direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Spijkvoorderenk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D126-VG01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurplan Deventer 2025

Op 27 april 2004 is het Structuurplan Deventer 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Dit structuurplan heeft de procedure ex artikel 7 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) doorlopen. Het structuurplan beschrijft hoe de gemeente Deventer zich de komende jaren zal ontwikkelen. Dit geldt zowel voor het buitengebied van de gemeente als voor het stedelijk gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D126-VG01_0003.jpg"

Structuurplan Deventer 2025: Integraal streefbeeld Deventer Stad

Uit het structuurplan (zie bovengaand kaartbeeld) blijkt dat de Vijfhoek één van de grotere uitbreidingswijken (= aanduiding nieuw wonen) is. Het deelgebied Spijkvoorderenk is het laatste deelgebied dat hier ontwikkeld wordt.

In- en uitbreiding

Sinds het vorige structuurplan, Deventer Visie, is het Deventer beleid erop gericht om voor de nieuwbouwopgave zowel inbreidings- als uitbreidingslocaties te benutten. De capaciteit op inbreidingslocaties wordt geraamd op in totaal 2.500 - 3.500 woningen. De sturingsmogelijkheid van de gemeente op veel inbreidingslocaties is beperkt, omdat het vaak om particuliere locaties gaat.

Wat betreft de uitbreiding heeft Deventer een aantal locaties in voorbereiding (pijplijn). Vanaf 1994 is de Vinexlocatie de Vijfhoek in aanbouw. De Vijfhoek zal naar verwachting tot omstreeks 2013 ruimte bieden aan het meer reguliere woningbouwprogramma (in totaal circa 4.600 woningen).

Water

De Vijfhoek kent een bijzondere waterhuishouding. De natuur in de omgeving van de Vijfhoek is sterk afhankelijk van hoge grondwaterstanden. Een belangrijke randvoorwaarde voor bebouwing in de Vijfhoek is dat er geen grondwaterstandverlaging mag plaatsvinden in het nabijgelegen natuurgebied 'De Bannink'. Hiermee wordt in de planvorming rekening gehouden.

3.4.2 Structuurschets De Vijfhoek

In de structuurschets voor de Vijfhoek uit 1994 staan de ingrediënten voor het stedenbouwkundig plan voor Spijkvoorderenk globaal omschreven. Bij de uitwerking van de stedenbouwkundig plan voor het plangebied is aansluiting gezocht bij deze structuurschets.

De bestaande groenelementen in het plangebied zoals de houtwallen, het ‘Landje van Niets’ en het eikenbosje zijn in de structuurschets opgenomen en dienen zo goed mogelijk ingepast te worden. Ook de positie van de wijkontsluitingsweg en de doorkoppeling met de Leonard Springerlaan zijn in de schets opgenomen. Deze elementen komen ook in het uiteindelijke stedenbouwkundig ontwerp van Spijkvoorderenk duidelijk naar voren.

In de structuurschets wordt onderscheid gemaakt in de woningdichtheid ter weerszijden van de houtwal in het midden van het plangebied. Aan de zijde van het Fetlaer staat een woonmilieu met een gemiddelde woningdichtheid aangegeven, terwijl aan de andere kant van de houtwal wordt ingezet op een woonmilieu in een lage woningdichtheid. Ook dit komt in het uiteindelijke stedenbouwkundig ontwerp van Spijkvoorderenk duidelijk naar voren door de uitwerking in twee verschillende deelgebieden: Ny Fetlaer aan de westzijde, dat een woonmilieu kent met een gemiddelde dichtheid, en Spijkvoorderhout aan de oostzijde, dat een lage woningdichtheid heeft.

Bovendien is voor deze twee gebieden een ruimtelijk thema voor de woningbouw benoemd. Het gaat hierbij respectievelijk om de thema’s ‘wonen en zon’ en ‘wonen en groen’. Wonen en groen komt ruimschoots terug in het stedenbouwkundig plan, zeker in het deelgebied Spijkvoorderhout. Wonen en zon komt terug in de vorm van het zoveel mogelijk zongericht verkavelen en bouwen van de woningen in Spijkvoorderenk. Dit moet echter wel passen binnen de stedenbouwkundige structuur van de al bestaande delen van de wijk de Vijfhoek. Er moet sprake zijn van logische verbindingen en soms moeten bestaande gebaren, zoals de stevige bebouwingswand aan de Leonard Springerlaan, doorgezet worden.

