direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Amstellaan e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P261-OH01

1.1 Aanleiding

De Amstellaan is onderdeel van het Hanzetracé, één van de belangrijkste verkeersaders door Deventer, en tevens onderdeel van de verbinding van Zutphen naar Raalte. De capaciteit van de weg is al geruime tijd ontoereikend. Reeds jaren geleden is besloten de weg te verdubbelen tot 2 x 2 rijstroken. Gelet op de ontwikkeling van de nieuwe wijk Steenbrugge komt het functioneren van de Amstellaan verder onder druk te staan.

Tegelijkertijd zorgt de Amstellaan al vanaf de oorspronkelijke aanleg voor een fysieke barrière tussen het westelijke- en oostelijke deel van de Rivierenwijk. Er is een nadrukkelijke wens om de verbinding tussen deze wijkdelen te verbeteren. Op dit punt zijn in het verleden hoge verwachtingen gewekt. Er is daarmee een historisch-maatschappelijk gevormde taakstelling om goede, ongelijkvloerse wijkverbindingen te realiseren.

Het project voor de reconstructie van de Amstellaan heeft door de jaren heen diverse scopewijzigingen ondergaan. Het procesdocument ‘Doorpakken in de Rivierenwijk’ gaat hier op in en schetst de stand van zaken per december 2010. In het procesdocument is de verkort-verdiepte variant van de Amstellaan beschreven, uitgewerkt als Referentieontwerp en voorzien van een financiële doorrekening. De doorrekening van het Referentieontwerp sluit op een tekort van ruim 4 miljoen euro. Dit was een te groot tekort om het project financieel sluitend te krijgen.

Om het project in al zijn facetten stabieler te maken en de risico’s beter te kunnen beheersen is daarom een grondige herijking van de projectaanpak noodzakelijk gebleken. Hiertoe is in februari 2011 een Plan van Aanpak opgesteld. Hierin is de bestuurlijke opgave centraal gesteld, namelijk de optimalisering van het Referentieontwerp tot een financieel sluitend project.

De doorwerking van de optimalisaties van het Referentieontwerp leiden tot de volgende herziene uitvoering in de definitieve variant:

  • verruiming van het kruispunt Amstellaan–Snipperlingsdijk tot 2 x 2 opstelstroken en extra afslagstroken;
  • verbreding van de Amstellaan tussen de Snipperlingsdijk en de spooronderdoorgang tot 2 x 2 rijstroken;
  • een tunnel voor fietsers en voetgangers onder de Snipperlingsdijk, ten westen van de kruising met de Amstellaan;
  • een brede onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de Amstellaan ter hoogte van het Venenplantsoen, met het gecombineerd, maar gescheiden afwikkelen van het doorgaande fietsverkeer langs de Snipperlingsdijk en het wijkgerelateerde fiets- en voetgangersverkeer. De Amstellaan ligt hier verhoogd;
  • een ongelijkvloerse, licht verhoogde overgang van de Oude Bathmenseweg/ Deltalaan over de Amstellaan, geschikt voor alle verkeer;
  • compenserende verkeersontsluiting van de Rivierenwijk op de Snipperlingsdijk (door het opheffen van de aansluitingen op de Amstellaan), de oostelijke wijkontsluitingsweg.


Om de reconstructie van de Amstellaan in combinatie met de verbetering van de wijkverbindingen mogelijk te maken is een gedeeltelijke herziening van de geldende bestemmingsplannen nodig.

Ingevolge het bepaalde in artikel 1.1 lid 1 sub a van de Crisis- en herstelwet is afdeling 2 van deze wet van toepassing op bestemmingsplannen die betrekking hebben op de aanleg en/of de wijziging van wegen. Dit brengt onder meer met zich mee dat:

  • de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een termijn van zes maanden heeft voor het doen van een uitspraak op een beroep,
  • dat het beroepschrift, op straffe van niet-ontvankelijkheid, meteen de gronden van beroep moet bevatten (het indienen van een pro forma beroepschrift is niet mogelijk) en
  • dat de gemeente nadat zij zich heeft vergewist van een zorgvuldige totstandkoming van de onderzoeken (van deskundige adviesbureaus) die ten grondslag liggen aan voorliggend bestemmingsplan, uit mag gaan van de juistheid van deze onderzoeken.