direct naar inhoud van Ruimtelijke Onderbouwing
Plan: Het Stroink - 34 appartementen
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20227439-0003

Ruimtelijke Onderbouwing

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding tot maken van de ruimtelijke onderbouwing

Voor een perceel op de hoek van Het Stroink en de Knalhutteweg te Enschede is een vergunning voor de bouw van 34 appartementen aangevraagd. De ontwikkeling past niet in het geldende bestemmingsplan.

Aan deze ontwikkeling kan medewerking worden verleend door het verlenen van een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit als bedoeld in artikel 2.12, 1e lid onder a 3º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In dit geval betreft het een project op basis van de Crisis- en herstelwet, waardoor de reguliere voorbereidingsprocedure gevolgd kan worden (zie paragraaf 1.2 en 1.5).

Met voorliggende ruimtelijke onderbouwing wordt onderbouwd dat de te verlenen omgevingsvergunning niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening.

Voor een locatie ten oosten van de beoogde ontwikkeling is een vergunning voor de bouw van 15 grondgebonden woningen aangevraagd. Dat is een separate vergunning. Gezien de samenhang met voorliggend project (de projecten zijn in samenhang ontworpen), worden de beide projecten op en aantal plaatsen in deze ruimtelijke onderbouwing dan ook in samenhang beschouwd.

1.2 Wettelijk kader

Het wettelijk kader voor de omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit is artikel 2.12, 1e lid onder a 3º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in combinatie met de artikelen 5.20 en 6.14 van het Besluit omgevingsrecht. Op grond van artikel 2.12, 1e lid onder a 3º van de Wabo kunnen burgemeester en wethouders omgevingsvergunning verlenen voor een activiteit die in strijd is met het bestemmingsplan, mits die activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de omgevingsvergunning is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing. Op grond van artikel 5.20 van het Besluit omgevingsrecht zijn op een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit tevens enkele artikelen uit het Besluit ruimtelijke ordening van toepassing. Het gaat daarbij om artikelen die betrekking hebben op de inhoud van een bestemmingsplan en de daarbij behorende toelichting. De inhoud van deze artikelen geldt daarmee ook voor een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit. Op grond van artikel 6.14 van het Besluit omgevingsrecht moet een verleende omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit overeenkomstig de Ministeriële regeling standaarden ruimtelijke ordening worden gepubliceerd op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl.

Crisis- en herstelwet en verklaring van geen bedenkingen

De beoogde ontwikkeling is onderdeel van een project (meerdere ontwikkellocaties) dat is aangemeld bij het het Rijk (ministerie van BZK) als experiment in het kader van de Crisis- en herstelwet (CHW) . Daardoor kan artikel 3.10 lid 1 onder a van de Wabo buiten toepassing gelaten worden. Zo kan de reguliere in plaats van de uitgebreide (uniforme openbare) voorbereidingsprocedure voor een omgevingsvergunning gevolgd worden.

Daarnaast bepaalt de Wabo dat voor gevallen waarvoor een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) van de gemeenteraad nodig is, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure geldt. De gemeenteraad kan echter op grond van art. 6.5 lid 3 Bor gevallen aanwijzen waarin geen verklaring van geen bedenkingen vereist is. Daarom is in dit geval op voorhand aan de gemeenteraad gevraagd om te besluiten dat er geen VVGB nodig is voor alle locaties in het CHW-project (zie bijlage 2). Daardoor is voor de afzonderlijke vergunningprocedures geen verklaring van geen bedenkingen nodig en kan de reguliere vergunningprocedure gevolgd worden, zoals beoogd in de CHW.

1.3 Ligging en begrenzing projectgebied

Het projectgebied ligt in het zuidoosten van Enschede, in de wijk Stroinkslanden. Het gebied wordt globaal begrensd door Het Stroink in het noorden, groen in het zuiden, bestaande bebouwing in het zuidoosten en de Knalhutteweg in het westen. In onderstaande afbeelding is de ligging van het projectgebied in haar omgeving aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0001.jpg"

Figuur 1.1: Globale ligging projectgebied in omgeving (rood omcirkeld)

Zoals hiervoor aangegeven is er voor een locatie ten oosten van de beoogde ontwikkeling van de 34 appartementen een vergunning voor de bouw van 15 grondgebonden woningen aangevraagd. Dat is een separate vergunning. Gezien de samenhang met voorliggend project (de projecten zijn in samenhang ontworpen), waaronder een gezamenlijke centrale parkeerplaats, is voor beide projecten hetzelfde projectgebied aangehouden.

In onderstaande afbeeldingen is (indicatief) de begrenzing van het projectgebied en vervolgens de beoogde ligging van de bebouwing en de parkeerplaats op een recente luchtfoto (2022) weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0002.jpg"

Figuur 1.2: Begrenzing projectgebied (indicatief)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0003.jpg"

Figuur 1.3: Locatie beoogde bebouwing en parkeerplaats (indicatief)

1.4 Geldende juridische regelingen

Het projectgebied valt onder het bestemmingsplan “Stroinkslanden 2016”. Dit plan is op 31 oktober 2016 vastgesteld door de gemeenteraad van Enschede. Hieronder is een uitsnede gegeven van het bestemmingsplan ter plaatse van het projectgebied en ter plaatse van het beoogde appartementengebouw en de naastgelegen parkeerplaats grondgebonden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0004.jpg"

Figuur 1.4 Vigerende bestemming ter plaatse van projectgebied (indicatief rood omlijnd)

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0005.jpg"

Figuur 1.5 Vigerende bestemming ter plaatse van beoogde appertementen en parkeerplaats (indicatief rood omlijnd)

De locatie van de beoogde appartementen heeft grotendeels de enkelbestemming 'Maatschappelijk' met een functieaanduiding 'sportzaal'. Binnen deze bestemming zijn allerlei maatschappelijke functies toegestaan, waaronder een gymzaal. Binnen het aangegeven bouwvlak zijn hoofdgebouwen toegestaan met een maximale bouwhoogte van 7 meter. Buiten het bouwvlak zijn bijbehorende bouwerken toegestaan. Er geldt geen maximum bebouwingspercentage.

Het oostelijk deel van de locatie, waar een deel van de beoogde parkeerplaats is gelegen, heeft de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Deze gronden zijn onder andere bestemd voor parkeerplaatsen en groenvoorzieningen.

Ook ter plaatse van de eerder genoemde ontwikkeling van 15 grondgebonden woningen geldt grotendeels de bestemming 'maatschappelijk'. Tot slot geldt deels de bestemming 'groen'. Deze gronden zijn onder andere bestemd voor groenvoorzieningen en speelvoorzieningen. Hier mogen alleen 'bouwwerken, geen gebouw zijnde' gebouwd worden.

