direct naar inhoud van 5.9 Verkeer en parkeren
Plan: Stroom Esch
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpSE2010-vo01

5.9 Verkeer en parkeren

5.9.1 Inleiding

In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur voor het plangebied Stroom Esch Borne beschreven. Eveneens is de huidige parkeersituatie beschreven.

5.9.2 Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer

De belangrijkste ontsluitingsroute door de kern wordt gevormd door de Oude Bieffel, de Stroom Eschlaan, de Weerselosestraat en het Blauwgras. Vanaf deze wegen worden de verschillende woongebieden ontsloten. Zowel de Oude Bieffel als de Weerselosestraat sluiten aan op de Rondweg N743. De N743 geeft in noordelijke richting verbinding met de A1 (A10 Amsterdam - De Lutte (Duitse grens)). Eveneens kan in deze richting naar Hengelo gereden worden. In zuidwestelijke richting geeft de N743 verbinding met Almelo.

Via de Hedeveldsweg en de Weerselosestraat kan naar het buitengebied van de kern gereden worden. Door een verbinding onder de Rondweg door, via de Bekenhorst, kan vanuit het plangebied naar het centrum van Borne worden gereden. Dit kan eveneens via de beide aansluitingen van de Oude Bieffel en de Weerselosestraat met de N743.

De N743 langs Stroom Esch en richting Almelo is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. Richting de A1 en Hengelo is de N743 als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom gecategoriseerd met een maximumsnelheid van 50 km/h. Bij reconstructie van de N743 in 2011 is er ter hoogte van Stroom Esch geluidsreducerend asfalt aangebracht. Hierdoor is de geluidsoverlast van de weg sterk afgenomen.

De Oude Bieffel en een deel van de Hedeveldsweg binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

De Oostermaat, de Stroom Eschlaan, de Weerselosestraat, het Blauwgras en de Bekenhorst zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De Rondweg N743 vormt een barrière tussen het plangebied en de rest van de kern Borne. Het structuurplan voor Borne is in 2004 aangevuld met een wegennetvisie. In deze wegennetvisie is onder andere een knip in de Rondweg en de realisatie van een westelijke en zuidelijke randweg voorzien.

In het Integraal Verkeersplan Borne (IVP) is als maatregel op de middellange termijn, op het moment dat de N743 is geknipt, beschreven dat de Rondweg ter hoogte van Stroom Esch (tussen de rotonde Platenkamp en de Bornsche Beeklaan) zal worden afgewaardeerd van 80 km/h naar 50 km/h.

Deze knip in de Rondweg zal leiden tot een stijging van de verkeersintensiteit op de Bekenhorst. Dit extra verkeer is voornamelijk verkeer tussen Stroom Esch en de A1/Bornesestraat in Hengelo dat een alternatief zoekt voor de knip in de Rondweg. Door de Bornsche Beeklaan goed in te richten wordt geprobeerd verkeer vanuit Stroom Esch richting de A1 door de Bornsche Maten te laten rijden in plaats van over de Bekenhorst. Door de aanleg van een westelijke en zuidelijke randweg om Borne wordt het regionale verkeer omgeleid en de kern Borne ontlast.

Eveneens leidt de route Stroom Eschlaan - Weerselosestraat binnen het plangebied tot knelpunten ten aanzien van verkeer. Het verlagen van de maximumsnelheid is niet mogelijk. In het IVP is beschreven dat op de Weerselosestraat wel snelheidsremmende maatregelen genomen zullen worden.

Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid

In het IVP is het fietsnetwerk opgenomen. Door het plangebied loopt een regionale hoofdroute vanuit het centrum van Borne via de Bekenhorst en de Weerselosestraat naar het buitengebied. Het fietsverkeer wordt op deze gebiedsontsluitingswegen binnen het plangebied voornamelijk via fietssuggestiestroken afgewikkeld. Dit is conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig.

De fietspaden Pampagras, Oude Weerseloseweg en Korenpad maken, net als de Oude Bieffel, de Stroom Eschlaan en de Hedeveldsweg, onderdeel uit van het ontsluitend fietsnetwerk. Ook hier wordt het verkeer op de genoemde gebiedsontsluitingswegen door middel van fietssuggestiestroken afgewikkeld. Op het deel van de Hedeveldsweg buiten de bebouwde kom wordt het verkeer gemengd afgewikkeld. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig.

Als maatregel op de lange termijn is in het IVP de aanleg van de fietssnelweg langs de spoorlijn Almelo-Borne-Hengelo opgenomen.

De tunnel Bekenhorst onder de Rondweg wordt als onveilig ervaren door de hoge rijsnelheid van fietsers op de helling naar beneden. De bocht in noordelijke richting is te krap en onoverzichtelijk. In het uitvoeringsprogramma zijn hiervoor maatregelen opgenomen.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer

Door het plangebied loopt een buurtbusroute van de openbaarvervoersdienst Connexxion in de richtingen Borne en Weerselo via Hertme en Saasveld. De haltes van deze dienst zijn gelegen langs de Weerselosestraat ter hoogte van het winkelcentrum Stroom Esch en ter hoogte van de Paardebloem. Niet alle woningen binnen het plangebied zijn binnen 500 m vanaf deze haltes gelegen. In het westelijk deel van het plangebied rijdt geen bus. De Regiotaxi Twente is op afroep beschikbaar als aanvulling op het openbaar vervoer.

Op circa 2 km afstand van het plangebied ligt het treinstation Borne. De hier halterende treinen geven verbinding in de richtingen Almelo, Zwolle/Deventer, Apeldoorn en Hengelo, Enschede.

Bij de nieuwe concessie met Syntus, die in 2013 start, wordt gekeken naar een nieuwe busroute over de Bornsche Beeklaan door de Bornsche Maten en vervolgens over de Stroom Eschlaan door Stroom Esch richting het Station van Borne. Dit moet nog verder uitgewerkt worden.

Parkeren

In het IVP is alleen onderzoek gedaan naar parkeren in het centrum van Borne, waar zich knelpunten voordoen. Binnen het plangebied vind het parkeren plaats op eigen terrein of langs de verschillende wegen. Hierbij doen zich geen problemen voor.

De Regio Twente heeft geen actief parkeerbeleid. Bij nieuwe ontwikkelingen dient wel te worden uitgegaan van parkeernormen (publicatie 182 CROW).

5.9.3 Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen. Door het, in de toekomst, afwaarderen van de N743 zal de barrière tussen het centrum van Borne en het plangebied worden weggenomen. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer goed, gezien de regionale hoofdroute en het ontsluitende fietsnetwerk die door het plangebied lopen. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig en de voorgenomen maatregelen bij de tunnel Bekenhorst is de verkeersveiligheid binnen het plangebied voldoende gewaarborgd. Gezien de aanvulling van de nieuwe buslijn en de Regiotaxi Twente op het openbaarvervoernetwerk is ook de bereikbaarheid per openbaar vervoer goed. In het plangebied doen zich geen problemen ten aanzien van parkeren voor.