direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegplan Kom Borne
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpVEEGPLAN2014-ow01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Voorliggend bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de gemeente Borne. Het bestemmingsplan dient met name ter verbetering en actualisatie van vigerende ruimtelijke plannen binnen de gemeente, maar maakt ook kleinschalige -reeds vergunde- ontwikkelingen mogelijk. Het doel van voorliggend bestemmingsplan is de bestemmingsregelingen voor een aantal locaties (zie Hoofdstuk 2) aan te passen aan de gewenste situatie.

Met het nieuwe bestemmingsplan ontstaat de situatie, dat het bestemmingsplan een actueel en correct beeld geeft van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied bestaat uit 42 op zichzelf staande locaties. In figuur 1.1 is een overzicht van de locaties weergegeven (zie ook Bijlage 1 voor kaart met groter detailniveau).

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpVEEGPLAN2014-ow01_0001.png"

figuur 1.1 de locaties die het plangebied vormen

Het gaat om de volgende adressen of locaties:

  • 1. De Bleek 19, restaurant De Eetkamer;
  • 2. Stationsstraat 70;
  • 3. Valkenhof 20 en 24, Oude Almeloseweg 80;
  • 4. Hof van Knuif/Nieuwe Kerkstraat 21d t/m 27;
  • 5. De risicocontour van het LPG-vulpunt aan de Bekenhorst;
  • 6. De ovonde in de Parallelweg;
  • 7. Prins Bernhardlaan 148, café Platenkamp;
  • 8. Twickelerblokweg 11 b-c;
  • 9. Diverse locaties aan het Clematishof;
  • 10. Weideweg 1;
  • 11. Dorsvloer 2;
  • 12. Satinetstraat 11;
  • 13. Hofstraat 1, 3 en 5;
  • 14. De gronden ten westen van het station en ten westen van de spoorlijn Almelo-Hengelo;
  • 15. Zuid Esch 5 en 7;
  • 16. Kerkedennen 53;
  • 17. Koolzaad 8 t/m 22;
  • 18. Weerlosestraat, ter plaatse van huisnummers 32 t/m 38;
  • 19. Oude Hengeloseweg 36, Plus supermarkt;
  • 20. Beerninksweg 25;
  • 21. Twickelerblokweg 18a;
  • 22. Bornerbroeksestraat 89, 't Pannekoekhuis Borne;
  • 23. Diverse benzinestations in Borne;
  • 24. Bedrijfswoningen Ambachtstraat 10 en Gildestraat 25/25a;
  • 25. Parallelweg 1-9;
  • 26. Oonksweg 40 en 42;
  • 27. Bospoort 5;
  • 28. Tichelweg 18-20 (29);
  • 29. Anemoon 11;
  • 30. Baardgras 2;
  • 31. Beerninksweg 95;
  • 32. Boekweit 30;
  • 33. Grotestraat 51;
  • 34. Letterveldweg 119;
  • 35. Pietmanskolkstraat 10;
  • 36. Reukgras 9/Lidwinaweg;
  • 37. Van Ghentstraat 23;
  • 38. Zuid Esch 5;
  • 39. Dorsetplein 4;
  • 40. Twickelerblokweg 18;
  • 41. Van Bemmelstraat.

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

Voor de locaties vigeren diverse bestemmingsplannen. In onderstaande tabel is voor elke locatie zichtbaar welk bestemmingsplan geldt.