Verder zijn er nog diverse paraplu-bestemmingsplannen van toepassing op het projectgebied:

  • "Kwalitatief sturen op appartementen". Dit plan reguleert de realisatie van appartementen. Ten tijde van voorliggend project is een update van het parapluplan in werking getreden ("Kwalitatief sturen op appartementen 2022"). Dit bestemmingsplan is echter alleen van toepassing op percelen waar op grond van het moederplan woondoeleinden zijn toegestaan. De regels van dit bestemmingsplan zijn dus niet van toepassing op de locatie van de met voorliggende vergunning beoogde appartementen.
  • "Parkeren Enschede". Dit plan zorgt ervoor dat de beleidsregel 'Nota Parkeernormen Enschede 2017' van toepassing is op (bijna) de hele gemeente, waaronder het projectgebied. Binnen het projectgebied worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Er is geen afwijking van dit parapluplan nodig.
  • "Onzelfstandige bewoning Enschede". Dit plan is vastgesteld op 13 november 2017 en richt zich op de regulering van onzelfstandige bewoning (kamerverhuur). Het project betreft geen onzelfstandige bewoning. De regels van het parapluplan blijven wel van toepassing. Ten tijde van voorliggend project is een update van het parapluplan vastgesteld ("Onzelfstandige bewoning Enschede 2022"). Dit bestemmingsplan is echter alleen van toepassing op percelen waar op grond van het moederplan woondoeleinden zijn toegestaan. De regels van dit bestemmingsplan zijn dus niet relevant voor beoordeling van het voorliggende bouwplan.
  • “Cultuurhistorie". Dit plan bevat regels om cultuurhistorisch erfgoed te beschermen. Bij nieuwe plannen wordt altijd gekeken of er cultuurhistorisch erfgoed aanwezig is in het plan-/projectgebied en hoe dat eventueel beschermd moet worden. Het projectgebied is braakliggend/groen en heeft geen cultuurhistorische waarde. In de vergunning zijn dan ook geen regels ten aanzien van cultuurhistorie opgenomen.
  • "Bedrijven met milieuzones". Dit bestemmingsplan sluit onder andere vestiging van risicovolle inrichtingen uit. Het project beoogt geen risicovolle inrichtingen. Uiteraard blijven de regels van het parapluplan wel van toepassing.

1.5 Procedure

Op de procedure voor het verlenen van een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit is normaliter de uitgebreide voorbereidingsprocedure uit paragraaf 3.3 van de Wabo van toepassing. Zoals toegelicht in paragraaf 1.2 valt de beoogde ontwikkeling in dit geval onder een CHW-project en is daarmee de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing.

Vooroverleg

In het Bro is voorgeschreven (artikel 3.1.1) dat burgemeester en wethouders voorafgaand aan het in procedure brengen van een nieuw bestemmingsplan overleg moeten plegen met de besturen van eventueel betrokken andere gemeenten, het waterschap, de provincie en met die diensten van het Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Van het wettelijke vooroverleg met Rijk en provincie kan in de praktijk in veel gevallen worden afgezien. De provincie Overijssel en het Rijk hebben beleid vastgesteld, waarin is bepaald dat zij een bestemmingsplan alleen nog voor vooroverleg willen ontvangen, indien dat bestemmingsplan ontwikkelingen mogelijk maakt die raken aan bepaalde ruimtelijke belangen van de provincie of het Rijk.

In artikel 6.18 van het Besluit omgevingsrecht is bepaald dat artikel 3.1.1 Bro ook van toepassing is op te verlenen omgevingsvergunningen met projectafwijkingsbesluit (Wabo artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°). Zoals toegelicht in paragraaf 1.2 geldt voor voorliggend project de reguliere voorbereidingsprocedure. Gezien de aard van het project en het feit dat de basis voor de vergunning nog wel ligt in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo, wordt hier wel aandacht besteed aan de eventuele noodzaak van vooroverleg.

Provincie Overijssel en het Rijk stimuleren onder andere flexwonen en versnelling in het oplossen van de woningbouwopgave. Zo is er in Overijssel een 'Provinciaal Aanjaagteam Woningbouw' en stelt het Ministerie van BZK extra budget beschikbaar wat onder andere via de provincie ingezet wordt. Het betreft onder andere de 'Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen' om de realisatie van dergelijke woningen te stimuleren. Enschede heeft beroep gedaan op deze regeling ten behoeve van voorliggend project. Deze aanvraag is gehonoreerd door het Rijk. Specifiek (aanvullend) voorloverleg voor dit project is dan ook niet noodzakelijk.

Voorafgaand aan de vergunningverlening is het project getoetst door een waterdeskundige van de gemeente. De gemeentelijke waterdeskundigen stemmen regelmatig af met waterschap Vechtstromen en handelen in lijn met de belangen en uitgangspunten van het waterschap.

Met voorliggende vergunning zijn geen ruimtelijke belangen van andere gemeenten in het geding. Daarom is afgezien van vooroverleg met hen.

Adviezen en participatie

Voorafgaand aan het in procedure brengen van een omgevingsvergunning worden binnen het projectgebied werkzame erkende wijkorgaan betrokken. Dit is geen wettelijke procedurestap, maar een binnen de gemeente Enschede gehanteerde werkwijze. De projectlocatie is echter niet gelegen binnen het werkgebied van een dorps- of wijkraad.

Voor omwonenden van het projectgebied en andere geïnteresseerden is op 20 september 2022 een inloopbijeenkomst georganiseerd. Tijdens de bijeenkomst is een eerste versie van het plan gepresenteerd, bestaande uit 15 grondgebonden woningen en 24 appartementen. Omwonenden hebben toen zorgen geuit over inkijk in de tuinen van woningen aan de Hanenberglanden als gevolg van het beoogde 3- laags appartementencomplex achter hun woningen. Ook sprak men over overlast van de bestaande parkeeroplossing die in het eerste voorstel gehandhaafd zou blijven. Tussen 20 september en 1 november 2022 zijn twee aanvullende bijeenkomsten geweest met omwonenden, waaronder buurtcomité Hanenberglanden.

Mede op verzoek van de omwonenden van de Hanenberglanden is het appartementencomplex verplaatst naar het westen, naar de plek van een voormalige gymzaal op de hoek van Het Stroink en de Knalhutteweg. Voorliggende vergunning ziet op dat appartementengebouw (34 appartementen). Nabij de woningen aan de Hanenberglanden komen nu alleen nog grondgebonden woningen. Met deze ruimere opzet van het geheel is de afstand tot de bestaande woningen groter en wordt meer groen aan Het Stroink behouden. Ook zijn meer parkeerplaatsen opgenomen in het plan en er is beter zicht op het parkeren gecreëerd, waardoor overlast kan afnemen (meer 'controle').

Op 1 november 2022 is het aangepaste plan gepresenteerd en toegelicht tijdens een inloopbijeenkomst. De reacties van de belangstellenden was overwegend positief. Men onderkent het belang van het toevoegen van huurwoningen in relatie tot de woningnood. Een aantal bewoners van de Hanenberglanden hebben liever ook geen grondgebonden woningen nabij de achtertuinen van hun woningen. De betreffende 15 woningen worden, zoals hiervoor aangegeven, mogelijk gemaakt met een separate vergunning.

Tot slot is in de week van 6 maart 2023 nog een informatieavond gehouden. Hier is beeldmateriaal van de plannen getoond en zijn mogelijkheden tot participatie bij de invulling van de openbare ruimte besproken.

Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)

Zoals toegelicht in paragraaf 1.2 heeft de gemeenteraad op voorhand het gehele CHW-project/experiment uitgezonderd van de VVGB-plicht (zie bijlage 2), voorafgaand aan de procedures voor de afzonderlijke ontwikkellocaties. Voor de afzonderlijke locaties, waaronder voorliggend project "Het Stroink - 15 grondgebonden woningen", is geen VVGB meer nodig.

Rechtsbescherming

Zoals hiervoor aangegeven geldt de reguliere voorbereidingsprocedure. De verleende vergunning wordt bekendgemaakt in "Huis aan Huis" en het Gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl). Na verlening van de omgevingsvergunning staat voor belanghebbenden de mogelijkheid open om bij Burgemeester en Wethouders van de gemeente Enschede bezwaar te maken.

Vervolgens kunnen belanghebbenden indien gewenst beroep instellen tegen de beslissing op bezwaar bij de Rechtbank Overijssel. Aansluitend kunnen belanghebbenden nog hoger beroep instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Het plan

Omgevingsvergunning "Het Stroink - 34 appartementen" maakt het mogelijk om 34 appartementen te realiseren op een perceel in het zuidoosten van Enschede. Deze ontwikkeling is niet mogelijk binnen het vigerende bestemmingsplan.

Zoals aangegeven is er een separate vergunning aangevraagd voor 15 grondgebonden woningen ten oosten van de beoogde appartementen. De projecten zijn in samenhang ontworpen en maken in totaal 49 woningen mogelijk.

Huidige situatie

In paragraaf 1.3 is de ligging en begrenzing van het projectgebied weergegeven. In onderstaand figuur is de huidige situatie op de locatie van de beoogde appartementen weergegeven.

In de huidige situatie wordt deze locatie (extensief) gebruikt als groenzone en als veldje om honden uit te laten. Er zijn geen gebouwen aanwezig. Voorheen stond er een gymzaal. Deze is vele jaren geleden gesloopt. Zoals in paragraaf 1.4 toegelicht heeft een groot deel van de locatie echter nog steeds wel de bestemming maatschappelijk. Langs de randen van de beoogde locatie staan bomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0006.jpg"

Figuur 2.1: Huidige situatie projectlocatie (april 2022), bezien vanuit het zuiden

De locatie grenst aan de west- en noordzijde aan een brede weg, respectievelijk de Knalhutteweg en Het Stroink. Ten zuiden van de beoogde bouwlocatie ligt een omheind sport-/speelveldje ('smileyveld'). Ten (zuid)oosten ligt groen.

De bebouwing in de omgeving kenmerkt zich hoofdzakelijk door orthogonaal opgezette rijtjes met eengezinswoningen. Ten noordwesten van het projectgebied is ook hoogbouw aanwezig, waaronder een flat met vijf woonlagen aan de overzijde van het kruispunt. De weg Het Stroink kruist de groene ruimte ten oosten van de beoogde bouwlocatie diagonaal, waardoor er driehoekige groene ruimtes resteren tussen de weg en de bebouwing.

Toekomstige situatie

De beoogde ontwikkeling bestaat uit een appartementengebouw met 34 woningen in zes lagen. Er is samenhang met de ontwikkeling van de eerdergenoemde 15 grondgebonden woningen ten zuidoosten van de ontwikkellocatie. In onderstaande figuur is de beoogde situatie voor de in totaal 49 woningen in samenhang weergegeven. Het appartementengebouw ligt in het noordwesten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20227439-0003_0007.jpg"

Figuur 2.2 Totaalontwikkeling Het Stroink (indicatief)

Het nieuwe 'alzijdige' appartementengebouw komt te staan bij de 'wijkentree'. Dit volume op deze locatie is passend omdat het dient als markant punt en/of accent op een zichtlocatie. Dit vormt een baken bij het belangrijke verkeersknooppunt van de Knalhutteweg en Het Stroink.

Op basis van de parkeernormen van gemeente Enschede zijn voor de bouw van de beoogde woningen (15 grondgebonden woningen en 34 appartementen) in totaal 42 parkeerplaatsen nodig. Bewoners en bezoekers van zowel de grondgebonden woningen als de appartementen parkeren centraal op het vergrote parkeerterrein aan Het Stroink, zoals ook weergegeven in bovenstaande figuur. Vanaf dat parkeerterrein lopen de bewoners naar de woning. Het parkeerterrein wordt ontsloten via Het Stroink.

De grondgebonden woningen worden voorzien van bergingen waarin fietsen gestald kunnen worden. Het appartementencomplex heeft inpandige bergingen.

In en rond het projectgebied is voldoende ruimte om te voorzien in de waterbergingsopgave. Dit wordt naar huidig inzicht (hoofdzakelijk) opgelost met wadi's.

2.2 Behoefte en beleid

De omgevingsvergunning "Het Stroink - 34 appartementen" voorziet in 34 appartementen in bestaand stedelijk gebied. De ontwikkeling is niet in strijd met vigerend beleid en de ambities van het Rijk en de Provincie op gebied van woningbouw.

Ladder Duurzame Verstedelijking en gemeentelijk beleid

Artikel 3.1.6, 2e lid van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) schrijft voor dat van een nieuwe stedelijke ontwikkeling (als bedoeld in Bro art. 1.1.1, 1e lid onder i) die in een bestemmingsplan wordt mogelijk gemaakt, in de toelichting moet worden aangetoond dat er sprake is van een behoefte. Wanneer een bestemmingsplan een stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt buiten het bestaand stedelijk gebied moet in de toelichting tevens worden gemotiveerd waarom in die behoefte niet kan worden voorzien binnen het bestaand stedelijk gebied.

In dit verband wordt de beoogde ontwikkeling van de 34 appartementen en de eerder genoemde 15 grondgebonden woningen ten oosten van het projectgebied als één geheel beschouwd. Het geheel is te zien als een nieuwe 'stedelijke ontwikkeling' als bedoeld in het Bro. Er is gedeeltelijk sprake van een nieuw planologisch ruimtebeslag (nu geldt deels de bestemming 'maatschappelijk'), maar de vergunningen voorzien ten opzichte van het geldende bestemmingsplan wel in hogere bebouwing en in de mogelijkheid tot het realiseren van woningen en appartementen. Daarom wordt het project in zijn totaliteit (49 woningen) getoetst aan de 'Ladder Duurzame Verstedelijking'. Dat gebeurt hierna, in combinatie met een toetsing aan het gemeentelijk woonbeleid.

Met dit plan wordt ingezet op de doelen vanuit de Woonvisie, waarbij de focus ligt op de doelgroep van overige inwoners waarvoor het aanbod nu niet goed aansluit op de vraag, waarbij de aandacht uitgaat naar de doelgroep 30-54 jarigen. Ingezet wordt op kleine 1- en 2-persoonshuishoudens in het sociale huursegment. Ook wordt met de toevoeging van deze woningen bijgedragen aan een belangrijke strategische opgave van de stad: een samenleving waar iedereen kan meedoen.

