direct naar inhoud van 5.8 Luchtkwaliteit
Plan: Kom Zenderen, herziening MFA
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpKZhz001-vg01

5.8 Luchtkwaliteit

Sinds 15 november 2007 staan de hoofdlijnen voor regelgeving rondom luchtkwaliteitseisen beschreven in de Wet milieubeheer (hoofdstuk 5 Wm). Hiermee is het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervallen. Bij de start van een project moet onderzocht worden of het effect relevant is voor de luchtkwaliteit. Hierbij moet aannemelijk worden gemaakt, dat luchtkwaliteit "niet in betekenende mate" wordt aangetast. Daartoe is een algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate' (Besluit NIBM) en een ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) vastgesteld waarin de uitvoeringsregels vastgelegd zijn die betrekking hebben op het begrip NIBM.

Voor de periode tussen het in werking treden van de 'Wet luchtkwaliteit' en het verlenen van derogatie door de EU is het begrip 'niet in betekenende mate' gedefinieerd als 1% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. Na verlening van derogatie treedt het NSL in werking en wordt de definitie van NIBM verschoven naar 3% van de grenswaarde. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit worden uitgevoerd. Ook als het bevoegd gezag op een andere wijze, bijvoorbeeld door berekeningen, aannemelijk kan maken dat het geplande project NIBM bijdraagt, kan toetsing van de luchtkwaliteit achterwege blijven.

Het onderhavige project valt niet onder voornoemde lijst van categorieën van gevallen. Er is dan ook, door middel van een verkeersanalyse, gekeken wat de verkeersaantrekkende werking van het initiatief is. De verkeersaantrekkende werking van dit initiatief is beperkt. Het verkeer op de Prinsenweg en Sint Stephanusstraat is in de huidige situatie alleen maar bestemmingsverkeer. In de bocht voor de school is in het verleden de doorgang geblokkeerd om het sluipverkeer tegen te gaan (zie ook afbeelding 6). Deze ingreep is succesvol gebleken en wordt in de toekomst gecontinueerd.

Ook in de situatie met de MFA school zal het verkeer op de beide straten beperkt blijven tot bestemmingsverkeer.

Afbeelding 6. Paaltjes in de Prinsenweg/Sint Stephanusstraat  
afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpKZhz001-vg01_0006.png"  
Bron: BRO  


Doorwerking in dit bestemmingsplan
Vanuit het aspect luchtkwaliteit zijn er geen belemmeringen voor het voorgenomen initiatief.