Nummer   Locatie   Bestemmingsplan   Vastgesteld op  
1   De Bleek 19   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
2   Stationsstraat 70   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
3   Valkenhof 20 en 24, Oude Almeloseweg 80   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
4   Hof van Knuif/Nieuwe Kerkstraat 21d t/m 27   Borne Centrum   16 april 2013  
5   LPG-vulpunt Berkenhorst   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
6   Ovonde Parallelweg   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
7   Prins Bernhardlaan 148   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
8   Twickelerblokweg 11 b-c   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
9   Diverse locaties Clematishof   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
10   Weideweg 1   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
11   Dorsvloer 2   Stroom Esch   25 juni 2013  
12   Satinetstraat 11   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
13   Hofstraat 1, 3 en 5   Wensink Noord   30 oktober 2003  
14   Gronden ten westen van het station en de spoorlijn   resp. Letterveld II-Refined en Veldkamp-Tichelkamp   25 mei 1978 en 6 februari 2007  
15   Zuid Esch 5 en 7   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
16   Kerkedennen 53   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
17   Koolzaad 8 t/m 22   Stroom Esch   25 juni 2013  
18   Weerlosestraat   Stroom Esch   25 juni 2013  
19   Oude Hengeloseweg 36   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
20   Beerninksweg 25   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
21   Twickelerblokweg 18a   Zuidelijke Randweg   26 april 2014  
22   Bornebroeksestraat 89, 't Pannekoekhuis Borne   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
23   Diverse benzinestations in Borne   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
24   Bedrijfswoningen Ambachtstraat 10 en Gildestraat 25/25a   Molenkamp   11 november 2008  
25   Parallelweg 1-9   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
26   Oonksweg 40 en 42   Molenkamp   11 november 2008  
27   Bospoort 5   Zuidelijke Randweg   26 april 2014  
28   Tichelweg 18-20   Tichelkamp III bouwplan Vorgers   27 april 1978  
29   Anemoon 11   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
30   Baardgras 2   Stroom Esch   25 juni 2013  
31   Beerninksweg 95   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
32   Boekweit 30   Stroom Esch   25 juni 2013  
33   Grotestraat 51   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
34   Letterveldweg 119   Woongebied Borne West   25 juni 2013  
35   Pietmanskolkstraat 10   Oud Borne 2012   27 juni 2013  
36   Reukgras 9 / Lidwinaweg   Stroom Esch   25 juni 2013  
37   Van Ghentstraat 23   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  
38   Zuid Esch 5   Resp. Oud Borne 2012 en Woongebied Borne Midden   27 juni 2013 en 25 juni 2013  
39   Dorsetplein 4   Centrum   16 april 2013  
40   Scoutinggebouw Twickelerblokweg 18   Zuidelijke Randweg   26 juni 2014  
41   Van Bemmelstraat   Woongebied Borne Midden   25 juni 2013  

1.4 Leeswijzer

In deze toelichting worden, na dit inleidende hoofdstuk, in hoofdstuk 2 de aanpassingen beschreven, waarbij de inhoud en juridische vertaling per plangebied uiteen wordt gezet. Hoofdstuk 3 bevat het beleidskader en in hoofdstuk 4 worden de milieuaspecten bij het plan toegelicht. Tot slot wordt in hoofdstuk 5 de uitvoerbaarheid van het plan uitgewerkt.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen

In dit hoofdstuk wordt per locatie de inhoud van de aanpassing beschreven. Vervolgens is beschreven wat de reden van de aanpassing is. Een aantal van de onderstaande aanpassingen zijn het gevolg van het project 'snippergroen'. Dit betreft gronden die aan bewoners verkocht zijn en voorheen een groen- of verkeersbestemming hadden. In Hoofdstuk 3 is een toelichting op het project 'snippergoen' opgenomen.

