direct naar inhoud van 7.3 Resultaten inspraak
Plan: Hoornwerk 2009
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D120-OH01

7.3 Resultaten inspraak

Op grond van artikel 2 van de gemeentelijke Inspraakverordening heeft het voorontwerp bestemmingsplan 'Hoornwerk 2009' van 1 mei tot en met 11 juni 2009 voor een ieder ter inzage gelegen met de mogelijkheid een inspraakreactie in te dienen.

Er zijn 3 inspraakreacties ingediend.

Op grond van artikel 5 van de Inspraakverordening moet ter afronding van een inspraak een eindverslag gemaakt worden. Dit eindverslag bevat in elk geval:

  • een overzicht van de gevolgde inspraakprocedure;
  • een weergave van de inspraakreacties die tijdens de inspraak mondeling of schriftelijk naar voren zijn gebracht;
  • een reactie op deze inspraakreacties, waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het bestemmingsplan wordt overgegaan.


In deze paragraaf zijn de inspraakreacties samengevat weergegeven en voorzien van een reactie.

7.3.1 Inspreker 1

Samenvatting:

Inspreker heeft bezwaar tegen de mogelijkheid in het bestemmingsplan om houten langzaamverkeersbrug over het Overijssels kanaal te maken. Hiermee wordt een hangbrugplek gecreëerd. De brug zal leiden tot aantasting van het woongenot. De noodzaak van deze brug is niet duidelijk.

Inspreker heeft eveneens bezwaar tegen de twee vlonders aan waterkant van het Overijssels kanaal. Deze trekken eveneens hangjongeren aan en dit zorgt voor overlast. De vlonders geven inkijk in de woonarken en betekenen een aantasting van de privacy.

Beantwoording:

De langzaamverkeersbrug is uit het stedenbouwkundige plan verwijderd. De bestemmingsplangrens bevat nog wel de locatie waar de brug aanvankelijk gepland was. Deze grens kan niet worden aangepast omdat anders ook de grens van het aangrenzende bestemmingsplan Bergweide moet worden aangepast.

Om het water in het Hoornwerk sterker te beleven zijn in het inrichtingsplan openbare ruimte twee vlonders langs het Overijssels kanaal aangeduid. Voor een van deze vlonders, gelegen aan de oostzijde van het plangebied, is reeds bouwvergunning verleend. Deze vlonder is reeds gerealiseerd. De tweede vlonder zal ook aangelegd worden. Deze zal volgens het stedenbouwkundig plan en het inrichtingsplan niet recht tegenover een woonark worden aangelegd. Overigens was er in de oude situatie meer kans op inkijk in de woonarken vanuit de voormalige woningen van het Hoornwerk. In de nieuwe situatie zal tegenover de twee westelijk gelegen woonarken een park worden aangelegd waar mensen niet permanent verblijven.

Conclusie:

De reactie heeft aanleiding gegeven tot het aanpassen van het stedenbouwkundig plan. De langzaamverkeersbrug is uit het plan verwijderd. Ook is de mogelijkheid tot het bouwen van een brug uit de regels van het bestemmingsplan gehaald.

7.3.2 Inspreker 2

Samenvatting:

Inspreker heeft zorg over toekomstige parkeersituatie aan de Verlengde Kazernestraat. In de parkeerbalans van het bestemmingsplan wordt ervan uitgegaan dat de bewoners van eiland 2 en 3 parkeren op de nieuw aan te leggen parkeerplaats aan de Verlengde Kazernestraat, Hoewel er ruim voldoende parkeerplaatsen worden gecreëerd, is niet aangegeven welke parkeerplaatsen openbaar zijn en welke niet. Inspreker attendeert erop dat minimaal 6 bestaande parkeerplaatsen aan de Verlengde kazernestraat niet openbaar zijn en contractueel behoren bij de panden Snipperlingsdijk 4 en Verlengde Kazernestraat 7. Onduidelijk is of hiermee rekening is gehouden.

