direct naar inhoud van 3.5 Gemeentelijk
Plan: Buitengebied Gemeente Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.BgemDalfsen-vs01

3.5 Gemeentelijk

3.5.1 Toekomstvisie 'Bij uitstek Dalfsen' missie en visie 2020

De toekomstvisie 'Bij uitstek Dalfsen' missie en visie 2020 bevat de strategische koers van de gemeente Dalfsen tot aan 2020. Doel was een herkenbaar profiel te ontwikkelen dat richting geeft aan te nemen politiek-bestuurlijke besluiten en aan de inzet van middelen. De toekomstvisie is geconcretiseerd in 4 onderdelen: leven en welzijn, wonen, economie en omgeving. De ambities voor het onderdeel omgeving zijn: het behoud en de ontwikkeling van landschappelijke en cultuurhistorische waarden door kwaliteitsverhogende economische ontwikkelingen. Tevens wil de gemeente een betere benutting van de potenties van de Vecht. In de Missie en Visie 'Bij uitstek Dalfsen' zijn de gemeentelijke ambities voor ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid opgenomen.

3.5.2 Structuurvisie Buitengebied

De gemeente Dalfsen heeft een structuurvisie voor het Buitengebied opgesteld. Het doel van deze structuurvisie is om een integraal beleidskader te krijgen voor allerhande ontwikkelingen in het buitengebied. Voorzover ontwikkelingen voorspelbaar en te sturen zijn, dan worden deze opgenomen in dit bestemmingsplan. Er zijn echter ook ontwikkelingen die niet op voorhand kunnen worden bedacht. Om voor dergelijke initiatieven een gedegen afweging te kunnen maken is de structuurvisie Buitengebied opgesteld. De ontwikkelingsrichting, economische, sociale en ecologische duurzaamheid is onderverdeeld in de 8 landschapstypen welke in het plangebied aanwezig zijn.

In de structuurvisie wordt 20 jaar vooruitgekeken, de focus ligt op 2030. Wat betreft de verwezenlijking van het beleid kiest de gemeente voor de benadering kwaliteit door maatwerk. Als op voorhand vaststaat dat een bepaalde dat een bepaalde ontwikkeling zal leiden tot kwaliteitsverbetering, zal de gemeente deze ontwikkeling faciliteren. Het werken volgens de maatwerkmethode, biedt kansen om ontwikkelingen zodanig te sturen dat daarvan een kwaliteitsimpuls uitgaat. Bij aanvragen voor ontwikkelingen zal de gemeente actief meedenken en initiatiefnemers prikkelen om het gewenste kwaliteitsniveau te bereiken.

Dalfsen is een plattelandsgemeente bij uitstek. In de richting van 2030 spreekt de gemeente de ambitie uit, die eerder al eens verwoord is in de Plattelandsvisie: de gemeente streeft naar een landelijk gebied waar het goed werken en wonen is, waar de plattelandseconomie voldoende perspectief heeft op een duurzaam voortbestaan en waar de landschappelijke kwaliteitenzo hoog zijn dat het gebied ook voor de langere termijn een belangrijke recreatieve aantrekkingskracht heeft ontwikkeld.

3.5.3 Landschapsontwikkelingsplan

In het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) is een visie op het landschap in het buitengebied van Dalfsen uitgewerkt in wensen en projecten. Het LOP is een gemeentedekkende visie op de landschappelijke ontwikkeling van zeven verschillende deelgebieden. In het LOP is per deelgebied een beschrijving
van het landschap gegeven. Ook is aangegeven wat de karakteristieken van landschap in het betreffende deelgebied zijn en welke ontwikkelingen en welke kansen en bedreigingen er zijn. De gemeente kiest in het LOP voor de strategie ‘Selectief ontwikkelen’. Dit betekent dat in principe wordt ingezet op en toename van kwaliteit en het herstel van verloren gegane kwaliteiten, maar dat met name de thema's ‘recreatie’ en ‘natuur’ gebiedsgewijs worden genuanceerd.

3.5.4 Beleidsregels Rood voor Rood met gesloten beurs gemeente Dalfsen

Het hoofddoel van de beleidsregels Rood voor rood met gesloten beurs in de gemeente Dalfsen is het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het landelijk gebied. Voormalige bedrijfsgebouwen die niet worden hergebruikt, dienen te worden gesloopt en ontwikkelingen zijn gekoppeld aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn het gemeentelijke Landschapsontwikkelingsplan, de gemeentelijke welstandsnota, maar ook de uitgangspunten in de plattelandsvisie.