Nummer   Locatie   Aanpassing   Motivatie  
1   De Bleek 19   De aanduiding 'horeca tot en met categorie 1b' is opgenomen op het perceel.   De aanduiding is aangebracht omdat er in de feitelijke (en vergunde) situatie een restaurant aanwezig is. Zonder aanduiding is alleen horeca tot en met categorie 1a toegestaan.  
2   Stationsstraat 70   De aanduiding 'horeca tot en met categorie 1c' is opgenomen op het perceel.   De aanduiding is aangebracht omdat deze functie in het voorheen vigerende bestemmingsplan ter plaatse toegestaan was en het de feitelijk aanwezige functie was.  
3   Valkenhof 20 en 24, Oude Almeloseweg 80   De woonbestemming is uitgebreid aan de achterzijde van de genoemde percelen.   De betreffende gronden zijn verkocht aan de bewoners en zijn in de feitelijke situatie in gebruik als achtertuin.  
4   Hof van Knuif/Nieuwe Kerkstraat 21d t/m27   De functieaanduidingen 'dienstverlening' en 'kantoor' zijn opgenomen ter plaatse van de achterzijde van de bebouwing.   De functies 'kantoor' en 'dienstverlening' waren in het voorheen vigerende bestemmingsplan toegestaan ter plaatse.  
5   LPG-vulpunt Berkenhorst   De gebiedsaanduiding 'veiligheidszone - lpg' is opgenomen.   De gebiedsaanduiding is niet correct opgenomen in het vigerende plan.  
6   Ovonde Parallelweg   De bestemming 'Groen' is gewijzigd in de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'.   De gronden zijn in de feitelijke situatie in gebruik ten behoeve van verkeer.  
7   Prins Bernhardlaan 148   De aanduiding 'horeca tot en met categorie 2' is opgenomen op het perceel.   Het vigerende bestemmingsplan is niet in overeenstemming met de feitelijke (vergunde) situatie.  
8   Twickelerblokweg 11 b-c   Er is een bouwvlak opgenomen ter plaatse van de bestaande bebouwing.   In het vigerende bestemmingsplan ligt het bouwvlak op de verkeerde locatie.  
9   Diverse locaties Clematishof   Op een aantal locaties is de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied gewijzigd in de bestemming 'Wonen' of 'Tuin'.   De gronden zijn verkocht aan de bewoners en in de feitelijke situatie in gebruik als (achter)tuin.  
10   Weideweg 1   Het bouwvlak is voorzien van de maatvoeringsaanduiding 'maximum bouwhoogte' (7 meter). De maatvoeringsaanduiding 'maximum bouwhoogte' (6 meter)' uit het vigerende plan is verwijderd.   Het gebouw heeft in de feitelijke situatie een bouwhoogte van 7 m.  
11   Dorsvloer 2   De tuinbestemming van het zij-erf is gewijzigd in de bestemming 'Wonen'.   In het voorheen vigerende bestemmingsplan waren de gronden bestemd als 'Wonen'. De gronden zijn in de feitelijke situatie ook als zodanig in gebruik.  
12   Satinetstraat 11   Aan de achterzijde van het perceel is de woonbestemming uitgebreid.   De gronden zijn verkocht aan de eigenaar en zijn in de feitelijke situatie in gebruik als tuin.  
13   Hofstraat 1, 3 en 5   Het perceel is bestemd als Gemengd - 1 met de aanduiding 'detailhandel', conform het vigerende bestemmingsplan.   Het perceel is niet opgenomen in het ter plaatse geldende bestemmingsplan.  
14   Gronden ten westen van het station en de spoorlijn   De gronden ten zuiden van het station zijn conform vigerende bestemmingplannen bestemd als 'Groen'. De gronden direct ten westen van het station zijn bestemd als 'Verkeer - Railverkeer'.









 
Ter plaatse van de gronden ten westen van het station is sprake van een overlap tussen de vigerende bestemmingsplannen 'Woongebied Borne Midden' en 'Woongebied Borne West'. Hier gelden dus beide plannen (en twee bestemmingen). Deze gronden hebben de bestemming 'Verkeer - Railverkeer' gekregen, conform het feitelijke gebruik.

