direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder
Plan: Haaksbergen-Dorp Uitbreidingslocatie De Veldmaat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1050-0002

5.1 Geluidhinder

Inleiding

De nieuwe woongebieden en het 'Twentse erf' zijn beide geluidgevoelige bestemmingen. Voor deze onderdelen van het plan is het noodzakelijk in te gaan op het aspect geluidhinder.

Wegverkeerslawaai

Inleiding

Vanwege de bestemmingsplanontwikkeling aan de zijde van de Kolenbranderweg moet de gevelbelasting onderzocht worden van de Kolenbranderweg en Noordsingel. Vanwege de ontwikkeling aan de zijde van de Oude Boekeloseweg is dit de Geukerdijk. De benodigde verkeersgegevens zijn onderstaand opgenomen. Andere wegen worden, gelet op art. 74 Wgh, niet bij deze notitie betrokken (afstand te groot of 30 km/uur weg).

Ter hoogte van het bouwplan aan de zijde van de Oude Boekeloseweg ligt de komgrens aan de Geukerdijk met een overgang van 30 naar 60 km/uur. Het deel dat een 60 km/uur beperking heeft, moet wettelijk worden meegenomen. Echter, gelet op de de verkeersintensiteit van ca. 1250 mvt/etmaal en de afstand tot het bouwplan (ruim 140 m), zal de geluidsbelasting vanwege Geukerdijk niet van invloed zijn op het bouwplan.

Gelet op verwachte geluidsbelasting in het plangebied, zal de gevelbelasting niet hoger zijn dan 48 dB (milieumodel 2020, Goudappel Coffeng).

Akoestisch onderzoek

Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd worden om de precieze akoestische zones in beeld te brengen (Akoestisch onderzoek, Haaksbergen-Dorp, Uitbreidingslocatie De Veldmaat, Gemeente Haaksbergen, 20 januari 2009, kenmerk 62212, SAB Arnhem). Het onderzoek is uitgevoerd ten aanzien van de geluidsgevoelige bestemmingsplan die binnen het bestemmingsplan worden gerealiseerd. Hierbij is de geluidsbelasting van woningen getoetst aan de normen uit de Wet geluidhinder (Wgh).

Toetsing aan de Wet geluidhinder (Wgh)

Uit de berekeningen van de 48 dB-contouren, vrije-veldsituatie, van de Noordsingel, de Veldmaterstraat en de Oude Boekeloseweg blijkt dat de geplande woningen buiten de-ze contouren liggen. Uit de berekening van de 48 dB-contour, vrije-veldsituatie, van de Kolenbranderweg blijkt dat drie geplande woningen in deelgebied 3a binnen deze contour liggen.

De hoogste gevelbelasting, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh en afronding, ten gevolge van het wegverkeer de Kolenbranderweg bedraagt 51 dB op de drie woningen. Voor de drie woningen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden.
Voor deze drie woningen kan de gemeente Haaksbergen een hogere grenswaarden-procedure opstarten. Om een hogere grenswaarde aan te kunnen verlenen moet worden voldaan aan twee voorwaarden:

  • 1. de optredende gevelbelasting moet lager zijn dan de maximaal toelaatbare gevelbelasting;
  • 2. de situatie moet passen in het gemeentelijke geluidsbeleid ten aanzien van vaststelling van de hogere grenswaarden.

De maximaal toelaatbare gevelbelasting voor nieuw te bouwen woningen langs een bestaande weg in stedelijk gebied bedraagt 63 dB (artikel 83 lid 2 van de Wgh). De optredende gevel¬belastingen zijn hiermee lager dan de maximaal toelaatbare gevelbelasting.

Nu staat in deelgebied 3a geen bebouwing. De grond wordt gebruikt als weiland en akkerland. Ten zuiden van deelgebied 3a zijn woningen gelegen. Deelgebied 3a is een open plek tussen de woningen en de Veldzichtweg.

De verwachting is dat veel gemeenten in hun geluidsbeleid de oude ontheffingscriteria voorlopig zullen volgen uit het inmiddels vervallen Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen. Hierin stond het ontheffingscriterium: "door de gekozen situering een open plaats tussen aanwezige bebouwing opvullen". Dit ontheffingscriterium is in deze situatie van toepassing.

Voor de drie woningen is de gevelbelasting lager dan de maximaal toelaatbare gevelbelasting en de situatie past naar verwachting in het gemeentelijke beleid. Hierdoor kan voor deze woningen een hogere grenswaarde worden verleend bij de gemeente Haaksbergen.

De te verlenen hogere grenswaarden voor de drie woningen bedraagt 51 dB.

Toetsing aan het Bouwbesluit

Wel dient op grond van het Bouwbesluit een akoestische binnenwaarde van 33 dB gegarandeerd te worden. Voor de akoestische binnenwaarde mag artikel 110g van de Wgh (een aftrek van 2 en 5 dB) niet worden toegepast. Mogelijk moeten voor de woningen met een hogere gevelbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aanvullende isolerende voorzieningen worden getroffen om een akoestische binnenwaarde van 33 dB te halen.

Voor de drie woningen waarbij de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden gebeurt dit alleen door de Kolenbranderweg. De overige wegen nabij het plangebied zorgen niet voor een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde op de drie woningen. Op basis van het "Rekenmethode cumulatieve geluidsbelasting" uit het "Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006" hoeven wegen die niet zorgen voor een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde niet betrokken te worden bij de berekening van de cumulatieve gevelbelasting. Omdat bij deze drie woningen maar één weg zorgt voor de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde hoeft er geen cumulatie te worden uitgevoerd.

De hoogste gevelbelasting, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh en afronding, op de woningen bedraagt 51 dB. De hoogste gevelbelasting, exclusief aftrek ex artikel 110g, bedraagt daardoor 56 dB. Om de binnenwaarde bij de woningen te halen, moet een minimale geluidsisolatie van (56-33=) 23 dB worden bereikt.

Ter indicatie: een standaard spouwmuur bezit een minimale geluidsisolatie van 20 dB volgens het Bouwbesluit. In een aanvullend bouwakoestisch onderzoek moet worden onderzocht of aanvullende gevelmaatregelen nodig zijn.

Spoorweglawaai

Tussen de deelgebieden drie en vier loopt een spoorlijn. Dit is de zogenaamde Museumbuurtspoorweg (MBS). Deze spoorweg heeft echter geen juridische status in het kader van de Wet geluidhinder en er zijn dan ook geen normen voor beschikbaar. Ook gezien het feit dat sporadisch van het spoor gebruik wordt gemaakt, zijn er formeel geen belemmeringen wat betreft geluid vanuit het spoor voor de woningbouw. De elders door de gemeente aangehouden afstand van 20 meter vanaf het spoor voor bebouwing is daarom naar verwachting ook goed te hanteren voor de woningbouw.

Conclusie

Vooralsnog wordt verwacht dat er geen belemmeringen zijn voor wat het plan als gevolg van wegverkeerslawaai. Een nader akoestisch onderzoek zal nog worden uitgevoerd.