direct naar inhoud van 4.2 Geluid
Plan: Binnenstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D111-VG01

4.2 Geluid

4.2.1 Normstelling en beleid

Op grond van de Wet geluidhinder is rond inrichtingen die 'in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken', wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur en spoorwegen, een geluidzone van kracht. Bij de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd om te bepalen of de ontwikkeling voldoet aan de in de wet bepaalde voorkeursgrenswaarde.

Indien niet aan de grenswaarde kan worden voldaan, kan het bevoegd gezag, in de meeste gevallen de gemeente, hogere grenswaarden vaststellen. Hiervoor geldt een bepaald maximum, de uiterste grenswaarde genoemd. De van toepassing zijnde voorkeursgrenswaarde en maximale hogere grenswaarde zijn afhankelijk van de geluidsbron, het type geluidsgevoelig object en de omgevingssituatie. Bij overschrijding van de maximale hogere grenswaarden dienen geluidsgevoelige ruimtes met dove gevels te worden uitgevoerd of kan op grond van de Interimwet Stad- en Milieubenadering worden besloten om maximale grenswaarden te overschrijden (een zogenaamd stap 3-besluit).

In de onderstaande tabel zijn ter illustratie de geluidsnormen voor woningen binnen geluidszones van wegen weergegeven. Binnen het plangebied zijn uiteraard de normen voor binnenstedelijke situaties van toepassing. Binnen geluidszones van industrieterreinen (andere type geluidsbron) en voor onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen (ander type geluidsgevoelig object) gelden andere normen.

Situatie   Voorkeursgrenswaarde   Uiterste grenswaarde   Hoogst
toelaatbaar
binnenniveau  
Bestaande weg
 
     
nieuwe woning
in stedelijk gebied  

48 dB  

63 dB  

33 dB  
vervangende nieuwbouw
in stedelijk gebied  

48 dB  

68 dB  

33 dB  
Nieuwe weg
 
     
nieuwe woning
in stedelijk gebied  

48 dB  

58 dB  

33 dB  
bestaande woning
(aanwezig of in aanbouw)
in stedelijk gebied  


48 dB  


63 dB  


33 dB  
4.2.2 Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

Wegverkeerslawaai

In de directe omgeving of aan de randen van het plangebied is een aantal wegen gelegen waarvoor een geluidszone van kracht is. Het gaat om wegen waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Voorbeelden zijn: Emmastraat, Singel en Kapjeswelle - Onder de Linden - De Welle.

Indien in de toekomst binnen een geluidszone (200 m aan weerszijden van de weg) nieuwe geluidsgevoelige objecten mogelijk worden gemaakt, dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Daarbij dient te worden getoetst aan de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, moeten hogere grenswaarden worden vastgesteld. Een ontwerpbesluit hogere grenswaarden dient samen met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te worden gelegd.

Spoorweglawaai

Aan de noord- en noordwestzijde van het plangebied liggen de spoorlijnen Apeldoorn - Deventer - Almelo en Zwolle - Arnhem. Op grond van het Besluit geluidhinder spoorwegen is op deze spoorweg een geluidszone van 500 m aan weerszijden van het spoor van toepassing. Deze geluidszone reikt over een groot deel van het plangebied. Indien binnen deze geluidszone nieuwe geluidsgevoelige objecten worden mogelijk gemaakt, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.

Industrielawaai

In de directe omgeving van het plangebied is geen sprake van een geluidszone (50 dB(A)) van een industrieterrein. Zodoende heeft het aspect 'industrielawaai' geen gevolgen voor de uitvoerbaarheid van het voorliggend bestemmingsplan.