Ten zuiden van deze gronden ligt een zogenaamde 'witte vlek', waar geen sprake is van een geldend bestemmingsplan. Door het opnemen van de twee bestemmingsvlakken is er op beide locaties sprake van een geldend planologisch regime.  
15   Zuid Esch 5 en 7   De gronden zijn conform de feitelijke situatie bestemd als 'Wonen', 'Groen', 'Tuin' en 'Verkeer - Verblijfsgebied'.   Ter plaatse van de gronden is sprake van een zogenaamde 'witte vlek'. Door het opnemen van de drie bestemmingsvlakken is er op de locatie sprake van een geldend planologisch regime.  
16   Kerkedennen 53   Het bouwvlak op het achtererf is verwijderd.   In het vorige vigerende plan was ter plaatse geen bouwvlak opgenomen. Bebouwing op deze locatie is bovendien niet wenselijk.  
17   Koolzaad 8 t/m 22   Het bouwvlak is aan de achterzijde ca. 3 m dieper gemaakt, zodat deze een diepte heeft van 15 m.   In het vorige vigerende plan was het betreffende bouwvlak 15 m diep.  
18   Weerlosestraat, ter plaatse van huisnummers 32 t/m 38   De bestemming Verkeer - Verblijfsgebied is ter plaatse van de genoemde adressen met 2 meter verruimd in verband met de geplande bochtverbreding.   Vanwege verkeersproblemen is hier een bochtverbreding gepland. Hiervoor is het noodzakelijk dat de verkeersbestemming uitgebreid wordt.  
19   Oude Hengeloseweg 36   Ter plaatse van de bestaande supermarkt is een ruimer bouwvlak opgenomen.   De supermarkt is in het vigerende bestemmingsplan bestemd conform het voorheen geldende planologische regime. Voor de locatie is echter een artikel 19-procedure doorlopen voor de verbouw van de supermarkt. In voorliggend bestemmingsplan is de locatie bestemd conform de doorlopen procedure.  
20   Beerninksweg 25   De bouwaanduiding 'vrijstaand' is gewijzigd in 'twee-aaneen'.   De bouwaanduiding is opgenomen omdat er in de feitelijke situatie twee woningen vergund zijn.  
21   Twickelerblokweg 18a   Het aanduidingsvlak 'specifieke vorm van recreatie - bloemenvereniging' is vergroot in oostelijke en noordoostelijke richting.   De ter plaatse aanwezige bloemenvereniging zal op termijn verplaatst worden naar één van de omliggende percelen.  
22   Bornebroeksestraat 89, 't Pannekoekhuis Borne   Het bouwblok is vergroot en de horecacategorie is aangepast aan categorie 1c.   Bouwblok komt niet overeen met de verleende kruimelvrijstelling ex artikel 19 lid 3 WRO en de horecacategorie moet worden aangepast.  
23   Diverse benzinestations in Borne   Bij het benzinestation aan de Grotestraat 12 moet de shop nog worden bestemd. Bij het benzinestation aan de Europastraat 28 en Bekenhost 37 moeten de shop en de autowasstraat nog worden bestemd. En aan de Bekenhorst 37 moet ook de aanduiding LPG worden toegevoegd.   De feitelijke situatie komt niet overeen met de vorige vigerende bestemmingsplannen.  
24   Bedrijfswoningen Ambachtstraat 10 en Gildestraat 25/25a   De bedrijfswoningen aan de Ambachtstraat 10 en Gildestraat 25/25a krijgen de aanduiding bedrijfswoning.   In het vorige vigerende plan zijn de vergunde bedrijfswoningen niet bestemd.  
25   Parallelweg 1-9   De aanduiding 'maatschappelijk' is opgenomen gemaakt op de begane grond van het perceel.   Aan Avelijn is een kruimelvrijstelling ex artikel 19 lid 3 WRO verleend, zodat aan de volledige begane grond van het hoofdgebouw de aanduiding 'maatschappelijk' is toegevoegd, met dien verstande dat een geluidsgevoelige functie niet is toegestaan.  
26   Oonksweg 40/42   Het perceel aan de Oonksweg 40 heeft een bedrijfsbestemming gekregen, de burgerwoning aan de Oonksweg 42 een woonbestemming.   Ter plaatse van beide adressen is sprake van een zogenaamde 'witte vlek'.