Daarnaast staat in de structuurschets nog een bijzondere plek in het plangebied aangeduid voor sport 'S'. In het oostelijk deel van het plangebied langs de secundaire fietsroute is een multifunctioneel sportveld gesitueerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D126-VG01_0004.png"

Qua woningbouwaantallen en woningtypes wordt afgeweken van de structuurschets uit 1994. De aantallen die hierin zijn opgenomen zijn achterhaald, en ingehaald door de Woonvisie 2008+ en het meer marktgerichte bouwen dat heeft plaatsgevonden in de hele wijk de Vijfhoek. In de volgende subparagraaf over de woonvisie wordt hier nader op ingegaan. Ook de behoefte aan de bouw van een nieuwe school in dit deel van de wijk is iets dat in de structuurschets nog niet voorzien was. Hierdoor is er nu voor Spijvoorderenk sprake van een specifieke bouwopgave.

3.4.3 Woonvisie 2008+

De Woonvisie 2008+ is op 25 maart 2009 vastgesteld door de gemeenteraad. De visie is gebaseerd op de volgende 4 uitgangspunten:

  • 1. Voldoende woningen van goede kwaliteit
    De basis hiervoor zijn de prognose van bevolking en huishoudens en de woonwensen zoals die uit de beschikbare onderzoeken blijken.
  • 2. Deventer ongedeelde samenleving
    Dit uitgangspunt handhaven wij met kracht ook de komende periode.
  • 3. Keuzevrijheid voor alle inwoners
    Juist door de keuzevrijheid voor alle inwoners te garanderen richten wij ons met name op een aantal doelgroepen voor wie die keuzevrijheid vaak niet vanzelfsprekend is.
  • 4. Beschikbaarheid van voldoende sociale huurwoningen
    Die beschikbaarheid willen wij in sterke mate realiseren door de doorstroming aan te jagen en de zogenoemde "goedkope scheefheid" te verminderen.

Behoefte

Om het aantal te bouwen woningen in Deventer zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte, is de behoefte tussen 2008 en 2018 berekend. De kwantitatieve woningbehoefte voor de komende jaren ligt in lijn met de opgave in eerdere beleidsdocumenten: jaarlijks is er behoefte aan circa 450 woningen (netto, dus nieuwbouw minus sloop). Deze behoefte is gebaseerd op een huishoudensprognose, zonder rekening te houden met het bestaande gemeentelijk bouwprogramma. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen de groei van het aantal huishoudens binnen de gemeente (circa 300 per jaar) en de migratietrend (circa 150 per jaar). Deze uitkomsten komen overeen met de ambitie in het structuurplan Deventer 2025 (gemiddeld 450 woningen per jaar). Voor de opvang van de woningvraag door migratie houdt de gemeente rekening met:

  • Ongeveer 50% woningzoekende inwoners vanuit andere gemeenten in de Stedendriehoek (gemiddeld 75 woningen per jaar);
  • Ongeveer 50% andere woningzoekenden, waaronder personen die in Deventer werk hebben gevonden of daar al werkzaam zijn en dichterbij hun werk willen wonen en personen die elders in de Stedendriehoek werk hebben gevonden en Deventer als woonplaats kiezen (gem. 75 woningen per jaar).

Daarnaast verwacht de gemeente tot 2018 ongeveer 1.500 woningen te slopen en binnen de gemeente te vervangen door nieuwbouw. De tabel hierna vat de woningbouwopgave samen.

  Uitbreiding woningvoorraad   Vervangende Nieuwbouw   Totaal  
2008 - 2017   Eigen behoefte   Opvang van buiten Deventer   Totaal      
  3.000 (300/jr.)   1.500 (150/jr.)   4.500 (450/jr.)   1.500 (150/jr.)   6.000 (600/jr.)  

