direct naar inhoud van 2.1 Ruimtelijke en functionele karakteristieken en structuur
Plan: Hangar 11
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.PB00007-0003

2.1 Ruimtelijke en functionele karakteristieken en structuur

Het gebied rondom Hangar 11 valt onder het deelgebied Oostkamp. De hangar ligt tussen twee rolbanen met de kenmerkende open ruimte en zichtlijnen met het open grasland van het vliegveld. Beide rolbanen zijn de structurerende elementen waaraan de bebouwing gesitueerd is. Aan de oost-westas liggen de gebouwen in een lint, de twee hangars liggen los in de ruimte. De bebouwingstypologieën en tijdperken waarin ze zijn gebouwd tonen in het westelijke deel van het Oostkamp nauwelijks ruimtelijke samenhang. Kenmerkend zijn de sterke functionele uitstraling van de omgeving en de gebouwen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.PB00007-0003_0002.png"
Afbeelding 2a: Hangar 11 Afbeelding 2b: zichtlijn naar het vliegveld


Naar buiten toe is het gebied beter ingepast dan de Deventerpoort. Houtwallen met grote bomen en kleinere bossage zorgen voor een afscherming richting het omliggende landschap. De afstand tot de Oude Deventerweg met daartussen agrarische gronden zorgt voor een zachtere overgang. De boscoulisse van de Lonnekerberg versterkt dit beeld.


Ontsluiting

Aan de Oude Deventerweg bevindt zich een poort van waaruit het gebied bereikbaar is. Oostkamp is sinds korte tijd vrij toegankelijk voor verkeer vanaf de poort via de ringweg van het vliegveld. De hekken langs de oude ringweg zijn verplaatst en daarmee is het een openbare weg geworden die met name voor fietsers aantrekkelijk is. De doorgaande route is afgesloten voor autoverkeer.

Naast de rolbaan ligt een smallere betonklinkerweg dat vroeger voor intern (weg)verkeer werd gebruikt. De huidige tijdelijke gebruikers maken op dit moment meer gebruik van de rolbaan die tevens ook als parkeerplaats kan worden gebruikt als er een evenement in Hangar 11 wordt georganiseerd.