 
27   Bospoort 5   de aanduiding specifieke vorm van verkeer - landschappelijke inpassing 1 (sv-li1) wordt gewijzigd in specifieke vorm van verkeer - landschappelijke inpassing (sv-li).   Op grond van het vigerende bestemmingsplan dient er op grond van een voorwaardelijke verplichting in de bestemming  Verkeer een groenwal te worden aangelegd. Op een deel van de grond waar deze voorwaardelijke verplichting is opgenomen is bos aanwezig. Om aan de voorwaardelijke verplichting te kunnen voldoen is verwijdering van het bos noodzakelijk. Dat is nooit de bedoeling geweest. Deze voorwaardelijke verplichting kan voor dat deel worden verwijderd zodat het bestaande bos in stand gelaten kan worden. Het bestaande bos kan voor dat deel de afschermende groenfunctie vervullen.  
28   Tichelweg 18-20   Het perceel krijgt de bestemming Bedrijf met de aanduiding 'opslag'. Ter plaatse is uitsluitend een opslagbedrijf met SBI-code 52109 toegestaan.   In het bestemmingsplan Borne West zou het perceel Tichelweg 18-20 worden ingevuld als woningbouwlocatie. Dit plan heeft vooralsnog geen doorgang gevonden, omdat de economische uitvoerbaarheid van dit plan niet verzekerd is. Het perceel heeft de bestemming kraanbedrijf. Gelet op de omliggende woonfuncties is het gebruik als kraanbedrijf niet meer mogelijk. Aangezien het perceel feitelijk gebruikt wordt als opslag, wordt het perceel Tichelweg 18-20 conform het huidige gebruik bestemd.  
29   Anemoon 11   Het verkeer-verblijfsgebied krijgt de bestemmingen Tuin, en Wonen en Waarde-Archeologie 2   In het kader van het project 'Snippergroen' zijn er twee percelen (kadastraal
nr. 88939 en 929) 25 juni 2013 verkocht aan de eigenaar van Anemoon 11.  
30   Baardgras 2   Het verkeer-verblijfsgebied krijgt de bestemmingen Tuin, en Wonen en Waarde-Archeologie   In het kader van het project 'Snippergroen' is een strook van 36 m² aangrenzend aan Baardgras 2 aan de eigenaar van Baardgras 2 verkocht.  
31   Beerninksweg 95   De groenbestemming krijgt de bestemmingen Wonen, Tuin en Waarde Archeologie 2   In het kader van het project 'Snippergroen' is een aangrenzende groenstrook verkocht aan de eigenaar van Beerninksweg 95.  
32   Boekweit 30   Het verkeer-verblijfsgebied krijgt de bestemming en Tuin en Wonen   In het kader van het project 'Snippergroen' is een aangrenzende groenstrook verkocht aan de eigenaar van Boekweit 30.  
33   Grotestraat 51   Het driehoekje dat bestemd is als Verkeer krijgt de bestemmingen Tuin en Waarde-Arechologie 2   In het kader van het project 'Snippergroen' is het perceel grenzend aan de Grotestraat 51 verkocht aan de eigenaar van Grotestraat 51.  
34   Letterveldweg 119   De groenbestemming en het verkeer-verblijfsgebied kijgt de bestemming enTuin en Wonen.   In het kader van hetproject 'Snippergroen' zijn de groen en verkeer-verblijfstroken rondom Letterveldweg 119 verkocht aan de eigenaar van Letterveldweg 119.  
35   Pietmanskolkstraat 10   Het verkeer-verblijfsgebied krijgt de bestemmingen Wonen, Waarde Archeologie 4 en Waarde- beschermd dorpsgezicht   In het kader van het project 'Snippergroen' is het verkeer-verblijfsgebied bij Pietmanskolkstraat 10 verkocht aan de eigenaar van Pietmankolkstraat 10.  
36   Reukgras 9 / Lidwinaweg   Het verkeer-verblijfsgebied krijgt de bestemming Tuin.   In het kader van project 'Snippergroen' heeft de eigenaar van Reukgras 9 het perceel met het kadastrale nr. 3082 in eigendom gekregen.  
37   Van Ghentstraat 23   De groenbestemming krijgt de bestemmingen Tuin, Wonen en Waarde-Archeologie 3   In het kader van het project 'Snippergroen' is een groenstrook bij Van Ghentstraat 23 verkocht aan de eigenaar van Van Ghentstraat 23.  
38   Zuid Esch 5   De groenbestemming krijgt de bestemming Tuin en de tuinbestemming krijgt de bestemming Wonen   In het kader van het project 'Snippergroen' is een groenstrook bij Zuid Esch 5 verkocht aan de eigenaar van Zuid Esch 5.  
39   Dorsetplein 4   Het bouwvlak is aan de voorzijde uitgebreid zodat de diepte van de aanduidingen ten behoeve van het overdekt terras exact 4,5 m bedraagt,.   Door de aanpassing is de situatie in lijn met het gemeentelijk beleid ten aanzien van overdekte terrassen.  
40   Scoutinggebouw Twickelerblokweg 18   De bestemming Maatschappelijk en het bouwvlak zijn uitgebreid in westelijke richting (totale diepte bestemmingsvlak is nu 30 m)   Het scouting gebouw is uitgebreid. De uitbreiding past niet binnen het vigerende bouwvlak.  
41   Van Bemmelstraat   Binnen de bestemming 'Wonen' aan de achterzijde van de woningen aan de Van Bemmelstraat, Wensinkstraat en Gunningstraat is de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - ondergronds waterbassin' opgenomen. Tevens is tussen de Van Bemmelstraat 38 en 40 een verkeersbestemming van 4,5 m opgenomen ten behoeve van het voetpad daar.   Ter plaatse wordt een ondergronds waterbassin aangelegd, welke niet binnen de vigerende regels past. De te realiseren uitweg past vanwege de breedte van 4,5 m niet binnen de woonbestemming.  