Bron: gemeente Deventer, CBS, Second opinion woningmarktonderzoek Companen, 2008

Het is hierbij noodzakelijk om bestaande plannen tijdig of daadwerkelijk uit te voeren. Rekening houdend met de planuitval en -vertraging van 30% tot 40% gemiddeld in Nederland, is het aanhouden van een overcapaciteit aan woningbouwplannen (pijplijnplannen) voor ruim 2.500 woningen (35% van 6000) raadzaam.

Voorraadsegmenten waaraan extra behoefte is (prijspeil 2009):

  • + + Vooral veel (middel)dure eengezinskoopwoningen (vanaf € 174.000 v.o.n.));
  • + Sociale eengezinskoopwoningen (tot € 174.000 v.o.n.);
  • + Sociale eengezinshuurwoningen (tot € 535 per maand);
  • + (Middel)dure huurappartementen (vanaf € 535 per maand). Bij optimale doorstroming op de woningmarkt neemt de vraag naar appartementen in de sociale huur (tot € 535 per maand) en sociale koop (tot € 174.000 v.o.n.) naar verwachting af.

In andere voorraadsegmenten (dure eengezinshuurwoningen en duurdere koopappartementen) zijn vraag en aanbod ongeveer in balans.

Uit onderstaand woningbouwprogramma blijkt dat 50% van de uitbreiding van de voorraad woningen in de vrije sector valt: 'middelduur hoog' (€200.000 - €250.000 v.o.n.) en 'duur' (> €250.000 v.o.n.).

Koopwoningen   Nieuwbouw   Door verkoop   Door opplussen   Door sloop   Effect  
  aantal   %          
Sociaal   + 700   12%   + 1.000       + 1.700  
Vrije sector middelduur laag   + 500   8%         + 500  
Vrije sector middelduur hoog & duur   + 3.000   50%         + 3.000  
Totaal koop   + 4.200   70%   + 1.000       + 5.200  
 
Huurwoningen    
Sociaal   + 1.500   25%   - 1.000     - 1.500   - 1.000  
Vrije sector   + 300   5%         + 300  
Totaal huur   + 1.800   30%   - 1.000     - 1.500   - 700  
Totaal   + 6.000   100%   Saldo 0   Saldo 0   - 1.500   + 4.500  

Gemeente Deventer: indicatief woningbouwprogramma 2008 t/m 2017

Plannen gemeente Deventer

Uit een overzicht van de pijplijnplannen en hun planstatus blijkt voldoende ruimte om de eerstkomende jaren de behoefte aan uitbreiding en herstructurering op te vangen. Wanneer er geen rekening gehouden wordt met vertraging en planuitval zijn er volgens de planningslijst tot 2018 bouwplannen voor:

  • 7.500 nieuwe woningen in stedelijk gebied en uitbreiding, waarvan ruim 650 woningen in de Vijfhoek (waarvan circa 350 in Spijkvoorderenk en ruim 300 in Spikvoorde en Gooikerspark, et cetera), circa 1.100 tot 1.200 in Steenbrugge, circa 2.000 in Keizerslanden (incl. Ziekenhuisterreinen) en 1.000 in Rivierenwijk, circa 300 in Diepenveen en ruim 400 in Schalkhaar. (Dit is exclusief Deventer noord-oost);
  • Circa 200 woningen in Bathmen, en ca. 60 in Lettele en Okkenbroek.

Tot 2018 is er voldoende ruimte om woningen te bouwen. De groei van het aantal huishoudens vlakt, naar het zich laat aanzien, af waardoor op termijn mogelijk minder behoefte is aan uitbreidingslocaties. Bovendien liggen er grote kansen op functieveranderingslocaties binnen de bestaande stad.

Particulier opdrachtgeverschap

Keuzevrijheid is een belangrijke kwaliteit. Daaronder vallen ook bijzondere woon- of bouwvormen zoals particulier opdrachtgeverschap, al dan niet in collectief verband. De gemeente geeft in bestemmingsplannen en exploitatieplannen de verplichte ruimte aan voor kavels (particulier opdrachtgeverschap) waaronder die van projecten voor mens- en milieuvriendelijk wonen, afhankelijk van locatie- en situatiespecifieke afwegingen zoals schaal van ontwikkeling en exploitatie. De gemeente gaat gemiddeld in nieuwe plannen uit van een aandeel van ongeveer 30% van de middeldure en dure koop voor kavels in particulier opdrachtgeverschap, uiteraard afhankelijk van locatie- en situatie specifieke overwegingen zoals schaal van ontwikkeling en exploitatie.