Het plan is in samenwerking en afstemming tussen de gemeente Enschede en woningcorporatie De Woonplaats tot stand gekomen. Om snelheid in het proces van vergunningverlening te verkrijgen, is er gekozen om deze ontwikkeling tot stand te laten komen door de procedure te volgen via de Crisis- en Herstelwet.

Dit plan voorziet in de woningbehoeftevraag, omdat er woningen in de sociale huursector en diverse soorten typologieën van woningen (rijtjeswoningen, appartementen) worden toegevoegd. Met de bouw van deze woningen wordt er ingezet op doorstroming op de woningmarkt in de wijk Stroinkslanden. De appartementen worden gerealiseerd door de Woonplaats. Dit is een woningbouwcorporatie waarmee prestatieafspraken zijn gemaakt. Met deze ontwikkeling wordt in lijn met de doelen van de Woonvisie afgeweken van het geldende planologische regime.

2.3 Welstand

De vergunning "Het Stroink - 34 appartementen" betreft een vergunning voor een tijdelijk bouwwerk. Tijdelijke bouwwerken hoeven niet getoetst te worden aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 2.10 lid 1 onder d van de Wabo. Dit is bevestigd in een uitspraak van de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2019:1781).

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

3.1 Milieu

In deze paragraaf wordt de ontwikkeling eerst getoetst aan het Besluit m.e.r.. Vervolgens wordt ingegaan op de voor de beoogde ontwikkeling relevante milieuaspecten.

3.1.1 Milieueffectrapportage

Bij ruimtelijke plannen en besluiten die mogelijk gevolgen kunnen hebben voor het milieu dient te worden beoordeeld of ten behoeve van de voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling een milieueffectrapportage moet worden opgesteld. Een milieueffectrapportage (m.e.r.) is bedoeld om milieubelangen bij verschillende ruimtelijke procedures een volwaardige plaats bij de besluitvorming te geven. Het wettelijk kader voor de m.e.r. is hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer (Wm) en het daarbij behorende Besluit milieueffectrapportage (Besluit m.e.r.).

In het Besluit m.e.r. is geregeld voor welke plannen en besluiten die nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken een m.e.r.-(beoordelings)procedure doorlopen moet worden dan wel een vormvrije m.e.r.-beoordeling dient te worden uitgevoerd.

Toetsing aan het Besluit m.e.r.

De omgevingsvergunning "Het Stroink - 34 appartementen' heeft tot doel de realisatie van 34 appartementen. In de nabije omgeving worden zoals eerder genoemd 15 grondgebonden woningen ontwikkeld. Er bestaat samenhang tussen deze twee ontwikkelingen, onder andere vanwege een gezamenlijke centrale parkeerplaats.

De voorgenomen activiteit is mogelijk te scharen onder activiteit D 11.2 van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage (Besluit m.e.r.): 'de aanleg, wijziging of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject met inbegrip van de bouw van winkelcentra of parkeerterreinen'. De bijbehorende drempelwaarden (1° een oppervlakte van 100 hectare of meer, 2° een aaneengesloten gebied en 2000 of meer woningen en 3° een bedrijfsvloeroppervlakte van 200.000 m2 of meer) worden ruimschoots niet overschreden. Dit vormt een eerste indicatie dat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen te verwachten zijn.

Wanneer de twee ontwikkelingen (15 grondgebonden woningen en 34 appartementen) in samenhang worden beschouwd geldt op basis van de kenmerken van de activiteit mogelijk een plicht tot een vormvrije m.e.r.-beoordeling voor voorliggende omgevingsvergunning. Voor de zorgvuldigheid is uitvoering gegeven aan deze mogelijk plicht.

Vormvrije m.e.r.-beoordeling

De vormvrije m.e.r.-beoordeling is een toets, waarin aan de hand van in de Europese m.e.r-richtlijn opgenomen criteria wordt beoordeeld of belangrijke nadelige milieugevolgen zijn uitgesloten en al of niet sprake is van een m.e.r.-beoordelingsplicht. De criteria hebben betrekking op de kenmerken van het project, de locatie van de activiteit en de kenmerken van het potentiële effect. Bij de kenmerken van het project gaat het onder andere om de omvang en de cumulatie met andere projecten. Bij de locatie van de activiteit gaat het onder andere om de mate van kwetsbaarheid van het milieu in gebieden waarop de activiteit van invloed zou kunnen zijn. Bij de kenmerken van het potentiële effect gaat het onder andere om het bereik van de effecten.

Voor de beoogde ontwikkeling is een aanmeldingsnotitie ten behoeve van de vormvrije m.e.r.-beoordeling opgesteld, welke in bijlage 3 bij deze ruimtelijke onderbouwing is opgenomen. Uit de notitie blijkt dat de beoogde ontwikkeling geen belangrijke nadelige milieugevolgen heeft. Op basis van de notitie hebben burgemeester en wethouders besloten dat het niet noodzakelijk is om een (formele) m.e.r.-beoordeling uit te voeren of een milieueffectrapport op te stellen.

3.1.2 Milieuhinder van bedrijven en voorzieningen

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is nagegaan of er bestaande bedrijfsactiviteiten en voorzieningen rondom het projectgebied aanwezig zijn, die van invloed kunnen zijn op het woon- en leefklimaat in het projectgebied. Daarbij is gekeken naar de potentiële milieubelasting van deze bedrijfsactiviteiten en voorzieningen. De milieubelasting en de bijbehorende hindercontouren worden bepaald door verschillende ruimtelijk relevante milieuaspecten, zoals geur, stof, geluid en gevaar.

Rondom de ontwikkellocatie zijn geen bedrijven of voorzieningen aanwezig die van invloed zouden kunnen zijn op het woon- en leefklimaat binnen het projectgebied. Milieuhinder van bedrijven en voorzieningen is geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.1.3 Bodemkwaliteit

Bodemkwaliteit algemeen

Bij de toetsing of een plan (in dit geval een omgevingsvergunning) uitvoerbaar is, moet worden nagegaan of er mogelijk sprake is van bodemverontreiniging. Bij functiewijzigingen en nieuwe ontwikkelingen dient daarom te worden bekeken of de bodemkwaliteit past binnen het toekomstige gebruik van de bodem en of deze optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Het bodembeleid in Nederland heeft een hervormingsfase ondergaan. Er is sprake van een overgang van het saneren van vervuilde bodems naar het duurzaam beheren en bewust gebruiken van de bodem en de ondergrond. Het beleid richt zich niet uitsluitend meer op het wegnemen van bodemverontreiniging, maar de nadruk is komen te liggen op creatief, innovatief en integraal beheer en gebruik van de bodem en ondergrond. Het oude beginsel van niet bouwen op een vervuilde bodem is hiermee verlaten. Bouwen op een ernstig verontreinigde bodem is onder voorwaarden mogelijk. Functiegericht en kosteneffectief saneren is dan voldoende. Het uitgangspunt hierbij is dat aanwezige bodemverontreiniging geen onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruikers van de bodem.