 

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Een bestemmingsplan mag niet in strijd zijn met de beleidskaders op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Op nationaal niveau zijn de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) relevant, en op provinciaal niveau de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening van de provincie Overijssel.

De zaken die in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt worden, vallen op te delen in vier categorieën:

  • het herstellen van kleinschalige omissies in de vigerende plannen;
  • het bestemmen van de vergunde en feitelijke situatie;
  • het mogelijk maken van drie kleinschalige, ondergeschikte ontwikkelingen;
  • het bestemmen van een aantal gronden die aan particulieren verkocht zijn in het kader van het project 'Snippergroen'.

Ten aanzien van de eerste twee categorieën kan gesteld worden dat gelet op de aard, de inhoud en de schaal van de wijzigingen, het provinciaal beleid en Rijksbeleid geen rol speelt. Bovendien gaat het om het positief bestemmen van reeds legaal aanwezige functies of bouwwerken. De locaties van dit plangebied liggen niet op gronden gelegen waarvoor specifieke eisen uit geldende beleidstukken op Rijks- en provinciaal niveau voortvloeien. Dit plan is dan ook in overeenstemming met dit beleid.

Ontwikkelingen

Ten aanzien van de drie kleinschalige, ondergeschikte ontwikkelingen het volgende. De drie ontwikkelingen betreffen:

  • 1. de uitbreiding van het scoutinggebouw aan de Twickelerblokweg 18 (aanpassing 41);
  • 2. het mogelijk maken van een ondergronds waterbassin aan de Van Bemmelstraat (aanpassing 42);
  • 3. de wijziging van de vigerende bestemming 'kraanwagenbedrijf' ter plaatse van de Tichelweg 18-20 in de bestemming 'Bedrijf', uitsluitend ten behoeve van opslag (aanpassing 28);

Bovengenoemde ontwikkelingen hebben vanwege hun kleinschaligheid geen raakvlakken met het Rijksbeleid. Omdat het geen zaken betreft waarbij een regionale afstemming van toepassing is, is het doorlopen van de Ladder voor duurzame verstedelijking uit het Bro ook niet van toepassing.

Het provinciaal beleid is opgenomen in de Provinciale Omgevingsvisie en de Pronvinciale Omgevingsverordening. Hier onder worden de ontwikkelingen puntsgewijs getoetst aan dit beleid.