De Vijfhoek & Spijkvoorderenk

De Vijfhoek is sinds 1995 de grootste woningbouwlocatie van Deventer (4.600 woningen). Voor deze wijk geldt dat de bestaande plannen en uitgangspunten voor uitbreiding passen binnen de stedelijke programma-ambities. De nadruk ligt op uitvoering of verdere uitwerking van plannen.

De nieuwe wijk is naar verwachting in 2015 voltooid. Dan wonen er circa 12.000 mensen. Het resterende programma voor de Vijfhoek staat vrijwel geheel vast en is hieronder weergegeven:

De Vijfhoek   Huur   Koop   Totaal  
  Sociaal   Vrije markt   Sociaal   Vrije markt    
Eengezins           650 (97%)  
Meergezins           20 (3%)  
Totaal   80 (11,9%)   0   270 (40,3%)   320 (47,8%)   670  

Voor het plangebied Spijkvoorderenk is, hiervan afgeleid, een bouwprogramma opgenomen van circa 350 woningen; de overige geplande circa 320 woningen worden elders in de Vijfhoek gebouwd. Het percentage sociale koopwoningen in het plangebied (zie hiervoor de navolgende tabel) ligt in het voorlopig woningbouwprogramma (15%, zijnde 52 woningen) beduidend lager dan het percentage zoals dit was bepaald voor de hele Vijfhoek. Deze afwijking is echter te verklaren door het feit dat er in de rest van de Vijfhoek reeds in vergaande mate is voldaan aan de behoefte aan sociale koopwoningen. Het percentage vrije sector middel (duur) markt in het plangebied (zie hiervoor de navolgende tabel) ligt in het voorlopig woningbouwprogramma (48%, zijnde 168 woningen) op gelijk niveau met het percentage zoals dit was bepaald voor de hele Vijfhoek.

Woonvisie & Spijkvoorderenk

Hieronder is vergeleken in hoeverre het voorlopige woningbouwprogramma voor het plangebied past binnen het beleid van de woonvisie. De 14 zorgwoningen (of 7 woningen), die mogelijk worden gemaakt binnen de bestemming Gemengd-2, zijn hierbij, gezien hun specifieke functie, buiten beschouwing gelaten.

  Woonvisie   Spijkvoorderenk  
  Nieuwbouw (%)   Aantal   %  
Koopwoningen    
Sociaal   12   52   15  
Vrije sector middelduur laag   8   35   10  
Vrije sector middelduur hoog & duur   50   168   48  
Totaal koop   70   255   73  
 
Huurwoningen        
Sociaal   25   92   27  
Vrije sector   5   0   0  
Totaal huur   30   92   27  
Totaal   100   347   100  

Het bouwprogramma voor Spijkvoorderenk blijkt goed te passen in het indicatieve woningbouwprogramma van de Woonvisie. Overeenkomstig het beleid uit de woonvisie is extra ingezet op voorraadsegementen als sociale eengezinskoopwoningen (+ 3%), sociale huurwoningen (+2%) en vrije sector woningen in de categorie 'middelduur laag' (€174.000 - < €200.000) (+ 2%). Dit gaat ten koste van de hoeveelheid koopwoningen in de vrije sector 'middelduur hoog' en 'duur' (-2%) en huurwoningen in de vrije sector (-5%).

Als onderdeel van bovenstaand programma wenst de gemeente alle kavels voor vrijstaande woningbouw in het deelgebied Spijkvoorderhout middels particulier opdrachtgeverschap uit te geven. Het aandeel woningen dat mogelijk gemaakt wordt door middel van particulier opdrachtgeverschap in de categorieën middeldure en dure koop bedraagt 89 van de 203 koopwoningen (= 35 vrije sector middelduur laag + 168 vrije sector middelduur hoog & duur), zijnde circa 44%. Dit komt voor het hele plangebied neer op circa 26% van het totaal aantal geplande woningen. Het percentage van 44% ligt ruim boven het percentage (ongeveer 30%) zoals dat in de woonvisie is opgenomen.