Daarnaast heeft inspreker zorgen over de toekomstige beschikbaarheid van de 21 openbare parkeerplaatsen voor bezoekers van de nieuwe bewoners. In de huidige situatie zijn deze parkeerplaatsen al nauwelijks vrij.

Beantwoording:

In de opgave voor het totaal aantal openbare parkeerplaatsen op de Verlengde Kazernestraat is rekening gehouden met de niet openbare parkeerplaatsen behorende bij de panden aan de Snipperlingsdijk. In de parkeerbalans is rekening gehouden met dubbelgebruik (kantoor- en woonfunctie) van de parkeerruimte. De parkeerplaatsen ten noorden van de Verlengde Kazernestraat worden in de parkeerbalans niet meegenomen.

Er worden meer parkeerplaatsen gecreëerd dan nodig zijn volgens de parkeernorm. De 395 parkeerplaatsen zijn allemaal nieuw aan te leggen parkeerplaatsen.

Conclusie:

De reactie heeft aanleiding gegeven om de parkeersituatie aan te passen. In de oude situatie was er sprake van 363 parkeerplaatsen, waarvan een aantal aan de noordzijde van de Verlengde Kazernestraat werden meegerekend. In de nieuwe situatie gaat het om 395 parkeerplaatsen, allen ten zuiden van de Verlengde Kazernestraat en binnen eiland 1, 2 en 3. Het bestemmingsplan is aangepast daar waar het gaat om het parkeren.

7.3.3 Inspreker 3

Samenvatting:

  • a. De hoge wand van eiland 3 met hoogteaccent aan de Boerlaan is onvoldoende in harmonie met de Bottawoningen aan de overzijde van de straat. In het plan ontbreken zichtlijnen haaks op de Boerlaan. De twee aanwezige zichtlijnen bij de Bottawoningen lopen niet door. De Hoornwerkplannen ontkennen de kleinschaligheid die de Grachtengordel kenmerkt en onderbreken de overgang van een stedelijk naar een meer landelijk karakter. De nieuwbouwplannen passen niet in de stedelijke structuur. Voorgesteld wordt het gesloten front te voorkomen door het aanbrengen van onderbrekingen. Het gesloten front is voor insprekers onacceptabel;
  • b. De hoogteaccenten ontkennen de Nieuwe Poort als unieke toegang tot de stad. De Poort zal wegvallen tegen de hogere accenten. Daarbij is de locatie van het hoogteaccent ten opzichte van het pand van Monuta stedenbouwkundig onlogisch. Een hoogteaccent is logisch op een hoek, maar niet er net naast. Het is logischer de hoogteaccenten flink te verlagen omdat deze het ontwerp bederven. Als er toch wordt vastgehouden aan de hoogteaccenten is het logischer het ene hoogteaccent te verplaatsen in de richting van de SVB en het andere in de richting van eiland 2.
  • c. Door intensiever gebruik van de Boerlaan zullen de grenswaarden met betrekking tot luchtkwaliteit en geluid worden overschreden.
  • d. Het is onduidelijk wat de schaduwwerking van de hoogbouw op de Bottawoningen is. Daarbij vormt de hoge bebouwing van zowel de hoogteaccenten als de rest van eiland 3 een inbreuk op de privacy van de Bottawoningen (ongeveer op 40 m afstand).
  • e. De parkeernorm van 1,3 parkeerplaats per woning is aan de lage kant. Ook bezoekend verkeer heeft een parkeerplaats nodig. Daarbij zal de ontsluiting Kazernestraat/Verlengde Kazernestraat/Boerlaan zeer druk worden door de ontsluiting van alle eilanden op de Verlengde Kazernestraat.
  • f. Inspreker vraagt sinds wanneer de hoogteaccenten in beeld zijn. Bij aankoop van de woning in 2007/2008 was inspreker niet bekend dat er bebouwing tussen 28 en 32 meter mogelijk was;
  • g. Inspreker vraagt om hoge eisen te stellen aan de afwerking. Kwaliteit van het materiaal is essentieel voor de beleving van de plannen;
  • h. Inspreker verzoekt de huidige bomen in het plan te behouden;
  • i. Verwacht wordt dat er sprak zal zijn van windturbulentie op het binnenterrein. Inspreker adviseert hiernaar onderzoek te doen;
  • j. De appartementen van eiland 3 zijn nadelig geplaatst ten opzichte van de zon alleen 's avonds of 's ochtends is er zon.

