direct naar inhoud van 3.1 Stedenbouwkundig plan
Plan: Haaksbergen Dorp, deelplan Hassinkbrink, partiële herziening Hassinkborgh
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1062-0001

3.1 Stedenbouwkundig plan

3.1.1 uitgangspunten

De ruimtelijke en milieukundige bouwstenen, alsmede de wensen en randvoorwaarden van de ambtelijke organisatie en het bewonersoverleg zijn richtinggevend geweest voor de uitwerking van bovenstaand stedenbouwkundig plan. De ruimtelijke opgave voor het plangebied dat hierbij is aangehouden, betreft de zorgvuldige verweving met het omliggende stedelijke weefsel, waarbij het gebied een eigen identiteit creëert binnen een samenhangend geheel. Het omliggende agrarisch landschap van kampen en bijbehorende dorpsbrinken hebben bij het ontwerp als inspiratiebron gediend. Een zachte overgang tussen de verschillende noord- en oostelijk gelegen landschappen en het westelijk gelegen woongebied dient de uitkomst te worden. De ligging van het plangebied aan de belangrijke ontsluitingswegen maken de noordelijke en oostelijke rand van het plangebied daarbij tot waardevolle zichtlocaties. Deze randen dienen optimaal benut te worden voor representatieve en hoogwaardige functies. De verwachte ruimtelijke kwaliteit uit het vorige plan dient gewaarborgd te worden.

Bij het stedenbouwkundig plan is rekening gehouden met het gebouw, gelegen in de noordoostelijke punt van de kantorenlocatie, nabij de rotonde, dat reeds gerealiseerd is en een belangrijke rol speelt in de visuele beleving van de entree van Haaksbergen en de representatieve uitstraling van de locatie. Dit geldt eveneens voor bijbehorende parkeervoorziening, riolering en de ontsluiting op de Hengelosestraat.

3.1.2 ontwerpconcept

Vanuit de uitgangspunten dient gekomen te worden tot een ontwerp. Gekeken naar de benodigde functies binnen het gebied zijn de uitgangspunten omgezet in een programma:

Basisschool

15 groepen 1.350 m² maaiveld

2 speellokalen 675 m² verdieping

fiets/ berging/ spelen/ paden/ groen 2409 m² maaiveld

Parkeren (20 p.p.) 375 m² maaiveld

Gymzaal 'Plus'

Zaal + kleedruimte 555 m² maaiveld

Onbebouwd 434 m² maaiveld

Kantoren en dienstverleners

  • hoogte: maximaal 3 bouwlagen;
  • parkeernorm 2,0 pp/ 100 m² BVO;
  • bebouwing in maat en schaal woonomgeving;
  • bruto vloeropppervlak: 4.000-5.000 m²;
  • parkeervoorziening: ca. 90 personen.

Omgevingskenmerken

  • invloed van verkeersstromen op de Noordsingel en de Hengelose straat;
  • milieuzonering.

Overige randvoorwaarden

  • afsluitbare kiss- en ridestrook;
  • sluiproutes voorkomen;
  • groen- en blauwzone voor visuele en functionele scheiding tussen gebieden;
  • afstemming tussen retentiegebieden;
  • afronding geluidswal.
3.1.3 verkaveling

Vanuit de genoemde uitgangspunten en randvoorwaarden is een stedenbouwkundig plan opgesteld, waarbij de zorgvuldige positionering van de bouwblokken -ook in het kader van bouwhoogten en rooilijnen- leidt tot een goede aansluiting op de omliggende stedelijke structuren. Zichtlocaties zijn binnnen de mogelijkheden optimaal benut. Zichtlijnen eindigen op bouwwerken. Tussen de woonwijk en het plangebied is ruim voldoende afstand gecreëerd. Het ontwerpconcept leidt voor de meeste bouwwerken tot een meerzijdige orientatie, zowel aan de buitenkant van het plangebied als aan de Brink. De brink is van oudsher de gemeenschappelijke weidegrond in het dorp, omsloten door boerderijen - de economische dragers destijds. Door de werk- en onderwijsbebouwing rond een nieuwe Brink centraal in het plangebied te positioneren, wordt het verleden naar het heden vertaald. De groene Brink refereert met een inrichting van gras en bomen aan de voormalige brinken en zorgt voor de gewenste eenheid van het gebied aan een gezamenlijke openbare ruimte.

De bouwwerken aan de centrale brink hebben de hoofdentree aan de brink en zijn met elkaar verbonden middels voetpaden. De parkeervoorzieningen zijn achter en tussen de bebouwing gepositioneerd om deze zoveel mogelijk aan het directe zicht te onttrekken.

Een ontsluiting van het plangebied is aan de zijde van de Hengelosestraat voorzien ten zuiden van het kopgebouw en een afsluitbare kiss&ride-strook aan de zuidzijde even ten noorden van de afslag naar 'De Greune'.

De groenstrook van Hassinkbrink is voortgezet in het zuidelijke deel van het plangebied. In de groenstrook is de bestaande langzaam verkeersroute ingepast met een aansluiting op het toekomstige schoolplein.

De geluidswal vertakt in de noordwestelijke punt zowel in oostelijke als in zuidelijke richting. Op deze wijze wordt de zichtlocatie aan de Noordsingel behouden en de geluidsreducerende werking voor de woningen aan de Lavendel in stand gehouden. Daarnaast wordt de nieuwe parkeervoorziening aan het zicht van de woonwijk Hassinkbrink onttrokken.

De retentievoorziening van Stepelo wordt verbonden met de retentievoorziening van Hassinkbrink middels een sloot. Aan de westzijde is in extra retentieruimte voorzien, welke tevens een functionele scheiding vormt als groen- en blauwzone tussen de woonwijk en het plangebied.