Een hoger percentage voor het plangebied van Spijkvoorderenk is echter acceptabel gelet op het gegeven dat in overige (bestemmings)plannen voor woningbouw binnen de gemeente wordt gewerkt met een lager percentage voor particulier opdrachtgeverschap. Daarnaast is het deelgebied Spijkvoorderhout zeer geschikt voor uitgifte in particulier opdrachtgeverschap. Uit de structuurschets uit 1994 blijkt dat aan de zijde van Spijkvoorderhout wordt ingezet op een woonmilieu in een lage woningdichtheid binnen het thema 'wonen en groen'. Dit komt in het uiteindelijke stedenbouwkundig ontwerp van Spijkvoorderenk duidelijk naar voren door de uitwerking in twee verschillende deelgebieden: Ny Fetlaer aan de westzijde, dat een woonmilieu kent met een gemiddelde dichtheid, en Spijkvoorderhout aan de oostzijde, dat een lage woningdichtheid heeft.

Zoals uit de beschrijving van het plan in hoofdstuk 4 van deze toelichting blijkt, gaat het stedenbouwkundige plan en het beeldkwaliteitsplan voor het deelgebied Spijkvoorderhout uit van een villapark in een natuurlijke, bosachtige omgeving. De ambities voor onder andere het openbare gebied en de bebouwing (blijkend uit de welstandseisen), zoals deze beschreven zijn in de hiervoor genoemde documenten, zijn zeer hoog. Deze hoge ambities, samen met het gevarieerde bebouwingsbeeld dat wordt nagestreefd, vormen een goed uitgangspunt voor en rechtvaardigen de keuze voor een in particulier opdrachtgeverschap gerealiseerde wijk. Verder is een verkavelingsplan vastgelegd in het exploitatieplan, dat tegelijkertijd met dit bestemmingsplan wordt vastgesteld, waarin eisen zijn gesteld aan de uitgifte, gericht op de realisatie van de doelstelling met betrekking tot particulier opdrachtgeverschap.

Verder is gebleken dat er voldoende behoefte aan dergelijke kavels is. De uitgifte van de circa 100 vrije kavels in de buurt Spikvoorde is hiervoor een goed referentieproject. In het voorjaar van 2007 is de uitgifte van de eerste 90 kavels begonnen en sindsdien is de verkoop succesvol verlopen. De meeste kavels in Spikvoorde bevinden zich in de range van circa 350 m² tot circa 650 m². Een enkele kavel ligt boven deze grens. Op dit moment (voorjaar 2010) zijn de meeste kavels verkocht. Het verkoopresultaat van de eerste 90 kavels is derhalve zeer goed te noemen, ook al vond de uitgifte plaats in een tijd dat de woningmarkt nog niet te kampen had met economisch zwaar weer en een impasse op de woningmarkt. Uit navraag blijkt dat circa tweederde van de kopers van een kavel in Spikvoorde afkomstig is uit de Vijfhoek. Dit was in de praktijk goed merkbaar door het grote aanbod van door te verkopen koopwoningen dat min of meer tegelijkertijd in de Vijfhoek op de markt kwam. In maart 2010 is de uitgifte begonnen van de laatste negen kavels.

Uit de lijsten met verkochte kavels in de aangrenzende buurten Fetlaer en Spikvoorde blijkt overduidelijk dat het mogelijk is de vrije kavels binnen enkele jaren (circa 3 jaren) te verkopen. In verband met de huidige crisis op de woningmarkt (najaar 2009) houdt de gemeente echter rekening met een langere afzettijd. Mocht de woningmarkt vanaf 2011 weer aantrekken dan is een afzet van circa vijftien tot twintig kavels per jaar haalbaar in een periode van 5 jaren.