Beantwoording:

  • a. De wand met het hoogteaccent van eiland 3 verhoudt zich in maat en schaal goed met veel andere bebouwing die zich langs de Mr. De Boerlaan en de Handelskade bevindt. Deze bebouwing markeert de grens van de historische binnenstad en verhoudt zich tot de maat van de aanwezige openbare ruimte (ring en gracht). De bebouwing aan de noordoost en oostzijde kenmerkt zich door een stedelijke basishoogte van circa 5 lagen, met daarop accenten tot een hoogte van 28 en 32 meter. Eiland 3 vormt daarbij geen incident, maar voegt zich in reeks stedelijke wanden met accenten die loopt van het Leeuwenbrug, langs de Handelskade, via de Saxion hogeschool en SVB naar eiland 3. De wand van eiland 3 enerzijds en Boreel en de pakhuizen aan Bergpoortstraat begrenzen de stedelijke ruimte van de grachtengordel. Het project Botta vormt in deze ruimte een poort naar de binnenstad.
    Om toch enigszins tegemoet te komen aan de wens van inspreker, is de wand van eiland 3, grenzend aan de Mr. de Boerlaan opgedeeld in twee gedeelten. Er wordt een onderbreking in het front aangebracht. Door deze onderbreking ontstaat een doorkijk vanaf de Mr. de Boerlaan richting de eengezinswoningen van eiland 3. Er is hierdoor niet langer sprake van een gesloten wand.
  • b. De Bottawoningen en de bijbehorende kantoren vormen de poort naar de historische binnenstad van Deventer. De wand van eiland 3 kan worden gelezen als de coulisse van deze poort, gezien vanuit de binnenstad. Onderbrekingen in de wand komen alleen voor waar lange lijnen de stad uitlopen, zoals bij het Overijssels kanaal en de Snipperlingsdijk. Deze lijnen worden gemarkeerd met hoogteaccenten (Saxion, SVB, eiland 3). De gesuggereerde markering van de Verlengde Kazernestraat is onlogisch. Dit is geen doorgaande lijn of stadspoort, maar een lokale ontsluiting. Het hoogteaccent aan het Overijssels kanaal is daarentegen logisch, dit is een lange doorlopende waterstructuur die de stad uitvoert. Het Monuta gebouw bevindt zich op een gedempt gedeelte hiervan.
    De gemeentelijke ambitie is om op termijn het Monutagebouw te verwijderen. Op korte termijn is er echter geen middelen om tot aankoop van het perceel van Monuta over te gaan.
  • c. Voor het bestemmingsplan Hoornwerk is een geluids- en luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd door Arcadis.
    Uit dit geluidsonderzoek blijkt dat de voorkeurgrenswaarde voor industrie- en wegverkeerslawaai voor (een deel) van de woningen wordt overschreden. Op basis van het criterium 'vervanging bestaande bebouwing' kan echter een hogere grenswaarde vastgesteld worden. Bron- en overdrachtsmaatregelen zijn in deze stedelijke omgeving niet mogelijk.
    Uit het luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer kan worden voldaan. Daarnaast draagt het plangebied door het beperkt aantal woningen niet in betekende mate bij aan de luchtkwaliteit rondom het plangebied.
  • d. Ten aanzien van de bezonning is een bezonningstudie uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de bebouwing van eiland 3 alleen in de perioden rond maart en september schaduw werpt op de Bottawoningen, en dan uitsluitend rond het tijdstip 8 uur 's ochtends. Voor de overige perioden en tijdstippen heeft de studie uitgewezen dat er geen schaduwhinder ontstaat op de Bottawoningen. Overigens is het in een stedelijke woonomgeving niet ongebruikelijk dat woningen gedurende enige uren per dag schaduwhinder ondervinden van omliggende bebouwing.
