direct naar inhoud van 2.4 Toekomstige situatie na herontwikkeling plangebied
Plan: Hardick-Seckel
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20082400-0004

2.4 Toekomstige situatie na herontwikkeling plangebied

Zoals hiervoor in paragraaf 2.2 reeds vermeld staat in de Stadsdeelvisie Binnensingelgebied 2020 voor het gebied "Hardick-Seckel" een verbeteropgave omschreven. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de randen van het gebied en het binnenterrein. De randen van het gebied worden in de toekomst gekenmerkt door stedelijk-compact wonen, waarbij een mix met kleinschalige bedrijvigheid mogelijk is. Het binnenterrein is geserveerd voor bedrijven.

Ruimtelijke opzet herontwikkeling

Kenmerkend voor de wijk 't Getfert is het patroon van randbebouwing met een binnengebied waarbij de rand en het binnengebied qua ruimtelijke en functionele opzet wezenlijk verschillen. Dit komt in Enschede op meerdere plaatsen voor. Dit concept is ook het uitgangspunt voor de herontwikkeling van het Hardick & Seckel-terrein. De omliggende straten Sumatrastraat, Getfertweg, Bleekweg en Kuipersdijk worden beschouwd als woonstraten en het binnengebied wordt ontwikkeld voor bedrijfskavels. Door dit functionele verschil ontstaat bijna automatisch ook een verschil in ruimtelijke opzet.

De Randen

Aan de omliggende straten staat een aantal grondgebonden woningen. Uitgangspunt in de planvorming is dat deze woningen behouden blijven. Ook het bedrijfspand Kuipersdijk 192/192a wordt ingepast. De lege plekken in de woonstraten worden ingevuld met grondgebonden woningen. Deze woningen staan in een rooilijn die de loop van de straat volgt. Een kleine verspringing in de rooilijn ten opzichte van naast elkaar gelegen woningen is mogelijk. De schaal is klein, maximaal twee bouwlagen met kap, en de woningen dienen te voldoen aan een welstandscategorie die is afgeleid van de identiteit "Dorpse Linten". In paragraaf 2.5 wordt nader ingegaan op de welstandseisen voor de nieuw te bouwen woningen.

Het Binnengebied

Het binnengebied wordt ingericht met bedrijfskavels. Deze bedrijfskavels worden ontsloten door een interne lus. De bakkerij van Jagers, Sumatrastraat 35, wordt in de plannen ingepast en krijgt een nieuwe ontsluiting aan deze ontsluitingslus. Ook het pand dat wordt gebruikt als opslagruimte ten behoeve van het bedrijfsverzamelgebouw wordt in de herstructureringsplannen ingepast. De ontsluitingslus moet op twee punten aantakken aan de bestaande wegenstructuur. De hoofdontsluiting van het terrein takt aan op de Kuipersdijk, een belangrijke stedelijke verkeersader, dit voorkomt onnodig geslinger door woonbuurten. De tweede ontsluiting, die ook als secundaire ontsluiting zal worden vormgegeven, komt tussen de bestaande woonbebouwing uit op de Getfertweg. De kavels in het binnengebied zijn gemiddeld tussen de 500 m2 en 1000 m2, met enkele uitschieters tot maximaal 1500 m2. Rondom het bedrijfsterrein staan woningen, daarom is er voor de bedrijfsbebouwing een maximale bebouwingshoogte van 9 meter bepaald en is er een minimale bebouwingsafstand van 3 meter tot de achterste kavelgrens. Voor de bedrijfskavels geldt een welstandscategorie die is afgeleid van de identiteit "Bedrijventerreinen". In paragraaf 2.5 wordt nader ingegaan op de welstandseisen voor de nieuwe bedrijfskavels.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20082400-0004_0006.jpg"

afbeelding: verkavelingsplan Hardick & Seckel

Parkeren

Voor de in het plangebied "Hardick-Seckel" voorziene functies zijn in het Mobiliteitsplan 2004-2015 de volgende parkeernormen opgenomen:

  • Wonen (middensegment): minimaal 1,4 en maximaal 1,6 parkeerplaats per woning, waarvan 0,3 parkeerplaats per woning voor bezoekers;
  • Wonen (dure segment): minimaal 1,5 en maximaal 1,7 parkeerplaats per woning, waarvan 0,3 parkeerplaats per woning voor bezoekers;
  • Werken aan huis: minimaal 1,7 en maximaal 2 parkeerplaatsen per woning, waarvan 0,5 parkeerplaats per woning voor bezoekers;
  • Bedrijfsverzamelgebouw: minimaal 0,8 en maximaal 1,7 parkeerplaats per 100 m2 bruto vloeroppervlak;
  • Overige bedrijven: afhankelijk van het soort bedrijf (arbeidsintensief of arbeidsextensief, aantal te verwachten bezoekers).

Uitgangspunt is dat parkeren op eigen terrein dient te worden gerealiseerd, er worden geen extra parkeerplaatsen op openbaar terrein aangelegd.

Groen en openbare ruimte

In het nieuwe plan voor Hardick & Seckel blijven de bomen bij de entree van het terrein aan de Kuipersdijk bestaan. Op het binnenterrein worden geen bomen toegevoegd. De omliggende straten worden heringericht, waarbij er ruimte is voor bomen in de straat. De weg die de bedrijven ontsluit wordt met standaard materiaal uitgevoerd. De rijbaan is conform de standaard straatprofielen 6,0 meter breed en wordt in asfalt uitgevoerd. Aan weerszijden is een strook van 2,0 meter ingericht met elementenverharding.