  • 1. Het uit te breiden scoutinggebouw is aangewezen als 'bos en natuurgebieden buiten de EHS'. Volgens de regels uit de verordening mogen hier geen ontwikkelingen plaatsvinden waardoor de aanwezige landschaps- en natuurwaarden worden aangetast. De uitbreiding vind echter grotendeels plaats op gronden die reeds verhard zijn, dus hiervan is geen sprake. Het betreft slechts enkele vierkante meters onverharde grond, die in de huidige situatie al in gebruik zijn ten behoeve van de scouting. Verder is de locatie aangewezen als 'Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving'. Nieuwvestiging van functies en grootschalige uitbreidingen van bestaande functies zijn uitsluitend toegestaan indien hier sociaaleconomische en/of maatschappelijke redenen voor zijn en er is aangetoond dat het verlies aan ecologisch en/of landschappelijk waarden in voldoende mate wordt gecompenseerd door investeringen ter versterking van ruimtelijke kwaliteit in de omgeving. Ook ten aanzien van deze bepaling geldt dat de uitbreiding voor het overgrote deel op reeds verharde gronden plaatsvindt. Verder kan gesteld worden dat het om een ondergeschikte uitbreiding gaat, in plaats van een grootschalige uitbreiding. Compensatie is dan ook niet aan de orde;
  • 2. De Provinciale Omgevingsvisie en Omgevingsverordening bevatten geen beperkend of relevant beleid ten aanzien van het te realiseren ondergrondse waterbassin aan de Van Bemmelstraat. Wel kan gesteld worden dat het waterbassin bijdraagt aan een betrouwbaar drinkwatersysteem. Ook deze locatie is aangewezen als 'bos en natuurgebieden buiten de EHS'. In de huidige situatie is de locatie begrast. Dit blijft in de toekomstige situatie ook zo aangezien het een ondergrondse ontwikkeling betreft;
  • 3. Aan de Tichelweg 18-20 wordt de bestemming 'kraanwagenbedrijf' gewijzigd in een bedrijfsbestemming waarbinnen uitsluitend verhuur van opslagruimte is toegestaan. Ter plaatse geldt geen specifiek beleid ten aanzien van deze ontwikkeling. Wel is ook deze locatie aanegwezen als 'bos en natuurgebieden buiten de EHS'. In huidige situatie zijn de gronden bebouwd en verhard. De ruimtelijke situatie zal niet veranderen. Er is dus geen sprake van aantasting van landschaps- en natuurwaarden.

Resumerend kan gesteld worden dat er geen strijdigheid is met het nationaal en provinciaal beleid. Ten aanzien van het gemeentelijk beleid kan gesteld worden dat dit plan juist tot doel heeft een aantal situaties conform de feitelijke en vergunde situatie te bestemmen, een aantal omissies te corrigeren en de hierboven door de gemeente geaccordeerde ontwikkelingen mogelijk te maken. Dit impliceert dat de zaken in dit plan niet in strijd zijn met het gemeentelijke beleid. De aanpassingen in het kader van het project 'Snippergroen' hebben als doel het gemeentelijke beleid ten aanzien van dit onderwerp verwezenlijken. Zie hiervoor de onderstaande passage. Voor het overige gemeentelijke beleid volstaat een verwijzing naar de vigerende plannen.

Project Snippergroen

De beleidsnota Snippergroen is opgesteld in 2013. De nota is opgesteld omdat geconstateerd werd dat er binnen de gemeente steeds meer gemeentelijke gronden door derden werden gebruikt, bijvoorbeeld als tuin. In 2012 heeft er een inventarisatie plaatsgevonden om inzicht te verkrijgen in deze problematiek, hieruit is gebleken dat er op dat moment ca. 2,5 ha gemeentegrond in gebruik was door bewoners, zonder dat daarover een overeenkomst is gesloten met de gemeente. In totaal ging het om 757 adressen met een gemiddelde oppervlakte van 33 m². In bepaalde gevallen gaat het om situaties die al langere tijd bestaan, zodat er onduidelijkheid bestaat over het eigendom van de gronden.

Het doel van de nota is de onduidelijkheid over de eigendomssituaties wegnemen en gelijke behandeling voor alle inwoners van Borne garanderen. Het beleidsdocument beschrijft de uitgangspunten voor de uitgifte, de toets- en besluitcriteria, verkoop- en huurvoorwaarden en de handhavingsprocedure. De uitgangspunten van het beleid betreffen legalisatie door verkoop, in bepaalde situaties legalisatie door verhuur en terugvorderen van gronden indien legalisatie niet mogelijk is of als een inwoner niet wil meewerken aan legalisatie. Daarnaast wordt inwoners de mogelijkheid geboden percelen openbaar groen te kopen die (nog) niet door derden in gebruik zijn genomen, maar die ook niet van belang zijn voor de uitoefening van de gemeentelijke taken.