Uit de gemeentelijke 'geinteresseerdenlijst vrije kavels' blijkt verder dat er nog voldoende belangstelling is voor vrije kavels in een omliggende buurt als Spikvoorde. Het gaat hierbij om circa 35 geïnteresseerden. Daarnaast zijn er circa 20 personen die geinformeerd willen worden over alle vrije kavels die in Deventer ontwikkeld worden. Ook zijn er circa 25 mensen die interesse hebben voor een kavel aan de Oerdijk. In Spijkvoorderhout komen enkele kavels beschikbaar die aan de Oerdijk liggen. De gemeente verwacht dat de mensen die interesse hebben in een kavel in Spikvoorde, ook interesse hebben in een kavel in Spijkvoorderhout.

De conclusie luidt dat de voorgenomen plannen in Spijkvoorderenk passen binnen de kaders uit de Woonvisie.

3.4.4 Nota hoofdwegenstructuur & fietsbeleidsplan

In de Nota Hoofdwegenstructuur (december 2001) wordt uitgegaan van een gefaseerde inrichting van grotere verblijfsgebieden in de gemeente, waarbij een synthese wordt gezocht tussen enerzijds een goede bereikbaarheid van de stad en haar economische centra en anderzijds een behoud en waar mogelijk versterking van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Spijkvoorderenk wordt ook ontwikkeld als verblijfsgebied. Doorgaand autoverkeer wordt hierbij zoveel mogelijk ontmoedigd. Alle interne wegen worden in principe aangewezen als erftoegangswegen (30 km/u) en duurzaam veilig ingericht.

In het Fietsbeleidsplan Deventer Fietst! 2010 - 2015 wordt uitgegaan van een netwerk met non-stop en primaire fietsverbindingen. Spijkvoorderenk wordt hierop aangesloten door verbindingen met de Nieuwedijk aan de oostzijde en de G.H. Breitnerweg aan de westzijde.

3.4.5 Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting 2008 - 2013

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting 2008 - 2013 van de gemeente Deventer is op 27 mei 2008 vastgesteld door het College van B&W. In dit Masterplan zijn voorstellen uitgewerkt voor alle schoolgebouwen in Deventer met betrekking tot basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en gymnastiekonderwijs. De gemeente Deventer wil door het opstellen van het Masterplan duidelijkheid geven over haar voornemens op het gebied van onderwijshuisvesting in de periode 2008-2013.

Integraal huisvestingsbeleid is een logisch gevolg van het huidige beleid op deze terreinen. Met behulp van integraal huisvestingsbeleid kunnen accommodaties worden ontwikkeld en beheerd die door de diverse functies op de genoemde terreinen kunnen worden gebruikt en/of geëxploiteerd. Schoolbesturen, onderwijsveld, instellingen en de gemeente hebben hier baat bij door verwachtingen over en weer op elkaar af te stemmen. Gebruikers krijgen duidelijkheid over geplande investeringen en kunnen hier eigen beleid op afstemmen. Tevens kunnen gewenste en ongewenste ontwikkelingen in de gemeente Deventer vanuit voorzieningenbeleid gestimuleerd of juist geremd worden daar waar nodig.

Uit de behoeftecijfers, gebaseerd op de Integrale prognose basisonderwijs Deventer 2007, blijkt dat het tekort in de Vijfhoek groot en nijpend is. Voor de korte termijn hebben college en raad inmiddels ingestemd met een uitbreiding in 2008 met 2 semipermanente lokalen en 5 permanente lokalen. Door ook de tweede vleugel (westkant) van het scholencomplex uit te breiden met circa 390 m2 kunnen op beide tweede verdiepingen in totaal 6 extra lokalen worden gerealiseerd.

Voor de langere termijn is de bouw van een permanent schoolgebouw elders in de Vijfhoek onderzocht. Deze school bestaat uit 20 permanente lokalen met daarbij voorzieningen voor een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf en voor- en naschoolse opvang. Door voldoende capaciteit bij te bouwen kan dan worden bezien in hoeverre de semipermanente unit op het Andriessenplein kan worden verwijderd. Voor de stabiele situatie lijken 56 lokalen voldoende. Dit zou inhouden dat in de verre toekomst het gebouw Andriessenplein, begane grond en eerste verdieping (41 lokalen) en het nog te realiseren schoolgebouw elders in de Vijfhoek (20 lokalen) voldoende ruimte biedt. De aanwezige lokalen op de tweede verdieping van het gebouw Andriessenplein kunnen dan zoals oorspronkelijk ook was bedoeld worden omgebouwd tot woningen. De huur van het gebouw Spikvoorde kan dan na 20 jaar worden opgezegd.

