direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)
Plan: Bestemmingsplan Wensink-Noord, herziening Stationsstraat 72
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpWNhz001-ow03

5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)

5.1.1 Inleiding

In opdracht van Woonbeheer Borne heeft DGMR een akoestisch onderzoek verricht in verband met de ontwikkeling van de planlocatie gezondheidscentrum aan de Stationsstraat in Borne (zie Bijlage 2).

5.1.2 Onderzoek

De geluidshinder van de gezoneerde weg Stationsstraat/ Deldensestraat bedraagt maximaal 55 dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De geluidsbelasting van de gezoneerde weg Dunantstraat bedraagt maximaal 52 dB, inclusief aftrek 110 Wgh. De geluidsbelasting van deze twee wegen overschrijdt de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 48 dB. De overige wegen binnen het onderzoeksgebied overschrijden de voorkeursgrenswaarde niet. De maximale geluidsbelasting waarvoor ontheffing kan worden aangevraagd voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen wordt niet overschreden.

De geluidsbelasting in de toekomstige situatie ten gevolge van het spoortraject Almelo - Hengelo bedraagt maximaal 62 dB. De geluidsbelasting van dit spoortraject overschrijdt de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 55 dB voor woningen en 53 dB voor "andere geluidsgevoelige bestemmingen". De maximale geluidsbelasting waarvoor ontheffing kan worden aangevraagd wordt nergens overschreden.

In overleg met de gemeente Borne moet gekeken worden of, en in welke mate maatregelen getroffen moeten worden om de geluidsbelasting te reduceren. Indien maatregelen stuiten op bezwaren is de bouw van de woningen alleen mogelijk indien hogere grenswaarden worden vastgesteld voor het geluid afkomstig van de Stationsstraat, Dunantstraat en het spoortraject Almelo - Hengelo.

Een eerste toetsing van het plan aan het document "Gebiedsgericht geluidsbeleid, Nota hogere grenswaarden". Op basis van deze toetsing lijkt het verlenen van hogere grenswaarden vereenigbaar met het gebiedsgerichte geluidsbeleid van de gemeente Borne.

De maximale geluidsbelasting afkomstig van de 30 km/uur wegen bedraagt maximaal 40dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Aangezien de geluidsbelasting lager is dan 53 dB, kan gesteld worden dat voor deze wegen, akoestisch gezien, sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

5.1.3 Hogere grenswaarde

Voor deze ontwikkeling dient een hogere grenswaarde procedure te worden doorlopen. Onderdeel daarvan is een rapportage met de mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting te reduceren (zie Bijlage 3).

Geconcludeerd kan worden dat er redelijkerwijs geen maatregelen te nemen zijn om de geluidsbelasting ter hoogte van het bouwplan Stationsstraat 72 te Borne te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde. Het is aan het bevoegd gezag om hierover een besluit te nemen.

Op basis van de bovenstaande aspecten wordt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne verzocht een hogere grenswaarde vast te stellen ten gevolge van de optredende geluidsbelasting door het wegverkeer en spoorwegverkeer.

Maatregel bij de ontvanger: Indien de hogere waarden worden vastgesteld, dienen ten aanzien van de geluidwering van de gevels maatregelen worden getroffen teneinde een binnenniveau van 33 dB te kunnen realiseren. De geluidwerende voorzieningen dienen ten tijde van de Omgevingsvergunningaanvraag gedimensioneerd te worden.