direct naar inhoud van 3.3 Regionaal beleid
Plan: Bestemmingsplan Wensink Noord/Wensink Zuid, herziening Fietssnelweg 1e fase
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpWNWZhz001-ow02

3.3 Regionaal beleid

3.3.1 Regionaal Mobiliteitsplan Twente

In het in 2007 vastgestelde Regionaal Mobiliteitsplan Twente 2007-2011 is de ambitie geformuleerd dat het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Om hieraan bij te dragen wil Twente een hoogwaardig fietsnetwerk realiseren. In Twente neemt het fietsgebruik namelijk geleidelijk af. De Regio wil deze daling afremmen en zelfs weer laten stijgen. Om het fietsen aantrekkelijk te laten blijven moeten de missende schakels of schakels van onvoldoende kwaliteit in het fietsnetwerk worden aangepakt. Daarnaast wil de Regio inzetten op een fietssnelweg van Nijverdal naar Gronau, welke loopt via de kernen van de netwerksteden.

3.3.2 Masterplan Fietssnelweg F35

In het in 2007 vastgesteld Regionaal Mobiliteitsplan Twente 2007-2011 is de ambitie geformuleerd dat het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Om hieraan bij te dragen wil Twente een hoogwaardig fietsnetwerk realiseren. Het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente bestaat uit een netwerk van regionale routes. De centrale 'drager' van het Fietsnetwerk is de fietssnelweg F35, een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar Enschede, via Wierden, Almelo, Borne en Hengelo. Er zijn zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. De fietssnelweg kan worden doorgetrokken naar Gronau en vanaf daar aansluiten op de Duitse (recreatieve) fietsroutes.

Er is een Masterplan fietssnelweg F35 ontwikkeld, dat door het bestuur van de Regio Twente is vastgesteld. In het Masterplan zijn de uitgangspunten en doelen van de F35 vastgelegd, is een tracé gekozen en is een voorontwerp-tracé vastgelegd.

De hoofdroute van de F35 verbindt de binnensteden (met talrijke bestemmingen) met elkaar via de kortste route voor de fiets, langs het spoor. Daarnaast wordt een aantal nieuwbouwgebieden optimaal ontsloten voor de fiets.

De F35 is multifunctioneel en dient meerdere doelen:

  • verminderen van congestie op autoroutes naar de binnensteden, stations, kantoren en evenementenlocaties;
  • een goed alternatief voor het steeds drukkere autoverkeer (mobiliteitsfunctie);
  • steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve functie);
  • een vlotte verbinding naar de centrumgebieden waar de meeste mensen werken en wonen en waar de meeste openbare voorzieningen zijn (economische functie);
  • een vlotte verbinding tussen steden, stadsdelen, dorpen en nieuwbouw: tussen alle mogelijke bevolkingsgroepen in de Twentse samenleving (sociale functie);
  • bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2) en geluid (milieufunctie);
  • stimuleren van beweging per fiets en andere mensaangedreven vervoermiddelen (gezondheidsfunctie);
  • verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie);
  • een zichtbaar project, waar Twente mee op de kaart wordt gezet (PR-functie).
3.3.3 Netwerkstad

De steden Hengelo, Enschede, Almelo en Borne, de Regio Twente en de provincie Overijssel zijn de partners van het stedelijk netwerk. Zij hebben voor het stedelijk netwerk Twente een plan van aanpak opgesteld en een gezamenlijke bestuursopdracht geformuleerd met de volgende inhoudelijke doelstellingen:

  • verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en centrumontwikkeling van de grote steden;
  • grensoverschrijdende samenwerking met Gronau, Munster en Osnabrück;
  • economische ontwikkeling rond de universiteit;
  • (multimodale) bedrijventerreinontwikkeling;
  • hoogwaardig openbaar vervoer binnen de ‘bandstad’;
  • de realisering van een regionale blauw-groene parkstructuur.

De aanpak voorziet ook in het gezamenlijk opstellen van inhoudelijke producten, zoals een gezamenlijke, samenhangende strategische visie met deelvisies op sociaal, fysiek, economisch en ruimtelijk gebied en met concrete projecten voor de realisering van die visies. Een van die concrete projecten is de fietssnelweg.

Het Masterplan F35 is als besluit door het dagelijks bestuur van de regio Twente vastgesteld en heeft besloten subsidie te geven. Daarmee wordt bevestigd dat de fietssnelweg een breed gedragen regionaal belang heeft.

3.3.4 Waterbeheerplan 2010 - 2015

Het waterschap Regge en Dinkel heeft het waterbeleid uitgewerkt in het waterbeheerplan. Daarnaast zijn de nota's 'aankoppelen / niet afkoppelen' en 'actualisatie rioleringsbeleid' opgesteld, die richtlijnen geven voor de omgang met water in bebouwd gebied.

Uitgangspunten van deze nota's zijn:

  • het hemelwater wordt zo min mogelijk verontreinigd en komt ten goede aan het lokale oppervlakte- of grondwatersysteem;
  • er moet naar gestreefd worden om zo weinig mogelijk, licht verontreinigd regenwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie af te voeren;
  • gedoseerd afvoeren op oppervlaktewater;
  • geen toename van de piekafvoer in de bekensystemen als gevolg van (her)inrichting;
  • bij aanleg van nieuwe verharding ruimte realiseren voor 40 mm berging van hemelwater.

Diverse aspecten van het waterbeleid zijn verder uitgediept in afzonderlijke beleidsnota's. Voor het ruimtelijk relevante aandachtsgebied vasthouden en bergen van water is de “Beleidsnota Retentie” opgesteld. De uitgangspunten en wensen voor de inrichting en het beheer van beken en overige waterlopen zijn verwoord in de “Stroomgebied Actie Plannen (STAP)”. Daarnaast is de Keur van het waterschap Regge en Dinkel een belangrijk kaderstellend instrument, waarmee in ruimtelijke plannen rekening moet worden gehouden.

3.3.5 3.3.5 Conclusie

De fietssnelweg en aanleg van de riolering voldoen aan het regionale beleid. De plannen dragen bij aan de realisatie van ambities en doelen die in het beleid opgenomen zijn ten aanzien van mobiliteit en water.