direct naar inhoud van 2.6 Verkeer
Plan: Glanerbrug 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20101314-0003

2.6 Verkeer

Het plangebied van het bestemmingsplan "Glanerbrug 2010" kent een duidelijke verkeersstructuur, welke van oudsher is opgebouwd rond de Gronausestraat als grensoverschrijdende weg tussen Enschede en Gronau. In de loop der tijd zijn er wijzigingen aangebracht in deze wegenstructuur en is de doorgaande verkeersfunctie van de Gronausestraat omgebouwd naar een winkel- en verblijfsfunctie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20101314-0003_0047.jpg"

afbeelding: Verkeersstructuur Glanerbrug

In principe is de verkeersstructuur in het gebied verdeeld in verkeersaders en verblijfsgebieden conform het landelijke principe van Duurzaam Veilig Verkeer. Op verkeersaders heeft de doorstroming van het verkeer prioriteit op de verblijfsfunctie. Voor de verkeersaders geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Voor de overige straten – verder aangeduid als verblijfsgebieden - geldt een 30 km/uur- of een woonerfregime. Binnen het plangebied zijn slechts twee verkeersaders aanwezig: de Euregioweg welke overgaat in de Kerkstraat richting Losser en de Gronausestraat vanaf de Nieuw Frieslandstraat richting Enschede; de externe ontsluiting van Glanerbrug wordt ook door deze wegen verzorgd. De interne ontsluiting van de diverse woonwijken van Glanerbrug wordt verzorgd door diverse wegen waarvan de Gronausestraat de belangrijkste is. Aan de zuidzijde van deze weg verzorgen de Tolstraat, Ouverturestraat, Schipholtstraat en Willem Barendszstraat de interne ontsluiting. Aan de noordzijde van de Gronausestraat zijn dat de Kerkstraat, Zwarteweg en Beringstraat. De afzonderlijke buurten kennen vaak een eigen herkenbaar stratenpatroon, welke sterk samenhangt met de tijd waarin deze gerealiseerd zijn. Zo kenmerkt de Muziekbuurt aan de Ouverturestraat zich door een woonerfregime met een sterk kronkelend wegenpatroon, De Voskamp daarentegen heeft een relatief kort en recht wegenpatroon.

Met name de wegen die de interne ontsluitingsstructuur verzorgen kenmerken zich door een wat hogere intensiteit. Als gevolg van deze hogere intensiteit en de gestrektheid van deze wegen zijn hier op diverse plekken snelheidsremmende maatregelen nodig en zijn deze inmiddels ook op veel plekken gerealiseerd. Hoewel de parkeerdruk in diverse straten hoog is levert dit in de praktijk geen grote problemen op. Het kernwinkelgebied is aan de Gronausestraat gesitueerd, waarbij de laatste reconstructie aangegrepen is om de parkeersituatie te optimaliseren. Door het plangebied loopt een spoorlijn welke sinds 2001 een halfuursverbinding verzorgt tussen Enschede en Gronau. Glanerbrug heeft een station ter hoogte van de spoorwegovergang in de Kerkstraat. Daarnaast loopt er een busverbinding door het plangebied, komend vanaf Oikos via de vrije busbaan, Ouverturestraat, Tolstraat en Gronausestraat. Deze busverbinding maakt onderdeel uit van de zogenaamde Hoogwaardige Openbaar Vervoersverbinding tussen Enschede en Glanerbrug/De Eschmarke waarbij de bus met een 10-minutenfrequentie rijdt . Daartoe kan de bus op een groot deel van de busroute gebruik maken van haar eigen (vrijliggende) infrastructuur. In het plangebied zijn geen doorgaande vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig. Langs de Euregioweg/Kerkstraat zijn vrijliggende fietspaden aanwezig, langs de Gronausestraat zijn parallelwegen aanwezig waarvan het fietsverkeer gebruik kan maken. Voor het overige liggen her en der verspreid enkele korte fietspaden welke kortsluitingen vormen tussen wegen en buurten.