direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)
Plan: Bestemmingsplan Bornsche Maten, uitwerkingsplan Bornsche Beekpark
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw002-0h01

5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)

Inleiding

Bij het ontwerp van Bornsche Beekpark is de realisatie van een gebouw voor maatschappelijke voorzieningen voorzien. De exacte invulling is nog niet bekend. Het gebouw ligt binnen de wettelijke geluidzone (200 meter) van de Bornsche Beeklaan. Hierdoor moet in het kader van de Wet geluidhinder een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd.

Wettelijk kader

De Wet geluidhinder (Wgh) biedt een toetsingskader voor het geluidsniveau op de gevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen (zoals bijvoorbeeld scholen). In de zin van de Wet geluidhinder is er bij dit uitwerkingsplan sprake van een 'nieuwe situatie in een stedelijke omgeving langs een nieuwe weg' (Bornsche Beeklaan).

De voorkeurswaarde voor de gevelbelasting van geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt 48 dB (artikel 82 Wgh). Bij nieuw te realiseren 'andere geluidsgevoelige bestemmingen' wordt in artikel 85 van de Wgh verwezen naar het Besluit geluidhinder van 20 oktober 2006 (Bgh). In het Besluit is de hoogst toelaatbare gevelbelasting voor een nieuw te bouwen 'andere geluidsgevoelige bestemming' binnenstedelijk langs een nieuwe weg 58 dB (artikel 3.2 lid 2, Bgh). Op basis van de Wet geluidhinder mag het binnenniveau van een 'andere geluidgevoelige bestemming' niet meer dan 28 dB bedragen (artikel 3.10 Bgh).

Voordat toetsing van de gevelbelasting aan de grenswaarde plaatsvindt, mag voor een weg waar de toegestane rijsnelheid lager dan 70 km/uur bedraagt, op basis van artikel 110g Wgh een aftrek van 5 dB worden toegepast.

Beleidskader

Op 13 april 2010 is door college van burgemeester en wethouders de nota Hogere Grenswaarden vastgesteld. Deze nota bevat het hogere grenswaardenbeleid van de gemeente Borne en is gebaseerd op de nieuwe Wet geluidhinder en de nog vast te stellen gemeentelijke beleidsuitgangspunten (Nota geluidsbeleid). Deze nota Hogere Grenswaarden beschrijft voor de gemeente Borne de ontheffingscriteria en de aandachtspunten voor de uitvoeringspraktijk. Borne wil terughoudend om gaan met het verlenen van hogere waarden. Met het inzetten van ruimtelijke ordeningsmaatregelen (bijvoorbeeld vergroten afstand) is het immers in veel gevallen mogelijk bouwplannen te realiseren zonder dat afgeweken wordt van de wettelijke voorkeurswaarde. Het gebied Bornsche Beekpark valt onder de gebiedstypering 'rustige woonwijk' waarvoor een ambitiewaarde is vastgesteld van 48 dB (voorkeursgrenswaarde) en een 'gemeentelijke' bovengrens van 53 dB.

Bevoegd gezag

Aangezien het nieuwbouw betreft is de gemeente Borne bevoegd gezag voor de eventuele akoestische procedure en hogere waarden.

Gehanteerde uitgangspunten

Verkeersgegevens

De Bornsche Beeklaan bevindt zich binnen de bebouwde kom en valt onder het nieuw te ontwikkelen woongebied Bornsche Maten. De verkeersgegevens zijn afkomstig van het akoestisch onderzoek welke verricht is voor het bestemmingsplan 'Singelwonen, deelgbied Wilde Wonen (Bouwplan Wilde Wonen, akoestisch onderzoek ten gevolge van wegverkeer, Royal Haskoning, december 2010), zie Bijlage 1. Uitgaande van de meest ongunstigste situatie (knip in doorgaande provinciale weg N743) gaan er circa 7.400 motorvoertuigen per dag over de Bornsche Beeklaan ter hoogte van het Bornsche Beekpark.

Tabel 5.1 Wegvakintensiteit en verkeerssamenstelling 2022 Bornsche Beeklaan

Wegvak
 
Verdeling voertuigen dag   verdeling voertuigen avond   verdeling voertuigen nacht  
Etmaal intensiteit   uur%  
lv mv zv  
uur%  
lv mv zv  
uur%  
lv mv zv  
Midden
7.622  

7%  

98%  

1.5%  

0.5%  

2.6%  

98%  

1.5%  

0.5%  

0.7%  

98%  

1%  

1%  
Zuid
10.300  
7%   98%   1.5%   0.5%   2.6%   98%   1.5%   0.5%   0.7%   98%   1%   1%  

De wettelijke maximumsnelheid bedraagt 50 km/uur en het wegdek bestaat uit zeer fijn asfalt semi-dicht (ZSAsd).

Rekenmethode geluid

Gehanteerd is het vigerende Reken- en meetvoorschrift geluidhinder (RMG2006), bijlagen III (weg). De hierin gehanteerde standaard rekenmethode 1 (SRM1) is gehanteerd voor de geluidsberekening.

Rekenresultaten

Met behulp van de SRM1 is de ligging van de relevante vrijeveld geluidscontour berekend. Hierbij is uitgaan van een 80% absorberend overgangsgebied tussen weg en ontvanger en 50% reflectie vanwege bebouwing aan de overzijde van de weg. De contourafstande is opgenomen in tabel 5.2.

Tabel 5.2 Indicatie contourafstand

Geluidscontour   Afstand contour uit as weg  
48 dB   30 meter  

Beoordeling rekenresultaten

Het gebouw voor de maatschappelijke voorzieningen ligt op ruim 60 meter afstand van de Bornsche Beeklaan. Met de gehanteerde afstand van 60 meter wordt er dus voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder en daarmee aan de ambitiewaarde voor het betreffende gebied zoals genoemd in het gemeentelijk geluidsbeleid.