direct naar inhoud van 5.6 Verkeer en parkeren
Plan: Havenkwartier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D133-OH01

5.6 Verkeer en parkeren

Verkeer
In de huidige situatie is het gehele gebied in gebruik als bedrijventerrein met enkele woningen. Het plangebied, exclusief het water, bedraagt circa 14 ha. Uitgaande van CROW-kentallen voor de verkeersproductie van woon- en werkgebieden (publicatie 256) bedraagt de verkeersproductie 2.300 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm).

In de toekomst zal een deel van het gebied worden herontwikkeld tot een gemengd gebied met wonen en werken. Hier zal dan ook sprake zijn van een wijziging van de verkeersproductie. Uitgaande van 190 woningen zal de toename 1.100 (mvt/etm) bedragen.

In de toekomstige situatie is een deel van het gebied herontwikkeld tot een gemengd gebied met wonen en werken. Door de variatiemogelijkheden van functies die binnen het plangebied mogelijk zijn, is het niet mogelijk een valide inschatting te maken van de toekomstige verkeersintensiteiten. Vooralsnog is uitgegaan van een worst-case benadering waarbij het verkeer verdubbelt ten opzichte van de huidige situatie. De inrichting van het openbare gebied gaat uit een maximale snelheid van 30 km/h.

Parkeren
Het Havenkwartier onderscheidt zich als een gebied waar veel mogelijk is en veel ruimte wordt geboden aan experimenten en nieuwe werkconcepten. De toekomstige parkeerbehoefte is daarom niet goed voorspelbaar. Voor het Havenkwartier is daarom een parkeerstrategie opgesteld met als uitgangspunt dat het parkeren binnen het gebied wordt opgelost. Dit is overeenkomstig de uitgangspunten  van de Bouwverordening: bij een meeromvattend meervoudig complex geldt als hoofdregel dat de volledige parkeerbehoefte binnen het “plangebied met aanpassingen in de (openbare) infrastructuur” moet worden opgevangen.

Genoemde parkeerstrategie gaat uit van een dynamische parkeerbalans. omdat de ontwikkelingen niet ineens, maar stapsgewijs worden gerealiseerd. In eerste instantie zal er, naast het parkeren op eigen terrein, in voldoende mate parkeergelegenheid in de openbare ruimte op maaiveld aanwezig zijn. Evenredig aan de ontwikkelingen neemt het vrije aanbod van parkeerplaatsen in het openbare gebied stapsgewijs ook af. Op enig moment ontstaat er onvoldoende capaciteit op maaiveld en zal er een extra parkeervoorziening moeten worden gebouwd. De behoefte aan, met name, de gebouwde voorzieningen kan echter nog een geruim aantal jaren op zich laten wachten. In ieder geval is het moment waarop het omslagpunt is bereikt dat de ontwikkelingen de beschikbare parkeerruimte in het openbaar gebied hebben 'ingehaald' niet te voorspellen. De gemeente vangt die onvoorspelbaarheid op door in het kader van de gronduitgifte de behoefte aan openbare parkeervoorzieningen te verdisconteren in de grondprijs. Zo wordt bij elke grondtransactie een deel van de opbrengst toegerekend aan de realisering van parkeervoorzieningen in het openbaar gebied. Op die manier zijn de financiële middelen gewaarborgd. Weliswaar wijkt dit af van het systeem zoals de Bouwverordening dat kent in bijlage 14, II toepassingsrichtlijnen, artikel 3.3 met de betaling van een parkeerbijdrage achteraf, maar het past wel geheel binnen de geest van die bepaling  en de huidige 'kostenverhaalsmogeljjkheden' (Grondexploitatie). De kosten van  parkeervoorzieningen kunnen via anterieure overeenkomsten worden verhaald

Het bestemmingsplan op zijn beurt, laat bij recht overal parkeren toe. Er is uit hoofde van het bestemmingsplan dus geen beletsel om gronden in te richten of te bebouwen voor parkeren. De opgave is vooral gelegen in een goede sturing van de wijze waarop het parkeren in de ontwikkelingen wordt ingebed. Zonder verplichting om in het parkeren te voorzien zal het omslagpunt al heel snel bereikt worden aangezien op de aangekochte gronden niet zonder meer vrijwillig tot de aanleg van parkeerplaatsen zal worden overgegaan. Dit betekent dat ook voor het Havenkwartier sprake moet zijn van een verplichting tot het voorzien in parkeren. Dit wordt geregeld in het kavelpaspoort en/of de grondverkoopovereenkomst.