3.5.5 Beleidskader Vrijkomende Agrarische Bebouwing

Het beleidskader Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) biedt kansen en mogelijkheden om vrijkomende agrarische bebouwing op een passende, andere manier te gaan gebruiken. Doelstelling is het leefbaar houden van het platteland. Daarin dient ook ruimte te zijn voor kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten,mits de ruimtelijke kwaliteit verbetert.

3.5.6 Geactualiseerd woonplan gemeente Dalfsen 2007-2011

De gemeente Dalfsen heeft in 2002 een woningmarktonderzoek uitgevoerd en op basis daarvan een beleidsnota wonen opgesteld. Deze nota is door de raad vastgesteld op 16 december 2002 en geldt voor de periode 2002-2006. Verschillende ontwikkelingen hebben de aanleiding gevormd om te kiezen voor een actualisatie van de beleidsnota tot een woonplan. de hoofddoelstellingen in het geactualiseerde woonplan zijn: voorzien in de lokale woningbehoefte en het bevorderen van een aantrekkelijk woon- en leefklimaat.

3.5.7 Welstandsnota

In de Welstandsnota zijn criteria geformuleerd voor de welstandstoets. De toets gaat uit van handhaving van de aanwezige gebouwde en ongebouwde kwaliteit, waarbij op sommige plekken de kwaliteit kan worden aangescherpt. Deze hoofddoelstelling is per gebied verder uitgewerkt:

1. essen en kampenlandschap:

  • bij verbouwingen en uitbreidingen aan de oorspronkelijke boerderijen en bijzondere elementen dienen de bebouwingskarakteristieken te worden behouden en/of te versterkt;
  • bij nieuwbouw, vervanging en grote uitbreidingen aan de andere bestaande gebouwen is vernieuwing mogelijk, mist dit niet conflicteert met de aanwezige bebouwingskarakteristieken in de directe omgeving;

2. landgoederenzone:

  • het beleid is er op gericht de bebouwingskarakteristieken in het gebied te behouden en/of te versterken;
  • nieuwe en eigentijdse ontwikkelingen zijn mogelijk mits deze niet conflicteren met de bebouwingskenmerken van de landgoederen;

3- 4. heideontginningslandschap en slagenlandschap (veenontginningen):

  • het beleid is erop gericht de bebouwingskarakteristieken in het gebied te behouden en/of te versterken;
  • nieuwe en eigentijdse ontwikkelingen zijn mogelijk mits deze niet conflicteren met de aanwezige bebouwingskarakteristieken;
  • de impact van industriële complexen op de omgeving dient beperkt te blijven door zorgvuldige inpassing in het landschap;

Vrijwel alle vergunningplichtige bouwwerken worden getoetst aan de welstandseisen.

3.5.8 Beleidsplan recreatie en toerisme 2011-2020

Verblijfstoerisme is een kwaliteit van de plattelandsgemeente Dalfsen. Vanwege de huidige marktsituatie in de verblijfsrecreatie (dalend aantal overnachtingen) moet maatwerk geboden worden met betrekking tot de mogelijkheden tot het uitbreiden van bestaand aanbod en mogelijkheden voor ontwikkeling van nieuw aanbod. Uitbreiding en kwaliteitsverbetering van bestaand aanbod gaan voor nieuw. Zowel bij bestaand als voor nieuw aanbod wil de gemeente inspelen op mogelijkheden voor diversiteit.

3.5.9 Nota Kampeerbeleid 2011

Per 1 januari 2008 is de Wet op de Openluchtrecreatie komen te vervallen, en daarmee de basis voor vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen op het gebied van kamperen. Met de Nota Kampeerbeleid 2008 heeft de gemeente haar regelgeving op het gebied van kamperen vastgelegd. Het bestemmingsplan en de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) zijn hierbij de meest geëigende instrumenten.