Bij de nota hoort ook een uitvoeringsplan, waarin de werkwijze ten aanzien van het bovenstaande beschreven staat. De volgende stap is het juridisch-planologisch vastleggen van de situatie na de uitvoeringsfase. Om die reden bevat dit veegplan een aantal percelen snippergroen. Het gaat om de percelen waarover op het moment van terinzagelegging van dit plan een overeenkomst is gesloten.

Hoofdstuk 4 Milieuaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieuaspecten. Dit betreft de milieuaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

De zaken die in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt worden, vallen op te delen in vier categorieën:

  • het herstellen van kleinschalige omissies in de vigerende plannen;
  • het bestemmen van de vergunde en feitelijke situatie;
  • het bestemmen van een aantal gronden die aan particulieren verkocht zijn in het kader van het project 'Snippergroen';
  • het mogelijk maken van drie kleinschalige, ondergeschikte ontwikkelingen.

De eerste drie categorieën betreffen aanpassingen die gezien hun aard, schaal en inhoud niet aan te merken zijn als 'ontwikkelingen'. Voor deze zaken kan dus afgezien worden van milieuonderzoek. Daarnaast zijn de vigerende bestemmingsplannen allemaal recentelijk vastgesteld en dus nog voldoende actueel. In deze bestemmingsplannen is reeds onderzoek gedaan naar de milieuaspecten. Een verwijzing naar deze plannen ten aanzien van de eerste drie categorieën volstaat dan ook.

De laatste categorie betreft drie kleinschalige ontwikkelingen. Hieronder volgt een beknopte toetsing aan de relevante aspecten.

Scoutinggebouw Twickelerblokweg 18

Gezien de aard van de omgeving (bos) wordt niet verwacht dat hier bodemverontreiniging aanwezig is en daarnaast zullen er maximaal 2 uur per dag mensen op de locatie verblijven. Om die reden kan worden afgezien van bodemonderzoek. De gronden zijn grotendeels verhard en reeds in gebruik door de scouting dus watercompensatie en onderzoek naar beschermde soorten is niet aan de orde. De uitbreiding van het gebouw zorgt niet voor een toename van het aantal aanwezige personen, verder onderzoek naar de externe veiligheid is dan ook niet noodzakelijk. In dit kader zijn er ook geen veranderingen in de verkeersaantrekkende werking of parkeerbehoefte. Er is geen sprake van een archeologische verwachtingswaarde. De overige milieuaspecten zijn niet aan de orde.

Waterbassin Van Bemmelstraat

Er wordt niet gewijzigd naar een bodemgevoelige functie, bodemonderzoek in het kader van de planologische procedure kan dan ook achterwege blijven (wel wordt bodemonderzoek uitgevoerd in het kader van de omgevingsvergunning voor het bouwen). Er is geen sprake van een richtafstand tot gevoelige objecten. Evenmin is er een archeologische verwachtingswaarde. Vanwege de ligging onder de grond zijn de overige aspecten niet aan de orde.

Tichelweg 18-20

De bestemming 'kraanwagenbedrijf' kan niet gehandhaafd blijven met oog op de korte afstand tot de omliggende woningen. Ook is deze functie ter plaatse niet meer aanwezig. De toekomstige functie, opslaggebouwen ten behoeve van de verhuur van opslagruimtes, valt in categorie B van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Voor bedrijven uit deze categorie gelden geen richtafstanden ten opzichte van gevoelige functies. De overige aspecten zijn niet aan de orde aangezien de gronden in de feitelijke situatie ook al in gebruik zijn ten behoeve van opslag.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Dit bestemmingsplan voorziet niet in de uitvoering van werken door de gemeente Borne en maakt ook geen aangewezen bouwplannen mogelijk. Er wordt derhalve geen exploitatieplan vastgesteld.

5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het bestemmingsplan doorloopt de in de Wro opgenomen bestemmingsplanprocedure. Voor de start van de wettelijke procedure wordt op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) doorlopen en wordt eenieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze naar voren te brengen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan.