direct naar inhoud van 5.8 Luchtkwaliteit
Plan: Bedrijvenpark A1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D124-OH01

5.8 Luchtkwaliteit


Voor de ontwikkeling van Bedrijvenpark A1 is een luchtonderzoek (Tauw, 2008) uitgevoerd. In het luchtonderzoek heeft toetsing plaatsgevonden aan de eisen die daarvoor zijn gesteld in de Wet milieubeheer (onderdeel luchtkwaliteitseisen, hierna 'Wet luchtkwaliteit' genoemd).

Voor het vaststellen van de luchtkwaliteit is in het luchtonderzoek onderbouwd dat de volgende twee type bronnen maatgevend zijn voor de beoordeling:

  • Emissies van verkeer;
  • Emissies van industriële bronnen, bedrijfsactiviteiten.


Verkeer
Door realisatie van bedrijvenpark A1 vinden veranderingen plaats in de verkeersintensiteiten. Bedrijvenpark A1 heeft netto een verkeersaantrekkende werking. Het effect van deze veranderende verkeersstromen en extra verkeer is meegenomen in het luchtonderzoek.

Industriële bronnen en bedrijfsactiviteiten
Er wordt uitgegaan van de vestiging van bedrijven met milieucategorie 1 (licht) tot en met milieucategorie 3.2 (middelzwaar). Het effect van de toekomstige bedrijfsactiviteiten is meegenomen in het luchtonderzoek. Met betrekking tot de besluitvorming over de vestiging van bedrijven op het Bedrijvenpark A1 geldt dat zij allen ten tijde van die besluitvorming nogmaals moeten aantonen dat aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving in Nederland wordt voldaan.

Boordeling toekomstige luchtkwaliteit
In het luchtonderzoek van Tauw wordt geconcludeerd dat er geen sprake is van overschrijding van de grenswaarden:

  • De grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie NO2 (40 µg/m³) wordt voor geen van de berekende punten in 2010 en 2020 met en zonder ontwikkeling van bedrijventerrein A1 op een afstand van 5 meter van de wegrand overschreden.
  • Inclusief zeezoutcorrectie wordt de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie PM10 (40 µg/m³) niet overschreden. Dit geldt voor 2010 en 2020 met en zonder planontwikkeling.
  • Inclusief zeezoutcorrectie wordt de grenswaarde voor de daggemiddelde PM10 concentratie (50 µg/m³) voor 2010 en 2020 met en zonder planontwikkeling wordt niet vaker dan de toegestane 35 overschrijdingsdagen overschreden.


Er is ook geen sprake van overschrijdingen van de grenswaarden van andere stoffen, zoals NO2 (uurgemiddelde), SO2, benzeen, CO en lood.

In 2009 zijn de berekeningen door Tauw geactualiseerd. Jaarlijks worden namelijk nieuwe basisgegevens door VROM beschikbaar gesteld. De geactualiseerde berekeningen zijn geheel identiek uitgevoerd als de eerdere berekeningen (dezelfde verkeersgegevens en beoordelingspunten). De actuele berekeningen (Tauw, 2009) bevestigen de conclusies dat er geen sprake is van grenswaarde overschrijdingen in 2010 en 2020.

Luchtkwaliteit in relatie tot de locatiekeuze
Aan de keuze van de locatie van Bedrijvenpark A1 is een uitgebreid locatie onderzoek vooraf gegaan. Belangrijk argument om voor de locatie te kiezen was de bereikbaarheid van het bedrijventerrein als gevolg van de ligging aan de rijksweg A1. De locatiekeuze is in belangrijke mate ingegeven door het vigerende locatiebeleid uit de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening ten tijde van de locatiekeuze. Goede autobereikbaarheid werd gezien als essentieel voor bedrijventerreinen. In het kader van de regionale knooppuntgedachte diende de locatie tevens goed bereikbaar te zijn vanuit andere delen van de regio Stedendriehoek. De ligging aan de rijksweg A1 en direct aan de afrit van deze snelweg maken de locatie in het kader van deze beleidslijnen zeer geschikt. Daarnaast wordt met een locatie onmiddellijk langs de snelweg bereikt, dat het intensieve verkeer van en naar het bedrijventerrein zo veel mogelijk buiten het stedelijke woongebied blijft en de overlast van zwaar verkeer op de woonomgeving beperkt is. In de locatiekeuzeverantwoording in het kader van de m.e.r. procedure werd de locatie langs de rijksweg A1 als het meest gunstig aangemerkt uit het oogpunt van ruimtelijke kwaliteit, ontsluiting en landschap.