Bodemkwaliteit en omgevingsverhunning "Het Stroink - 34 appartementen "

De vergunning maakt 34 appartementen mogelijk op een locatie waar volgens het geldende bestemmingsplan grotendeels de bestemming 'maatschappelijk' geldt. Ten behoeve van het project is onderzoek uitgevoerd naar de bodem- en grondwaterkwaliteit. Het onderzoek is bijgevoegd als bijlage 4 bij deze ruimtelijke onderbouwing.

Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de grond en het grondwater geen belemmering vormen voor de beoogde herontwikkeling van de locatie. Ook is onderzoek gedaan naar asbest in de grond. In de asbestanalyses is geen asbest aangetoond. Het uitvoeren van een nader bodem- of nader asbestonderzoek is niet noodzakelijk. De bodemkwaliteit vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.1.4 Geluid

Wet geluidhinder

Op grond van artikel 3.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in combinatie met artikel 5.20 van het Bor geldt dat bij een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit (Wabo art 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°) moet worden aangegeven waar geluidsgevoelige gebouwen en terreinen zijn gesitueerd ten opzichte van wegen, spoorwegen en industrieterreinen met een onderzoekszone als bedoeld in de Wet geluidhinder (Wgh). Wanneer een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit binnen deze onderzoekszones de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige gebouwen of terreinen mogelijk maakt, moet door middel van een akoestisch onderzoek worden nagegaan of de geluidsbelasting binnen de wettelijke normen blijft.

De geluidsbelasting mag de in de Wgh genoemde grenswaarden niet overschrijden. Daarbij moet ook de doeltreffendheid worden onderzocht van de in aanmerking komende maatregelen ter voorkoming van in de toekomst optredende geluidsbelasting van de geluidsgevoelige gebouwen en terreinen.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet naast de geluidsbronnen waar de Wet geluidhinder betrekking op heeft ook aandacht worden besteed aan andere relevante geluidsbronnen (o.a. 30 km-wegen) waarop de Wet geluidhinder niet van toepassing is.

Akoestisch onderzoek

Om inzicht te krijgen in de geluidsbelasting die de nieuwe woningen zullen ondervinden is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het rapport dat als bijlage 5 bij deze ruimtelijke onderbouwing is gevoegd.

Wegverkeerslawaai

Wettelijk kader

In artikel 74 van de Wgh is bepaald dat zich aan weerszijden van een weg een zone bevindt. De breedte van de zone is afhankelijk van de ligging van de weg in stedelijk of buitenstedelijk gebied en van het aantal rijstroken. Volgens artikel 77 van de Wgh is het bij de voorbereiding van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 76a van de Wgh (een PAB), waarin nieuwe woningen of andere geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt binnen onderzoekszones van wegen (als bedoeld in art 74 Wgh), verplicht om akoestisch onderzoek te doen.

Op woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen in stedelijk gebied bedraagt de voorkeurswaarde 48 dB (art 82, eerste lid Wgh). Indien deze waarde wordt overschreden kan onder voorwaarden een hogere waarde worden verleend tot ten hoogste 63 dB (artikel 83, tweede lid Wgh).

De zonering geldt niet voor wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied en voor wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km per uur. In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet de geluidsbelasting vanwege 30 km-wegen wel worden beschouwd. De gemeente Enschede sluit bij de beoordeling van het geluid van 30 km-wegen aan bij de grenswaarden en systematiek van de Wet geluidhinder en het hogere waarde beleid uit de Geluidnota.

Situatie omgevingsvergunning "Het Stroink - 34 appartementen"

Het appartementencomplex dat met voorliggende omgevingsvergunning mogelijk wordt gemaakt ligt binnen de zone uit de Wet geluidhinder van de Knalhutteweg. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB vanwege het wegverkeer uit de Wet geluidhinder op het appartementencomplex wordt overschreden. De geluidsbelasting is 55 dB (incl. aftrek artikel 110 Wgh. Daarmee wordt wel voldaan aan de grenswaarde van 63 dB (incl. aftrek artikel 110 Wgh.

Het appartementencomplex kan alleen mogelijk worden gemaakt als vanwege het wegverkeer op de Knalhutteweg hogere waarden van 55 dB (incl. aftrek artikel 110 Wgh) worden vastgesteld. Aan de voorwaarden voor het vaststellen van een hogere waarde (uit de Wgh en de Geluidnota) wordt voldaan.

Voor Het Stroink geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. Deze weg moet meegerekend worden ten aanzien van de cumulatieve geluidbelasting. Ten aanzien van een goede ruimtelijke ordening (goed woon- en leefklimaat in/bij de woningen) mag het binnenniveau (geluid in de woningen) als gevolg van de cumulatieve geluidbelasting conform de Geluidnota (en in lijn met Bouwbesluit) maximaal 33 dB bedragen. Dat wordt doorgaans bereikt bij maximaal 53 dB op de gevel, uitgaande van een minimale gevelwering van 20 dB. Ook moet er een geluidluwe gevel en bij voorkeur een geluidluwe buitenruimte zijn (als er buitenruimte is).

Uit het onderzoek blijkt dat de wegen in de omgeving van het projectgebied zorgen voor een cumulatieve geluidsbelasting van 60 dB op het appartementencomplex (excl. aftrek artikel 110g Wgh). Bij de omgevingsvergunning bouwen moet worden aangetoond dat het binnenniveau van maximaal 33 dB niet wordt overschreden. In de omgevingsvergunning moeten voorschriften opgenomen worden ten aanzien van de gevelwering.

Op het appartementencomplex is de voorwaarde van een geluidluwe gevel/buitenruimte uit de Geluidnota niet van toepassing.

Railverkeerslawaai, luchtvaartlawaai en industrielawaai

Het projectgebied ligt niet binnen de geluidszone of in de nabijheid van een spoorlijn, vliegveld Twente of een gezoneerd industrieterrein. Bovendien voorziet het bestemmingsplan niet in bestemmingen waarop geluidzoneringsplichtige inrichtingen als bedoeld in bijlage I van het Besluit omgevingsrecht ('grote lawaaimakers') gevestigd kunnen worden.

Ook liggen er geen (andere) inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer nabij het projectgebied. Wel ligt er een speelveld ('Cruijffcourt'/'Smileyveld') op circa 20 meter afstand van het beoogde appartementengebouw. Hiervoor gelden geen formele normen. Ervaringsgegevens leren dat een sportveld (onverlicht) op een dergelijke afstand geen relevante hinder hoeft op te leveren.

Conclusie geluid

Hogere waarden moeten worden vastgesteld voor het appartementencomplex. Gelijktijdig met de procedure voor de omgevingsvergunning wordt een procedure gestart voor het vaststellen van de hogere waarden.

De woningen ondervinden een cumulatief geluidniveau van 60 dB (excl. aftrek artikel 110g Wgh) vanwege het wegverkeer. Voor de appartementen met een geluidbelasting boven de 53 dB, geldt dat bij de omgevingsvergunning bouwen aangetoond moet worden dat de binnenwaarde van maximaal 33 dB niet wordt overschreden (door maatregelen in de gevelwering).

Met inachtneming van bovenstaande kan worden geconcludeerd dat het aspect geluid geen belemmering vormt voor de te realiseren woningen.

