direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke en functionele structuur
Plan: Klein Boekelerveldweg 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.BP00053-0003

3.1 Ruimtelijke en functionele structuur

Verkeer

Voor het verkeer volgt de gemeente Enschede het landelijk programma Duurzaam Veilig Verkeer waarbij onderscheid gemaakt wordt in verkeers- en verblijfsgebieden. Dit plangebied is een verblijfsgebied waarin het verblijven prioriteit heeft op de verkeersfunctie; vrijwel alle wegen in dit gebied zijn dan ook als 30 of 60 km-zones aangewezen. Uitzondering vormen de Noord Esmarkerrondweg en de Euregioweg welke beide behoren tot het hoofdwegennet van de gemeente Enschede binnen de bebouwde kom en kennen een maximumsnelheid van 50 km/u.

Voor het autoverkeer kent het plangebied een goede ontsluiting via de respectievelijk aan de west- en oostzijde gelegen Noord Esmarkerrondweg en Euregioweg die deel uitmaken van het Enschedees hoofdwegennet. Beide wegen sluiten verder zuidelijk aan op de Gronausestraat die een rechtstreekse verbinding verzorgt naar het centrum van Enschede en via de Oostweg aansluiting geeft op Rijksweg 35 – het landelijk hoofdwegennet.

Ten behoeve van het fietsverkeer zijn langs de Noord Esmarkerrondweg fietsvoorzieningen aanwezig. Deze fietsvoorzieningen in de vorm van vrijliggende fietspaden sluiten aan op de zuidelijker gelegen Gronausestraat die een belangrijke rol vervult in de oost-west fietsverbinding tussen Enschede enerzijds en Eschmarke/Glanerbrug anderzijds.

Openbaar vervoer

Op de Gronausestraat is een busbaan aanwezig voor de oostelijk as van het Enschedese Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Voor het plangebied zijn de twee haltes nabij de kruispunten met de Noord Esmarkerrondweg en Winterweg het meest nabij gelegen.

Lijnvormige elementen

De Klein Boekelerveldweg heeft een landelijk karakter door bermen met kruidachtige vegetatie aan weerszijde van de weg en beplanting in de vorm van houtwallen. Deze houtwallen zijn niet aaneengesloten waardoor er tussendoor zicht is op de aangrenzende agrarische percelen. Ook zuidelijk zijn houtwallen aanwezig op perceelgrenzen parallel aan de Klein Boekelerveldweg. Deze zorgen voor een kleinschalig landschap. Ook langs de Telgendijk zijn verscheidene houtopstanden aanwezig: rijtjes eiken, stukken houtwal en losse struikengroepen. Ook deze beplanting draagt bij aan het groene en kleinschalige karakter van dit gebied. De groene elementen en met name de houtwallen zijn van hoge ecologische waarde. Vogels en zoogdieren vinden hier nest, schuilgelegenheid en voedsel.

Stokhorstvijver

De vijver aan de Noord Esmarkerrondweg is ontstaan door het uitgraven van klei. Nu is het een waterplas die met name een belevingswaarde heeft vanaf de Noord Esmarkerrondweg. De plek is een uitloopgebied van de aangrenzende woonwijk, het Stokhorst, en wordt voor recreatieve doeleinden gebruikt. De ecologische waarde van de vijver is gering. In de vijver zijn grauwe ganzen en wilde eenden aan te treffen, maar ook verwilderde (soep) eenden en (soep) ganzen. De vijver huisvest vissoorten als blei, brasem en snoek. De vijver is niet optimaal geschikt voor amfibieën door de aanwezigheid van vis en het ontbreken van waterplanten. Zeldzame planten worden in het gebied door het ontbreken van geschikt habitat niet verwacht. Rondom de vijver is opgaande beplanting aanwezig. Soorten als boomklever, gekraagde roodstaart en grote bonte specht worden hier waargenomen.

Stadsrandzone

In de standsrandzone is een mix van functies zoals bedrijvigheid, recreatie, volkstuinen en woningen aan te treffen, welke typerend zijn voor dergelijke gebieden. De aanwezige 'bosjes' nabij de Euregioweg zorgen voor een geleidelijke overgang van de groengebieden in de stad en de bosrijke landgoederen in het buitengebied. Rondom de akkers en weilanden zijn houtwallen en ander opgaand groen aanwezig. Deze zijn van hoge ecologische waarde voor diverse soortgroepen. Hier vinden vogels en zoogdieren nest- en schuilgelegenheid en voedsel.