direct naar inhoud van 2.2 Functionele karakteristieken en structuur
Plan: Twekkelerveld, herziening 1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20083679-0004

2.2 Functionele karakteristieken en structuur

2.2.1 Bestaande functies in het plangebied

Het gebouw aan de Hengelosestraat 363 heeft een vrij groot perceel achter de tuin. Op dit braakliggende binnenterrein stonden tot voor kort schuurtjes voor opslag, maar deze waren al langer niet meer in gebruik. De entree naar dit binnenterrein loopt langs de noordelijke perceelsgrens van het gebouw aan de Hengelosestraat 363 maar heeft verder geen verbinding met de openbare ruimte er om heen. Dit fenomeen van een verborgen enclave achter een oude lintbebouwing langs radiale invalswegen is typisch voor Enschede. Deze enclaves bieden bij herstructurering de mogelijkheid tot inbreiding van woningbouwlocaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20083679-0004_0004.png"

Figuur 4: Voormalige woning aan de Hengelosestraat 363

Het bestaande pand heeft geen historische waarde. Langs de Hengelosestraat staan overwegend gebouwen met de zogenaamde “jaren '30 bouwstijl": gebouwen met rode bakstenen, erkers aan de voorkant, grote dakoversteken en forse kappen. Het onderhavige pand past niet in dat beeld van de Hengelosestraat. Om het braakliggende binnenterrein te kunnen ontsluiten is het gebouw gesloopt.

2.2.2 Verkeersstructuur

Het nieuwe hofje is ontsloten vanaf de Hengelosestraat. Langs de Hengelosestraat is de Gemeente Enschede bezig met het opstellen van het plan van de HOV West. De meest ingrijpende verandering bij deze ontwikkeling zal een verhoogd liggende busbaan tussen de verschillende rijbanen zijn. Hierdoor zal de locatie vanuit de rijrichting naar het centrum bereikbaar zijn.

Het plan voorziet in 24 parkeerplaatsen. Hiermee voldoet het plan aan de gemeentelijke parkeernorm. Senioren(zorg-)woningen (extramuraal) hebben 1 parkeerplaats per woning nodig. Woningen voor dementerende mensen (intramuraal) hebben een parkeernorm van 0,3 parkeerplaats per woning. Hierbij gaan we er vanuit dat dit allemaal parkeren voor bezoekers en personeel betreft en dat deze doelgroep geen auto bezit. Naast de 14 parkeerplaatsen voor 14 zorgwoningen zijn er dus 10 parkeerplaatsen voor personeel en bezoekers aanwezig, voldoende voor de circa 24 aanwezige appartementen in het complex.

De meeste parkeerplaatsen worden bij de entree naar het hofje aangelegd. Achter het hofje is nog ruimte voor een aantal garageboxen en tevens een aantal carports. De garageboxen zijn bedoeld voor bewoners van de aangrenzende woningen langs de Toekomststraat, de carports voor de woningen aan het nieuwe hofje.

2.2.3 Groenstructuur

De semi-openbare ruimte wordt zo ingericht dat de auto te gast is. Er wordt gedacht aan een groene velden met een verhoogde rand waarop de bewoners kunnen zitten. De auto moet zich zijn weg tussen deze groene velden gaan zoeken. De groene velden worden tevens met bomen bepland die volgroeid de ruimte zullen gaan bepalen.