3.1.5 Luchtkwaliteit

Bij de toetsing of project uitvoerbaar is, moet worden nagegaan of de realisatie van de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gevolgen kan hebben voor de luchtkwaliteit.

Het wettelijk stelsel voor luchtkwaliteitseisen is geregeld in hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer en onderliggende algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen. Luchtkwaliteitseisen vormen geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkelingen indien:

  • a. er geen sprake is van feitelijke of dreigende overschrijding van de grenswaarde;
  • b. een project, al dan niet per saldo, niet leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • c. een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan de luchtverontreiniging;
  • d. een project is opgenomen in een regionaal programma van maatregelen of in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).


Luchtkwaliteit en het projectgebied “Het Stroink - 34 appartementen

Met de omgevingsvergunning worden 34 appartementen mogelijk gemaakt in het zuidoosten van Enschede. Uit de 'Regeling niet in betekenende mate' blijkt dat woningbouwlocaties met één ontsluitingsweg en niet meer dan 1.500 woningen als niet in betekenende mate zijn aan te merken. De beoogde ontwikkeling is daarmee zondermeer een ontwikkeling die niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit

In de monitoringstool van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) zijn gegevens opgenomen met betrekking tot de huidige en toekomstige luchtkwaliteit in Nederland. Uit de monitoringstool blijkt dat in het projectgebied aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Uit het oogpunt van luchtkwaliteit is er geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.1.6 Externe veiligheid

Bij externe veiligheid gaat het om het beheersen van de veiligheid van personen in de omgeving van activiteiten met gevaarlijke stoffen. Ook de risico's die zijn verbonden aan het gebruik van luchthavens vallen onder externe veiligheid. De risico's waar burgers aan worden blootgesteld door de aanwezigheid van risicovolle inrichtingen of transportroutes van gevaarlijke stoffen in hun leefomgeving dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daarom heeft de overheid regels opgesteld voor inrichtingen, buisleidingen en transportroutes van gevaarlijke stoffen die onaanvaardbaar grote risico's opleveren voor personen die zich bevinden in woningen, scholen en bejaardencentra die in de directe omgeving hiervan liggen. Kort samengevat heeft dit tot gevolg dat er veiligheidsafstanden moeten worden aangehouden tussen risicovolle activiteiten en kwetsbare objecten zoals woningen en dergelijke.

De wet- en regelgeving met betrekking tot externe veiligheid kan grofweg in twee categorieën worden ingedeeld: regelgeving met betrekking tot risicovolle activiteiten bij inrichtingen en regelgeving met betrekking tot het transport van gevaarlijke stoffen.

Risicovolle activiteiten bij inrichtingen

Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en het Besluit Risico's Zware Ongevallen (BRZO) zijn het wettelijk kader voor risicovolle activiteiten bij inrichtingen. In de directe nabijheid van de beoogde woningen zijn geen bedrijven of inrichtingen aanwezig waarop het Bevi en/of het BRZO van toepassing is. Bovendien is geen vestiging van risicovolle inrichtingen mogelijk op basis van de omgevingsvergunning. Een nadere toetsing aan het Bevi en/of het BRZO kan daarmee achterwege blijven.

Transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen

Voor het transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) het wettelijk kader. In de directe nabijheid van de beoogde woningen zijn geen buisleidingen aanwezig waarop het Bevb van toepassing is. Een nadere toetsing aan het Bevb kan daarmee achterwege blijven.

Transport van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor en het water

De basis van de regelgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, per spoor of over het water wordt gevormd door het Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen. Het Basisnet kent 3 vervoersmodaliteiten: Basisnet Water, Basisnet Spoor en Basisnet Weg.

In de directe nabijheid van de beoogde woningen zijn geen wegen, spoorwegen of waterwegen aanwezig die in het Basisnet zijn aangewezen als transportroute voor gevaarlijke stoffen. Een nadere toetsing aan het Basisnet Weg, het Basisnet Water en het Basisnet Spoor kan daarmee achterwege blijven.

Gebruik van luchthavens

De beoogde woningen liggen niet nabij het (voormalige) vliegveld Twente. Dit betekent dat de kans op een luchtvaartongeluk in het projectgebied zeer klein is.

Conclusie externe veiligheid

Op basis van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat de externe veiligheid geen belemmering vormt voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.2 Water en klimaatadaptatie

Op grond van het bepaalde in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening in combinatie met het bepaalde in artikel 5.20 van het Besluit omgevingsrecht moet bij een project worden aangegeven op welke wijze in het plan rekening is gehouden met de waterhuishouding.

Hemelwater

Uitgangspunt in het beleid van zowel gemeente als waterschap is het voorkomen van wateroverlast, ook bij hevige buien. De gemeenteraad heeft op 25 oktober 2021 het Water- en Klimaatadaptatieplan 2022-2026 vastgesteld. Dit beleidsplan beschrijft hoe Enschede toewerkt naar een waterrobuuste, klimaatbestendige en biodiverse gemeente in 2050. Enschede wordt nog 'groener' en 'blauwer' om goed voorbereid te zijn op een nattere, hetere en drogere toekomst. Water de ruimte geven en stenen vervangen door planten en bomen gaan wateroverlast, hittestress en verdroging tegen. Zo werkt Enschede verder aan een aantrekkelijke 'duurzame en groene stad' waar mensen graag wonen, leven en werken! Nu en in de toekomst. In het plan zijn nieuwe waterbergingsnormen opgenomen. Bij bouwplannen worden eisen gesteld aan de hoeveelheid regenwater die op eigen terrein moet worden geborgen.

Afvalwater

Uitgangspunt in het gemeentelijk beleid voor de waterhuishouding is dat het ontstaan van afvalwater wordt beperkt. In nieuwe situaties (nieuwbouw, herontwikkeling) wordt afvalwater gescheiden van het hemelwater aangeboden en afgevoerd. De gemeente zorgt er voor dat het afvalwater vanaf de perceelsgrens wordt getransporteerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie van het waterschap Vechtstromen. In het buitengebied is niet overal in de openbare ruimte een systeem aanwezig voor de afvoer van afvalwater. In dat geval moet op eigen terrein een individuele behandeling van afvalwater (IBA), al dan niet met een helofytenfilter, worden ingericht.

Oppervlaktewater

Uitgangspunt in het gemeentelijk beleid voor de waterhuishouding bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen is dat bestaand oppervlaktewater (sloten en vijvers) gehandhaafd blijft. Bij de herinrichting van het oppervlaktewatersysteem zijn de benodigde afvoercapaciteit, de streefbeelden en de kwaliteitsdoelstellingen van het waterschap Vechtstromen en de gemeente Enschede leidend. Het oppervlaktewater wordt liefst op fraaie wijze geïntegreerd in het stedenbouwkundig plan, zodanig dat het water beleefd kan worden en goed te beheren is. Eventueel nieuw oppervlaktewater mag geen permanente verlaging van de grondwaterstand veroorzaken, tenzij dit oppervlaktewater mede als doel heeft grondwateroverlast in bestaand stedelijk gebied te beperken. De aanleghoogte van nieuw oppervlaktewater dient zodanig te zijn dat de overstromingskans vanuit oppervlaktewater beperkt wordt tot eens per 100 jaar (T=100). Bij ontwikkelingen nabij watergangen geeft het waterschap Vechtstromen een aanleghoogte advies.

