500 woningen netto bij 1 ontsluitende weg of minimaal 3.000 woningen bij 2 ontsluitende wegen;
  • infrastructuur: 3% concentratiebijdrage (verkeerseffecten gecorrigeerd voor minder congestie);
  • kantoorlocaties: minimaal 100.000 m² brutovloeroppervlak bij 1 ontsluitende weg, minimaal 200.000 m² brutovloeroppervlak bij 2 ontsluitende wegen.

In opdracht van de gemeente Haaksbergen is voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Stepelerveld een luchtkwaliteitonderzoek uitgevoerd. Het onderzoeksrapport is bijgevoegd in Bijlage 12 van deze toelichting.

In dit onderzoek zijn de emissiebronnen van fijnstof en stikstofoxiden (de bedrijven en omliggende wegen) beschreven en zijn de concentratie van fijnstof en stikstofdioxide in de omgeving in beeld gebracht en getoetst aan de grenswaarden.

De immissieconcentraties fijnstof en stikstofdioxide zijn berekend met pc-applicatie Geomilieu (versie 1.61, 2010). De berekeningen zijn uitgevoerd voor het realisatiejaar 2016. Latere jaren reflecteren een afname van de achtergrondconcentraties en emissiefactoren van motorvoertuigen als gevolg van maatregelen van het Rijk.

Als gevolg van het wegverkeer en bedrijventerrein samen bedraagt de maximale bijdrage aan de fijnstof concentraties 1,1 µg/m3 en de maximale bijdrage aan de stikstofdioxide concentraties 3,1 µg/m3.

De maximale jaargemiddelde concentratie NO2 bedraagt (na cumulatie) 15,4 µg/m3. Voor PM10 bedraagt de maximale jaargemiddelde concentratie 20,3 µg/m3. Voor beide componenten wordt ruim voldaan aan de norm van 40 µg/m3 voor de jaargemiddelde concentratie.

Het aantal dagen dat de 24-uurgemiddelde concentratie PM10 wordt overschreden bedraagt maximaal 12 dagen en hiermee wordt voldaan aan de norm van 35 overschrijdingsdagen.

Er treden geen overschrijdingen op van de uurgemiddelde concentratie NO2.

Hiermee wordt voor PM10 en NO2 ruim voldaan aan de luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer.

Gezien de berekende concentraties in het gebied en de mate van onderschrijding, levert de bijdrage vanwege het te realiseren bedrijventerrein Stepelerveld geen belemmeringen op voor de planvorming.

Conclusie bedrijventerrein Stepelerveld , fase 1a

Voor het onderhavige bestemmingsplan voor fase 1a van het bedrijventerrein Stepelerveld dat gesitueerd is op in het zuidwestelijk deel van het bedrijventerrein Stepelerveld betekent dit dat de realisatie van deze fase als onderdeel van Stepelerveld ook geen belemmeringen oplevert voor de planvorming. Door de ontwikkelingen die in het onderhavige bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt zal de luchtkwaliteit niet "in betekenende mate" verslechteren. Aan het bepaalde omtrent luchtkwaliteit wordt dan ook voldaan.