    Ten aanzien van de privacy kan opgemerkt worden dat de Mr. De Boerlaan een breed profiel heeft en behoort tot de grotere wegen in Deventer. De afstand tussen eiland 3 en de Bottawoningen varieert licht vanwege de geknikte wand, maar bedraagt in ieder geval meer dan 40 meter. De afstand tussen eiland 3 en de Bottawoningen is hiermee royaal te noemen, zeker vergeleken met veel woningen in de binnenstad van Deventer, waar straatprofielen van minder dan 10 meter geen uitzondering zijn. Overigens is op basis van het huidige bestemmingsplan 'Hoornwerk 1978' bebouwing (meergezinswoningen van 2 bouwlagen) mogelijk op een afstand van circa 30 meter van de Bottawoningen. De afstand van de bebouwing is in de nieuwe situatie verbeterd.
  • e. De parkeernorm van 1,3 parkeerplaats per woning voldoet voor een gebied dat tegen de rand van het centrumgebied ligt. De parkeernorm is inclusief het bezoekersaandeel. In totaal zouden er in het hele plangebied 385 parkeerplaatsen benodigd zijn. Er worden 395 parkeerplaatsen aangelegd, wat betekent dat dit 10 plaatsen meer zijn dan de norm bepaalt.
    Met betrekking tot de ontsluiting van het gebied wordt opgemerkt dat alle eilanden ontsluiten op de Verlengde Kazernestraat, vanuit daar wordt ontsluiten op de Snipperlingsdijk. Er is geen doorgang voor autoverkeer vanuit de Verlengde Kazernestraat op de Mr. de Boerlaan. Uitsluitend is de Mr. de Boerlaan rechtstreeks te bereiken voor fietsers en voetgangers.
  • f. Bij de vrijstellingsprocedure voor eiland 1 heeft het stedenbouwkundig plan van 15 oktober 2002 en de actualisering van 23 november 2004 ter visie gelegen. In deze plannen werd voor eiland 3 al uitgegaan van bouwhoogten van 6 tot 8 bouwlagen en 9 tot 11 bouwlagen. In maart 2005 waren deze stukken reeds openbaar en in te zien. In het stedenbouwkundig plan van oktober 2008 zijn de bouwhoogten naar beneden bijgesteld naar 5 respectievelijk 10 lagen (op plint) voor de wand en de accenten.
  • g. Dit wordt ondersteund door gemeente, stedenbouwkundige, architect en ontwikkelaar. Bij de uitwerking van de woningontwerpen zal hier rekening mee worden gehouden.
  • h. Indien mogelijk is dit in het woonomgevingsplan opgenomen. Bij bouwplanontwikkeling zijn veel bomen echter niet levensvatbaar vanwege de huidige staat, ophogingen of bezonningsveranderingen.
    Het is echter zeer belangrijk dat de wiggen tussen de eilanden groen zijn, daarom wordt ook een aantal nieuwe bomen geplant.
  • i. Een onderzoek naar windturbulentie valt buiten de reikwijdte van het bestemmingsplan. Met betrekking tot windturbulentie wordt niet verwacht dat er overlast zal ontstaan.
  • j. De exacte woningindeling van eiland 3 is nog niet bekend, maar het volume biedt ruim voldoende mogelijkheden om er goed georiënteerde woningen in te kunnen ontwikkelen.

Conclusie:

De reactie geeft aanleiding tot het aanpassen van het stedenbouwkundig plan alsmede het bestemmingsplan voor zover het gaat om een tweedeling van de bebouwing parallel aan de Mr. de Boerlaan. Voor het overige geeft de reactie geen aanleiding tot het aanpassen van het bestemmingsplan.