direct naar inhoud van 4.2 Milieu-aspecten
Plan: De Wijtenhorst en Douweler Leide, 1e partiële herziening
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P269-OH01

4.2 Milieu-aspecten

Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in drie nieuwe ontwikkelingen. Ten eerste is dit de aansluiting van De Wijtenhorst op de Nico Bolkensteinlaan. Ten tweede is dit de realisatie van extra parkeervoorzieningen bij Sportpark Horsterhoek. En tot slot als derde de mogelijkheid voor de realisatie van een bushalte aan de Nico Bolkensteinlaan. Voor de eerste ontwikkeling is het aspect geluid van belang, omdat de huidige geluidswal ingekort wordt met ruim 16 meter. In de volgende paragraaf wordt hier nader op ingegaan. Omdat voor de realisatie van nieuwe parkeerplekken geen milieuaspecten van belang zijn, wordt hier verder niet op ingegaan. Voor de bushalte is het aspect geluid nog van belang. De nadruk van de milieu aspecten ligt op de aansluiting van De Wijtenhorst op de Nico Bolkensteinlaan.

4.2.1 Geluid

Het verkorten van de geluidswal om de aansluiting vanaf de Nico Bolkensteinlaan op De Wijtenhorst mogelijk te maken heeft consequenties voor de geluidssituatie van de woningen achter de wal. Dit geldt ook voor de realisatie van de nieuwe bushalte aan de Nico Bolkensteinlaan. Om de consequenties te kunnen bepalen is inzicht nodig in de gevolgen van de nieuwe ontwikkeling. En mochten zich knelpunten voordoen, dan dienen mogelijke oplossingen te worden beschouwd.

De gemeente heeft Goudappel Coffeng opdracht verleend om de geluidseffecten van de kortere geluidswal inzichtelijk te maken. De gevolgen voor de geluidssituatie op de daarachter geplande woningen moet inzichtelijk worden gemaakt. Voor wat betreft de bushalte heeft de gemeente zelf een onderbouwing geschreven met betrekking tot de mogelijke consequenties.

Wettelijk kader

In het akoestisch onderzoek is de situatie ‘woning nog niet geprojecteerd, weg aanwezig van toepassing. De (voorkeurs)grenswaarde voor nieuw te realiseren woningen is 48 dB. De maximale ontheffingswaarde bedraagt 53 dB voor woningen langs wegen die liggen in buitenstedelijk gebied en 63 dB langs wegen die liggen in stedelijk gebied. In deze situatie is een maximale ontheffingswaarde van 63 dB van toepassing. Indien uit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan is nader onderzoek naar de mogelijkheid van geluidbeperkende maatregelen noodzakelijk. Indien blijkt dat dit geen of onvoldoende oplossing biedt, en er normoverschrijdingen blijven bestaan, dan is de aanvraag voor ontheffing van hogere grenswaarden nodig. Deze ontheffing moet door het college van Burgemeester en Wethouders worden verleend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P269-OH01_0003.png"

Onderzoeksresultaten

De aansluiting van De Wijtenhorst op de Nico Bolkesteinlaan is in het nieuwe ontwerp gewijzigd, waardoor de beoogde geluidswal aan de noordkant van de Nico Bolkesteinlaan 16,5 meter korter wordt. In deze rapportage zijn de consequenties voor de achter de geluidswal geprojecteerde woningen onderzocht.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het verkorten van de geluidswal tot gevolg heeft dat de grenswaarde van 48 dB op twee woningen wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting bedraagt 49 dB. Voor deze situatie is het mogelijk om een hogere grenswaarde te verlenen, maar eerst moet onderzocht worden of er andere maatregelen mogelijk zijn om de geluidbelasting te verlagen tot 48 dB.

De voorziene bushalte is deels gesitueerd in de geplande geluidswal. Dit leidt echter niet tot bezwaren vanwege het geluidsaspect. De ligging van de top van de wal ten opzichte van de weg en de hoogte van de wal blijven ongewijzigd. De geluidsafschermende werking van de geluidswal verandert niet wezenlijk doordat de geplande hoogte behouden blijft.

Hogere grenswaarden

De gemeente kan een aantal maatregelen nemen om de geluidbelasting van 49 dB op de gesitueerde woningen te verlagen.

Het toepassen van een geluidreducerend asfalt op de Nico Bolkesteinlaan is geen doelmatige oplossing. Het plaatselijk verhogen van de geluidswering wel. De geluidswal dient over een lengte van 90 meter te worden verhoogd tot een hoogte van 4,0 meter. In dat geval wordt voor alle achtergelegen woningen voldaan aan de norm. Indien de gemeente gemotiveerd kiest voor het niet (plaatselijk) verhogen van de geluidswal, dan is ontheffing voor een hogere grenswaarde nodig. De hogere waarde geldt dan voor 2 woningen voor de waarde van 49 dB.

Het verhogen van de geluidswal met een meter over een lengte van 90 meter door middel van zand, levert een te brede wal op die ruimtelijk niet inpasbaar is. Het plaatsen van een geluidscherm van 1 meter hoog boven op de bestaande wal, over een lengte van 90 meter stuit op stedenbouwkundige bezwaren. Beide opties stuiten ook op financiële bezwaren, omdat de maatregelen slechts voor twee woningen aangelegd zouden moeten worden.

4.2.2 Ecologie

Voor wat betreft de aansluiting van de De Wijtenhorst op de Nico Bolkensteinlaan is onderzocht of dit mogelijk leidt tot ecologische belemmeringen.

Gebiedsbescherming

Het terrein ligt niet in de buurt van een Natura 2000-gebied of de Ecologische Hoofdstructuur. Wel ligt het ecologisch waardevolle gebied rond de Douwelerkolk in de directe nabijheid. De beperkte wijziging van een groenbestemming naar die van verkeer heeft echter geen invloed op de het functioneren van de natuur in het gebied rond de Douwelerkolk.


Soortbescherming
In de percelen die van bestemming veranderen zijn géén beschermde planten- of diersoorten aanwezig.