direct naar inhoud van 5.9 Externe veiligheid (inrichtingen en vervoer gevaarlijke stoffen)
Plan: Woongebied Borne Midden
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpWBM2012-vo01

5.9 Externe veiligheid (inrichtingen en vervoer gevaarlijke stoffen)

5.9.1 Beleidskader

Bij ruimtelijke projecten dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken:

  • bedrijven waar opslag, gebruik en / of productie van gevaarlijke stoffen plaatsvindt;
  • vervoer van gevaarlijke stoffen over wegen, spoor, water of leidingen.

In het externe veiligheidsbeleid wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR).

  • Het PR is de kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen, indien hij onafgebroken en onbeschermd op die plaats zou verblijven. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting of langs een vervoersas.
  • Het GR drukt de kans per jaar uit dat een groep mensen van minimaal een bepaalde omvang overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen.

Het bestemmingsplan is getoetst aan de wet- en regelgeving op het gebied van externe veiligheid en de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Bij de toetsing zijn ondermeer de volgende documenten betrokken:

  • 1. Het 'Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen' (BEVI) en de 'Regeling Externe Veiligheid Inrichtingen' (REVI) voor bedrijven die gevaarlijke stoffen op-, overslaan en/of be-/verwerken, gewijzigd in 2009;
  • 2. Het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb);
  • 3. De 'circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen' (cRNVGS) voor transportroutes van gevaarlijke stoffen over de weg, water en het spoor, gewijzigd en verlengd in 2008;
  • 4. Het 'Besluit Risico's Zware Ongevallen 1999' (BRZO).
5.9.2 Situatie plangebied
5.9.2.1 Besluit externe veiligheid inrichtingen

Op het adres Bekenhorst 35 is een LPG-tankstation gesitueerd. Een LPG-tankstation is een inrichting waarop het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) van toepassing is. De doorzet van het tankstation is begrensd tot 1000 m3 per jaar. Conform de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) ligt hierbij de 10-6-contour voor het PR op een afstand van 45 meter vanaf het vulpunt, zie afbeelding 5.2. Binnen deze afstand zijn geen kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten toegestaan. Er zijn binnen deze contour geen gevoelige bestemmingen gelegen. Verder geldt dat er geen overschrijding plaats vindt van de oriënterende waarde van het groepsrisico, waardoor de situatie bestuurlijk aanvaardbaar kan worden beschouwd. Door de brandweer is een rampenbestrijdingsplan opgesteld voor deze inrichting. Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt voldaan aan de geldende norm. Er vinden bovendien geen nieuwe ontwikkelingen plaats binnen het invloedsgebied van dit LPG-tankstation.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpWBM2012-vo01_0009.jpg"

Figuur 5.2) Uitsnede risicokaart

Verantwoording

Bestrijdbaarheid

De bron (het LPG-tankstation) en de belaste omgeving (invloedsgebied) zijn vanaf de Bekenhorst, Von Bönninghausenstraat goed bereikbaar voor hulpverleningsdiensten. Er is een rampenbestrijdingsplan voor deze inrichting aanwezig. Ten aanzien van de bereikbaarheid zijn geen aanvullende maatregelen nodig.

Zelfredzaamheid

In het invloedsgebied bevindt zich het Trivium, een zorginrichting met personen met een lage zelfredzaamheid. Er zijn goede ontvluchtingswegen aanwezig. Hier is in het rampenbestrijdingsplan rekening mee gehouden.

Bluswatervoorzieningen

In de directe nabijheid van de risicobron in het plangebied dienen voldoende effectieve bluswatervoorzieningen aanwezig te zijn.

Nabij het LPG tankstation is een brandkraan aanwezig. Ook aan de Von Bönninghausenstraat en bij het Trivium zijn brandkranen aanwezig.

Een primaire bluswatervoorziening is een bluswatervoorziening die na aansluiting direct en onafgebroken voldoende water uit de bluswatervoorziening kan leveren. De benodigde bluswatercapaciteit van de primaire bluswatervoorziening zal minimaal 30m3 /h conform de door de brandweer gestelde voorwaarden. De Stroomesch vijver voldoet aan de normen. Echter, een goede opstelplaats voor brandweerauto ontbreekt.

Waarschuwingsinstallatie

Het plangebied ligt binnen het dekkingsgebied van een waarschuwing- en alarmeringsinstallatie. Dit kan worden gebruikt om de bevolking te waarschuwen.

Advies brandweer

De brandweer wordt in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over de bovenstaande tekst over het groepsrisico.

5.9.2.2 Buisleidingen

In het plangebied is een hoge druk aardgasleiding aanwezig. De 6" Inch leiding met een werkdruk van 40 bar is voor dit bestemmingsplan maatgevend. Deze leiding kent, overeenkomstig het Bevb, een inventarisatieafstand (IA) van 70 meter, dit aan weerszijden van de leiding. De ligging hiervan is weergegeven in afbeelding 5.2. Deze is leiding is opgenomen op de planverbeelding. De plaatsgebonden risico contour bedraagt bij deze leiding 4 meter aan weerszijden. Op basis van eerdere studies blijkt dat deze leidingen geen knelpunten veroorzaken op het PR en GR.

De ontwikkelingen die middels dit plan worden mogelijk gemaakt liggen ver buiten de inventarisatieafstand van 70 meter. Binnen het deel van het plangebied dat wel binnen de IA is gelegen worden middels deze bestemmingsplanprocedure geen bebouwingsmogelijkheden mogelijk gemaakt. Het Bevb vormt dan ook geen belemmering voor dit bestemmingsplan.

5.9.2.3 Vervoer gevaarlijke stoffen

Modaliteit weg

Door de gemeenteraad is op 21 september 2006 een routering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Hiervoor is de A1/A35 aangewezen, dit houdt in dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over deze route moet plaats vinden. Op overige wegen is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen een ontheffing nodig (bijvoorbeeld ten behoeve van bevoorrading LPG, vuurwerk, etc.). In de externe veiligheidsvisie van de gemeente Borne is aangegeven dat er nergens een knelpunt optreedt ten aanzien van PR en GR.

Modaliteit spoor

Uit de externe veiligheidsvisie gemeente Borne blijkt dat er geen PR-contour langs het spoor aanwezig is en dat ten aanzien van het GR geen belemmeringen aanwezig zijn in de huidige situatie.

Door de herontwikkeling van de locatie Casimir wordt geen vergroting van het GR verwacht. De locatie, waar voorheen een school was gevestigd, wordt herontwikkeld voor grondgebonden woningbouw. De personendichtheid in dit gebied wordt kleiner, waardoor er geen sprake is van een toename van het GR in het invloedsgebied.