Grondwater en ontwatering

In de Waterwet is vastgelegd dat perceeleigenaren zelf verantwoordelijk zijn voor het grondwater op hun perceel. De ontwatering van een perceel is afhankelijk van het gebruik van de grond. Onder ontwatering wordt verstaan: het verschil tussen het peil van de weg of van de bebouwing en de gemiddeld hoogste grondwaterstand (GHG). Om ongewenste effecten van hoge grondwaterstanden te voorkomen wordt geadviseerd de in onderstaande tabel genoemde ontwateringshoogtes aan te houden:

Grondgebruik    Ontwatering (m – onderkant vloer / maaiveld / as van de weg)  
Primaire wegen   0,7 m onder de as van de weg  
Secundaire wegen en erfontsluitingswegen   0,5 m onder de as van de weg  
Bouwwerken met kruipruimten   0,7 m onder de onderkant van de vloer  
Bouwwerken zonder kruipruimten   0,5 m onder de onderkant van de vloer  
Groen   0,5 m onder het maaiveld  

De gemeente zorgt in voorkomende gevallen in de openbare ruimte voor passende en doelmatige maatregelen volgens de systematiek van risicogestuurd beheer. Dat betekent dat beslissingen over waar en hoe maatregelen worden getroffen genomen gaan worden op basis van mogelijke risico's.

Afwatering

Om op perceelsniveau te kunnen voorkomen dat afstromend regenwater problemen veroorzaakt gelden de volgende advieswaarden voor peilhoogtes:

  • Het vloerpeil minimaal 0,30 m boven straatpeil (kruin van de weg t.o.v. toegang ter plaatse);
  • Het perceel vlak of richting de weg af laten lopen;
  • De maaiveldpeilen en vloerpeilen van de verschillende percelen op elkaar afstemmen.

Waterhuishouding en omgevingsvergunning “Het Stroink - 34 appartementen

De vergunning maakt 34 appartementen mogelijk met onder andere daarbij behorende parkeerplaatsen. Met deze ontwikkeling neemt het verhard oppervlak toe, aangezien het project gebied in de huidige situatie grotendeels onverhard is (zie paragraaf 2.1). Dat betekent dat in principe op eigen terrein voorzien moet worden in voldoende regenwaterberging per m2 verhard oppervlak. Het water kan vervolgens infiltreren in de bodem of vertraagd afgevoerd worden naar een hemelwatervoorziening. Binnen het projectgebied is voldoende ruimte om in voldoende waterberging te voorzien. Naar huidig inzicht gebeurt dat hoofdzakelijk door het aanleggen van wadi's.

De ontwateringsdiepte vormt naar huidig inzicht geen belemmering. Het afvalwater wordt aangeboden aan het gescheiden rioolstelsel.

De waterhuishouding vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project. Wel moet bij de verdere uitwerking rekening worden gehouden met bovenstaande aspecten.

3.3 Natuur

3.3.1 Wet natuurbescherming, beschermde natuurgebieden

In hoofdstuk 2 van de Wet natuurbescherming wordt de aanwijzing en bescherming van de Europese 'Natura 2000' gebieden en de bijzondere nationale natuurgebieden (toekomstige Natura 2000 gebieden) geregeld. De Wet natuurbescherming bepaalt dat voor alle Natura 2000 gebieden instandhoudingsdoelstellingen en een beheerplan moeten worden vastgesteld. De instandhoudingsdoelstellingen hebben betrekking op de kwaliteit van natuurlijke habitats en de aanwezige habitats van soorten in een Natura 2000 gebied.

Bij elke ruimtelijke ontwikkeling moet worden getoetst of de beoogde activiteiten mogelijk significant negatieve gevolgen kunnen hebben voor de aangewezen natuurlijke habitats en habitats van soorten in een Natura 2000 gebied. Indien dat op voorhand niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden uitgesloten dient een passende beoordeling te worden uitgevoerd. Ook is dan een plan-milieueffectrapportage (plan-m.e.r.) nodig, tenzij wordt voldaan aan de voorwaarden van het per 18 december 2020 gewijzigde artikel 3 van het Besluit m.e.r.. In dat laatste geval volstaat een planm.e.r.-beoordeling.

Wanneer ook op basis van een uitgevoerde passende beoordeling significant negatieve gevolgen niet met aan voldoende zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen worden uitgesloten kunnen de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen alleen mogelijk worden gemaakt indien er redelijkerwijs geen alternatieven aanwezig zijn, er sprake is van dwingende redenen van groot openbaar belang en de negatieve gevolgen in voldoende mate worden gecompenseerd.

Beschermde natuurgebieden en het projectgebied

Het projectgebied ligt aan de zuidoostzijde van Enschede. Het project ligt niet binnen de grenzen of in de directe nabijheid van een gebied dat is aangewezen als Natura 2000 gebied of bijzonder nationaal natuurgebied. Het dichtstbijzijnde Natura 2000 gebied "Aamsveen" is op circa 2,3 kilometer van het projectgebied gelegen.

Gezien de afstand tot het projectgebied is stikstofdepositie (verzuring of vermesting) de enige mogelijk relevante verstoringsfactor van het project in relatie tot de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000 gebieden. Effecten van andere mogelijke verstoringsfactoren, zoals oppervlakteverlies, versnippering, verontreiniging, verdroging en optische verstoring, kunnen alleen aan de orde zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen in of in de directe nabijheid van een Natura 2000 gebied. Voor andere verstoringsfactoren dan stikstofdepositie kan een nadere toetsing aan hoofdstuk 2 van de Wet natuurbescherming dus achterwege blijven.

Stikstofdepositie

In het kader van voorliggende omgevingsvergunning is een stikstofdepositie-onderzoek uitgevoerd. Zowel de de stikstofdepositie als gevolg van de aanlegfase als de gebruiksfase is bepaald. De berekeningen met bijbehorende rapporten zijn opgenomen in bijlagen 6 en 7. Gezien de samenhang van de ontwikkeling van de 34 appartementen met de eerder genoemde 15 grondgebonden woningen zijn beide ontwikkelingen in de berekening meegenomen.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel tijdens de aanlegfase als de gebruiksfase de stikstofdepositie op Natura 2000 gebieden niet hoger zal zijn dan 0,00 mol/ha/jaar. Er is daarmee geen sprake van een stikstofdepositie met een mogelijk significant negatief effect op Natura 2000 gebieden.

Conclusie Wet natuurbescherming, beschermde natuurgebieden

Op grond van het voorgaande kan met voldoende zekerheid worden geconcludeerd dat het project geen significant negatieve effecten op Natura 2000 gebieden zal hebben en daarmee in overeenstemming is met het bepaalde in de Wet natuurbescherming voor wat betreft het hoofdstuk Gebiedsbescherming.

3.3.2 Wet natuurbescherming, beschermde planten- en diersoorten

In hoofdstuk 3 van de Wet natuurbescherming is de aanwijzing en bescherming van planten- en diersoorten geregeld. Het gaat daarbij niet om de bescherming van individuele planten of dieren maar om te voorkomen dat het voortbestaan van soorten planten of dieren in gevaar komt en dat vaste rust- en verblijfplaatsen en groeiplaatsen opzettelijk worden vernield of verstoord. Hiertoe zijn in deze wet een aantal verbodsbepalingen opgenomen, zoals het verbod op het opzettelijk doden of verontrusten van dieren of het verbod op het plukken van planten. Daarbij is het “nee, tenzij” principe het uitgangspunt, er mag geen schade worden toegebracht aan beschermde dieren of planten tenzij dit uitdrukkelijk is toegestaan en daarbij zorgvuldig wordt gehandeld.

Bij elke ruimtelijke ontwikkeling moet worden getoetst of de beoogde activiteiten mogelijk negatieve gevolgen kunnen hebben voor in dat gebied voorkomende vaste rust- en verblijfplaatsen en/of anderszins functioneel leefgebied van beschermde soorten. Indien noodzakelijk dienen tijdig passende preventieve of mitigerende maatregelen te worden getroffen dan wel dient het plan te worden aangepast om overtreding van verbodsbepalingen te kunnen voorkomen en de functionaliteit van het gebied voor de aanwezige beschermde soorten te kunnen waarborgen. Indien door maatregelen en eventueel planaanpassing negatieve gevolgen voor aanwezige beschermde soorten niet of niet volledig kunnen worden voorkomen is een ontheffing van de betreffende verbodsbepalingen noodzakelijk en dient aannemelijk te worden gemaakt dat deze redelijkerwijs ook verleend zal kunnen worden.

Beschermde soorten en het projectgebied

Het project betreft de realisatie van een gebouw met 34 appartementen en inrichting van omliggend terrein met onder andere een centrale parkeerplaats. In de nationale databank flora en fauna (NDFF) zijn geen waarnemingen aanwezig van beschermde soorten in of in de directe omgeving van het projectgebied. Op de locatie waar relevante ontwikkelingen zijn voorzien zijn geen bomen struiken, waterpartijen of gebouwen aanwezig. Het betreft vooral kort gemaaid gras (deels omheind met een hek) en een bestaande parkeerplaats. Gelet op deze inrichting en het huidige gebruik van het gebied waar de ontwikkelingen zijn voorzien kan een functie als vaste verblijf- of voortplantingsplaats of als anderszins onderdeel van (essentieel) functioneel leefgebied van beschermde soorten op voorhand met aan voldoende zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden uitgesloten. Het uitvoeren van ecologisch onderzoek of het aanvragen van een ontheffing of verklaring van geen bedenkingen bij het bevoegd gezag Wet natuurbescherming is niet noodzakelijk.

Aan de randen van het projectgebied (met name langs de Knalhutteweg) staan bomen die mogelijk wel onderdeel uitmaken van (essentieel) functioneel leefgebied van beschermde soorten, met name als vliegroute voor vleermuizen. De functionaliteit van deze groenstructuur voor beschermde soorten dient gewaarborgd te blijven. Lichtuitstraling vanuit het projectgebied naar deze groenstructuur dient daarom tot een minimum te worden beperkt en als dat niet mogelijk is bij voorkeur met vleermuisvriendelijke verlichting te worden uitgevoerd.

Conclusie

Met in achtneming van bovenstaande 'maatregelen' kan op voorhand kan met voldoende zekerheid worden uitgesloten dat verbodsbepalingen uit hoofdstuk 3 van de Wet natuurbescherming worden overtreden als gevolg van de voorgenomen ontwikkeling. Het uitvoeren van ecologisch onderzoek of het aanvragen van een verklaring van geen bedenkingen bij het bevoegd gezag Wet natuurbescherming is niet noodzakelijk. De Wet natuurbescherming vormt voor wat betreft de bescherming van planten- en diersoorten op voorhand geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.3.3 Natuurnetwerk Nederland

Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is een samenhangend netwerk van natuurgebieden en landbouwgebieden met veel natuurwaarden. Het NNN heeft als doel het behouden, beschermen en versterken van de rijkdom aan plant- en diersoorten (biodiversiteit) en beoogt een bijdrage te leveren aan het realiseren en in stand houden van een (inter-)nationaal vitaal stelsel van natuurgebieden. Het NNN kent geen externe werking, tenzij dit bij provinciale verordening als zodanig is bepaald.

Het projectgebied is niet gelegen binnen de grenzen of in de directe nabijheid van een gebied dat onderdeel uitmaakt van het NNN. Een verdere toetsing aan het NNN kan daarom achterwege blijven. Het NNN vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het project.

3.4 Cultuurhistorie en archeologie

In en in de directe omgeving van het projectgebied zijn geen cultuurhistorisch waardevolle objecten, structuren of bouwwerken aanwezig. Cultuurhistorische waarden worden dus niet aangetast.

Ook archeologisch onderzoek is niet noodzakelijk. Volgens het gemeentelijk archeologiebeleid geldt voor het projectgebied namelijk een lage archeologische verwachting.

Dit betekent niet dat er geen archeologische waarden kúnnen worden aangetroffen. Op grond van de Erfgoedwet geldt de meldplicht voor toevalsvondsten. Als tijdens het uitvoeren van graafwerkzaamheden een archeologische vondst wordt gedaan, geldt een meldingsplicht bij het bevoegd gezag (gemeente Enschede in dit geval).

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

Op grond van het bepaalde in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening dient de gemeenteraad voor gronden waarop een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is voorgenomen een exploitatieplan vast te stellen. Van het vaststellen van een exploitatieplan kan door de gemeenteraad worden afgezien indien het gemeentelijk kostenverhaal van de grondexploitatie over de in de omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit begrepen gronden anderszins is verzekerd.

Het realiseren van 34 appartementen op de projectlocatie is een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.

De economische uitvoerbaarheid is enerzijds verzekerd via de gronduitgifte. De ten behoeve van wonen in te zetten gronden in het projectgebied worden verkocht aan Woningcorporatie De Woonplaats. Anderzijds is een subsidie van het Rijk verkregen in het kader van de 'Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen'. Tot slot zijn in een samenwerkingsovereenkomst nog afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten in de openbare ruimte tussen De Woonplaats en de gemeente.

Gelet op het voorgaande is de economische uitvoerbaarheid van de te verlenen omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit voldoende aangetoond. Het vaststellen van een exploitatieplan is niet noodzakelijk.

Hoofdstuk 5 Conclusies

Op basis van het gestelde in deze ruimtelijke onderbouwing kan een omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit als bedoeld in artikel 2.12, 1e lid onder a 3º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) worden verleend. Het project is getoetst aan vigerende wet- en regelgeving, ruimtelijk relevante en stedenbouwkundige beleidskaders en diverse relevante omgevingsaspecten. Uit deze toetsing is gebleken dat er geen belemmeringen aanwezig zijn voor de uitvoerbaarheid van dit project.