direct naar inhoud van 2.2 Beschrijving toekomstige situatie
Plan: De Wijtenhorst en Douweler Leide, 1e partiële herziening
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P269-OH01

2.2 Beschrijving toekomstige situatie

In dit bestemmingsplan wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd.

Aansluiting De Wijtenhorst op de Nico Bolkensteinlaan

In het huidige bestemmingsplan werd uitgegaan van een volledige ontsluiting (gemotoriseerd verkeer) van De Wijtenhorst via de Oerdijk. Naar aanleiding van protesten tegen een volledige ontsluiting van de wijk op de Oerdijk zijn er afspraken gemaakt met het Platform Schalkhaar en de Ondernemersvereniging om de verkeersdruk op de Oerdijk te verminderen. Eén van deze afspraken is realisatie van een goede ontsluiting op de Nico Bolkesteinlaan. De gemeente vindt het verkeerskundig ook wenselijk om een voorziening te realiseren waarmee de toename van verkeer op de Oerdijk vermindert. Daarom wordt in dit bestemmingsplan o.a. de realisatie van deze aansluiting mogelijk gemaakt.

Om te voorkomen dat deze nieuwe aansluiting een belangrijke functie gaat vervullen voor de ontsluiting van de kern van Schalkhaar zijn aanvullende maatregelen nodig. Gedacht wordt aan een afsluiting van de Colmschaterstraatweg, ten noorden van de Horsterhoekweg.

Deze ontsluiting op de Nico Bolkensteinlaan is ook in lijn met de motie die de gemeenteraad heeft aangenomen bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'De Wijtenhorst en Douweler Leide'. In deze motie speelde de huidige verkeerssituatie op de Oerdijk een belangrijke rol.

Parkeerplekken bij Sportpark Horsterhoek

Sportpark Horsterhoek wordt op dit moment intensief gebruikt. In het bestemmingsplan 'De Wijtenhorst en Douweler Leide' is op basis van de parkeernormering ruimte opgenomen voor de realisatie van extra parkeerplaatsen bij het sportpark. In de praktijk blijkt dat met name op de zaterdag het sportterrein intensiever wordt gebruikt dan bij de eerdere planvorming voorzien. Dit betekent dat het huidige aanbod aan parkeerplaatsen niet toereikend is. Op basis van overleg tussen de gemeente en het sportpark blijkt er een behoefte te zijn aan ongeveer 40 extra parkeerplaatsen. De opgenomen wijziging in het voorliggende bestemmingsplan voorziet in een uitbreiding van de parkeergelegenheid bij het sportpark.

Bushalte aan de Nico Bolkensteinlaan

De Wijtenhorst is op dit moment bereikbaar per bus via de Koningin Wilhelminalaan met buslijn 4. De afstand tussen de dichtstbijzijnde bushalte aan de Koningin Wilhelminalaan is ongeveer 750 meter. De gemeente wil De Wijtenhorst beter bereikbaar maken voor het openbaar vervoer. Op de Nico Bolkensteinlaan liggen op dit moment 2 buslijnen. Voor deze buslijnen wil de gemeente ter hoogte van De Wijtenhorst een nieuwe halte realiseren. Met deze nieuwe halte kunnen wij De Wijtenhorst beter bereikbaar maken per bus.

Ondergeschikte wijzigingen

Bij voorbereidende werkzaamheden in het veld bleek er door een verschil in de ondergrond van het bestemmingsplan en de ondergrond zoals deze opnieuw ingemeten is verschillen te zitten. Hierdoor ligt bijvoorbeeld een geplande weg niet volledig op de bestemming waarop een weg gerealiseerd kan worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor kleine delen van woningbouwkavels waarvan de tuin in een andere bestemming ligt dan gewenst. In bijlage 2 is schematisch weergegeven wat de wijzigingen zijn ten opzichte van het bestemmingsplan De Wijtenhorst en Douweler Leide.