In 2011 is op verzoek van de raad het kampeerbeleid geëvalueerd binnen de context van het beleidsplan recreatie en toerisme 2011 – 2020. Op grond van de evaluatie nota kampeerbeleid 2008 wordt de hoofdlijn van beleidskeuzen voor de gemeente Dalfsen weergegeven. De gemeente onderscheidt de volgende categorieën: kampeerterreinen, kleinschalig kamperen, kamperen op verenigingskampeerterreinen, natuurkampeerterreinen, kamperen buiten kampeerterreinen en kamperen voor eigen gebruik. In de Nota Kampeerbeleid 2011 wordt het beleid aangegeven op welke wijze met bovenstaande categorieën wordt omgegaan.

3.5.10 Nota onverharde wegen 2009 - 2013

In de gemeente zijn 94 openbare onverharde wegen, met een totale lengte van 65.8 km. Uit een evaluatie (2004) is gebleken dat nagenoeg alle belangrijke actiepunten zijn gerealiseerd. Tevens is bij de analyse van de huidige situatie geconstateerd dat er weinig knelpunten zijn. In de nota wordt aangegeven wat de onderhoudsmethodiek en de verkeersmaatregelen voor de onverharde wegen zijn. Tevens worden er aandachtspunten gegeven voor enkele wegen.

3.5.11 Archeologisch beleidsplan gemeente Dalfsen

De gemeente Dalfsen beschikt over een archeologisch beleidsplan en beleidskaart. In het archeologisch beleidsplan zijn kwalitatieve normen opgenomen welke van toepassing zijn bij bodemverstoring. In dit bestemmingsplan is aangesloten bij het gemeentelijke archeologie beleid.

3.5.12 Integraal waterplan Dalfsen 2007-2016

In de visie van het waterplan hebben gemeente Dalfsen en waterschap Groot Salland de doelstellingen op het gebied van water aangegeven. Het streven is om een veilig, veerkrachtig, flexibel, ecologisch gezond watersysteem te hebben, dat minimaal voldoet aan de randvoorwaarden gesteld in het Europees, nationaal en regionaal waterbeleid.

3.5.13 Externe veiligheidsbeleid gemeente Dalfsen 2011-2014

De gemeente Dalfsen wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. In die zin draagt zij een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om externe veiligheid. Om die verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Dalfsen extern veiligheidsbeleid geformuleerd.

Bij externe veiligheid gaat het om de risico's op de omgeving die samenhangen met het produceren, verwerken, opslaan en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Deze risico's doen zich voor rondom zowel risicovolle inrichtingen, transportassen zoals buisleidingen waarover /waardoor gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om duidelijk te maken welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente Dalfsen aanwezig zijn en hoe met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan.

Bij externe veiligheid spelen twee begrippen een grote rol: plaatsgebonden risico en groepsrisico. Plaatsgebonden risico is het risico (uitgedrukt in kans per jaar) dat één persoon die zich onafgebroken en onbeschermd op die plaats bevindt, overlijdt als rechtstreeks gevolg van een calamiteit met een gevaarlijke stof. Er is een norm voor het plaatsgebonden risico. Deze norm is een grenswaarde voor kwetsbare objecten en moet daarom door het bevoegde gezag in acht worden genomen (mag niet van worden afgeweken). Bij groepsrisico gaat het om de cumulatieve kans per jaar dat ten minste 10, 100 of 1.000 personen overlijden als rechtstreeks gevolg van hun aanwezigheid in het invloedsgebied van een inrichting en een ongewoon voorval binnen die inrichting waarbij een gevaarlijke stof of gevaarlijke afvalstof betrokken is. Met andere woorden het groepsrisico gaat over de impact van een calamiteit waarbij veel dodelijke slachtoffers tegelijk kunnen vallen.

Binnen een bepaalde afstand tot een risicobron, het invloedsgebied, moet bij ruimtelijke ontwikkelingen gekeken worden naar de gevolgen van de ontwikkeling op het plaatsgebonden risico en groepsrisico. Het gemeentebestuur moet daarnaast het groepsrisico verantwoorden. Hierbij wordt gekeken naar de bestrijdbaarheid, de zelfredzaamheid en het aantal aanwezigen binnen het invloedsgebied.

In paragraaf 4.6 wordt nader ingegaan op de externe veiligheid voor het plangebied.

3.5.14 Overige gemeentelijk beleid

Naast het beleid zoals voorgaand vermeld, zijn binnen de gemeente Dalfsen nog de volgende sectorale beleidsstukken van toepassing:

  • Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan;
  • Omgevingsprogramma 2010;
  • Nota Economisch beleid.