In Spijkvoorderenk wordt zowel voorzien in de bouw van een tijdelijke school met 15 lokalen als in de bouw van een permanente school met 20 permanente lokalen met daarbij voorzieningen voor een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf en voor- en naschoolse opvang. De juridisch-planologische basis voor de tijdelijke school wordt met gebruikmaking van een wijzigingsbevoegdheid uit het bestemmingsplan gehaald zodra de permanente school klaar is voor gebruik.

3.4.6 Beleidsnota beroep en bedrijf aan huis

De beleidsnota 'Beroep en Bedrijf' aan huis biedt duidelijkheid over wanneer het wel en wanneer het niet mogelijk is een bedrijf of beroep aan huis te hebben. Het uitoefenen van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten thuis kan een positieve uitstraling hebben op de woonomgeving; het kan de wijk of buurt verlevendigen. In sommige gevallen kan het echter ook ongewenste situaties met zich meebrengen. Zo kan een bepaalde activiteit bijvoorbeeld een ongewenste verkeersaantrekkende werking hebben of voor anderen overlast met zich mee brengen. Voor de exacte criteria wordt verwezen naar paragraaf 16.2 Beroep of bedrijf aan huis.

3.4.7 Verkeer

In de mobiliteitsnota (januari 2000) zijn diverse kaders opgesteld voor uitwerkings- en uitvoeringsplannen op het gebied van verkeer en vervoer. Primaire doelstellingen zijn:

  • Verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid in de stad; beperking van (de groei van) het autogebruik;
  • Verbetering van de verkeersveiligheid: streven naar een duurzaam veilige verkeersinfrastructuur.

Het is van belang een duidelijk onderscheid te maken tussen ontsluitingswegen en erftoegangswegen. Dit is vastgelegd in een kaart met de wegcategorisering en een tabel met voorkeurskenmerken van wegen. Voor Spijkvoorderenk is de Leonard Springerlaan (50 km/uur) aangegeven als ontsluitingsweg. De Oerdijk (60 km/uur) kan een ontsluiting bieden voor bouwverkeer en in geval van calamiteiten. De overige wegen zijn erftoegangswegen (30 km/uur). De fietsvoorzieningen langs de Leonard Springerlaan en de Oerdijk maken ook deel uit van het primaire fietsnetwerk. Dit zijn tevens de wegen voor het openbaar vervoer (verbindende buslijnen en buurtbus). Binnen de bebouwde kom wordt uitgegaan van een fijnmazig netwerk van fietsroutes, georiënteerd op de bestemmingen, met een maaswijdte van 400 á 500 m.

In de Nota Hoofdwegenstructuur (december 2001) zijn de Oostriklaan en de Leonard Springerlaan aangewezen als de 2 auto-ontsluitingen op het omliggende hoofdwegennet. Spijkvoorderenk is in deze nota aangewezen als te ontwikkelen verblijfsgebied. De gemeente Deventer heeft besloten voor nieuwe woonwijken uit te gaan van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Voor Verkeer staan hierin de volgende aanbevelingen:

  • Het nieuwe woongebied sluit aan bij bestaande wijken in de bebouwde kom;
  • Het aantal ontsluitingen van de woonwijk is beperkt;
  • Routes voor langzaam verkeer zijn sociaal veilig;
  • Er is parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers in de nabijheid van woningen en woongebouwen. Deze is veilig door zicht op de geparkeerde auto's vanuit woningen.

Voor inrichting van de gebieden en straten sluit de gemeente zoveel mogelijk aan bij de meest recente richtlijnen van het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte), tenzij de gemeente hiervoor ander beleid heeft vastgesteld.