In de Bouwverordening van de gemeente Deventer is in algemene zin bepaald dat ten behoeve van het parkeren of stallen van auto's in voldoende mate ruimte moet zijn aangebracht in, op of onder het gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort. Aan die eis wordt geacht te zijn voldaan indien het aantal parkeerplaatsen op de desbetreffende locatie ten minste overeenkomt met het aantal parkeerplaatsen dat voor het betreffende gebied en de betreffende functie is genoemd in de tabel in bijlage 14 van de verordening, met inachtneming van de daarvan deel uitmakende toepassingsrichtlijnen (De Bouwverordening, inclusief de genoemde bijlage 14 is raadpleegbaar via de volgende link: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Deventer/ 45964.html). Bijlage 14 bevat een uitgebreide lijst van functies, gebiedstyperingen en parkeernormen. Zoals gezegd, is die lijst niet rechtstreeks toepasbaar op het Havenkwartier. Vandaar dat onderstaand een specifieke Parkeernormentabel is opgenomen. Die tabel  bevat een vertaling van de specifieke functies van het Havenkwartier naar de algemene functies uit de Bouwverordening. Deze tabel dient als richtsnoer bij de vergunningverlening. Daarbij geldt dat bij vergunningverlening van functiemaximalisatie moet worden uitgegaan, tenzij uit de aanvraag blijkt welke specifieke gebruiksfuncties aan de orde zijn. In dat geval wordt de daarbij behorende parkeernorm toegepast.

Hiervoor is al aangegeven dat het Havenkwartier een afwijkend systeem hanteert voor de regel dat op eigen terrein in de parkeerbehoefte moet worden voorzien. Dit betekent dat de regeling voor ontheffingen in de toepassingsrichtlijnen van de Bouwverordening (Bijlage 14, II artikel 3) niet zonder meer bruikbaar is. De onderstaande Parkeernormentabel voorziet daarin. In de bijbehorende toepassingsrichtlijn is geregeld dat ontheffing wordt verleend zonder de verplichting om op een andere fysieke wijze in de parkeerbehoefte te voorzien. Verder is daarin opgenomen dat voor de toepassing van Bijlage 14, II artikel 3.1 Bouwverordening onder 'parkeerbijdrage' wordt verstaan het deel van de uitgifteprijs waarin de kosten voor de aanleg van parkeervoorzieningen is verdisconteerd.

Voor de gronden van het bestemmingsplan Havenkwartier, bestemming Gemengd-1 en -2 en de gronden waarop de wijzigingsbevoegdheden van toepassing zijn, gelden de volgende parkeernormen en toepassingsrichtlijnen.  
Toepassingsrichtlijnen:
De toepasselijke parkeernorm wordt gebaseerd op functiemaximalisatie van de tot de aanvraag behorende gronden, tenzij uit de aanvraag blijkt dat, gelet op het beoogde gebruik, een lagere parkeernorm gerechtvaardigd is. In dat geval wordt (worden) de desbetreffende gebruiksfunctie(s) als voorwaarde aan de parkeervergunning verbonden.
De parkeerbehoefte wordt primair op eigen terrein opgevangen, tenzij het fysiek onmogelijk of uit stedenbouwkundig, esthetisch, historisch, monumentaal of verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst is op of onder het bouwterrein (extra) parkeergelegenheid te realiseren, in welk geval ontheffing wordt verleend zonder verplichting om op een andere fysieke wijze in de parkeerbehoefte te voorzien.
Voor de toepassing van Bijlage 14, II artikel 3.1 Bouwverordening wordt onder 'parkeerbijdrage' verstaan het deel van de uitgifteprijs waarin de kosten voor de aanleg van parkeervoorzieningen is verdisconteerd.
Zodra op enig bouwperceel sprake is van een woonfunctie, dient het aantal parkeerplaatsen per hoofdgebouw minimaal 1 te bedragen, tenzij de onbebouwde ruimte op het bouwperceel daarvoor ontoereikend is.  
Functie   Overeenkomstige categorie Bouwverordening, bijlage 14   Aantal parkeerplaatsen   per eenheid  
broedplaats, ambachtelijke werkplaats, commerciële werkplaats   arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven, gebied II   1,6   100 m² bvo  
commercieel   dienstverlening, gebied II   2,5   100 m² bvo  
commercieel detailhandel   weekmarkt   4   100 m² bvo  
ondernemers / werken   bedrijfsverzamelgebouw   2   100 m² bvo  
cultuur (sociaal)   evenementenhal, beursgebouw, congresgebouw, gebied I   4   100 m² bvo  
horeca   café/bar/dicotheek/cafetaria, gebied I   6   100 m² bvo  
woning   woning goedkoop, gebied III   1,6   hoofdgebouw  
studentenwoning   kamerverhuur/studenten-/jongerenwoning/personeelsflat   0,6   kamer  
Een combinatie van functies betekent automatisch een combinatie van parkeernormen, waarbij aan de hand van de onderstaande aanwezigheidspercentages de toegestane mate van dubbelgebruik wordt bepaald.  
Functie   Werkdag   Koop-
avond  
Zaterdag   Zondagmiddag  
  ochtend   middag   avond     middag   avond    
woning   50   60   100   90   60   60   70  
studentenwoning   50   60   100   90   60   60   70  
bezoekers woning   10   10   100   80   50   100   70  
broedplaats, ambachtelijke werkplaats, commerciële werkplaats   60   100   65   55   100   25   25  
horeca   30   40   90   90   70   100   40  
cultuur (sociaal)   10   40   100   100   60   90   25  
commercieel detailhandel   40   70   10   90   100   20   0  
ondernemers / werken   100   100   5   10   5   0   0